Miksi kirjastot on ilmaisia?
Kyseessä ei ole kenenkään henkeä ylläpitävä palvelu. Tietoa sieltä harva enää hakee, lähinnä viihdettä. Luksusta? Onko siihen varaa? Säästetään kirjoista vai tuista?
Jos jokaisesta lainausKERRASTA veloitetaan esimerkiksi 1 euro, ja jos jokainen lainaksi kerran kuukaudessa tulisi vuodessa tuloja jo 60 miljoonaa ! Vrt. lapsilisän pienennyksestä saatu 110 milj.säästöt.
Mitä mieltä olette? Tätä tuskin kukaan puolue uskaltaisi lähteä ajamaan..
Kommentit (71)
Itse asiassa ne lienee todella tärkeitä syrjäytyneille ja muille yksinäisille, jopa henkeä ylläpitäviä. Onpa joku paikka johon mennä.
Varmaan monestakin syystä. Ainakin kirjastot lisäävät mahdollisuuksien tasa-arvoa ja varmasti ihan konkreettisestikin tasa-arvoa. Lisäksi kulttuuri tekee ihmiset onnellisiksi ja hyvinvoiviksi näin mutkat suoriksi vedettynä. Olen itse käyttänyt kirjastoa paljon sekä tietoon että huviin sekä itse että lasten kanssa. Käytännössä esimerkiksi opinnossani tarvitsemia kirjoja olisi monesti ollut ihan mahdotonta edes saada ilman kirjastoa (painokset loppu) sen lisäksi että se olisi toki ollut kallistakin.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 21:57"]
Olen ihan samaa mieltä kuin ap:kin. Ei todellakaan olisi kallista jos laittaisi 1e/laina maksun tai vaihtoehtoisesti 20e/vuosi. Kirjastot kun kurittavat muutenkin ahdingossa olevia kustannus-, kirjapaino- ja kirjakauppa-alaa.
[/quote]
Kirjastothan maksavat jokaisesta lainasta maksun kirjan tekijälle..
Kyllähän sitä enemmän tulee kuin että nekin ihmiset jättäisivät vain lukematta, koska kirja maksaa sen 30e..
Ei sinne pääsymaksua tarvitsisi laittaa.Ketään ei estettäisi edelleenkään lukemaan kirjastossa.
Olen itsekin opiskeluaikana hakenut tietoa opintoihin liittyviin asioihin. Ja käyn nykyisin kirjastossa juurikin n kerran kuussa. Mielelläni maksaisin joko lainausmaksua tai vuosimaksua. Käsi sydämellä, kuinka moni teistä siellä käy SIVISTÄMÄSSÄ itseään? Muuten kuin hakemalla jotain luettavaa illaksi itselle tai lapsille?
Jos terveys palveluista joudutaan maksamaan niin miksi ei lukemisesta? Miksi esimerkiksi netti maksaa vaikka se on nykyisin oleellinen osa tiedonetsintää ja asioiden hoitamista? Myös niissä köyhissä perheissä?
Mistä TE säästäisitte, tämä oli minun ideani, kerrokaa toki omanne :)
Ap.
Olen ihan samaa mieltä kuin ap:kin. Ei todellakaan olisi kallista jos laittaisi 1e/laina maksun tai vaihtoehtoisesti 20e/vuosi. Kirjastot kun kurittavat muutenkin ahdingossa olevia kustannus-, kirjapaino- ja kirjakauppa-alaa.
[/quote]
Kirjastoihin ostetaan useita kappaleita jokaista julkaistavaa kirjaa, joten itse asiassa kirjastojen kautta kustannusala voi paljon paremmin kuin jos kirjastoja ei olisi.
Kirjastossa voi käydä ILMAISEKSI netissä hoitamassa esim. pankkiasioita. Lainaaminen on ilmaista, mutta esim. kopiot, varaaminen (tosin ei kaikkialla) jne ovat maksullisia palveluja.
Kirjaston ilmaiuus perustuu kirjastolakiin.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 22:10"]
Ei sinne pääsymaksua tarvitsisi laittaa.Ketään ei estettäisi edelleenkään lukemaan kirjastossa. Olen itsekin opiskeluaikana hakenut tietoa opintoihin liittyviin asioihin. Ja käyn nykyisin kirjastossa juurikin n kerran kuussa. Mielelläni maksaisin joko lainausmaksua tai vuosimaksua. Käsi sydämellä, kuinka moni teistä siellä käy SIVISTÄMÄSSÄ itseään? Muuten kuin hakemalla jotain luettavaa illaksi itselle tai lapsille? Jos terveys palveluista joudutaan maksamaan niin miksi ei lukemisesta? Miksi esimerkiksi netti maksaa vaikka se on nykyisin oleellinen osa tiedonetsintää ja asioiden hoitamista? Myös niissä köyhissä perheissä? Mistä TE säästäisitte, tämä oli minun ideani, kerrokaa toki omanne :) Ap.
[/quote]
Kaunokirjallisuus sivistää, myös iltaisin luettuna. Lukevasta lapsesta tulee todennäköisemmin lukeva nuori ja lukeva aikuinen kuin sellaisesta lapsesta joka ei lue. Kirjastoissa on yleensä myös maksuton nettiyhteys niille, joilla ei ole omaa.
Olen nelikymppinen lapseton sinkku. En saa enkä ole saanut 20 vuoteen tukia tai tulonsiirtoja. En ole ikunä ollut sairaalassa ja työterveys hoitaa peruskontrollit. Kaupungin palveluista käytän siis vain puistoja ja kirjastoja. Jos tästäkin vähästä karsitaan, alkaa olla maksajan mitta täysi. Sitä paitsi sivistyksellä on itseisarvonsa.
Ei sinne pääsymaksua tarvitsisi laittaa.Ketään ei estettäisi edelleenkään lukemaan kirjastossa. Olen itsekin opiskeluaikana hakenut tietoa opintoihin liittyviin asioihin. Ja käyn nykyisin kirjastossa juurikin n kerran kuussa. Mielelläni maksaisin joko lainausmaksua tai vuosimaksua. Käsi sydämellä, kuinka moni teistä siellä käy SIVISTÄMÄSSÄ itseään? Muuten kuin hakemalla jotain luettavaa illaksi itselle tai lapsille? Jos terveys palveluista joudutaan maksamaan niin miksi ei lukemisesta? Miksi esimerkiksi netti maksaa vaikka se on nykyisin oleellinen osa tiedonetsintää ja asioiden hoitamista? Myös niissä köyhissä perheissä? Mistä TE säästäisitte, tämä oli minun ideani, kerrokaa toki omanne :) Ap.
[/quote]
Kirjastossahan just voi käyttää ilmaiseksi sitä nettiä... Eihän sen nettiyhteyden tarvitse kotona olla, ja tällaisiakin kansalaisia vielä on joille kirjasto on netinkäyttöpaikka.
[/quote]
En mä sieltä kirjastosta mitään Sidney Sheldonia raahaa, vaan kyllä mulla on ihan koko elämän mittaisena päämääränä itseni sivistäminen. Luen sekä kauno- että tietokirjallisuutta. Kaunokirjallisuus on kyllä sivistävää, jos nyt ei siis keskity lähinnä johonkin himoshoppaajaan tmv. Ja lapsellekin valikoin hyviä lastenkirjoja, toki hän itsekin valikoi itselleen kirjoja ja sitten sitä Nalle Puhia yms. (Ja Nalle Puhilla en nyt tarkoita niitä Milnen alkuperäisteoksia, vaan niitä Disneyn kuvakirjoja.)
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 21:39"]
Kyllä lukeminen sivistää. Saahan sieltä nykyään lainata kaikenlaista muutakin, musiikkia mm. Voi lainata ompelukonetta, soittaa pianoa. Käyttää lukusalia.
[/quote]
Njoo mut alkaa kyllä nykyään kirjastot olla aika paskavittuisia. Helpompi olisi siirtää data suoraan internettiin wikipedian tavoin, mutta kirjoista saa revittyä rahaa. Ja rahahan se oli kaikkein tärkein asia niin saadaan kaikille Anna Abreu sisustus ja vähän paskasalaattia.
Mietipä asiaa köyhän perheen lukemista rakastavan lapsen näkökulmasta. Minulla ei olisi ollut lapsena varaa maksaa markkaakaan kirjastolle, siitä huolimatta olin täysin tasa-arvoinen muiden asiakkaiden kanssa.
[/quote]
Ei lasten terveyspalvelut maksa.
[/quote]
Ei lasten terveyspalvelut maksa.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 22:27"]
Mietipä asiaa köyhän perheen lukemista rakastavan lapsen näkökulmasta. Minulla ei olisi ollut lapsena varaa maksaa markkaakaan kirjastolle, siitä huolimatta olin täysin tasa-arvoinen muiden asiakkaiden kanssa.
[/quote]
Tämä. Kirjastoissa käy paljon juuri niitä ihmisiä jotka ovat pudonneet tai putoamassa yhteiskunnasta. Kirjasto on se viimeinen paikka jonne he voivat mennä hoitamaan asioitaan ja saamaan piristystä elämäänsä. Se yksikin euro olisi monille oikeasti liikaa.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 22:10"]Ei sinne pääsymaksua tarvitsisi laittaa.Ketään ei estettäisi edelleenkään lukemaan kirjastossa.
Olen itsekin opiskeluaikana hakenut tietoa opintoihin liittyviin asioihin. Ja käyn nykyisin kirjastossa juurikin n kerran kuussa. Mielelläni maksaisin joko lainausmaksua tai vuosimaksua. Käsi sydämellä, kuinka moni teistä siellä käy SIVISTÄMÄSSÄ itseään? Muuten kuin hakemalla jotain luettavaa illaksi itselle tai lapsille?
Jos terveys palveluista joudutaan maksamaan niin miksi ei lukemisesta? Miksi esimerkiksi netti maksaa vaikka se on nykyisin oleellinen osa tiedonetsintää ja asioiden hoitamista? Myös niissä köyhissä perheissä?
Mistä TE säästäisitte, tämä oli minun ideani, kerrokaa toki omanne :)
Ap.
[/quote]
Käytän paljon kirjastoja, mutta minusta AP:n ajatus on ihan mielenkiintoinen. Kun vertaa kirjastoja esim. terveyspalveluihin tai nettiin, on ajatus kirjastojen maksullisuudesta ihan järkeen käypä. Maksu voisi olla vain aikuisilta ja vaikkapa vuosimaksutyyppinen, jolloin se ei vaikuttaisi lainaumääriin.
[/quote]
Ei mikään estä sinua soveltamasta tuota itseesi jo nyt. Aina kun lainaat kirjastosta kirjan, siirrät kustantajan pankkitilille euron. Ei ole vaikeaa ja pääset heti pikimmiten huolehtimaan kustannusalan näkymistä. Tule sitten tänne, kun olet tuota jonkun vuoden tehnyt ja tule kertomaan meille muille kuinka hyvä mieli sinulle tuli.
Kirjasto nimenomaan piristää kustannus- ja kirjakauppa-alaa.
No mites se köyhän perheen jääkiekkoa/ratsastusta rakastava lapsi??
Vähän jos katsottaisiin asioita uudesta näkökulmasta? Kirjastot on aina ollut ilmaisia, entä sitten? Ajat muuttuu ja Suomi on ahtaalla.