Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avokonttorissa työskentelijät

Vierailija
30.03.2015 |

Uudessa työpaikassa on avokonttori ja se on ahdistavaa. Kokoajan jonkun naama on parin metrin päässä eikä ole mitään yksityisyyttä. Eräs työkaveri huutaa jatkuvasti puhelimeen ja meteli on kauhea. Stressitaso nousee päivän aikana ja kotiin päästessä on todella väsynyt. Olen introvertti joten jatkuva kanssakäyminen muiden kanssa ja näkyvillä oleminen on raskasta. Ei kai tässä muu auta kuin hakea muita hommia :/

Miten te muut kestätte?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimeen huutajien ja kovaäänisten kälättäjien lisäksi konttorissa pauhaa lisäksi 3-4 radiota, kaikki eri kanavilla tietenkin...

Ilman korvatulppia ei hommasta tule mitään.

Vierailija
22/37 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikka muuttaa syksyllä, meille markkinoidaan monitoimityötilaa. Voi vittu jee, pitäiskö kuvitella, että se on jotain upeeta, eikä avokonttori? Mietin tässä, jos löytäisin uuden duunin omalla työhuoneella...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen tottuu. Avokonttorissa pitää kaikkien oppia työskentelemään huutamatta, ja kuulokkeet on hyvä keino oman rauhan saamiseen.

Vierailija
24/37 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 18:40"]

Meillä on erilaisia tiloja monitoimitilassa, voi valita meneekö esim. vuorovaikutteiseen tilaan tai keskittymistä tukevaan tilaan sen lisäksi on paljon vetäytymistiloja. Hiljainen tila on kuin kirjaston lukusali, siellä pitää pitää kännykkäkin äänettömällä.

Musta huippua on että työkentelytilan voi valita myös lämpötilan mukaan. Toisessa siivessä tilat on pari astetta lämpöisempiä kuin toisessa. Osassa naisten wc-tiloja on myös laput että on 'hajustevapaatila', siellä ei kannata lisätä hajuvesiä ja suihkeita.

[/quote]

Kuulostaa periaatteessa hienolta, mutta ei välttämätät kaikille porukoille sovi. Meillä on myös uudessa toimitilassa tuontapaista, mutta ihan helvetillinen läpi se on. Esim. kukaan ei siellä kaipaa vuorovaikutteista tilaa yhtään mihinkään. Kaikki sen sijaan kaipaisivat eristettyjä ja hiljaisia tiloja. Koska joka päivä paikat on uusjaossa, niin porukka on alkanut tulemaan jopa klo 7 aamulla töihin, että pääsisi "puhelinkoppiin" eli seinillä eristettyyn hiljaiseen tilaan, tai edes johonkin ikkuna- tai reunapaikkaan hiljaisella puolella. Itse tulen yhdeksäksi ja karmea osani joka päivä on "fleksipaikka" eli hölinä- ja hälypiste keskellä huonetta.

Vierailija
25/37 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 18:50"]

Puhelimeen huutajien ja kovaäänisten kälättäjien lisäksi konttorissa pauhaa lisäksi 3-4 radiota, kaikki eri kanavilla tietenkin...

Ilman korvatulppia ei hommasta tule mitään.

[/quote]

no radiot tietysti pitää kieltää. Meillä voi kuunnella nettiradioita kuulokkeilla. Muulloinkin on kuulokkeet päässä usein. 

Vierailija
26/37 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 18:53"]

Mun työpaikka muuttaa syksyllä, meille markkinoidaan monitoimityötilaa. Voi vittu jee, pitäiskö kuvitella, että se on jotain upeeta, eikä avokonttori? Mietin tässä, jos löytäisin uuden duunin omalla työhuoneella...

[/quote]

Työskentelen monitoimitilassa kolmatta vuotta ja kyllä se on ihan eriasia kuin nämä tämänkin ketjun avokonttorissa työskentelevät kommentoivat. Monitoimitilaa voi kärjistettynä verrata vähän kuin kotiin kotonakin sinulla on erilaisia tiloja, teet eriasioita keittiössä kuin makuuhuoneessa ja olohuoneessa kuin eteisessä. Vaihdat tilaa tarpeen mukaan.

Meillä työtyytyväisyys tiloihin ja välineisiin oli noussut seuraavana vuonna sen jälkeen kun olimme muuttaneet monitoimitiloihin. Mutta pakkosanoa että meillä muutosjohtamiseen kyllä panostettiin etukäteen ja samaan aikaan muutoksen kanssa kaikki sai myös etätyöoikeuden ja esim. uudet kannettavat tietokoneet. Henkilöstö otettiin vahvasti mukaan ja teimme yhdessä yhteiset pelisäännöt. Me kyllä saimme  uudet hyvin suunnitellut ja toteutetut tilat ja parkkipaikkojakin riitti kaikille.

6

Vierailija
27/37 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 18:53"]

[/quote]

Kaikilta aloilta niitä ei vaan enää käytännössä löydä millään. IT-ala on yksi sellainen, ei muut kuin pomot enää saa omia huoneita. Muut saa olla avo- tai monitoimitilahelvetissä. Ja ihan hullua on, että juuri ne koodarit on siellä, mitkä tarvitsisivat rikkumatonta rauhaa että saavat mietittyä monimutkaisia asioita ja tehtyä huolellisesti työtä ajatuksen katkeamatta.

Kyllä meillä ainakin valitetaan avokonttorista jatkuvasti, vaikka se on ollut jo yli 10 vuotta, eli suurin osa ei ole siihen kummoisesti tottunut. Onneksi on etätyömahdollisuus, ilman sitä ei tulisi hommista mitään.

Vierailija
28/37 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 18:59"]

Kaikkeen tottuu. Avokonttorissa pitää kaikkien oppia työskentelemään huutamatta, ja kuulokkeet on hyvä keino oman rauhan saamiseen.

[/quote]

Meillä yleensä hälytilanne on seuraavanlainen

- muutama myyntihenkilö puhuu puhelimeen kovalla äänellä

- jossain työkaverit juttelee viikonlopusta tai ties mistä ja senkin kuulee hyvin koko konttoriin vaikkei "huutaisi"

- kenkien kopinaa ja kahviautomaatin hurinaa, jotka nekin häiritsevät

- muutama kollega pitää avokonttoritilassa puhelinneuvottelua eli hölöttävät kukin omaa palaveriaan siinä kaikkien kuullen

Sitten on vielä visuaaliset häiriöt ja yksityisyyden puute. Meillä ei ole minkäänlaisia sermejä, joten koko ajan näkee sivusilmällä viereiset ja niiden näyttöpäätteet. Lisäksi ympärillä, mm. selän takaa, vilahtelee kahviautomaatille menijöitä tai printterille menijöitä. Minua ainakin häiritsee ihan hitosti se etten koskaan voi tietää onko joku selkäni takana ja katsomassa ruudulleni. Tai jopa tullut siihen kysyäkseen jotain. 

Vierailija
29/37 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen introverttia, mua ei häiritse  muiden puuhat, osaan sulkea itseni ulopuolelle ilman kuulokkeitakin, toisaalta, joskus sitten kuuntelen suosiolla, ei haittaa, en vain itse osallistu.

Vierailija
30/37 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitänee askarrella sellainen pään ympärille laitettava pahvilaatikko (kuten auringonpimennyksen tiirailijoilla), jossa aukot silmille ja sivuilla näköesteläpät kuten hevosilla.

Vierailija
31/37 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ostaa oman työtilan ympärille sermin tai muun näkösuojan?

Vierailija
32/37 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja miten sitten kun työaika on täysi metsästät jotain konetta kun ruokatunnilla huoneesi varattiin.

Tai raahaatko joka päivä mukanasi asiakaspapereita kun ne eivät voi jäädä enää omaan huoneeseesi, jos aamulla joku ne sotkee.

Tässä on myös tietoturvariski, tärkeitä papereita voi kadota.

Ja tosiaan varmaan pitää seiskalta tulla että välttää tuolileikin.

Ihan hullun hommaksi kyllä mennyt.

Vierailija
33/37 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua haittaa kyllä yhtään. Olen finanssialalla vielä, eli kiirettä pukkaa, mutta itse ahdistun jos on todella hiljaista.. Välillä kuulokkeet päässä, kun en jaksa ottaa kontaktia. Skypeä käytetään jos halutaan puhua toisille jotain nopeasti, tai kävellään toisen luokse. Ei huudella konttorissa.

Vierailija
34/37 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin totuin avokonttoriin muutamassa viikossa. Aloitin uudet tehtävät sisältäen mm. laskemista ja aluksi oli hirveän vaikea keskittyä, kun muut puhuivat porukalla tai puhelimeen vieressä ja radio soi taustalla. Nyt ei häiritse enää. Kuulokkeet voi laittaa joskus korville, jos jotkut oikein kovaäänisesti puivat jotain.

Vierailija
35/37 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin monitoimitiloihin on tottunut niin omalla konttorilla kuin asiakkailla, mutta on pari juttua, mitkä ärsyttävät. 

Omalla konttorilla on yksi tyyppi, joka jaarittelee jaarittelemistaan kaikesta epäolennaisesta, mm. harrastuksiin liittyvästä. Ei siinä mitään etteikö välillä voisikin jutella mukavia, mutta kun se käy niin HITAASTI ja kestää KAUAN. 

Asiakkailla on ylivoimaisesti rasittavinta intialaisten pajatus. Heidän murrettaan on (suurimmaksi osaksi) muutenkin vaikea ymmärtää, mutta jostain syystä iltapäivisin heidän hölinänsä suorastaan ryöstäytyy hallinnasta. Se ärsyttää ihan helevetisti.

Onneksi on hiljaisia tiloja (tosin nekin joskus kortilla) sekä kuulokkeet, nuo siunatut värkit.

Vierailija
36/37 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistotyöntekijän liukuhihnatehdas. Onneksi olen nykyään yrittäjä.

Vierailija
37/37 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin uudessa työssä ja täällä myöskin avokonttori eli ei edes sermejä työpöytien ympärillä. Ahdistaa jatkuva näkyvillä olo. Melulta voi suojautua kuul,okkeiden taakse mutta entä katseilta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi