Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

THL:n Tervahauta kaivoi yllättäen kaksi maskia taskustaan Ykkösaamun lähetyksessä – tylyt terveiset kansan käyttämille ”lappu­maskeille”

Vierailija
19.12.2021 |

Tosiaan TVssäkin kerrottiin että kirurginmaskin suojakerroin on 2 ja ffp3:n 99. Alunperinhän noita lappumaskeja suositteli THLn Salminen. Ihmettelin sitä jo silloin.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008486076.html

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskeistakin jo ehti olla sitten tyhjennysmyyntiäkin?

Vierailija
2/107 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitää hommata sellanane oma kupla. Jokaisen !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, et sanoi tän lopultakin jossain.

Me on menty koko ajan ffp2-suojaimilla, vielä niillä, joissa lenkit pään ympäri, eikä korviin.

Tuntuu tosi uskomattomalta, että noi korviin ripustettavat on saaneet ce-merkinnän. En huolisi töihin, enkä siis virukselta suojautumiseen. Ja ennen kotonaa niitä ei Euroopassa hyväksytty ffp2-luokitukseen.

”Maskeista ei ole hyötyä” -märinää ei ois tarvinnut kuunnella, jos kansa ois tajunnut käyttää suojaimia näiden kirottujen ”maskien” sijaan.

Mulla toki on ollut näistä koulutusta ja kokemusta vuosien ajalta pre korona.

Vierailija
4/107 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin jo ihan tämän maskihuuman alussa, että niistä kansanmaskeista ei ole mitään hyötyä. Kangasmaskit on vielä huonompia "suojateholtaan" kuin nämä kirurginmaskit niin ihan follarihan olin, viis siitä että ammattiini kuuluu tietää nämä asiat. 

Vierailija
5/107 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hankin jo talvella 2020 ffp3-hengityssuojaimia. Alussa niitä oli vaikea saada ja hinnat pilvissä, mutta sitten saatavuus parani ja hinnatkin laski. Kirurginmaskeja en ole käyttänyt pandemian aikana lainkaan. 

Vierailija
6/107 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositteli rokottamattomille sitä vähän tiiviimpää maskia, kun ei heille muu suoja kelpaa. Saa sen pöpön tietysti räplättyä limakalvolleen likaisilla käsilläänkin.

Terveyskeskuksessa yhtä setämiestä tarkkailin kun oli niin huvittavaa se jatkuva maskinräpläys käsillä ja välillä hankasi sormella silmäänsä.

Koronadenialistia kaatuu niin että humisee. Jääräpäämiestä, joilla ei ole käsitystä hygieniasta.

Vierailija
7/107 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositteli rokottamattomille sitä vähän tiiviimpää maskia, kun ei heille muu suoja kelpaa. Saa sen pöpön tietysti räplättyä limakalvolleen likaisilla käsilläänkin.

Terveyskeskuksessa yhtä setämiestä tarkkailin kun oli niin huvittavaa se jatkuva maskinräpläys käsillä ja välillä hankasi sormella silmäänsä.

Koronadenialistia kaatuu niin että humisee. Jääräpäämiestä, joilla ei ole käsitystä hygieniasta.

En ole koko aikana käyttänyt mitään maskia koska sitä ei voi yksinkertaisesti pitää hygienisesti ja turvallisesti niissä tilanteissa missä sitä olisi järkevä käyttää. Minulla ei ole mitään syytä koskea kasvojeni alueelle ilman maskia. Maski taas aiheuttaa minulle yksimistä ja kutinaa silmiin ja kasvoihin sekä pitempään pidettynä alkaa tajunta heikentyä ja tulla sydämen rytmin muutoksia jolloin se on pakko ottaa pois ja vetää henkeä.

Vierailija
8/107 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmetyttää vanhusten kotihoitajat, jotka ainakin vielä viime vuonna käyttivät hoitotyössään ns. kirurgin maskeja ja niitä pidettiin aivan soveliaina riskiryhmien hoitotyössä.

Itse hommasin jo viime vuoden alussa ffp2/3 maskeja ja olen ostanut uusia aina tilaisuuden tullen ja rahavarojen salliessa.

Tilasin muutama viikko sitten ffp3 maskeja 20 kpl ja niillä ja entisillä käyttökelpoisilla mennään ensi kesään saakka.

Ffp 2/3 maskit eivät ole kertakäyttöisiä, sillä ne voi käytön jälkeen laittaa viikoksi lepäämään ja ottaa uudelleen käyttöön seuraavan kerran tarvittaessa.

Vierailija
9/107 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koko aikana käyttänyt mitään maskia koska sitä ei voi yksinkertaisesti pitää hygienisesti ja turvallisesti niissä tilanteissa missä sitä olisi järkevä käyttää. Minulla ei ole mitään syytä koskea kasvojeni alueelle ilman maskia. Maski taas aiheuttaa minulle yksimistä ja kutinaa silmiin ja kasvoihin sekä pitempään pidettynä alkaa tajunta heikentyä ja tulla sydämen rytmin muutoksia jolloin se on pakko ottaa pois ja vetää henkeä.

Kummallista, sillä sydänleikkauksen jälkeen itselleni jäi rytmihäiriöitä, mutta koskaan maskia käyttäessäni sydämen häiriöt eivät ole lisääntyneet.

Käytän ffp2 maskeja jatkuvasti kaupoissa ja muissa julkisissa tiloissa.

Vierailija
10/107 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika surullista huomata, että ihan turhaan on käytetty noita ohuita maskeja, kun ne eivät auta mitään. Moni on saanut potkut töistäkin, kun ei ole maskia (siis sitä ohutta) suostunut käyttämään.

Vierailija
11/107 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo kirurginmaski tietysti ihan aukoton ole, mutta jos kaikilla on sellainen niin kyllä se silti melkoisesti vähentää riskiä saada virus. Tietenkin jos jatkuvasti räplää maskia käsin tai käyttää samaa maskia useita kertoja niin kyllä riskejä lisää. Kirurginmaski vs joku kangasmaski niin kirurginmaski vie voiton lähes 100-0 kunhan laittaa maskin huolellisesti, pitää kädet kaukana turpavärkistä eikä unohda käyttää käsidesiä mennen tullen vaikka kaupassa niin tuskin mihinkään maskinvaihtohysteriaan on aihetta, toki tuo parempi maski on parempi ei siinä mitään.

Vierailija
12/107 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä visiirin käyttäjät? Esimerkiksi astmaatikkojenhan on käytettävä visiiriä täyttääkseen maskisuosituksen, koska eivät pysty hengittämään kunnolla edes ohuen maskin kanssa.

Vierailija
13/107 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo kirurginmaski tietysti ihan aukoton ole, mutta jos kaikilla on sellainen niin kyllä se silti melkoisesti vähentää riskiä saada virus. Tietenkin jos jatkuvasti räplää maskia käsin tai käyttää samaa maskia useita kertoja niin kyllä riskejä lisää. Kirurginmaski vs joku kangasmaski niin kirurginmaski vie voiton lähes 100-0 kunhan laittaa maskin huolellisesti, pitää kädet kaukana turpavärkistä eikä unohda käyttää käsidesiä mennen tullen vaikka kaupassa niin tuskin mihinkään maskinvaihtohysteriaan on aihetta, toki tuo parempi maski on parempi ei siinä mitään.

Virukset ovat niin pieniä ja maskin aukot niin suuria varsinkin nenän kohdalla, että se se ohut maski oikeasti auta mitään.

Vierailija
14/107 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika surullista huomata, että ihan turhaan on käytetty noita ohuita maskeja, kun ne eivät auta mitään. Moni on saanut potkut töistäkin, kun ei ole maskia (siis sitä ohutta) suostunut käyttämään.

On niistä se hyöty, että koronaan sairastuneen, vielä asiasta tietämättömän kirurgin maskin käyttäjän erittämä viruskuorma jää osaksi maskiin ja uloshengityksessä ilmaan leviävät pisarat putoavat lähemmäs maskin käyttäjää.

Suoja se on pienikin suoja, mutta hyödyllinen ainoastaan kun KAIKKI käyttävät edes sitä kirurgin maskia.

En kyllä ymmärrä kuinka suomalaiset voivat olla niin tahvoja, etteivät osaa käyttää edes hengityssuojaa, sillä ei ole harvinaista nähdä ihmisiä joilla hengityssuoja roikkuu vain suun peittona.

Vierailija
15/107 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on raskas hengittää. Tavallinen menettelee, jos laittaa lenkit ristiin.

Vierailija
16/107 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallista, sillä sydänleikkauksen jälkeen itselleni jäi rytmihäiriöitä, mutta koskaan maskia käyttäessäni sydämen häiriöt eivät ole lisääntyneet.

Käytän ffp2 maskeja jatkuvasti kaupoissa ja muissa julkisissa tiloissa.

Minulla on ilman maskiakin hengitysvaikeuksia ja siitä johtuvaa uupumista, ei siis ole kovin kummallista jos pienikin este aiheuttaa ongelmia.

Vierailija
17/107 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä visiirin käyttäjät? Esimerkiksi astmaatikkojenhan on käytettävä visiiriä täyttääkseen maskisuosituksen, koska eivät pysty hengittämään kunnolla edes ohuen maskin kanssa.

Se on todettu täysin turhaksi. Maskin pitää olla ilmatiiviisti kasvoilla jotta siitä on jotain hyötyä. Mitä luulisit silloin että visiirin hyöty on? Visiiri on roiskesuoja.

Vierailija
18/107 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, et sanoi tän lopultakin jossain.

Me on menty koko ajan ffp2-suojaimilla, vielä niillä, joissa lenkit pään ympäri, eikä korviin.

Tuntuu tosi uskomattomalta, että noi korviin ripustettavat on saaneet ce-merkinnän. En huolisi töihin, enkä siis virukselta suojautumiseen. Ja ennen kotonaa niitä ei Euroopassa hyväksytty ffp2-luokitukseen.

”Maskeista ei ole hyötyä” -märinää ei ois tarvinnut kuunnella, jos kansa ois tajunnut käyttää suojaimia näiden kirottujen ”maskien” sijaan.

Mulla toki on ollut näistä koulutusta ja kokemusta vuosien ajalta pre korona.

Samaa mieltä. Ja tärkeää on, että maski on tiukasti kasvoilla. Itse olen omilla rahoillani ostanut FFP2- maskeja töihin, kun työnantaja tarjoaa vain kirurginmaskeja. Työskentelen sosiaalialan laitoksessa, jossa ollaan jatkuvassa lähikontaktissa sisätiloissa maskittomien asiakkaiden kanssa.

Vierailija
19/107 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukee siinä maskipaketin kyljessä, että ne ei ole tarkoitettu viruksilta suojautumiseen vaan bakteereilta ja roiskeilta.

Vierailija
20/107 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin joku puhuu järkeä!