Olen asunut omakotitalossa vauvasta 18-vuotiaaksi. Nyt kysymys kuuluu
Tuntuuko omakotitalossa asuminen siltä, että jatkuvasti pitää vääntää jostain?
Kummallinen kysymys?
Olen aina tiennyt olevani omakotitaloihminen. Siihen totuin ja se vain sopii minulle. Tiedän, että haluan omakotitaloon heti kun se on mahdollista.
Mutta haluan ehdottomasti asua VAPAASTI. Tuntea olevani vapaa. Olen jo lopettanut laskuostot, koska pääni ei kestä sitä loputonta vääntöä laskuttajien kanssa.
Taloyhtiössä en tunne olevani vapaa. Osakkaana vapaampi kuin vuokralaisena, toki, mutta en silti tunne olevani vapaa. Janoan vapautta yli kaiken.
TIEDÄN, että tällaiselle ihmiselle kiinteä asunto ei ole ihanteellinen. Autossa asuminen olisi vapauden kannalta täydellinen, mutta ei kovin järkevä ratkaisu kuitenkaan. Voisin ihan hyvin asua tilavassa autossa vähän aikaa, mutta ei se ole mielestäni ihan normaali elämäntapa pysyvänä ratkaisuna.
Siksi aion asua asunnoissa ihan jatkossakin.
Mutta tuntuuko omakotitalossa, että aina pitää vääntää milloin mistäkin? Vesilaskut, kiinteistöverot, jätejutut.
Onko omakotitalo oikea ratkaisu ihmiselle, joka janoaa vapautta eikä tahdo olla tekemisissä laskuttajien kanssa ja vääntää milloin mistäkin laskusta ja maksusta.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Ja nimenomaan KESKUSTELUN POINTTI ON SE, ETTÄ KOSKA OMAKOTITALOSSA ON TÄYSIN ERI MAKSUT MAKSETTAVANA KUIN OSAKKAANA TALOYHTIÖSSÄ, NIIN ONKO NÄIDEN MAKSUJEN KANSSA JATKUVAA EPÄSELVYYTTÄ JA REKLAMOINTIA.
VAI TULEEKO KIINTEISTÖVERO USEIMMITEN IHAN OIKEIN LASKETTUNA JA SITTEN SE MAKSETAAN JA THAT’S IT.
ONKO JATKUVASTI JOTAIN VÄÄNTÖÄ, JOS HALUAA TEHDÄ OMALLA TONTILLAAN JOTAIN. PITÄÄKÖ ANELLA LUPIA TIES MIHIN PIKKUASIOIHIN.
TULEEKO ONGELMIA, JOS TEKEE OMIN PÄIN EIKÄ ANELE LUPIA MILLOIN MIHINKIN.
Joillakin ihmisillä on kai koko elämä pelkkää vääntämistä. Yhteiskunnassa on sääntöjä, joita pitää noudattaa ja kunnioittaa. Et löydä sellaista asumismuotoa mistään, missä voisit elää yhteiskunnan normien ulkopuolella. Älä muuta minun naapuriin. Onko pakko huutaa tikkukirjaimin? Vaikutat kiihtyneeltä. Ilmeisesti nykyasumisessa on tullut ongelmia, tai laskut on maksamatta ja peilin sijaan katselet syyllisiä muualta
Vierailija kirjoitti:
Yritän nimenomaan RATKAISTA sen ongelman, että en tunne olevani tarpeeksi vapaa. Sen takia haluan omakotitalon. Mutta onko se todellisuudessa ratkaisu ongelmaan, SITÄ YRITÄN SELVITTÄÄ.
Onakotitalo vaatii huolehtimista. Et ole vapaa huolista omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Yritän nimenomaan RATKAISTA sen ongelman, että en tunne olevani tarpeeksi vapaa. Sen takia haluan omakotitalon. Mutta onko se todellisuudessa ratkaisu ongelmaan, SITÄ YRITÄN SELVITTÄÄ.
Vapaus ja vastuu kulkevat käsi kädessä. Omakotitalollisella on enemmän vapauksia päättää, mitä omaisuudellaan tekee, mutta toisaalta on myös vastuu sen hoidosta ja niistä useista laskuista, joita joka kuu tulee (eikä joku hoida niitä keskitetysti ja sinä maksat vain vastikkeen tai vuokran).
Jos vapautta ja helppoutta haet, älä muuta omakotitaloon. Ei kuulosta sinulle sopivalta vaihtoehdolta.
Jos jo laskujen maksaminen noin jännittää, niin jätä suosiolla väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vi t tu. Mahdatko olla ihan kykenevä asumaan ylipäätään ilman holhoojaa? Siis sitten KUN SE TALON OSTO TULEE AJANKOHTAISEKSI.
P.S. Et saa halutessasi tarpoa omalla pihallasi hangessa. Lumityöt on tehtävä jotta postinkantaja ja pelastuslaitoksen väki pääsevät tarvittaessa esteettä paikalle.
Ja höpön löpön. Kuka niitä lumitöitä valvoo ja mikä on sanktio? Poliisi tulee ja kirjoittaa sakon tekemättömistä lumitöistä?
Näin se vaan on. Ei sitä kukaan valvo, mutta jos jotain sattuu niin talon omistaja on vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vi t tu. Mahdatko olla ihan kykenevä asumaan ylipäätään ilman holhoojaa? Siis sitten KUN SE TALON OSTO TULEE AJANKOHTAISEKSI.
P.S. Et saa halutessasi tarpoa omalla pihallasi hangessa. Lumityöt on tehtävä jotta postinkantaja ja pelastuslaitoksen väki pääsevät tarvittaessa esteettä paikalle.
Ja höpön löpön. Kuka niitä lumitöitä valvoo ja mikä on sanktio? Poliisi tulee ja kirjoittaa sakon tekemättömistä lumitöistä?
Näin se vaan on. Ei sitä kukaan valvo, mutta jos jotain sattuu niin talon omistaja on vastuussa.
Millä tavalla vastuussa? Mikä on sanktio? Laita lähde tämmöiseen lakiin.
Jos ambulanssi ei pääse pihaan, kun et ole tehnyt lumitöitä niin kuinka tämä sanktioidaan? Ainakin posti jättää yksinkertaisesti postin jakamatta jos ei postilaatikolle pääse. Ei siinä sen kummempaa.
Nyt kaikki arvaamaan ap:n ammattia /koulutusta!
Minä aloitan: lähihoitaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ambulanssi ei pääse pihaan, kun et ole tehnyt lumitöitä niin kuinka tämä sanktioidaan? Ainakin posti jättää yksinkertaisesti postin jakamatta jos ei postilaatikolle pääse. Ei siinä sen kummempaa.
https://www.omakotiliitto.fi/asuminen/vinkit_ja_oppaat/lumien_auraus_ja…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleenhän tuossa vaan kiusaa tekee.
DingDong. Muuta telttaan herra/rva vapaaeläjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilas kuolee ja vakuutusyhtiö kieltäytyy maksamasta korvauksia?
Tai talo palaa ja sama juttu?
AP vaikuttaa hyvin nuorelta henkilöltä, jolla näyttäisi olevan kriisi, kun on huomannut että yhteiskuntaan kuuluminen, omaisuuden omistaminen ja asioiden hoitaminen muiden ihmisten ja instituutioiden kanssa vaativat kommunikointia ja asioista selvää ottamista = rajoittavat hänen vapauttaan (capseilla).
Tiedoksi vain AP, että sellaista se aikuiselämä on, et voi ihan täysin vapaana, huolettomana ja irtonaisena muista ihmisistä ja yhteiskunnasta täällä elellä :D
Vierailija kirjoitti:
Nyt kaikki arvaamaan ap:n ammattia /koulutusta!
Minä aloitan: lähihoitaja?
Eläintarhan simpanssi
Ap on se miekkoshullu, jonka asuntoa kaikki kadehtivat ja joka riitelee taloyhtiön kanssa vesimaksuista ja joka ajatteli, että yhteiskunta maksaa hänen muuttokulunsa, vaikka hänellä on se kadehdittu osake. Hän, joka syö eväitä työpäivisin autossa parkkikiekkoa siirtelen. Siksi hän tietenkin nyt pohtii, joutuuko VÄÄNTÄMÄÄN okt:ssakin jostain kun sekä työssä että omassa elämässä on koko ajan sukset ristissä jonkun kanssa.
Ap: asumismuodosta riippumatta et tule toimeen kenenkään kanssa ja teet elämästäsi ihan itse kovin hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joudut jatkuvasti reklamoimaan ja tappelemaan ja vääntämään laskuista, niin luultavasti olet itse tehnyt tai ymmärtänyt jotain väärin.
Ja mitä tulee siihen vapauteen tehdä mitä haluaa tontillansa, niin haja-asutusalueella rajoitukset ovat vähäisempiä, pientaloalueella niitä on enemmän. Mutta rajoittaako se ihan tosi jos et saa maalata taloasi millä vaan värillä? Osta talo joka miellyttää valmiiksi. Rakennusoikeus löytyy myyntipapereista. Puunkaato on usein vain ilmoitusluontoinen asia. Käynti etuovelle pitää kai pitää kunnossa ja talvella hiekoitettuna, käsittääkseni.omistaja on vastuussa jos vaikka postinkantaja tulee tuomaan pakettia ovelle ja liukastuu huonosti hoidetulla pihalla.
Enemmän rajoituksia varmasti on taloyhtiöllä.
Kyllä näissä laskutusväännöissä on usein kyse siitä, että Posti on hukannut paketit ja minut yritetään laittaa maksamaan tyhjästä.
Olen aivan loppu tällaiseen enkä todellakaan kaipaa verottajan kanssa samanlaista vääntöä, josta seurauksena on tonnin korko, ehkä enemmänkin. Ja tätä sitten toistuvasti, koska verot eivät omakotitalosta poistu koskaan.
Aion joka tapauksessa hommata talon sitten, kun se on mahdollista. Kyllä uskon vakaasti, että se on minun juttuni.
Kuinka monta kertaa sulle pitää kertoa että omakotitaloon ei liity mitään muuta veroa kuin kiinteistövero ja jos kiinteistö ei ole uusi, tulee sama lasku joka vuosi, toki jos kunta korottaa prosenttia niin summa nousee aikaa myöden.... Mitä muita veroja ajattelet että omakotitaloon liittyy???
Ap vaikuttaa henkisesti epävakaalta ja hankalalta ihmiseltä. Tavallisten laskujen maksukin on jotain vääntöä...
Kannattaa muuttaa maalle. Taajama-alueella joudut neuvottelemaan rakennusvalvonnan kanssa jos haluat tehdä melkein mitä vaan tontille, maalla on sikäli vapaampaa. Sitä en tiedä mistä laskuista sinun on pitänyt vääntää, minulle ei ole tullut ikinä semmoista laskua. Ei taloyhtiössä eikä omakotitalossa. Taloyhtiössä ärsytti se, että jopa tapetinvaihdoista tarvitsee yhtiön luvan. Omakotitalossa saa sentään sisärempat tehdä mielensä mukaan.
Asun maaseudulla omakotitalossa enkä ikinä vaihtaisi tätä vapaudentunnetta pois. Iso oma tontti 2ha mistä saa kaata niin paljon puita kuin halua. Meri lähellä mistä voin pyytä ruokakalat ja kesällä veneillä. Olen asunnut 30v kaupungissa kerrostalossa enkä kaipaa sinne takaisin. Maaseudulla on ilmanlaatu niin hyvä että terveys on paljon parempi kuin silloin kuin asuin kaupungissa. Tutkikaa teidän ilmanvaihto suodattimia niin näette miten mustia ne on. Monen oudot oireet johtuvat huonosta ilmasta, pienhiukkaset ym.
Aapee on vain sellainen VÄÄNTÄJÄ joka tekee kaikesta vääntöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yks vapauden kaipuinen, ja kokemusta molemmista, kerrostalo vuokra-asunnot ja omakotitalo omalla tontilla.
Ei siellä omakotitalossa mitään jatkuvaa puuhaa ole, ellei niitä ehdointahdoin halua itselleen koko ajan keksiä.
Mutta lumityöt on talvella työläitä ja kesällä ei huvita antaa pihan villiintyä niin että ympärillä on pitkässä ruohossa kiva punkkimeri ja etanat ym. ötökät mitkä tulee heinikkoon.Itsellä kesti kauan luovuttaa ajatuksesta että minä olen omakotitalo ihminen, juuri senkin takia että kasvoin omakotitalossa.
Tähän mun vapaudenkaipuuseeni kyllä sopii ehdottomasti paremmin pieni kerrostaloasunto. Sen voi niin helposti jättää lyhyemmäksi tai pisemmäksi aikaa, kääntää vaan sähköt pois ja maailmalle.
Ehkä vielä joskus saan sen jonkun paratiisini marjapuskineen ja yrttimaineen, mutta sitten vasta eläkkeellä jos kuntoa riittää ja ei ole enää haluja tuntea sitä vapautta ja riippumattomuutta.
Eli mun neuvo että unohda omakotitalot tässä elämänvaiheessa, nauti vapaudestasi, ja sitten kun aika on niin muuta takaisin omakotitaloon.
1. En missään vaiheessa sanonut, että omakotitalo on ajankohtainen NYT. Se on ajankohtainen sitten, kun minulla on vakituinen työ.
2. Vapausjuttuun ei liity kasvillisuus ja lumityöt. Ei kenellekään ole siihen mitään sanomista, jos ei halua tehdä jotain hommaa (jos tontti pysyy normaalin rajoissa kuitenkin eikä aiheuta maisemahaittaa.)
Kyllähän ihminen saa tarpoa lumikasojen päältä kotiin ja pois, jos ehdottomasti haluaa.
Se ei liity vapauteen.
Vapauteen liittyy se, että saanko elää omakotitalossa oikeasti rauhassa, vai saanko jatkuvasti jotain pskalaskuja, onko kunta jatkuvasti puuttumassa ja kontrolloimassa, tuleeko milloin mitäkin sanktioita kun teen itse mitä haluan esimerkiksi pihalleni. Eihän omaa taloa saa edes maalata täysin oman mielensä mukaan. Onko se vapautta???
Minulle talon väri ei ole mikään elämän ja kuoleman asia, siksi minulle on ihan sama saanko maalata sen värillä x vai en. Valkoinen on ihan ok.
Mutta tuossakin on jälleen se kysymys: onko se vapautta, että et saa edes omaa taloasi maalata kuten itse haluat.
Minä en kaipaa kontrollointia.
Käsittääkseni on niin että monilla kaava-alueillakaan ei säädellä esim talojen maalausta tai tontin puustoakasn. Sen asian voi selvittää.
Jos talo on kaava-alueen ulkopuolella lähinnä määräysten mukainen jätevesi ja jätteiden käsittely on asioita, joista tulee noottia, jos ne eivät ole kunnossa. Palotarkastus tehdään uudiskohteille ja olet vastuussa omavalvontaisesti siitä että nuohous ja paloturvallisuus on kunnossa. Uudisrakentamista myös säädellään kuntakohtaisin määräyksin ja on normaalia että joudut vähintään ilmoittamaan jos rakennat vaikka kiinteän, tiettyä kokoa suuremman vajan. Talon saa maalata miten tahtoo.
Omassa mökkikunnassani on järjestelmä jonka kautta on helppo lähettää kysymyksiä rakennusvalvontaan ja rakennustarkastajalle. Ei siis tarvitse lukea mitään pitkiä lakitekstejä vaan voit kirjoittaa kysymyksen ja oman kunnan asiantuntija vastaa. Ja voi heille myös soittaa varsinkin jos ei saa capslockeja päältä..
Mitä helvetin VÄÄNTÄMISTÄ laskuissa on?!? Lasku tulee -> lasku maksetaan. Viiteentoista vuoteen ei ole tarvinnut mistään laskusta VÄÄNTÄÄ yhtään kenenkään kanssa-
No, oli miten oli, en suosittele Ap:lle okt-asumista. Taitaa olla hänelle liian vaativaa, koska laskuja tulee useita kuussa eikä vain yksi yhtiövastike tai vuokralasku kuussa. Hänelle tulee ihan varmasti liikaa VÄÄNTÖÄ :D