Koko pandemian ajalta tiedän 3 henkilöä, jotka sairastaneet koronan
Yksi heti alussa, toinen vuosi sitten ja kolmas tänä syksynä. Tuttavien kanssa juteltiin ja osa ei tuntenut yhtäkään sairastunutta. Hämmentävää seurata tätä kaaosta kun sairastuneita on kuitenkin tosi harvassa.
Kommentit (92)
En ole koko pandemian aikana kuullut, että joku olisi sairastunut koronaan! Tv kyllä pauhaa joka päivä asiasta niin että häiritsee jo. Onneksi on monta kanavaa :) . Asutaan 50 km hesasta.
Minä tunnen aika monta, mukaan lukien itseni ja perheeni. Pääkaupunkiseudulla asutaan. Lähinnä lapsiperheitä ollaan kaikki, missä korona. Samoin työtovereilla muutamalla ollut. Meillä oli ihan kunnolla kuumetta ja haju- ja makuaisti menivät. Ikävä tunne.
Pienet on teillä tuttavapiirit. MInä tiedän lähemmäs 50 koronan sairastanutta. Joukossa on lievää, vakavaa, sairaalahoitoon joutunutta, long covidin saanutta. Yhtään koronaan kuollutta ei onneksi omassa tuttavapiirissä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne minäkään ainuttakaan. Pk-seudulla asun. Tosin tuo testi voi näyttää vielä 6kk sairastamisen jälkeen positiivista, eli periaattessa testi voi näyttää minkä tahansa flunssan koronaksi. Antigeenitesti olisi ainoa luotettava testi.
Miten niin? Testi on tehty nimenomaan tunnistamaan korona, ei se tunnista mitään muuta virusta, ei ole mahdollista että "flunssan" tunnistaisi.
Testi "tunnistaa koronan" ihan mistä vaan kun syklejä lisätää. Jopa testin kehittäjä sanoi, että sitä ei pitäisi tähän käyttää. Osoitti kokeessa, kuinka hänen kokispullonsakin oli saanut tartunnan, kun syklejä oli tarpeeksi. Jenkeissä taidettiin käyttää jopa 50:tä. Suomessa ollaan oltu maltillisempia.
Ja kuten sanoin, testi voi tunnsitaa koronan, vaikka olisit sairastanut sen 6kk aikaisemmin oireettomana. Kun menet vaikka 4kk myöhemmin testiin flunssan takia, se saattaa näyttää positiivista, vaikka olisit sairastanut K:n paljon aikasemmin.
Asun Espoossa ja tunnen kaksi kotona sairastunutta, jotka ovat siis sellaisia että olen henkilökohtaisesti tavannut heitä.
Toinen sairasti 2020 syksyllä koronan. Parikymppinen opiskelija, jota opetin. Toinen tuttu oli opettajakollega, joka sairasti lievän koronan marraskuun alussa.
Mutta muita ei ole. Toki olen kuullut vaikka jostain työkaverin tutusta, jolla on ollut kotona, mutta mun tapaamista henkilöistä ei oo ollut kuin näillä kahdella.
Tiedän kuusi. Kolme kuollutta, kolme suht lievää.
Kuolleissa iäkäs, keski-ikäinen terve ja kolmas kuusikymppinen mies.
Sairastuneet 2x yläkoulu, 1x aikuinen.
Paikkakunnallani on koko 2v aikana todettu alle 10 koronatapausta, joten aika vaikea tuntea ketään joka olisi koronaa saanut. Täällä elämä on täysin normaalia, ei vaippoja eikä hysteriaa. On kuin tätä virusta ei olisi olemassa.
Koulussani ainakin 10 oppilasta sairastanut ja useita luokkia ollut karanteenissa. Opettajia ei määrätä karanteeniin, vaikka opetusryhmässä olisi sairastuneita. Edes testiin ei päässyt pari viikkoa sitten, jos oli kahdesti rokotettu, vaikka olisi oireita. Itse sairastanut kerran.
Asun Keuruulla, 9000 asukkaan kaupungissa. Täällä on ollut nyt syksyllä melkein 200 tartuntaa. Tunnen tartunnan saaneet ainakin nimeltä ja naamalta kaikki. Toki muitakin tuttuja on muualta, jotka ovat koronan saaneet.
Minä tiedän ehkä parikymmentä. Tuttavaperheessä sairasti kaikki, siitä tuli jo viisi. Lisäksi yksittäisiä tiedän paljon. Täällä ei ole edes ollut paljon koronaa, mutta tunnen kai paljon ihmisiä.
Kaksi tiedän, toinen kuoli. Ennen rokotuksia. Pohjois-Suomi
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla mahdollista? Te jotka ette tunne, niin asutteko jossain pienellä paikalla, eikä sukulaisia ole ympäri Suomea? Oletteko introverttejä ilman ihmisverkostoja?
Helsingissä asun minä, ns. hyvällä alueella. Etätöissä olemme miehen kanssa olleet koko ajan. Lapsi on ollut poissa koulusta aina, kun pienikin nuha on ollut. Ei käydä matkoilla, ravintoloissa tai harrastuksissa. Vapaa-aika kuluu ulkoillen tai lapsella kavereiden kesken. Tunnemme yhteensä yhden koronan sairastaneen ja sekin oli edellisvuoden puolella.
Asun ihan maalla, kylätie jonka varrella 10 taloa, kolmessa perheessä oli korona, jo viime vuonna.
Kahden työkaverin perheessä, tyttären kaverin perheessä, siis en tiedä kuinka monta tiedä. Yksi kuollut ja yksi todella vakavasti sairastunut, monella kesti vähintään puoli vuotta hengitysoireet.
Tällä hetkellä sairastuneet, jotka tiedän lähinnä rokottamattomia lapsia.
Viisi vastausta peräkkäin, joissa tyyppi ei muka tunne yhtään koronaan sairastunutta ja asuu -missäs muualla- kuin tietenkin Helsingissä :D
Sorry, ei ole uskottavaa. Sama tyyppi monistelee, hieman vain vaihtaa sanajärjestystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastuneita ei ole harvassa. Tuo että sinä tai lähipiirisi et tunne henkilökohtaisesti ketään koronan sairastunutta ei tarkoita etteikö sairastuneita olisi. Se on tilastoharhaa.
Sairastuneita on todella harvassa.
Laske prosenttimäärä.
Mut suhteuta asuinalueeseen. Jos sanoo asuvansa Helsingissä niin suhteessa todellakin on paljon, ja pitäisi kaiken järjen mukaan tuntea EDES yksi koronapositiivinen.
Minä tiedän montakin, varmasti yli parikymmentä , yksi työkaveri on juuri parasta aikaa koronassa, samoin hänen miehensä, ja heidän 2 vuotias tytär..
Taitaa olla harvinainen tauti pk seudun ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mun on vaikea uskoa teitä, jotka ette muka tunne ketään.. Sorry, mut haiskahtaa denialistien propagandalta ja valehtelulta.
Tai sitten oikeasti eletään vain niin erilaisissa kuplissa. Itselläni on hyvin laajat ystävä- ja tuttavapiirit ympäri Suomea ja maailmaakin. Meillä on lapsia kouluissa ja sieltä tulee tapauksia ilmi nyt lähes päivittäin, tuttuja lapsia. Harrastan monia asioita ja sielläkin on monilla ollut. Ihmellisintä on, ettei ole vielä omaan perheeseen tarttunut, niin monta kertaa altistuttu ja liipannut läheltä.
Ensimmäiset tuntemani koronapotilaat (6 hengen perhe) saivat tartuntansa hiihtolomalla 2020, olivat Itävallassa, juuri ennenkuin lockdown tuli. Tapauksia on tullut tasaisesti pitkin vuotta, mutta nyt tässä parin viikon sisään määrät on triplaantuneet. Ihmiset ovat käyneet riennoissa, konserteissa, bileissä, ulkomailla ym. ja äkkiäkös siellä leviää, kun oireeton on ollut paikalla.
No mitä ihmettä. Suomen väkiluku on n. 5540000 ihmistä ja sairastuneita on 213k ja kuolleita vain 1400. Ei tuosta riitä tuttuja kaikille. Täytyy myös huomioida että kun osa sairastaa lievänä tai tavallisena tautina, niin sairastumisessa ei välttämättä ole mitään mainostettavaa joka tutulle ja vain se lähipiiri tietää, joka on elämässä niin tiivisti mukana että 2viikon karanteeni huomataan. Eli jollakin voi olla kyllä tuttu tai sukulainen joka on saanut tartunnan mutta ei vain tiedä sitä.
Jos nämäkin ihan tavallisten ihmisten tavallisrt kokemukset tuntuu susta joltain ”denialistien propagandalta” niin kannattais vähän pohtia nyt omia asenteita. Kuulostaa ihan vainoharhaiselta johtopäätökseltä.
Toivon olevani väärässä, en haluaisi että ihmiset ovat valehtelijoita. Enkä itse haluaisi olla vainoharhainen. Ehkä sitten vain eletään niin erilaista elämään =) Täällä pk-seudulla vaan tuntuu mahdottomalta, että joku muka ei tuntisi edes yhtä... Mutta joo, jos vaikka ei ole lapsia niin kai se on mahdollista.
Toisaalta, eihän sitä tartte olla kuin 1 hassu denialisti joka spämmää monta viestiä... Mut ihan sama, ei ole niin vakavaa. Minäkään en tunne kuolleita kuin vai yhden.
Sekin pitää muistaa, että kaikki eivät jostain syystä halua kertoa sairastaneensa koronan. Itsekin kuullut muualta jälkikäteen että näin on ollut. Esimerkiksi yksi oman oppilaani vanhempi laittoi viestiä, että lapsi on poissa koulusta. Luulin että reissussa, mutta viranomaisen kautta sain tiedon että koronassa. Ihan kuin pitäisi hävetä... Toiset taas oikein tuntuvat kehuskelevan.
Minä asun Helsingissä ja tunnen 5 ihmistä, jotka ovat sairastuneet.
Itse en laske mukaan ihmisiä joita en ole ikinä edes tavannut, vaikka joku tutun lapsi. Tai siskon naapuri. Nämä nyt oli keksittyä esimerkkejä, mutta vaikuttaa siltä, että ihmiset määrittelevät eri tavoilla "tietämänsä ihmiset ".