Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koko pandemian ajalta tiedän 3 henkilöä, jotka sairastaneet koronan

Vierailija
19.12.2021 |

Yksi heti alussa, toinen vuosi sitten ja kolmas tänä syksynä. Tuttavien kanssa juteltiin ja osa ei tuntenut yhtäkään sairastunutta. Hämmentävää seurata tätä kaaosta kun sairastuneita on kuitenkin tosi harvassa.

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän yhden. Rokotteista pahastikin kärsineitä tiedän useita.

Saako kysyä et mitä oireita oli? Todella outoa että tunnet vain toisesta "leiristä". Itse tunnen molempia, mutta moninkertaisesti koronapositiivisia.

Vierailija
82/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti paljon muitakin asioita joita et tiedä.

Mm. tilastotieteen olemassaolo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän lähemmäs 10. Itsekin sairastin viime keväänä.

Vierailija
84/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mun on vaikea uskoa teitä, jotka ette muka tunne ketään.. Sorry, mut haiskahtaa denialistien propagandalta ja valehtelulta.

Tai sitten oikeasti eletään vain niin erilaisissa kuplissa. Itselläni on hyvin laajat ystävä- ja tuttavapiirit ympäri Suomea ja maailmaakin. Meillä on lapsia kouluissa ja sieltä tulee tapauksia ilmi nyt lähes päivittäin, tuttuja lapsia. Harrastan monia asioita ja sielläkin on monilla ollut. Ihmellisintä on, ettei ole vielä omaan perheeseen tarttunut, niin monta kertaa altistuttu ja liipannut läheltä.

Ensimmäiset tuntemani koronapotilaat (6 hengen perhe) saivat tartuntansa hiihtolomalla 2020, olivat Itävallassa, juuri ennenkuin lockdown tuli. Tapauksia on tullut tasaisesti pitkin vuotta, mutta nyt tässä parin viikon sisään määrät on triplaantuneet. Ihmiset ovat käyneet riennoissa, konserteissa, bileissä, ulkomailla ym. ja äkkiäkös siellä leviää, kun oireeton on ollut paikalla.

No mitä ihmettä. Suomen väkiluku on n. 5540000 ihmistä ja sairastuneita on 213k ja kuolleita vain 1400. Ei tuosta riitä tuttuja kaikille. Täytyy myös huomioida että kun osa sairastaa lievänä tai tavallisena tautina, niin sairastumisessa ei välttämättä ole mitään mainostettavaa joka tutulle ja vain se lähipiiri tietää, joka on elämässä niin tiivisti mukana että 2viikon karanteeni huomataan. Eli jollakin voi olla kyllä tuttu tai sukulainen joka on saanut tartunnan mutta ei vain tiedä sitä.

Jos nämäkin ihan tavallisten ihmisten tavallisrt kokemukset tuntuu susta joltain ”denialistien propagandalta” niin kannattais vähän pohtia nyt omia asenteita. Kuulostaa ihan vainoharhaiselta johtopäätökseltä.

Toivon olevani väärässä, en haluaisi että ihmiset ovat valehtelijoita. Enkä itse haluaisi olla vainoharhainen.  Ehkä sitten vain eletään niin erilaista elämään =) Täällä pk-seudulla vaan tuntuu mahdottomalta, että joku muka ei tuntisi edes yhtä... Mutta joo, jos vaikka ei ole lapsia niin kai se on mahdollista.

Toisaalta, eihän sitä tartte olla kuin 1 hassu denialisti joka spämmää monta viestiä... Mut ihan sama, ei ole niin vakavaa. Minäkään en tunne kuolleita kuin vai yhden.

Edelleen sun näkökuma on vähän outo, kun pitää olla löytämässä jotain denialisteja kaikkialta. Pk seudullakin asuu paljon esim yksinäisiä ja syrjäytyneitä ihmisiä, joiden sosiaaliset kontaktit voi olla vähissä ja siten ei tunne sairastuneitakaan. Ei mitenkään mahdotonta etteikö jokunen näistä voisi viettää aikaa palstoilla keskustellen. Tai sitten ihan vaan ei ole sattunut kuulemaan tuttujen taudeista niin kuin edellisessä viestissäkin tuotiin esiin. Ihmisiä ja elämiä on niin paljon erilaisia.

