Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen asunut omakotitalossa vauvasta 18-vuotiaaksi. Nyt kysymys kuuluu

Vierailija
19.12.2021 |

Tuntuuko omakotitalossa asuminen siltä, että jatkuvasti pitää vääntää jostain?

Kummallinen kysymys?

Olen aina tiennyt olevani omakotitaloihminen. Siihen totuin ja se vain sopii minulle. Tiedän, että haluan omakotitaloon heti kun se on mahdollista.

Mutta haluan ehdottomasti asua VAPAASTI. Tuntea olevani vapaa. Olen jo lopettanut laskuostot, koska pääni ei kestä sitä loputonta vääntöä laskuttajien kanssa.

Taloyhtiössä en tunne olevani vapaa. Osakkaana vapaampi kuin vuokralaisena, toki, mutta en silti tunne olevani vapaa. Janoan vapautta yli kaiken.

TIEDÄN, että tällaiselle ihmiselle kiinteä asunto ei ole ihanteellinen. Autossa asuminen olisi vapauden kannalta täydellinen, mutta ei kovin järkevä ratkaisu kuitenkaan. Voisin ihan hyvin asua tilavassa autossa vähän aikaa, mutta ei se ole mielestäni ihan normaali elämäntapa pysyvänä ratkaisuna.

Siksi aion asua asunnoissa ihan jatkossakin.

Mutta tuntuuko omakotitalossa, että aina pitää vääntää milloin mistäkin? Vesilaskut, kiinteistöverot, jätejutut.

Onko omakotitalo oikea ratkaisu ihmiselle, joka janoaa vapautta eikä tahdo olla tekemisissä laskuttajien kanssa ja vääntää milloin mistäkin laskusta ja maksusta.

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jo tavallinen laskujen maksu ja ehkä satunnainen reklamointi aiheuttaa noin isoa ahdistusta, niin en suosittele. Miten kun haluat tehdä remonttia, haet rakennuslupia ja muuta vastaavaa? Normaalisti ihan tavallista elämää, mutta en uskonut, että joku voi laskujen maksusta saada näin ison ongelman.

Ööööö oletko tietoinen, että se satunnainen reklamointi on HYVIN HARVOIN tällainen tilanne: minä otan yhteyttä laskusta ja valitan siitä, laskuttaja katsoo että jaa, ok, no korjataan, ja asia on kunnossa? Öö ei, ei se ihan noin mene :)

Missä kohdassa sanoin, että oikeiden laskujen maksaminen on jokin ongelma??? Siis oikeilla perusteilla tulleet laskut??

Oletko tietoinen, että jos saat väärin perustein (tai sinun mielestäsi väärin perustein) tulleen verolaskun, etkä maksa sitä eräpäivään mennessä, alkaa valtava korko juoksemaan siitä hetkestä lähtien? :) Sitten väännät laskun oikeellisuudesta ties kuinka kauan ja sitten lopulta maksat korkojen kera.

Minäkin olen maksanut veroja :)

Vierailija
42/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikoo asua omakotitalossa, jossa on vesijohdot, sähkö, tietoverkko, viemäriyhteys, sun muuta mukavuutta, ei ole ”vapautta”. Omistamalleen tontille ei kaava-alueella voi rakentaa mitä tahansa eikä taloaan voi muunnella omin päin. -Jos muutat tiettömien taipaleiden taa, ostat sieltä maapalan, joka tietenkin pitää erottaa omaksi tontikseen, ja pystytät sinne kodan, niin määräykset ovat väljempiä…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen vääntöä?

Saat laskun ja maksat sen.

Omakotitalossa pitää tilata ja maksaa vakuutukset, jätemaksut, nuohoukset, puut, öljyt ja vastaavat palvelut. Sen lisäksi tulee sähkölaskut, vesilaskut, tiemaksiöut, kiinteistöverot. Tämän lisäksi mahdollinen laina ja kaikki remontit.

Joo, olen aikuinen ihminen ja tiedän kyllä mitä maksuja omakotitalossa on. En ole MAKSANUT niitä maksuja, sen takia kysyn että onko niiden kanssa jotain vääntöä. Tuleeko jotain ihan tuulesta temmattuja veromaksuja sun muuta ja sitten pitää jatkuvasti vaatia oikaisemaan milloin mitäkin laskuja.

Ei tietenkään tule. Kiinteistövero, ja mahdollinen tontin vuokra tulee, ja ne on aina samat kaikille, ei mitään vääntöä.

Vesilaitos laskuttaa omansa, jätehuolto omansa ja sähköyhtiö omansa, niissä nyt ei yleensä ole mitään erikoista, aika lailla samat vuodesta toiseen, vuoden vaihteessa pienet korotukset, samat kaikille.

Vakuutuksetkin sovitaan kun ne otetaan ja siitä tulee sitten sovittuina aikaväleillä ne tietyt laskut, aina sama summa ja vuodenvaihteessa voi tulla pieni korotus niihinkin.

En ymmärrä miten laskuista jotka toistuu samalla periaatteella vuodesta toiseen tulisi jotain ihme vääntöä tai mistä ihmeen tuulesta niitä laskuja temmottaisiin?

Vierailija
44/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nimenomaan KESKUSTELUN POINTTI ON SE, ETTÄ KOSKA OMAKOTITALOSSA ON TÄYSIN ERI MAKSUT MAKSETTAVANA KUIN OSAKKAANA TALOYHTIÖSSÄ, NIIN ONKO NÄIDEN MAKSUJEN KANSSA JATKUVAA EPÄSELVYYTTÄ JA REKLAMOINTIA.

VAI TULEEKO KIINTEISTÖVERO USEIMMITEN IHAN OIKEIN LASKETTUNA JA SITTEN SE MAKSETAAN JA THAT’S IT.

ONKO JATKUVASTI JOTAIN VÄÄNTÖÄ, JOS HALUAA TEHDÄ OMALLA TONTILLAAN JOTAIN. PITÄÄKÖ ANELLA LUPIA TIES MIHIN PIKKUASIOIHIN.

TULEEKO ONGELMIA, JOS TEKEE OMIN PÄIN EIKÄ ANELE LUPIA MILLOIN MIHINKIN.

Vierailija
45/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yks vapauden kaipuinen, ja kokemusta molemmista, kerrostalo vuokra-asunnot ja omakotitalo omalla tontilla.

Ei siellä omakotitalossa mitään jatkuvaa puuhaa ole, ellei niitä ehdointahdoin halua itselleen koko ajan keksiä.

Mutta lumityöt on talvella työläitä ja kesällä ei huvita antaa pihan villiintyä niin että ympärillä on pitkässä ruohossa kiva punkkimeri ja etanat ym. ötökät mitkä tulee heinikkoon.

Itsellä kesti kauan luovuttaa ajatuksesta että minä olen omakotitalo ihminen, juuri senkin takia että kasvoin omakotitalossa.

Tähän mun vapaudenkaipuuseeni kyllä sopii ehdottomasti paremmin pieni kerrostaloasunto. Sen voi niin helposti jättää lyhyemmäksi tai pisemmäksi aikaa, kääntää vaan sähköt pois ja maailmalle.

Ehkä vielä joskus saan sen jonkun paratiisini marjapuskineen ja yrttimaineen, mutta sitten vasta eläkkeellä jos kuntoa riittää ja ei ole enää haluja tuntea sitä vapautta ja riippumattomuutta.

Eli mun neuvo että unohda omakotitalot tässä elämänvaiheessa, nauti vapaudestasi, ja sitten kun aika on niin muuta takaisin omakotitaloon.

Vierailija
46/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jo tavallinen laskujen maksu ja ehkä satunnainen reklamointi aiheuttaa noin isoa ahdistusta, niin en suosittele. Miten kun haluat tehdä remonttia, haet rakennuslupia ja muuta vastaavaa? Normaalisti ihan tavallista elämää, mutta en uskonut, että joku voi laskujen maksusta saada näin ison ongelman.

Ööööö oletko tietoinen, että se satunnainen reklamointi on HYVIN HARVOIN tällainen tilanne: minä otan yhteyttä laskusta ja valitan siitä, laskuttaja katsoo että jaa, ok, no korjataan, ja asia on kunnossa? Öö ei, ei se ihan noin mene :)

Missä kohdassa sanoin, että oikeiden laskujen maksaminen on jokin ongelma??? Siis oikeilla perusteilla tulleet laskut??

Oletko tietoinen, että jos saat väärin perustein (tai sinun mielestäsi väärin perustein) tulleen verolaskun, etkä maksa sitä eräpäivään mennessä, alkaa valtava korko juoksemaan siitä hetkestä lähtien? :) Sitten väännät laskun oikeellisuudesta ties kuinka kauan ja sitten lopulta maksat korkojen kera.

Miksi sä "väännät" oikeellisuudesta, kun pelkkä oikaisu riittää. Onko sinulle uusi asia, että verotuspäätökset tarkistetaan aina? Aika hankalalta kuulostaa sinun elämä kyllä.

Vierailija
47/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin koko lapsuuteni omakotitalossa. Aikuisena olen halunnut asua kerrostalossa ydinkeskustassa.

Vierailija
48/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tietysti kiusaajapellet takertuvat yhteen ainoaan sanaan ja koko ketju menee laskujankkaukseksi ja täysin asiaan kuulumattomaan asioiden toisteluun, vaikka kysymys on hyvinkin simppeli: tuoko omakotitalossa asuminen sen vapauden, jota niin kovasti taloyhtiössä kaipaan. SIMPPELI KYSYMYS.

Vierailija
49/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistövero määräytyy tontin koon ja rakennuksen iän mukaan, kumpikaan ei vaihtele vuosittain :D

Missä asut? Vanheneeko siellä ihmisetkään ollenkaan?

Vierailija
50/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yks vapauden kaipuinen, ja kokemusta molemmista, kerrostalo vuokra-asunnot ja omakotitalo omalla tontilla.

Ei siellä omakotitalossa mitään jatkuvaa puuhaa ole, ellei niitä ehdointahdoin halua itselleen koko ajan keksiä.

Mutta lumityöt on talvella työläitä ja kesällä ei huvita antaa pihan villiintyä niin että ympärillä on pitkässä ruohossa kiva punkkimeri ja etanat ym. ötökät mitkä tulee heinikkoon.

Itsellä kesti kauan luovuttaa ajatuksesta että minä olen omakotitalo ihminen, juuri senkin takia että kasvoin omakotitalossa.

Tähän mun vapaudenkaipuuseeni kyllä sopii ehdottomasti paremmin pieni kerrostaloasunto. Sen voi niin helposti jättää lyhyemmäksi tai pisemmäksi aikaa, kääntää vaan sähköt pois ja maailmalle.

Ehkä vielä joskus saan sen jonkun paratiisini marjapuskineen ja yrttimaineen, mutta sitten vasta eläkkeellä jos kuntoa riittää ja ei ole enää haluja tuntea sitä vapautta ja riippumattomuutta.

Eli mun neuvo että unohda omakotitalot tässä elämänvaiheessa, nauti vapaudestasi, ja sitten kun aika on niin muuta takaisin omakotitaloon.

Ap:n kysymys olikin, että kuinka paljon joutuu VÄÄNTÄMÄÄN laskuista omakotiasujana.

Joo ja ei me muutkaan olla tajuttu asiaa.

Vierailija
51/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niistä laskuista pitää vääntää? Miksei voi vain maksaa?

Ööööö no jos laskusta on erimielisyyttä tai se on vaikka kokonaan aiheeton?????

Huoh.

KYSE EI OLE NYT MISTÄÄN LASKUISTA, JOITA ON JOKAISESSA ASUNNOSSA.

KYSE ON SIITÄ, ETTÄ TULEEKO USEIN ONGELMIA ESIMERKIKSI KIINTEISTÖVERON KANSSA. VAI ONKO SE VAIN RUTIINILASKU, JOSTA HARVEMMIN TARVITSEE SOITELLA PERÄÄN JA VAATIA OIKAISEMAAN. EN JAKSA TÄLLAISTA JATKUVAA VÄÄNTÖÄ LASKUISTA.

Minä sain tänä vuonna elämäni ensimmäisen kiinteistöverolaskun, kun 2020 ostettiin miehen kanssa mökki. Minä omistan mökistä 20% ja mies 80%. Jostain syystä kiinteistöverolaskussa omistusosuudekseni oli laitettu 50%. En tiedä mistä tämä virhe on tullut, kun varainsiirtoveron olemme kuitenkin maksaneet 20% ja 80% osuuksista. Ei siitä silti mitään vääntöä tullut, korjasin sen Omaverossa. Ja mainitsin asiasta myös miehelle ja hän teki vastaavan korjauksen omaan laskuunsa.

Juuri nimenomaan tällaista tarkoitan. Että tuleeko OIKEITA laskuja, jotka vain maksetaan, vai tuleeko VÄÄRIÄ laskuja, joita sitten oikaistaan ja tapellaan, että mikä on oikea summa ja mikä ei.

Haluan elää vapaasti myös sillä tavalla, että teen talossani ja talolleni mitä haluan. Mutta tämäkään ei ole niin simppeli asia. Edes omalle talolle ei saa tehdä mitä lystää. En kaipaa ketään kontrolloimaan mitä omassa kodissani ja omalla tontillani saan puuhailla.

Missään Suomen kunnassa ei saa tehdä omalla tontillaan ja omistamassaan rakennuksessa ihan mitä huvittaa. Paloturvallisuus- ja ympäristömääräykset. Kaava-alueella on katon kaltevuudesta ja rakennusten väristä omat määräyksensä. Isompien puiden kaatoon pitää kaava-alueella pyytää lupa. Tontille saa rakentaa vain kaavassa sallittua, jos ollenkaan.

Vierailija
52/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vero olisi sellainen josta tulisi vääntöä? Eihän kiinteistöön kohdistu kuin kuntakohtainen kiinteistövero, se kiinteistö kun on ollut paikallaan vuosia, jopa kymmeniä vuosia, niin ei siinä mitään vääntämistä voi olla. 

Ja mitä tulee henkilökohtaiseen verotukseen, niin kun itse käy omavero.fi laittamassa oikeat tiedot, niin verot on aina oikein eikä tarvi mitään väännellä niidenkään kanssa. Helppoa nykyään kun kaikki on siellä itsensä näkyvissä ja muokattavissa 24/7.

Vierailija
53/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistövero määräytyy tontin koon ja rakennuksen iän mukaan, kumpikaan ei vaihtele vuosittain :D

Kiinteistöveron päättää kulloisenkin kunnan valtuusto joka vuosi talousarvion yhteydessä eli kyllä se voi periaatteessa vaihtua vaikka joka vuosi.

Vierailija
54/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on riittänyt, että tarkistaa kiinteistöverolapusta, että rakennusvuosi on oikein. En ole joutunut joka vuosi verotusta varten laskemaan, miten vanha on tänä vuonna omistamani 1903 valmistunut hirsitalo.

Vierailija
55/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tietysti kiusaajapellet takertuvat yhteen ainoaan sanaan ja koko ketju menee laskujankkaukseksi ja täysin asiaan kuulumattomaan asioiden toisteluun, vaikka kysymys on hyvinkin simppeli: tuoko omakotitalossa asuminen sen vapauden, jota niin kovasti taloyhtiössä kaipaan. SIMPPELI KYSYMYS.

Ymmärsin, että kysymyksesi on, että joutuuko omakotiasuja vääntämään laskuista.

Vastaus: ei joudu.

Problem solved.

Vierailija
56/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. En missään vaiheessa sanonut, että omakotitalo on ajankohtainen NYT. Se on ajankohtainen sitten, kun minulla on vakituinen työ.

2. Vapausjuttuun ei liity kasvillisuus ja lumityöt. Ei kenellekään ole siihen mitään sanomista, jos ei halua tehdä jotain hommaa (jos tontti pysyy normaalin rajoissa kuitenkin eikä aiheuta maisemahaittaa.)

Kyllähän ihminen saa tarpoa lumikasojen päältä kotiin ja pois, jos ehdottomasti haluaa.

Se ei liity vapauteen.

Vapauteen liittyy se, että saanko elää omakotitalossa oikeasti rauhassa, vai saanko jatkuvasti jotain pskalaskuja, onko kunta jatkuvasti puuttumassa ja kontrolloimassa, tuleeko milloin mitäkin sanktioita kun teen itse mitä haluan esimerkiksi pihalleni. Eihän omaa taloa saa edes maalata täysin oman mielensä mukaan. Onko se vapautta???

Minulle talon väri ei ole mikään elämän ja kuoleman asia, siksi minulle on ihan sama saanko maalata sen värillä x vai en. Valkoinen on ihan ok.

Mutta tuossakin on jälleen se kysymys: onko se vapautta, että et saa edes omaa taloasi maalata kuten itse haluat.

Minä en kaipaa kontrollointia.

Vierailija
57/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niistä laskuista pitää vääntää? Miksei voi vain maksaa?

Ööööö no jos laskusta on erimielisyyttä tai se on vaikka kokonaan aiheeton?????

Huoh.

KYSE EI OLE NYT MISTÄÄN LASKUISTA, JOITA ON JOKAISESSA ASUNNOSSA.

KYSE ON SIITÄ, ETTÄ TULEEKO USEIN ONGELMIA ESIMERKIKSI KIINTEISTÖVERON KANSSA. VAI ONKO SE VAIN RUTIINILASKU, JOSTA HARVEMMIN TARVITSEE SOITELLA PERÄÄN JA VAATIA OIKAISEMAAN. EN JAKSA TÄLLAISTA JATKUVAA VÄÄNTÖÄ LASKUISTA.

Minä sain tänä vuonna elämäni ensimmäisen kiinteistöverolaskun, kun 2020 ostettiin miehen kanssa mökki. Minä omistan mökistä 20% ja mies 80%. Jostain syystä kiinteistöverolaskussa omistusosuudekseni oli laitettu 50%. En tiedä mistä tämä virhe on tullut, kun varainsiirtoveron olemme kuitenkin maksaneet 20% ja 80% osuuksista. Ei siitä silti mitään vääntöä tullut, korjasin sen Omaverossa. Ja mainitsin asiasta myös miehelle ja hän teki vastaavan korjauksen omaan laskuunsa.

Juuri nimenomaan tällaista tarkoitan. Että tuleeko OIKEITA laskuja, jotka vain maksetaan, vai tuleeko VÄÄRIÄ laskuja, joita sitten oikaistaan ja tapellaan, että mikä on oikea summa ja mikä ei.

Haluan elää vapaasti myös sillä tavalla, että teen talossani ja talolleni mitä haluan. Mutta tämäkään ei ole niin simppeli asia. Edes omalle talolle ei saa tehdä mitä lystää. En kaipaa ketään kontrolloimaan mitä omassa kodissani ja omalla tontillani saan puuhailla.

Missään Suomen kunnassa ei saa tehdä omalla tontillaan ja omistamassaan rakennuksessa ihan mitä huvittaa. Paloturvallisuus- ja ympäristömääräykset. Kaava-alueella on katon kaltevuudesta ja rakennusten väristä omat määräyksensä. Isompien puiden kaatoon pitää kaava-alueella pyytää lupa. Tontille saa rakentaa vain kaavassa sallittua, jos ollenkaan.

Juuri tätä tarkoitan. Että onko omakotitalo ratkaisu ongelmaan. Ongelma on se, että koen taloyhtiössä asumisen kontrolloiduksi. Vtuttaa, kun ei saa tehdä tasan sitä mitä haluaa ja miten haluaa. En voi sietää sellaista elämää.

Keskustelun pointti on se, että poistuuko ongelma omakotitalossa. Saanko omakotitalossa vihdoin elää ilman tunnetta, että joku kontrolloi elämääni. Ilmeisesti en sielläkään tunne olevani täysin vapaa.

Vierailija
58/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua elämää, jota täytyy paeta jatkuvasti johonkin vain tunteakseen itsensä vapaaksi. Haluan olla vapaa ja tuntea olevani vapaa omassa kodissani.

Toisaalta mietin, että vaikuttaako tuo puunkaato- yms. juttu todellisuudessa elämääni. Ovatko ne oikeasti minulle tarpeellisia asioita. Voisin kai unohtaa ne ja olla kuin mitään määräyksiä ei olisikaan. Ehkä en edes haluaisi koskaan kaadella puita ja rakennella rakennuksia.

Vierailija
59/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mutta talon pitää olla omavarainen.

Oma kaivo, ulko wc, metsää, jotta saa lämpöä tekemällä klapeja. Hyvä puutarha josta saat ruokaa, pidät kanoja, niin saat munia ja lihaa.

Sähköliittymän irtisanot ja hankit aurinkopaneeleita, akkupankkeja, sekä pienen generaattorin.

Näin voit olla lähes vapaa, verottaja muistaa kyllä kiinteistöverolla.

Vierailija
60/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vi t tu. Mahdatko olla ihan kykenevä asumaan ylipäätään ilman holhoojaa? Siis sitten KUN SE TALON OSTO TULEE AJANKOHTAISEKSI.

P.S. Et saa halutessasi tarpoa omalla pihallasi hangessa. Lumityöt on tehtävä jotta postinkantaja ja pelastuslaitoksen väki pääsevät tarvittaessa esteettä paikalle.