Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koko pandemian ajalta tiedän 3 henkilöä, jotka sairastaneet koronan

Vierailija
19.12.2021 |

Yksi heti alussa, toinen vuosi sitten ja kolmas tänä syksynä. Tuttavien kanssa juteltiin ja osa ei tuntenut yhtäkään sairastunutta. Hämmentävää seurata tätä kaaosta kun sairastuneita on kuitenkin tosi harvassa.

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä se joulu nyt saadaan pilattua.

Mutta itse Mika Rämet sanoi, että tämä korona kyllä hiipuu maaliskuun loppuun mennessä.

Aivan.

Sehän Ramadan vuonna 2022 alkaa Suomessa 3.4. Jatkuu siitä eteenpäin huhtikuun ajan.

Toukokuussa tietenkin taas Omicron sitten ryöpsähtää... :)

Vierailija
22/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tulle montaa, tosin en tunne Helsingistä kovin montaa ihmistä, ja täällä omalla alueella ja alueella jossa suurin osa sukuani asuu on ollut lähes koko ajan aika hyvä tilanne tartuntojen osalta. Nyt toki on pahempi kuin koskaan, mutta vielä keväällä meidän alue oli euroopan paras.

Ne jotka tunnen tai tiedän joilla on ollut korona ei ole täältä kotikaupungista kuin oikeastaan yksi, ja hänestäkin tiedän kun oli tehty lehtijuttu ja tiesin hänet kun olen kerran ollut hänen kanssaan tekemisissä. Hänellä oli tuli toukokuussa ja todella pahana, ei ole toipunut vieläkään, oli pitkään sairaalassa, keski-ikäinen hyväkuntoinen.

Meitä suomalaisia on 5,5 miljoonaa ja vähän yli 200 000 on sairastanut koronan tiettävästi, joten ei ole ihme että minä en tiedä kovin montaa. Enkä tunne ketään joka olisi siihen kuollut koska kuolleitakin on niin vähän, vain reilu 1400.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä huvittavaa tämä että joku ihan Facebookissa mainostaa saaneensa koronan, aivan kuin tämä olisi todella merkittävä tieto.

Jos kyse olisi tavallisesta flunssasta tai influenssasta (jotka eivät ole millään tavalla mediaseksikkäitä aiheita) niin kukaan ei kokisi tärkeäksi ilmoitella flunssaoireistaan koko kansalle somessa.

Esimerkki: itse "tiedän" yhden koronan kanssa kuolleen, mutta jos kyseessä olisi ollut influenssakuolema en olisi koskaan edes saanut tietää tästä tapauksesta. Tämä "tuntemani" koronan kanssa kuollut oli vaikeasti keuhkosairas viisikymppinen, jonka mieheni sukulaiset tunsivat. Pointti: mieheni tai minä emme ole itse ikinä tavanneet koko henkilöä, ja silti hänen kuolemansa kantautui tietoomme, vain koska korona.

Kaikki, joiden henkilökohtaisesti lähipiiristäni tiedän sairastaneen koronan (itseni mukaan lukien) ovat sairastaneet sen tavallisilla flunssan oireilla. Ovat olleet molempia, rokotettuja ja rokottamattomia.

Mutta näin se maailma on nyt muuttunut, eli koronasta vouhkataan koko ajan, ja edelleen näin 2v päästä se on ihmisten huulilla. Siksi moni kokee tärkeäksi kertoa myös Facessa. Huvittavaa tai ärsyttävää.

Toki monet tuttuni ovat ilmoittaneet influenssojaankin, osa myös pikkunuhista ja siitepölyallergioistaan keväisin. 

Vierailija
24/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne minäkään ainuttakaan. Pk-seudulla asun. Tosin tuo testi voi näyttää vielä 6kk sairastamisen jälkeen positiivista, eli periaattessa testi voi näyttää minkä tahansa flunssan koronaksi. Antigeenitesti olisi ainoa luotettava testi. 

Miten niin? Testi on tehty nimenomaan tunnistamaan korona, ei se tunnista mitään muuta virusta, ei ole mahdollista että "flunssan" tunnistaisi.

Vierailija
25/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden, tätini aviomies. Onkin ainoa suomalainen jonka tiedän. Oli hetken osastolla mutta pääsi kotiin. Kyseessä 70+ tupakoija.

Vierailija
26/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi tapausta, molemmat keväältä 2020.

Asun Helsingissä.

Vierailija
27/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden, jonka perhe sairastui. Oli meillä töissä tuuraamassa pari päivää ja kahvipaussilla tuli korona aiheeksi ja kertoi. Saivat tartunnan todennäköisesti lapsen harrastuskaverilta.

Vierailija
28/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä huvittavaa tämä että joku ihan Facebookissa mainostaa saaneensa koronan, aivan kuin tämä olisi todella merkittävä tieto.

Jos kyse olisi tavallisesta flunssasta tai influenssasta (jotka eivät ole millään tavalla mediaseksikkäitä aiheita) niin kukaan ei kokisi tärkeäksi ilmoitella flunssaoireistaan koko kansalle somessa.

Esimerkki: itse "tiedän" yhden koronan kanssa kuolleen, mutta jos kyseessä olisi ollut influenssakuolema en olisi koskaan edes saanut tietää tästä tapauksesta. Tämä "tuntemani" koronan kanssa kuollut oli vaikeasti keuhkosairas viisikymppinen, jonka mieheni sukulaiset tunsivat. Pointti: mieheni tai minä emme ole itse ikinä tavanneet koko henkilöä, ja silti hänen kuolemansa kantautui tietoomme, vain koska korona.

Kaikki, joiden henkilökohtaisesti lähipiiristäni tiedän sairastaneen koronan (itseni mukaan lukien) ovat sairastaneet sen tavallisilla flunssan oireilla. Ovat olleet molempia, rokotettuja ja rokottamattomia.

Niin, onko siinä jotain outoa? Sekä korona että influenssavirukset on sellaisia että suurimmalla osalla tulee lieviä oireita, se riippuu ihan sen hetkisestä omasta immuniteetista mitä tulee koskakin. Ei kukaa ole väittänyt että korona on joku supervirus jonka saaneista kaikki joutuu sairaalaan tai kuolee. Vaan että se on joillekin, siis osalle, vaarallinen tauti kun huono tuuri käy ja oma immuniteetti ei voitakaan sitä niin helposti. Rokote auttaa siihen, mutta sekin vain 9/10, eli aina on se kymmenes piruparka jolle se ei autakaan kuten pitäisi. Ei edes HIV tapa kaikkia jotka sille altistuu.

Vierailija
29/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän muutaman jotka sairasti lievänä. Mutta en tiedä ketään kuollutta, ketään vakavasti sairastunutta enkä myöskään tiedä ketään joka tietäisi ketään vakavaa tai kuolemantapausta.

Ja tämä on tilastojen valossa kyllä ihan loogista. Kuolleita koko pandemian ajalta 1454 ja Suomen väkiluku reilu 5miljoonaa. Eihän tuosta kyllä kovin monelle tuttuja riitä.

Vierailija
30/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mun on vaikea uskoa teitä, jotka ette muka tunne ketään.. Sorry, mut haiskahtaa denialistien propagandalta ja valehtelulta.

Tai sitten oikeasti eletään vain niin erilaisissa kuplissa. Itselläni on hyvin laajat ystävä- ja tuttavapiirit ympäri Suomea ja maailmaakin. Meillä on lapsia kouluissa ja sieltä tulee tapauksia ilmi nyt lähes päivittäin, tuttuja lapsia. Harrastan monia asioita ja sielläkin on monilla ollut. Ihmellisintä on, ettei ole vielä omaan perheeseen tarttunut, niin monta kertaa altistuttu ja liipannut läheltä.

Ensimmäiset tuntemani koronapotilaat (6 hengen perhe) saivat tartuntansa hiihtolomalla 2020, olivat Itävallassa, juuri ennenkuin lockdown tuli. Tapauksia on tullut tasaisesti pitkin vuotta, mutta nyt tässä parin viikon sisään määrät on triplaantuneet. Ihmiset ovat käyneet riennoissa, konserteissa, bileissä, ulkomailla ym. ja äkkiäkös siellä leviää, kun oireeton on ollut paikalla.

Vierailija
31/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä asut? Asun Helsingissä ja tiedän kymmeniä sairastuneita. Myös perheessäni yksi sairasti viime vuonna.

Aloittajalla on vain pienet ympyrät!

Vierailija
32/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään mutta onhan aika moni julkisuuden henkilö ilmoittanut sairastuneensa koronaan.

Vierailija
33/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa että joku pääkaupunkiseudulla ei tiedä ketään. Itse tunnen vähintään parikymmentä koronan sairastanutta vaikka minulla on aika vähän tuttuja ja olen lähes erakko. Varmasti moni muukin tietämäni ihminen esim. töissä on sairastanut, mutta ei ole kertonut.

Vierailija
34/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu, juurikin 3 perhettä tiedän joissa korona ollut - oireettomia lähes. 2 vanhemmat rokotettu kaksi kertaa ja 1 rokottomattomia kaikki. Lapsilla ei mitään oireita. 

Mieheni sai korona testistä positiivisen pikkujoulujen jälkeen, kaikilla koronapassit ja 17 osallistujaa. Kaikki positiivisia ja toistaiseksi kuumeisia ja lievähköoireisia, mutta oireita on.

Vierailija
35/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asut jossain jäärän persiissä? Oma alueeni on ollut pitkään perustasolla ja silti tiedän useampia koronan sairastaneita. Lievästi ja helkkarin vakavasti sairastuneita. Ja kukaan ei ole ollut lihava, iäkäs tai tupakoitsija.

Vierailija
36/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä... Missä te asutte? Minä asun Turussa, ja koko tuttavapiirissä on vain muutama jotka eivät ole koronaa sairastaneet. Meidän toimistolla myös about kolmasosalla ollut. Töissä koko ajan on joku koronassa, joka ei viihdy etätöissä. Lähimmällä ystävälläni tuli joku hengityssairaus koronan jälkitautina, käyttää keuhkoja avaavaa lääkettä eikä pysty juoksemaan. Siskollani lähti makuaisti eikä ole palannut.

Vierailija
37/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mun on vaikea uskoa teitä, jotka ette muka tunne ketään.. Sorry, mut haiskahtaa denialistien propagandalta ja valehtelulta.

Tai sitten oikeasti eletään vain niin erilaisissa kuplissa. Itselläni on hyvin laajat ystävä- ja tuttavapiirit ympäri Suomea ja maailmaakin. Meillä on lapsia kouluissa ja sieltä tulee tapauksia ilmi nyt lähes päivittäin, tuttuja lapsia. Harrastan monia asioita ja sielläkin on monilla ollut. Ihmellisintä on, ettei ole vielä omaan perheeseen tarttunut, niin monta kertaa altistuttu ja liipannut läheltä.

Ensimmäiset tuntemani koronapotilaat (6 hengen perhe) saivat tartuntansa hiihtolomalla 2020, olivat Itävallassa, juuri ennenkuin lockdown tuli. Tapauksia on tullut tasaisesti pitkin vuotta, mutta nyt tässä parin viikon sisään määrät on triplaantuneet. Ihmiset ovat käyneet riennoissa, konserteissa, bileissä, ulkomailla ym. ja äkkiäkös siellä leviää, kun oireeton on ollut paikalla.

No mitä ihmettä. Suomen väkiluku on n. 5540000 ihmistä ja sairastuneita on 213k ja kuolleita vain 1400. Ei tuosta riitä tuttuja kaikille. Täytyy myös huomioida että kun osa sairastaa lievänä tai tavallisena tautina, niin sairastumisessa ei välttämättä ole mitään mainostettavaa joka tutulle ja vain se lähipiiri tietää, joka on elämässä niin tiivisti mukana että 2viikon karanteeni huomataan. Eli jollakin voi olla kyllä tuttu tai sukulainen joka on saanut tartunnan mutta ei vain tiedä sitä.

Jos nämäkin ihan tavallisten ihmisten tavallisrt kokemukset tuntuu susta joltain ”denialistien propagandalta” niin kannattais vähän pohtia nyt omia asenteita. Kuulostaa ihan vainoharhaiselta johtopäätökseltä.

Vierailija
38/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden tapauksen. Asuu vantaalla.Alle kolmekymppinen.

Vierailija
39/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän neljä rokotesuojattua perhettä, jotka saivat lievän tautimuodon, yksi ystäväni oli ehtinyt saada yhden rokotuksen, sai influenssan tyyppisen taudin, mutta kärsii keuhko-oireista edelleen (tupakoitsija). Aivan koronakriisin alussa eräs tuntemani rokottamaton huonokuntoinen ikäihminen sairastui ja menehtyi rankkaan tautiinsa.

Vierailija
40/92 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Minä en tunne ketään, vaikka asun Suomen suurimmassa kaupungissa. En silti väitä, ettei koronaa ole olemassakaan tai etteikö se voisi olla joillekin vaarallinen. Osaan erottaa omat kokemukseni koko muun ihmiskunnan kokemuksista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän