Olen asunut omakotitalossa vauvasta 18-vuotiaaksi. Nyt kysymys kuuluu
Tuntuuko omakotitalossa asuminen siltä, että jatkuvasti pitää vääntää jostain?
Kummallinen kysymys?
Olen aina tiennyt olevani omakotitaloihminen. Siihen totuin ja se vain sopii minulle. Tiedän, että haluan omakotitaloon heti kun se on mahdollista.
Mutta haluan ehdottomasti asua VAPAASTI. Tuntea olevani vapaa. Olen jo lopettanut laskuostot, koska pääni ei kestä sitä loputonta vääntöä laskuttajien kanssa.
Taloyhtiössä en tunne olevani vapaa. Osakkaana vapaampi kuin vuokralaisena, toki, mutta en silti tunne olevani vapaa. Janoan vapautta yli kaiken.
TIEDÄN, että tällaiselle ihmiselle kiinteä asunto ei ole ihanteellinen. Autossa asuminen olisi vapauden kannalta täydellinen, mutta ei kovin järkevä ratkaisu kuitenkaan. Voisin ihan hyvin asua tilavassa autossa vähän aikaa, mutta ei se ole mielestäni ihan normaali elämäntapa pysyvänä ratkaisuna.
Siksi aion asua asunnoissa ihan jatkossakin.
Mutta tuntuuko omakotitalossa, että aina pitää vääntää milloin mistäkin? Vesilaskut, kiinteistöverot, jätejutut.
Onko omakotitalo oikea ratkaisu ihmiselle, joka janoaa vapautta eikä tahdo olla tekemisissä laskuttajien kanssa ja vääntää milloin mistäkin laskusta ja maksusta.
Kommentit (112)
En edelleenkään reagoi kiusaajien kommentteihin. Mikä vaivaa aikuisia ihmisiä, jotka v...ttuilevat muiden ketjuihin. Ei ihan normaalia käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niistä laskuista pitää vääntää? Miksei voi vain maksaa?
Ööööö no jos laskusta on erimielisyyttä tai se on vaikka kokonaan aiheeton?????
Huoh.
KYSE EI OLE NYT MISTÄÄN LASKUISTA, JOITA ON JOKAISESSA ASUNNOSSA.
KYSE ON SIITÄ, ETTÄ TULEEKO USEIN ONGELMIA ESIMERKIKSI KIINTEISTÖVERON KANSSA. VAI ONKO SE VAIN RUTIINILASKU, JOSTA HARVEMMIN TARVITSEE SOITELLA PERÄÄN JA VAATIA OIKAISEMAAN. EN JAKSA TÄLLAISTA JATKUVAA VÄÄNTÖÄ LASKUISTA.
Minä sain tänä vuonna elämäni ensimmäisen kiinteistöverolaskun, kun 2020 ostettiin miehen kanssa mökki. Minä omistan mökistä 20% ja mies 80%. Jostain syystä kiinteistöverolaskussa omistusosuudekseni oli laitettu 50%. En tiedä mistä tämä virhe on tullut, kun varainsiirtoveron olemme kuitenkin maksaneet 20% ja 80% osuuksista. Ei siitä silti mitään vääntöä tullut, korjasin sen Omaverossa. Ja mainitsin asiasta myös miehelle ja hän teki vastaavan korjauksen omaan laskuunsa.
Juuri nimenomaan tällaista tarkoitan. Että tuleeko OIKEITA laskuja, jotka vain maksetaan, vai tuleeko VÄÄRIÄ laskuja, joita sitten oikaistaan ja tapellaan, että mikä on oikea summa ja mikä ei.
Haluan elää vapaasti myös sillä tavalla, että teen talossani ja talolleni mitä haluan. Mutta tämäkään ei ole niin simppeli asia. Edes omalle talolle ei saa tehdä mitä lystää. En kaipaa ketään kontrolloimaan mitä omassa kodissani ja omalla tontillani saan puuhailla.
Kaavamääräykset voivat sanella talon värin, aidan korkeuden, onko pensasaita vai lauta-aita, voitko rakentaa vajan ja kuinka lähelle rajaa ym. Myös naapureilla voi olla sanansa sanottavana. Vaikutat ihmiseltä, joka tarvitsee ison tilan kaukana naapureista, esim. keskeltä metsää.
Teoriassa haluaisin asua keskellä metsää kaukana kaikesta. Kuitenkin pitää ajatella onko se järkevää. Jos tarvitsee apua, sitä ei saa helposti. Mihinkään ei pääse helposti. Kaupat ovat kaukana.
Joten niin ihanaa kuin olisikin asua oikeasti rauhassa ja kaukana kaikesta, ei se toimisi minun kohdallani. Haluan päästä asioille helposti.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kaikki arvaamaan ap:n ammattia /koulutusta!
Minä aloitan: lähihoitaja?
Hei, tästähän voisi tehdä oikein yleisen kiusausketjun! Lähihoitajien stigmatisointi on kyllä niin valkoroskaharrastus että minä veikkaan että ap on formulakuski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niistä laskuista pitää vääntää? Miksei voi vain maksaa?
Ööööö no jos laskusta on erimielisyyttä tai se on vaikka kokonaan aiheeton?????
Huoh.
KYSE EI OLE NYT MISTÄÄN LASKUISTA, JOITA ON JOKAISESSA ASUNNOSSA.
KYSE ON SIITÄ, ETTÄ TULEEKO USEIN ONGELMIA ESIMERKIKSI KIINTEISTÖVERON KANSSA. VAI ONKO SE VAIN RUTIINILASKU, JOSTA HARVEMMIN TARVITSEE SOITELLA PERÄÄN JA VAATIA OIKAISEMAAN. EN JAKSA TÄLLAISTA JATKUVAA VÄÄNTÖÄ LASKUISTA.
Minä sain tänä vuonna elämäni ensimmäisen kiinteistöverolaskun, kun 2020 ostettiin miehen kanssa mökki. Minä omistan mökistä 20% ja mies 80%. Jostain syystä kiinteistöverolaskussa omistusosuudekseni oli laitettu 50%. En tiedä mistä tämä virhe on tullut, kun varainsiirtoveron olemme kuitenkin maksaneet 20% ja 80% osuuksista. Ei siitä silti mitään vääntöä tullut, korjasin sen Omaverossa. Ja mainitsin asiasta myös miehelle ja hän teki vastaavan korjauksen omaan laskuunsa.
Juuri nimenomaan tällaista tarkoitan. Että tuleeko OIKEITA laskuja, jotka vain maksetaan, vai tuleeko VÄÄRIÄ laskuja, joita sitten oikaistaan ja tapellaan, että mikä on oikea summa ja mikä ei.
Haluan elää vapaasti myös sillä tavalla, että teen talossani ja talolleni mitä haluan. Mutta tämäkään ei ole niin simppeli asia. Edes omalle talolle ei saa tehdä mitä lystää. En kaipaa ketään kontrolloimaan mitä omassa kodissani ja omalla tontillani saan puuhailla.
Kaavamääräykset voivat sanella talon värin, aidan korkeuden, onko pensasaita vai lauta-aita, voitko rakentaa vajan ja kuinka lähelle rajaa ym. Myös naapureilla voi olla sanansa sanottavana. Vaikutat ihmiseltä, joka tarvitsee ison tilan kaukana naapureista, esim. keskeltä metsää.
Teoriassa haluaisin asua keskellä metsää kaukana kaikesta. Kuitenkin pitää ajatella onko se järkevää. Jos tarvitsee apua, sitä ei saa helposti. Mihinkään ei pääse helposti. Kaupat ovat kaukana.
Joten niin ihanaa kuin olisikin asua oikeasti rauhassa ja kaukana kaikesta, ei se toimisi minun kohdallani. Haluan päästä asioille helposti.
Suomessa on metsää ihan valtateiden varressakin 10-15 km päässä taajamista. Ja sitten on sellaisia mikrotaajamia jotka ovat kuolleiden kylien jäänteitä isojen teiden varsilla.
Vierailija kirjoitti:
Tai no sähköpostilaskut lähettää robotti, mutta eivät ne ihan tyhjästä synny. Kyllä ihminen ne laatii ja samoin reklamaatiot. Veroasioissa ne ongelmatilanteet ovat "hieman" eri mittakaavassa, kun korkoa tulee helposti jopa tonni yhden ongelman takia. En kaipaa tällaista jatkuvaa pskaa, ja omakotitalossa vero on nimenomaan erittäin keskeinen ja jatkuva maksu, jolta ei voi välttyä. Siksi mietin LASKUJA ja sitä että tuleeko niiden kanssa jatkuvia ongelmia😑
Millaisia veroja sinä ajattelit maksaa omakotitalosta, jos niistä tulee helposti tonni korkoa? Asun itse isohkossa omakotitalossa alle 20 km:n päässä Helsingin rautatieasemasta. Kiinteistömme kiinteistövero on noin 1000 euroa vuodessa. Jos maksaisin sen kokonaisen vuoden myöhässä, pitäisi myöhästymisestä maksaa viivästyskorkoa 70 euroa.
Persoonallisuushäiriöisillä elämä on yhtä vääntöä joka suuntaan. He eivät vain huomaa, että ainoa yhteinen nimittäjä on hän itse. Muissa on aina vika persoonallisuushäiriöisen mukaan. Normaalit ihmiset kyllä pärjäävät ja hoitavat asiansa ilman yletöntä vääntämistä.
Vierailija kirjoitti:
Onko palstalla uusi hahmo: VÄÄNTÄMIShullu?
Ei ole, tämä on kirjoitellut täällä vuosikausia. Tunnetaan nimillä Miekkosnainen ja Miekkoshullu.
Elämä on myös ihan hirveän raskasta, jos kokoajan kuvittelee, ajattelee ja epäilee, että toinen k*settaa laskuissa tai ei pidä lupaustaan. Sen lisäksi, että kokee kaiken vääntämiseksi.
Minä olen asunut 35 vuotta omakotitalossa ja siinä kahden talon välissä muutaman vuoden kerrostalossa. En ole yhtään kertaa kerrostaloon kaivannut.
AP:n ei ehkä kannata muuttaa omakotitaloon, jos se jo ennen muuttoa tuntuu noin raskaalta. En ymmärrä ihmisiä, joiden elämä on jatkuvasti yhtä vääntöä ja säätämistä.
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkään reagoi kiusaajien kommentteihin. Mikä vaivaa aikuisia ihmisiä, jotka v...ttuilevat muiden ketjuihin. Ei ihan normaalia käytöstä.
Itse raivoat koko ajan capsit pohjassa. Sinulle vastattiin jo moneen kertaan, että NORMAALILLA okt-asujalla ei tule vääntöä laskuista.
Et tule saamaan vapauttasi omakotitalossa. Josmasut omakotitalossa taajamassa, sinun on huomioitava alueen rakennusmääräysten lisäksi myös esimerkiksi naapurit. Et voi mölytä ja suutaa niin paljon kuin tahdot. Eikä sinulla ole vapautta, myös ne naapurit tekevät asioita, jotka eivät sinua miellytä.
Herkästi joudut vääntämään naapureiden lanssa milloin mistäkin!
Elämä on hyvin tarkasti säädeltyä. Sinun täytyy hankkia sähkö ja vesi sopimuksen lisäksi kotivakuutus, jätsopimus, maksaa kiinteistöveroa ja ehkäpä myös tätä uutta hulevesimaksua.
Enemmän laskuja -enemmän vääntöä!
Kaavassa on määrätty katon ja talon väri ja joissain jopa se, millaisia puita tai pensaita saa olla. Minkä korkuinen aita jne. Sinun täytyy huomioida naapuri raja-asioissa.
Tästä se vaata vääntö ja seuraukset syntyy. Naapurit on omakotitaloissa kamalia kyyliä, jotka vain haluavat pahaa sinulle. Ihan varmasti kyttäävät tekemisesi ja taas väännät!
Omakotitaloa joutuu remontoimaan, jos ei heti, niin ennenpitkää.
Remonttimiesten kanssa se vasta vääntöä onkin!
Jos taas muutat haja-asutusalueelle, edellä listattujen lisäksi joudut vääntämään tien linkouksesta.
Kyläläiset tietävät kaikki toistensa asiat, ovat asuneet seudulla viimeiset 200 vuotta, ja kaikki, siis ihan kaikki 100 km säteellä tietävät sinut, ja haluavat vääntää kanssasi. Siellä on niitä ikivanhoja riitoja, joihin joudut osalliseksi, halusit tai et.
Nuohoojakin tarttee tilata. Ne ne vasta hankalia on. Jos polttopuita ostat, et koskaan saa, mitä halusit, turhaa vääntöä ja laskuja siitäkin
Jos sinulla on omaa maata, vieläpä metsää, väännät metsästys seuran kanssa, ne tahtoo maillesi metsästämään, ja siinä sitä vääntöä riittää. Veroakin metsästä menee, ja jos päätät kaataa, et voi päättää hintaa, vaan otat sen, mitä sinulle maksetaan.
Ei se ainakaan vapautta ole.