Koko pandemian ajalta tiedän 3 henkilöä, jotka sairastaneet koronan
Yksi heti alussa, toinen vuosi sitten ja kolmas tänä syksynä. Tuttavien kanssa juteltiin ja osa ei tuntenut yhtäkään sairastunutta. Hämmentävää seurata tätä kaaosta kun sairastuneita on kuitenkin tosi harvassa.
Kommentit (92)
Missä asut? Asun Helsingissä ja tiedän kymmeniä sairastuneita. Myös perheessäni yksi sairasti viime vuonna.
Sairastuneita ei ole harvassa. Tuo että sinä tai lähipiirisi et tunne henkilökohtaisesti ketään koronan sairastunutta ei tarkoita etteikö sairastuneita olisi. Se on tilastoharhaa.
Minä tiedän monia, nuorin 2v. Yhden kuolleen tiedän, ei vanha eikä sairauksia.
Mä tiedän kans kolme joilla ollut korona. Ja asun Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Sairastuneita ei ole harvassa. Tuo että sinä tai lähipiirisi et tunne henkilökohtaisesti ketään koronan sairastunutta ei tarkoita etteikö sairastuneita olisi. Se on tilastoharhaa.
Sairastuneita on todella harvassa.
Laske prosenttimäärä.
Vierailija kirjoitti:
No onhan niitä harvassa jos alle 4 prosenttia suomalaisista on sairastunut.
Tunnen vaikka kuinka paljon. Asun Espoossa, sairastuneet eri puolilla pk-seutua.
Ainuttakaan en tiedä, itse Itä-Uusimaa osoitteena, lähisukulaiset Varsinais-Suomi, ei ainuttakaan.
Ja varmaan koko joulu perutaan...
:O No etpä monia tunne. Mä tunnen n. 65, tänäänkin kaksi tuoretta tapausta ilmoitti sairastumisestaan Facebookissa.
Tiedän monta sairastanutta, ikähaarukkaa on 2v - liki 80v. Yksi kuollut n 60v.
Miten voi olla mahdollista? Te jotka ette tunne, niin asutteko jossain pienellä paikalla, eikä sukulaisia ole ympäri Suomea? Oletteko introverttejä ilman ihmisverkostoja?
Minä en tunne ainuttakaan. Asun HUS-alueella.
En tunne montaa minäkään. Harvinainen tauti tuntuu olevan.
Mä en tunne ainuttakaan enkä asu missään perämettällä vaan keskisuuressa kaupungissa.
En tunne minäkään ainuttakaan. Pk-seudulla asun. Tosin tuo testi voi näyttää vielä 6kk sairastamisen jälkeen positiivista, eli periaattessa testi voi näyttää minkä tahansa flunssan koronaksi. Antigeenitesti olisi ainoa luotettava testi.
Itse tunnen nelisenkymmentä, lähes kaikki Etelä-Suomesta. Työkavereilla, sukulaisilla, oppilaillani ja ystävien lapsilla on ollut, yhdellä on jopa toista kertaa. Sai ekassa aallossa ja nyt sitten omikronkin iski :(
Suomessa on vielä paikkakuntia, joissa korona ei juuri ole levinnyt. Omassa tuttavapiirissäni on yksi sairastunut. Koulussamme ei ole ollut vielä yhtään koronatapausta (yhteinäiskoulu eskarista lukioon).
Nyt tilanne toki muuttuu omicronin myötä. Valitettavasti ihmiset ovat totuttautuneet liialliseen turvallisuuden tunteeseen.
Itse en tiedä yhtään suomalaista joka sairastanut. Asun keskikokoisessa kaupungissa ja työkolleegoja paljon Helsingissäkin.
On kyllä huvittavaa tämä että joku ihan Facebookissa mainostaa saaneensa koronan, aivan kuin tämä olisi todella merkittävä tieto.
Jos kyse olisi tavallisesta flunssasta tai influenssasta (jotka eivät ole millään tavalla mediaseksikkäitä aiheita) niin kukaan ei kokisi tärkeäksi ilmoitella flunssaoireistaan koko kansalle somessa.
Esimerkki: itse "tiedän" yhden koronan kanssa kuolleen, mutta jos kyseessä olisi ollut influenssakuolema en olisi koskaan edes saanut tietää tästä tapauksesta. Tämä "tuntemani" koronan kanssa kuollut oli vaikeasti keuhkosairas viisikymppinen, jonka mieheni sukulaiset tunsivat. Pointti: mieheni tai minä emme ole itse ikinä tavanneet koko henkilöä, ja silti hänen kuolemansa kantautui tietoomme, vain koska korona.
Kaikki, joiden henkilökohtaisesti lähipiiristäni tiedän sairastaneen koronan (itseni mukaan lukien) ovat sairastaneet sen tavallisilla flunssan oireilla. Ovat olleet molempia, rokotettuja ja rokottamattomia.
Tee prosenttilaskua, ota Suomen väkiluku ja viereen koronatartunnat.