Jos myönnyn, että voi olla kyse yhdestä samasta hassusta denialistista, niin miten se olisi "denialisteja kaikkialla"- näkökulma? Minulla on edelleen laajat tuttavapiirit, yksi denialisti ei muuta todellisuuttani mitenkään =)

Mutta joo, yksinäisiä varmasti on, ja jokunen heistä voi olla täälläkin. Ja totta, että pitäisi enemmän kehitää ymmärrystä siihen että ihmisiä ja elämänilanteita on erilaisia. Tsemppiä varsinkin kaikille tahtomattaan yksinäisille <3

Vierailija
85/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä erikoinen tauti. Toisaalta sanotaan että tarttuu tosi herkästi (näin sanottiin alusta lähtien, vaikka jokainen uusi muunnos on sitten tarttunut paljon herkemmin), mutta silti moni monta kertaa altistunut ei ole sairastunut. Esimerkiksi siskoni ei sairastunut, vaikka nukkuivat lusikassa miehensä kanssa just ennen kun korona todettiin miehellä... 

Vierailija
86/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, noin vähän! Minä tunnen ainakin 30.

Vierailija
87/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en olisi somessa, tietäisin vain neljä, joilla on todettu korona. Kaksi näistä rokottamattomia, yksi kerran rokotettu ja yhdestä en tiedä. Näistä vain kaksi tunnen paremmin. Yhden tiedän ja luin lehdestä hänen koronastaan. Kaksi asuu keskenään samassa taloudessa. Yhden rokottamattomaan puolisoon ei tarttunut. Kaikilla lievä flunssa. Yhdellä oli hajuaisti pois pari päivää.

Somen vuoksi tiedän vajaat kymmenkunta lisää. Nämä kaikki ovat kahdesti rokotettuja. Heilläkin ilmeisesti lievä flunssa.

Rokotehaittoja saaneita tunnen ainakin kuusi oikeasta elämästä ja somesta tiedän muutaman lisää (siis kavereissa). Monenlaisia oireita, myös hoitoa vaatineita.

En tiedä yhtään kuollutta kummastakaan, koronasta tai rokotteista.

Vierailija
88/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tunne ainuttakaan enkä asu missään perämettällä vaan keskisuuressa kaupungissa.

Mikä on keskisuuri? Itse tiedän noin 10 sairastunutta Helsingissä. Osa ollut vakavampia.

Vierailija
89/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla mahdollista? Te jotka ette tunne, niin asutteko jossain pienellä paikalla, eikä sukulaisia ole ympäri Suomea? Oletteko introverttejä ilman ihmisverkostoja?

Mä asun Vantaalla. Eka vuosi tunsin n.10 jotka sairasti, niistä kahdella ”miesflunssa”, muut ei mitään oiretta/pientä nuhaa ja pari menetti hajuaistin. Tänä syksynä n.30, suurimmalla osalla ei mitään oireita, muutamalla nenä valunu. Kuullu/lukenu kuolemista ja vakavista taudinkuvista vaan lehdistä, kenenkään tuttu ei ole kuollu tai sairastanut vakavasti.

Vierailija
90/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tunne ainuttakaan enkä asu missään perämettällä vaan keskisuuressa kaupungissa.

Mikä on keskisuuri? Itse tiedän noin 10 sairastunutta Helsingissä. Osa ollut vakavampia.

Olisiko joku 30-40-tuhatta asukasta?

Vierailija
91/92 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen läheisesti pari,  yhden joka oli teholla viikon ja on nyt hitaasti toipumassa. Useampia sairastuneita tiedän lähipiirien kautta.  Asun alle 30 tuhannen hengen kaupungissa. Ja näiden lisäksi tiedä ainakin kolme koulua jossa tartuntoja jne on ollut paljon.

Voi olla että riippuu kuka uskaltaa kertoa sairastaneensa.

Itse riskiryhmäläisenä olen 3sti rokotettu.

Vierailija
92/92 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla mahdollista? Te jotka ette tunne, niin asutteko jossain pienellä paikalla, eikä sukulaisia ole ympäri Suomea? Oletteko introverttejä ilman ihmisverkostoja?

Mä asun Vantaalla. Eka vuosi tunsin n.10 jotka sairasti, niistä kahdella ”miesflunssa”, muut ei mitään oiretta/pientä nuhaa ja pari menetti hajuaistin. Tänä syksynä n.30, suurimmalla osalla ei mitään oireita, muutamalla nenä valunu. Kuullu/lukenu kuolemista ja vakavista taudinkuvista vaan lehdistä, kenenkään tuttu ei ole kuollu tai sairastanut vakavasti.

Erään ystäväni työkaveri, terve n 30 nainen kuoli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä