Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liittykää ay-liittoon!

Vierailija
04.05.2015 |

Mahtavaa, että tälläkin palstalla alkaa duunareista löytymään taisteluhenkeä. Muistakaa järjestäytyä ammattiyhdistykseen, niin suojaatte samalla selustaanne ja mahdollisissa riitatilanteissa saatte esimerkiksi liiton lakimiehen tueksenne. Tietysti myös ansiosidonnainen päiväraha irtisanomistilantessa. Muutenkin yhteinen joukkovoima on valtaa, ei tässä pidä alistua kaikkiin päätöksiin liian nöyrästi. Emme ole yksin, vaan meitä on monta ja yhdessä meidän pitää etujamme puolustaa. Kyse on lopulta asioista, jotka vaikuttavat elämäämme ja meillä on oikeus puolustaa sitä joutumasta poljetuksi.

Liitosta voi kysyä apua ja ohjeita, luottamusmies auttaa myös. Työantajien tavoitteena on päästä sopimaan työsopimukset ilman liittojen tukea "paikallisesti", mikä tarkoittaa sitä, että työsopimusten ehdot tulevat päasiassa heikkenemään. Järjestäyminen on tässäkin hyvä ratkaisu: ay-liike pyrkii siihen, että kaikille tehdään tasapuoliset sopimukset, joihin on tarkkaan merkitty kaikki aina työajoista palkkoihin. Ay-liike keskustelee palkastasi ja pyrkii sopimaan siihen aina säännölliset korotukset, mitä EK vastustaa. 

Haasteita on horisontissa, tilanne on menossa pahemmaksi kuin vuosiin. Mutta peliä ei ole pelattu, vaan nyt tarvitaan duunareiden yhteistä rintamaa, jolla puolustetaan itseämme räikeimpiä hyökkäyksiä vastaan. Neuvottelu on mahdollista, jos toinenkin osapuoli siihen suostuu. Mutta äärimmäinen keino on lakko, jos se neuvottelu ei onnistu.

Kaikki siis mukaan ja kutsukaa kavereitannekin. Työpaikoillanne on liitoista esitteitä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä voisin liittyy.. hyvin kirjotettu!

Vierailija
2/12 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut jo 15-vuotta. Ammattiyhdistykseen on hyvä kuulua. Meidän työpaikalla kuuluvat kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toimin luottamusmiehenä. Töissä autetaan nuoria mukaan yhdistykseen ja innolla he sinne osallistuvatkin. Bileitä järjestetään meidän liitosta myös, samoi pienimuotoista vapaa-ajan toimintaa, kuten mökkien vuokrausta ym. Tärkeimpänä kuitenkin työntekijän aseman turvaaminen kaikissa muodoissaan.

Vierailija
4/12 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en varmaan liity.

Vierailija
5/12 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:40"]

No, en varmaan liity.

[/quote]

Lol :) Taidat olla aika yksinäinen susi.. meillä kaikki kuuluu liittoon! Oli muuten SAK:n Lyly jo vastustanut tätä työajanpidennystä. Ei se läpihuutojuttu ole :)

Vierailija
6/12 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
7/12 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaha.. eka viestin alapeukut kertoo et porvarihallitus on täällä ;)

Vierailija
8/12 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
9/12 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs tästä sanot? Oon yrittänyt liittyä ammattiliittooni kolme kertaa noin kolmen vuoden välein. Olen valmistunut maisteriksi ja minulla on vakituinen työpaikka omalta alaltani. Ja hakemus on mennyt oikeaan ammattiliittoon. Kuitenkaan koskaan en ole saanut sieltä mitään vastausta, en hyväksyntää jäsenyydelleni. Että pitäkää liittonne, kun kerran ei kelpaa.

Vierailija
10/12 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ammattiliitto pitää työpaikkojen luomista ja talouden elvyttämistä tärkenä? Liityn siihen liittoon heti....

Vierailija
11/12 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:07"]

Mikä ammattiliitto pitää työpaikkojen luomista ja talouden elvyttämistä tärkenä? Liityn siihen liittoon heti....

[/quote]

Uusien työpaikkojen luominen, säilyttäminen ja hyvien työehtojen sopiminen on ammattiyhdistyksen pääprioriteetteja. Kyllä vain, ne ovat. Samoin taloudellisen tilanteen paraneminen esimerkiksi viennin kautta on tärkeää. Ei se AY-liike seiso näitä vastaan; se ei vain voi hyväksyä välttämättämyyden tekosyyllä tapahtuvia heikennyksiä duunareiden asemaan. Neuvotteluihin AY-liike on aina valmis, mutta esimerkiksi vastapuoli EK on varsinkin viimeaikoina kovasti ollut ehdottomana, joten luonnollisesti tämä on aiheuttaanut kitkaa. EK on siis työantajien etujärjestö, joka toivoisi Suomeen matalapalkka-aloja, lomien ja palkkojen leikkaamisia yms. Suomen taloustilanne ei todellakaan ole AY-liikkeen syy vaikka moni niin haluaa uskoa. Ilman AY-liikettä se olisi vieläkin pahempi ja se on totuus.

Vierailija
12/12 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:02"]

Mitäs tästä sanot? Oon yrittänyt liittyä ammattiliittooni kolme kertaa noin kolmen vuoden välein. Olen valmistunut maisteriksi ja minulla on vakituinen työpaikka omalta alaltani. Ja hakemus on mennyt oikeaan ammattiliittoon. Kuitenkaan koskaan en ole saanut sieltä mitään vastausta, en hyväksyntää jäsenyydelleni. Että pitäkää liittonne, kun kerran ei kelpaa.

[/quote]

Vaikea sanoa, kun ei tiedä mikä liitto on kyseessä, mutta aika omituiselta tapaukselta kuulostaa. Kehoitan kysymään vielä kerran, ei liitosta ketään nimittäin pois yleensä käännytetä. Ikävää, jos näin on ollut, mutta uskon että kyseessä on ollut joku käsittämätön moka. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä