Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koko pandemian ajalta tiedän 3 henkilöä, jotka sairastaneet koronan

Vierailija
19.12.2021 |

Yksi heti alussa, toinen vuosi sitten ja kolmas tänä syksynä. Tuttavien kanssa juteltiin ja osa ei tuntenut yhtäkään sairastunutta. Hämmentävää seurata tätä kaaosta kun sairastuneita on kuitenkin tosi harvassa.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikkakunnallani on koko 2v aikana todettu alle 10 koronatapausta, joten aika vaikea tuntea ketään joka olisi koronaa saanut. Täällä elämä on täysin normaalia, ei vaippoja eikä hysteriaa. On kuin tätä virusta ei olisi olemassa.

Hienoa että teillä päin on ollut rauhallista! Ainoa vain että tuo "vaippa" oli typerästi sanottu, siitä alapeukku. Turha pilkata ihmisiä jotka koitamme suojata lähimmäisiä täällä tiheämmän asutuksen seuduilla.

Vierailija
62/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän jotain neljä eikä yksikään heistä ole lähipiiriäni. Kaikki jotain asiakkaita työharjoittelupaikastani tai vuoden takaisesta työpaikasta jonne tein keikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ole mikään koronan kieltäjä tai yksinäinen erakko, mutta se nyt vaan on totuus että en tiedä kuin 2 koronan sairastunutta tuttavaa. Siis henkilöä, jotka tunnen henkilökohtaisesti.

Ja Helsingissä asutaan.

Toki esimerkiksi sisko on kertonut, että heillä töissä on ollut jo "kymmeniä" tartuntoja, mutta enhän mä niitä henkilöitä itse tunne.

Vierailija
64/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kiva juttu lähipiirillesi sitten. Asun keski-Euroopassa, täällä tilanne on hieman eri. Minulla on kuusi alaista, joista kolmella on ollut (oireinen, testein todettu) korona. Yksi oli töistä pois kaksi viikkoa, muut joitakin päiviä. Luonnollisesti myös heidän perheensä sairastivat. Muista työkavereista yksi joutui sairaalahoitoon koronan takia, useampi sairasti lievästi. Ystäväni iäkäs äiti joutui juuri koronan takia sairaalaan ja hän tilansa on huono.

Vierailija
65/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä asut? Asun Helsingissä ja tiedän kymmeniä sairastuneita. Myös perheessäni yksi sairasti viime vuonna.

Oletko syntynyt Suomessa?

Vierailija
66/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikkakunnallani on koko 2v aikana todettu alle 10 koronatapausta, joten aika vaikea tuntea ketään joka olisi koronaa saanut. Täällä elämä on täysin normaalia, ei vaippoja eikä hysteriaa. On kuin tätä virusta ei olisi olemassa.

Hienoa että teillä päin on ollut rauhallista! Ainoa vain että tuo "vaippa" oli typerästi sanottu, siitä alapeukku. Turha pilkata ihmisiä jotka koitamme suojata lähimmäisiä täällä tiheämmän asutuksen seuduilla.

Voisiko käyttää tyylikkäämmän värisiä maskeja pilaamasta tiheämmin asutettujen alueiden visuaalisia vetovoimatekijöitä?

Vierailija
67/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tiedän kolme; sisareni miehensä kanssa ja sitten yksi entinen työkaveri, joka myös kuoli tautiin. Sitten tiedän myös muutamia vain nimeltä tuntemiani henkilöitä.

Vierailija
68/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen itse sairastuneita ympäri suomen, ja myös niitä joille tullut long covid tai jotka ovat menettäneet läheisensä koronan takia. Itse en tunne ketään koronaan kuollutta. Tiedän kyllä niitä joiden hoito on viivästynyt koronan vuoksi, esim yhden ystäväni leikkaus siirtyi useampaan otteeseen. 

Vierailija
69/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Keuruulla, 9000 asukkaan kaupungissa. Täällä on ollut nyt syksyllä melkein 200 tartuntaa. Tunnen tartunnan saaneet ainakin nimeltä ja naamalta kaikki. Toki muitakin tuttuja on muualta, jotka ovat koronan saaneet.

Ne on noita syrjäytyneitä, jotka istuu kotona pussi päässä, jotka ei ketään tunne.

Vierailija
70/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän yhden. Rokotteista pahastikin kärsineitä tiedän useita.

Vierailija
71/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän useita, jotka ovat antaneet positiivisen testituloksen. Mutta vain kaksi vakavasti (sairaalahoitoa vaatinutta) sairastunutta, toinen yli 60-vuotias, toinen huomattavan ylipainoinen. Heistäkään kumpikaan ei ollut teho-osastolla.

Vierailija
72/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mun on vaikea uskoa teitä, jotka ette muka tunne ketään.. Sorry, mut haiskahtaa denialistien propagandalta ja valehtelulta.

Tai sitten oikeasti eletään vain niin erilaisissa kuplissa. Itselläni on hyvin laajat ystävä- ja tuttavapiirit ympäri Suomea ja maailmaakin. Meillä on lapsia kouluissa ja sieltä tulee tapauksia ilmi nyt lähes päivittäin, tuttuja lapsia. Harrastan monia asioita ja sielläkin on monilla ollut. Ihmellisintä on, ettei ole vielä omaan perheeseen tarttunut, niin monta kertaa altistuttu ja liipannut läheltä.

Ensimmäiset tuntemani koronapotilaat (6 hengen perhe) saivat tartuntansa hiihtolomalla 2020, olivat Itävallassa, juuri ennenkuin lockdown tuli. Tapauksia on tullut tasaisesti pitkin vuotta, mutta nyt tässä parin viikon sisään määrät on triplaantuneet. Ihmiset ovat käyneet riennoissa, konserteissa, bileissä, ulkomailla ym. ja äkkiäkös siellä leviää, kun oireeton on ollut paikalla.

No mitä ihmettä. Suomen väkiluku on n. 5540000 ihmistä ja sairastuneita on 213k ja kuolleita vain 1400. Ei tuosta riitä tuttuja kaikille. Täytyy myös huomioida että kun osa sairastaa lievänä tai tavallisena tautina, niin sairastumisessa ei välttämättä ole mitään mainostettavaa joka tutulle ja vain se lähipiiri tietää, joka on elämässä niin tiivisti mukana että 2viikon karanteeni huomataan. Eli jollakin voi olla kyllä tuttu tai sukulainen joka on saanut tartunnan mutta ei vain tiedä sitä.

Jos nämäkin ihan tavallisten ihmisten tavallisrt kokemukset tuntuu susta joltain ”denialistien propagandalta” niin kannattais vähän pohtia nyt omia asenteita. Kuulostaa ihan vainoharhaiselta johtopäätökseltä.

Toivon olevani väärässä, en haluaisi että ihmiset ovat valehtelijoita. Enkä itse haluaisi olla vainoharhainen.  Ehkä sitten vain eletään niin erilaista elämään =) Täällä pk-seudulla vaan tuntuu mahdottomalta, että joku muka ei tuntisi edes yhtä... Mutta joo, jos vaikka ei ole lapsia niin kai se on mahdollista.

Toisaalta, eihän sitä tartte olla kuin 1 hassu denialisti joka spämmää monta viestiä... Mut ihan sama, ei ole niin vakavaa. Minäkään en tunne kuolleita kuin vai yhden.

Edelleen sun näkökuma on vähän outo, kun pitää olla löytämässä jotain denialisteja kaikkialta. Pk seudullakin asuu paljon esim yksinäisiä ja syrjäytyneitä ihmisiä, joiden sosiaaliset kontaktit voi olla vähissä ja siten ei tunne sairastuneitakaan. Ei mitenkään mahdotonta etteikö jokunen näistä voisi viettää aikaa palstoilla keskustellen. Tai sitten ihan vaan ei ole sattunut kuulemaan tuttujen taudeista niin kuin edellisessä viestissäkin tuotiin esiin. Ihmisiä ja elämiä on niin paljon erilaisia.

Vierailija
73/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnassani on jotain 17 tartuntatapausta koko ajalta. Täällä on helppo olla tuntematta yhtäkään heistä. En ole keskustellut kertaakaan sellaisen henkilön kanssa, jolla olisi ollut jo korona.

Vierailija
74/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tunne yhtäkään ihmistä joka olisi sairastanut koronan ja asun Vantaalla. 

Vierailija
75/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pienet piirit, ei juurikaan kavereita ja yksi harrastus, mistä tunnen noin 20 ihmistä. Veljeni tuttu on kuollut. Harrastuskaverini anoppi on kuollut koronaan. Meidän yksi perhetuttu toisessa kaupungissa on sairastanut koronan ja kaikki ne, jotka ovat olleet samassa tilassa hänen saadessaan tartunnan, ovat sairastuneet, osalla normiflunssana, tämä kaveri ei ole tarvinnut sairaalahoitoa, mutta "raju flunssa".  Epäilen myös vahvasti itse sairastaneeni koronan sekä mieheni ennen 2020 rajoituksia, sillä olimme eräässä suurtapahtumassa ja kummallakin oli todella raju flunssa sen jälkeen. Emme tajunneet sen olevan korona, mutta olemme ajatelleet sen jälkeenpän olleen sitä. Mulla on ollut jonkinlaista outoa tunnetta keuhkoissa tämän 1,5 vuotta ajottain. En tiedä, miten saisin keuhkokuvan, kun tuolloin en käynyt lääkärissä ja tämä oire tuli jälkeenpäin. Voi olla kyse jostain muustakin.

Vierailija
76/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen ainakin 10. Puolet heistä ovat sairastaneet tämän syksyn aikana. Varsinais-Suomi.

Vierailija
77/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ja tiedän kymmenittäin. Puolisoni lähin, ei tarttunut minuun.

Vierailija
78/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina tunnen itseni, perheeni, kavereita, tuttavia ympärisuomen. Kaikki tapaukset tänä syksynä. Osa tuttavista altistunut monia kertoja, eikä korona tartu heihin.

Vierailija
79/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän yhden. Rokotteista pahastikin kärsineitä tiedän useita.

Minä en tiedä näitäkään yhtään, siis netin ihmemaan ulkopuolella.

Vierailija
80/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan sairastanut vatsatautia. Ei sitä silloin ole. 

Oikeasti, olen jostain kumman syystä immuuni vatsataudille, kerran olin mutta sekin todentui ruokamyrkytykseksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan