Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen asunut omakotitalossa vauvasta 18-vuotiaaksi. Nyt kysymys kuuluu

Vierailija
19.12.2021 |

Tuntuuko omakotitalossa asuminen siltä, että jatkuvasti pitää vääntää jostain?

Kummallinen kysymys?

Olen aina tiennyt olevani omakotitaloihminen. Siihen totuin ja se vain sopii minulle. Tiedän, että haluan omakotitaloon heti kun se on mahdollista.

Mutta haluan ehdottomasti asua VAPAASTI. Tuntea olevani vapaa. Olen jo lopettanut laskuostot, koska pääni ei kestä sitä loputonta vääntöä laskuttajien kanssa.

Taloyhtiössä en tunne olevani vapaa. Osakkaana vapaampi kuin vuokralaisena, toki, mutta en silti tunne olevani vapaa. Janoan vapautta yli kaiken.

TIEDÄN, että tällaiselle ihmiselle kiinteä asunto ei ole ihanteellinen. Autossa asuminen olisi vapauden kannalta täydellinen, mutta ei kovin järkevä ratkaisu kuitenkaan. Voisin ihan hyvin asua tilavassa autossa vähän aikaa, mutta ei se ole mielestäni ihan normaali elämäntapa pysyvänä ratkaisuna.

Siksi aion asua asunnoissa ihan jatkossakin.

Mutta tuntuuko omakotitalossa, että aina pitää vääntää milloin mistäkin? Vesilaskut, kiinteistöverot, jätejutut.

Onko omakotitalo oikea ratkaisu ihmiselle, joka janoaa vapautta eikä tahdo olla tekemisissä laskuttajien kanssa ja vääntää milloin mistäkin laskusta ja maksusta.

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niistä laskuista pitää vääntää? Miksei voi vain maksaa?

Ööööö no jos laskusta on erimielisyyttä tai se on vaikka kokonaan aiheeton?????

Huoh.

KYSE EI OLE NYT MISTÄÄN LASKUISTA, JOITA ON JOKAISESSA ASUNNOSSA.

KYSE ON SIITÄ, ETTÄ TULEEKO USEIN ONGELMIA ESIMERKIKSI KIINTEISTÖVERON KANSSA. VAI ONKO SE VAIN RUTIINILASKU, JOSTA HARVEMMIN TARVITSEE SOITELLA PERÄÄN JA VAATIA OIKAISEMAAN. EN JAKSA TÄLLAISTA JATKUVAA VÄÄNTÖÄ LASKUISTA.

En ole kyllä yli 30 v aikana mitä olen omakotitalossa asunut joutunut "vääntämään" kiinteistöverosta tai kuullut kenenkään joutuneen. Kunta on veronkantajana kiinteistöverosta eli ihan yhdellä puhelulla varmaan selviää tämmöisessä hyvin poikkekuksellisetsam tilanteesta.

Vierailija
22/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että vuokralle asuminen kerrostalossa tuntuisi vapaammalta. Silloin maksat vain vuokran ja tietyt laskut, ja muuten olet vapaa. Omistusasujana maksat yhtiövastikkeen ja laskut, jonka lisäksi otat osaa rakennuksen remppojen ym miettimiseen. Vuokralla ollessasi voit vaihtaa maisemaa suht helposti. Ja kai niitä omakotitalojakin voi vuokrata.

Laskujen maksulta et voi mitenkään välttyä. Mutta en ymmärrä miksi se on sinusta vääntöä.

Olen jo osakas. Haluan olla jatkossakin omistaja, en pelkkä vuokralainen. En viihdy kerrostalossa enkä taloyhtiöissä.

Eli ainoa ratkaisu olisi omakotitalo (kelpaisi vallan mainiosti minulle), MUTTA koska elämä ei ole mitään vaaleanpunaista unelmaa niin yritän miettiä onko se omakotitalo todellisuudessa mikään ratkaisu.

Nimittäin jos omakotitalon ostan, ja hyvin todennäköisesti KUN, niin se tapahtunee lähivuosien aikana. Siksi asia on suhtkoht ajankohtainen. Haluan miettiä jo etukäteen asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 40 vuotta omakotitalossa ja tulen aina asumaan. Sitä rauhaa ja vapautta ei voita mikään.

M40

Vierailija
24/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh.

KYSE ON SIITÄ, ETTÄ TULEEKO USEIN ONGELMIA ESIMERKIKSI KIINTEISTÖVERON KANSSA. VAI ONKO SE VAIN RUTIINILASKU, JOSTA HARVEMMIN TARVITSEE SOITELLA PERÄÄN JA VAATIA OIKAISEMAAN. EN JAKSA TÄLLAISTA JATKUVAA VÄÄNTÖÄ LASKUISTA.

Minä sain tänä vuonna elämäni ensimmäisen kiinteistöverolaskun, kun 2020 ostettiin miehen kanssa mökki. Minä omistan mökistä 20% ja mies 80%. Jostain syystä kiinteistöverolaskussa omistusosuudekseni oli laitettu 50%. En tiedä mistä tämä virhe on tullut, kun varainsiirtoveron olemme kuitenkin maksaneet 20% ja 80% osuuksista. Ei siitä silti mitään vääntöä tullut, korjasin sen Omaverossa. Ja mainitsin asiasta myös miehelle ja hän teki vastaavan korjauksen omaan laskuunsa.

Vierailija
25/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen vääntöä?

Saat laskun ja maksat sen.

Omakotitalossa pitää tilata ja maksaa vakuutukset, jätemaksut, nuohoukset, puut, öljyt ja vastaavat palvelut. Sen lisäksi tulee sähkölaskut, vesilaskut, tiemaksiöut, kiinteistöverot. Tämän lisäksi mahdollinen laina ja kaikki remontit.

Joo, olen aikuinen ihminen ja tiedän kyllä mitä maksuja omakotitalossa on. En ole MAKSANUT niitä maksuja, sen takia kysyn että onko niiden kanssa jotain vääntöä. Tuleeko jotain ihan tuulesta temmattuja veromaksuja sun muuta ja sitten pitää jatkuvasti vaatia oikaisemaan milloin mitäkin laskuja.

Eli sä kuvittelet, että valtio lähettää jotain tuulesta temmattuja veromaksuja kansalaisilleen? Okei. Ei me ihan niin banaanivaltiossa sentään asuta.

Vierailija
26/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen vääntöä?

Omakotitalossa pitää tilata ja maksaa vakuutukset, jätemaksut, nuohoukset, puut, öljyt ja vastaavat palvelut. Sen lisäksi tulee sähkölaskut, vesilaskut, tiemaksiöut, kiinteistöverot. Tämän lisäksi mahdollinen laina ja kaikki remontit.

Joo, olen aikuinen ihminen ja tiedän kyllä mitä maksuja omakotitalossa on. En ole MAKSANUT niitä maksuja, sen takia kysyn että onko niiden kanssa jotain vääntöä. Tuleeko jotain ihan tuulesta temmattuja veromaksuja sun muuta ja sitten pitää jatkuvasti vaatia oikaisemaan milloin mitäkin laskuja.

Kaikki laskut kirjaa joku ihminen ja joku järjestelmä lähettää sen. Ihan yhtä lailla virhe ihmiselle voi sattua verotoimistossa kuin sähkölaitoksella, samalla tavalla voi järjestelmässä olla virhe missä vaan.

Ei se, että saat virheellisen tai epäselvän laskun ole mitään "vääntöä", vaan tavallinen virhetilanne, joka pitää oikaista. Toki siitä voi olla hieman vaivaa, mutta mitä sitten?

Se, että sinulle tulee yksi lasku (vuokra) vs. kymmenen laskua (yllä mainittuja), niin toki mitä enemmän laskuja sitä isompi on mahdollisuus, että joka ihminen tai järjestelmä tekee virheen.

Vierailija
27/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen vääntöä?

Ei todellakaan tule mitään tuulesta temmattuja veromaksuja, kunha on täyttänyt kiinteistön tiedot verottajan lomakkeeseen oikein. Verottaja lähettää kerran vuodessa tarkistettavaksi lomakkeen, jossa on kiinteistön tiedot. Ensimmäisellä kerralla kannattaa katsoa tarkasti, että kaikki on oikein. Sen jälkeen ei yleensä tarvitse tehdä mitään, jos ei ole tehnyt olennaisia muutoksia (esim. rakentanut laajennuksen tai autotallin).

Vierailija
28/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin 21-vuotiaaksi omakotitalossa. Sen jälkeenkin olen asunut useampia vuosia omakotitalossa. Ja koen kerrostaloasumisen vapaammaksi silti. Riittää, että tililtäni menee automaattiveloituksena kuukaudessa summa x, eikä tasan tarvi huolia itse lumitöistä, jätehuollosta, kiinteistöverosta tai paukkuuko putket talvella, josko itse olisin poissa kotoa vettä valuttamasta. 

Josko päättäisin tehdä irtioton, voisin vuokrata asuntoni, eikä tarvisi miettiä, osaako se vuokralainen siivota räystäät. 

Osakkaana asuminen on kuitenkin vähemmän huoletonta kuin vuokralaisena. Tieto lisää todellakin tuskaa. Helppo se on varsinkin lyhytaikaisempana vuokralaisena kuormittaa huoltoyhtiötä päivystysajalla taas ties millä ja dumpata sohvata jätekatokseen. Olettaen että joku joulutonttu ne hoitaa ja kuittaa. Osakkaana tiedät, että tarpeeksi kuin moisia tulee, niin vastikkeissahan se taas näkyy. 

Vierailija
29/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän nimenomaan RATKAISTA sen ongelman, että en tunne olevani tarpeeksi vapaa. Sen takia haluan omakotitalon. Mutta onko se todellisuudessa ratkaisu ongelmaan, SITÄ YRITÄN SELVITTÄÄ.

Kuulostaa siltä, että sinulla ei taida olla varaa eikä taitoja omakotitalossa asumiseen. Ainakaan et silloin olisi vapaa, vaan olet kiinni siinä talossa, joka voi olla vaikea myydä eteenpäin.

Vierailija
30/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän nimenomaan RATKAISTA sen ongelman, että en tunne olevani tarpeeksi vapaa. Sen takia haluan omakotitalon. Mutta onko se todellisuudessa ratkaisu ongelmaan, SITÄ YRITÄN SELVITTÄÄ.

Vaikuttaa kyllä siltä, että vuokralla asuminen olisi sulle oikea ratkaisu. Voithan sä asua vuokralla omakotitalossa.

Vierailija
31/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh.

Minä sain tänä vuonna elämäni ensimmäisen kiinteistöverolaskun, kun 2020 ostettiin miehen kanssa mökki. Minä omistan mökistä 20% ja mies 80%. Jostain syystä kiinteistöverolaskussa omistusosuudekseni oli laitettu 50%. En tiedä mistä tämä virhe on tullut, kun varainsiirtoveron olemme kuitenkin maksaneet 20% ja 80% osuuksista. Ei siitä silti mitään vääntöä tullut, korjasin sen Omaverossa. Ja mainitsin asiasta myös miehelle ja hän teki vastaavan korjauksen omaan laskuunsa.

Juuri nimenomaan tällaista tarkoitan. Että tuleeko OIKEITA laskuja, jotka vain maksetaan, vai tuleeko VÄÄRIÄ laskuja, joita sitten oikaistaan ja tapellaan, että mikä on oikea summa ja mikä ei.

Haluan elää vapaasti myös sillä tavalla, että teen talossani ja talolleni mitä haluan. Mutta tämäkään ei ole niin simppeli asia. Edes omalle talolle ei saa tehdä mitä lystää. En kaipaa ketään kontrolloimaan mitä omassa kodissani ja omalla tontillani saan puuhailla.

Vierailija
32/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että sinulla ei taida olla varaa eikä taitoja omakotitalossa asumiseen. Ainakaan et silloin olisi vapaa, vaan olet kiinni siinä talossa, joka voi olla vaikea myydä eteenpäin.

Voi huoh. Omakotitalon osto ei ole TÄMÄN HETKEN ASIA vaan LÄHIVUOSIEN. Ehkä noin viiden vuoden päästä voisi olla hyvinkin ajankohtainen asia.

Minä olen jo kiinni osakeasunnossani, ei mikään uusi juttu.

Vierailija
33/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kyllä ihan järkky jankkaava huithapeli. Taitaa olla ihan keksitty hahmo.

Vierailija
34/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tulee mieleen vain satunnaiset ongelmat jätteidenhuollossa, kun roskapönttöä ei ole tyhjennetty, vaikka siitä maksetaan. Ei tule muita oikaistavia asioita mieleen.

Tuo puiden kaataminen ja rakennusten rakentaminen onkin sitten hankalampi juttu. Suosittelen muuttoa haja-asutusalueelle, jossa ei ole niin tarkkoja kaavamääräyksiä. Taajamassa noista voi saada hankaluuksia.

Vierailija
35/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun olen VAKKARITYÖSSÄ. Sitten omakotitalo on hyvinkin mahdollinen asia. En missään vaiheessa sanonut, että ostan NYT talon.

Vierailija
36/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella omituinen keskustelu.

Vierailija
37/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jo tavallinen laskujen maksu ja ehkä satunnainen reklamointi aiheuttaa noin isoa ahdistusta, niin en suosittele. Miten kun haluat tehdä remonttia, haet rakennuslupia ja muuta vastaavaa? Normaalisti ihan tavallista elämää, mutta en uskonut, että joku voi laskujen maksusta saada näin ison ongelman.

Vierailija
38/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe ok-talossa asumista vääntämisenä. Olen aina inhonnut kerrostaloasumista, ja kyllä, kokemusta on.

Vierailija
39/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh.

Minä sain tänä vuonna elämäni ensimmäisen kiinteistöverolaskun, kun 2020 ostettiin miehen k1anssa mökki. Minä omistan mökistä 20% ja mies 80%. Jostain syystä kiinteistöverolaskussa omistusosuudekseni oli laitettu 50%. En tiedä mistä tämä virhe on tullut, kun varainsiirtoveron olemme kuitenkin maksaneet 20% ja 80% osuuksista. Ei siitä silti mitään vääntöä tullut, korjasin sen Omaverossa. Ja mainitsin asiasta myös miehelle ja hän teki vastaavan korjauksen omaan laskuunsa.

Juuri nimenomaan tällaista tarkoitan. Että tuleeko OIKEITA laskuja, jotka vain maksetaan, vai tuleeko VÄÄRIÄ laskuja, joita sitten oikaistaan ja tapellaan, että mikä on oikea summa ja mikä ei.

Haluan elää vapaasti myös sillä tavalla, että teen talossani ja talolleni mitä haluan. Mutta tämäkään ei ole niin simppeli asia. Edes omalle talolle ei saa tehdä mitä lystää. En kaipaa ketään kontrolloimaan mitä omassa kodissani ja omalla tontillani saan puuhailla.

Laskutusuvirheet oikaistaan, ei niistä normaalit aikuiset ihmiset tappele.

Vierailija
40/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä ongelma capslockien kanssa. Silmiä polttaa lukeminen.