Voiko karvalankanaton pestä?
Siis minun kaveri sanoi, että voisin matonpesupaikalla pestä karvalankamaton. Matala nukka. Ikeasta. Onko totta? Siis kuulema juuriharjalla vaan pesisin..???
Olen aina ostanut uuden.
Kommentit (10)
Voi. Märkää karvalankamattoa on kyllä ikävä kuljetella, ja se kuivuukin aika hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Märkää karvalankamattoa on kyllä ikävä kuljetella, ja se kuivuukin aika hitaasti.
Minä pesin juuriharjalla taloyhtiön pyykkituvassa mäntysuovalla yöllä kun pyykkitupaa ei käytetä. Pesin ensin tietenkin lattian ja sen jälkeen pesin imuroidaan maton. Siellä oli helppoa suihkuttaa letkulla vettä matolle ja vesi valui pois, koska pyykkituvan lattia oli valettu alun alkaen juuri mattojen pesua varten vinoksi ja sen reunassa oli matala urakin, jonka pohjalla olivat lattiakaivot, valuvaa vettä varten.
Vaikein osuus oli veden puristaminen matosta, mutta sain kuin sainkin maton puristelutua käyttäen koko vartaloa apuna. Olin siis ihan uikkarisillani mattopyykillä. Onneksi pyykkituvassa oli kärry, johon maton pystyi nostamaan ja kuljettamaan kuivumaan. Lopuksi pesin pyykkituvan lattian uudestaan, samoin kuljetuskärryn, keräsin kamppeeni ja olin tyytyväinen.
Nykyaikana voi viedä maton ostoskeskuksen itsepalvelupesulaan ja pestä sen mattokoneessa, mikäli öinen mattopyykki en kiinnosta.
Ja jos on vaalea matto ei kannata järvivedellä pestä, saattaa kellertää. Ja mieluummin pese semmosella mattoharjalla jossa pehmeämmät harjakset. Ja tietysti ylimääräinen vesi puristellaan pois ennen kuivausta
Olen minä iltapesulla aina käynyt, vaikkei kanoja olekaan.
t. Karvala
Lue ensin Ikean sivuilta maton hoito-ohjeet. Jos langat on liimattu se ei kestä vesipesua ollenkaan tai heikosti.. Jos se on täyttä villaa, harvalankaista, se ei kestä juuriharjaa, mutta kylläkin viileän vesihuuhtelun. Jos villalangantiheys on niin tiukka, ettei se edes pysty kuivumaan, älä edes näytä sille vettä. Jos matto on halpa ja helposti korvattavissa uudella usko ystävääsi- on ihan sama mitä teet matolle.
Äläkä pese taloyhtiön pyykkituvassa, ellei siihen ole lupaa. Se on veemäisin temppu naapureille. Käsitys omien jälkien siivoamisesta on erittäin vaihtelevaa.
Veisin maton 24/7 itsepalvelupesulaan , siellä on tasokone missä sen saa kätevästi pestyä ja kuivauskaappi mihin sen voi jättää kuivumaan . Kätevää .
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, en huomannut otsikossa olevaa virhettä. Kyse siis karvalankamatosta.
Ap
Ei se mitään. Hauska virhe😂😂😂😂 Näitä sattuu😇
Voi ei, en huomannut otsikossa olevaa virhettä. Kyse siis karvalankamatosta.
Ap