Jos mummo ottaa silloin tällöin lusikallisen viinaa lääkkeeksi
Ei yhtään enempää milloinkaan. Onko mummo raitis?
Kommentit (25)
Ei kai. Mutta mitä väliä sillä on?
Joskus on vanhainkodissa muori ollut päissään, kun on saanut tuliaisia. Kyllä siellä pitää saada kohtuudella alkoholia.
Lääkkeeksi, eli on raitis.
Minä otan joskus kulauksen Valmarinia (vatsalääke) jossa on kai hieman prosentteja. Ja olen 100% raitis.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hän ottaa vain lusikallisen? Se on yosi outoa ettei vanhainkodissa saa vetää kännejä.
Ootko ollut dementoituneitten kanssa vaikka työn puolesta? Pienet huikat on sallittuja, jopa suotavia, mutta ihan kupittelemaan ei heitä uskalla päästää. Meno on joskus aika railakasta selvinpäinkin, jutut ja teot vailla sen suurempaa tolkkua muiden, kuin heidän itsensä mielestä. Nämä kun olisi vielä päissään, olisi meno arvatenkin hei hulinaa, niinkuin entinen anoppi sanoi. Mutta tosiaan, ei ole kiellettyä.
En minäkään juo alkoholia,joskus vain vähä lääkkeeksi.
https://goldenopenings.com/Giant-Utensils-Spoon-Fork-or-Knife_p_852.html
Silloin tällöin koko päivän mittaan?
Jos se ei ole humalahakuista viinalusikallisten vetämistä, niin tuskin on mitään ongelmaa. Kokeile antaa sille juomalasi viinaksia varten?
Ei haittaa mitään. Mummoille on monesti hyväksi se viinalusikallinen.
Iäkkäällä läheisellä on Parkinson. Hän kysyi lääkäriltä viimeksi käydessään, voiko ottaa lääkkeiden puolesta viinilasillisen tai kaksi senttiä konjakkia parina kertana viikossa.
Lääkäri sanoi, että kyllä voi ja eihän kaikkea pieniä nautintoja saa kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Minä otan joskus kulauksen Valmarinia (vatsalääke) jossa on kai hieman prosentteja. Ja olen 100% raitis.
Nam. Valmarinia pitää aina olla jääkaapissa.
Olisin huolissani mummon alkoholin käytöstä. Toki voit ehkä kysyä paikallisesta aa-kerhosta josko mummo sinne vielä pääsisi.
Vierailija kirjoitti:
Iäkkäällä läheisellä on Parkinson. Hän kysyi lääkäriltä viimeksi käydessään, voiko ottaa lääkkeiden puolesta viinilasillisen tai kaksi senttiä konjakkia parina kertana viikossa.
Lääkäri sanoi, että kyllä voi ja eihän kaikkea pieniä nautintoja saa kieltää.
Ai niin unohdin vastata varsinaiseen kysymykseen: Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Olisin huolissani mummon alkoholin käytöstä. Toki voit ehkä kysyä paikallisesta aa-kerhosta josko mummo sinne vielä pääsisi.
Selkeästi hänestä tulee tuolla menolla alkkis alle 120-vuotiaana. Yhdestä huikasta se aina lähtee.
Ei tavallaan ole. Jos haluaa että aivot virkistyvät siihen käy muu kuin alkoholi, esimerkiksi Liian kofeiinin välttäminen (paitsi jos on aina juonut kahvia) ja luonnon tuotteet joita saa ekokaupasta. Vitamiinit. Jokainen silti tavallaan. Alkoholi pienessä määrin yskänlääkkeessä käy kurkulle, jos happi ei kulje tulehduksen vuoksi, en muista valmisteen nimeä - mutta sitä saa vain reseptillä. Eli se tappaa bakteereja kurkun limakalvojen pinnalta, ei saa polttaa kurkkua. En tiedä mikä olisi kotitekoisen ainesosat jos joku tekisi ja millä prosentilla. -Toisaalta alkoholia on säilöntäaineena monessa tuotteessa esimerkiksi kukkatipat, joita otetaan tyyliin pari tippaa päivässä.
Raitis= ei ota tippaakaan alkoholia
Normaali alkoholinkäyttäjä= ottaa lusikallisen joskus lääkkeeksi
Alkoholin ongelmakäyttäjä= kun juo alkoholia, juo sitä aina liikaa, ei osaa ottaa vaan lusikallista
Alkoholisti= ei pysty olemaan enää juomatta joka päivä, tai joka viikko, kuukausi ilman alkoholia on kovan työn takana ja kiristää hermoja, ja on mielessä koko ajan.
Toisaalta tuli mieleen että jos iäkkäällä on jatkuva lääkitys, alkoholi voi olla ainoa joka kirkastaa aivot (vaikka toisaalta sekoittaa), jos lääkettä ei voi ottaa kuuriluontoisena vain. Mutta onko lääkkeelle jokin vaihtoehto vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismia.
Ennenmuinoin raitis ei tarkoittanut, ettei koskaan nauti alkoholia, vaan lähinnä sitä, että alkoholin käyttö ei ollut humalahakuista. No ajat muuttuvat ja sanojen merkityskin. Mielestäni mummo on raitis.
Miksi hän ottaa vain lusikallisen? Se on yosi outoa ettei vanhainkodissa saa vetää kännejä.