Tein itse pitzaa ekan kerran ja oli kalliimpaa kuin pizzeriasta haettu
Eihän tässä ole mitään tolkkua. Äiti sanoi aina että tee itse tulee halvemmaksi, mutta ei tule enää. Vai onko syy että kävin väärässä kaupassa ostamassa 00-jauhot, mozzarellat, parmesaanit ym... En kyllä enää ikinä vaan haen sen 7,5 euron pizzan pizzeriasta
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat pizzasi edullisemmin, jos ostat tavallista halvinta vehnäjauhoa, halpistomaattimurskaa, kinkun kaltaista valmistetta ja juuston kaltaista raastetta. Niistä se 7,50 pizzakin tehdään.
Ei tarvitse olla edes tomaattimurskaa, ketsuppi käy ihan hyvin! Teen usein pizzaa, en ole enää aikoihin ostanut tomaattimurskaa/pyrettä.
Voi luoja, mahtaa olla hyvää pizzaa? Ketsuppi on ihan liian makeaa, ohutta ja etikkaista pizzan kastikkeeksi. Eikä siinä ole tarpeeksi makua.
Olin joskus pizzeriassa töissä ja siellä kastike keitettiin isossa kattilassa paseeratusta tomaatista ja tomaattipyreestä ravintolan omalla yrttiseoksella maustettuna. Nopea ja helppo tehdä, ja tuo todella paljon lisämakua. Ei tuota voi ketsupilla korvata.
Kai se kalliiksi tulee kun heität ylijäävät raaka-aineet roskiin sen sijaan että käyttäisit ne muussa ruuassa tai tekisit uudelleen pitsaa.
Silmäni surkastuivat kun luin teidän "pitsa"reseptejä. (Onneksi osaan kirjoittaa sokkona.)
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin tulee monet ruuat kalliimmaksi itse jos tekee. Teen pizzan. Kolme vuotta myöhemmin löydän ne loput 96% jauhoista, hiivasta ja mausteista vanhentuneina. Ärsyttää myös lehtien reseptimainokset, joissa luvataan tästä tulevan uusi suosikkisi. Sitten siinä on 10 aineosaa, joita jokaista saa ½kg:n pakkauksissa ja tarvitaan ½teelusikallista. 7:ssä näistä aineosista säilyvyys on avattuna viikko-kaksi. Seuraavaksi onkin juttua, kuinka pitäisi vähentää ruokahävikkiä.
Puolivalmisteita käyttäen ei paljoa ole ruokahävikkiä tullut ja pizzat haemme vakiopaikasta, kakkupalat kahviloista. Näin tuemme myös sitä yrittäjyytä ja pidämme ihmisten työpaikkoja yllä.
Teen ison taikinan ja pakastan loput taikinasta.
Taikina on valmiiksi pizzalevyinä. 
Muistan kun kerran opiskeluaikoina yksi kaveri kertoi että jauhelihakastikkeen tekeminen on paljon halvempaa pussista tehtynä kuin itse tehden. Olisi joutunut ostamaan siis kaikki mausteet itse ja oli vielä löytänyt jonkun ihan ihme reseptin johon tuli tosi outoja mausteita ja paljon.
Yritin siinä sitten kertoa, ettet välttämättä tarvitse kaikkia näitä erikoismausteita. Suola, valkopippuri, ehkä paprikamauste riittää ja niitä voi käyttää monta kertaa eikä pelkästään sitä yhtä kertaa. No ei hän oikein ymmärtänyt. Kyseisellä kaverilla oli aina rahat loppu.
Tämä vaan että jos joku väittää että pizza tulee halvemmaksi tilattuna. Ei taatusti tule! Niitä ainesosia voi käyttää monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus pizzeriassa töissä ja siellä kastike keitettiin isossa kattilassa paseeratusta tomaatista ja tomaattipyreestä ravintolan omalla yrttiseoksella maustettuna. Nopea ja helppo tehdä, ja tuo todella paljon lisämakua. Ei tuota voi ketsupilla korvata.
Muistatko suurin piirtein paseeratun ja pyreen suhteen, tyyliin montako dl tai l kumpaakin?
Vierailija kirjoitti:
Mä en tykkää noista pizzoista, joissa hirveän paksu pohja. Sama on täyttää maha leivällä. Saa varmasti halvalla, mutta mikä järki.
No älä osta tai tee sellaista.
Kun kerran on tehnyt pitsoja kotona Oonilla, ei voi edes miettiä paluuta uunipellillä tehtyyn ”pizzaan”. Onhan sekin välillä hyvää, mutta pizzaa se ei ole.
Hyvä taikina, itsekeitetty tomaattikastike, mozzarella ja rucola, näillä pääsee jo pitkälle. Laadukkaita aineita, eikä edes kovin kalliita.
Meillä tehdään usein pizzaa. Poikani on tosi hyvä pizzan tekijä. Kyllä me kympillä tehdään pizzat jo useammalle henkilölle, eli tulee paljon halvemmaksi kuin pizzeriasta. Ja parempikin, kun voi laittaa siihen hintaan jo parempaa juustoa tms. kun ei tarvitse saada sitä katetta, mitä pizzeria tarvitsee.
Ehkä tämäkin ketju heijastelee sitä, että sellaista perusruuanlaittotaitoa tarvittaisiin enemmän. Taloudellinen ja terveellinen kokkaaminen parantaisi monen terveyttä ja taloutta.
Enemmän kotitaloutta kouluihin?
Vierailija kirjoitti:
Viime aikoina oon tehny pizzan näin:
Löysä vehnäjauhotaikina (vesi, suola, kananmuna, loraus öljyä)
Lastalla levitetään ohueksi uunipellille
n 100g jauheliha, sipuli, valkosipuli, suola paistettuna muruksi
1prk tonnikala
1prk ananasJuustoraaste pohjan päälle
täytteet sitten
Kuuma uuni 15 min nam
Tuo nyt ei ole pizzaa nähnytkään. joku muu piiras ehkä. Ja miten suola paistetaan muruksi?
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun kerran opiskeluaikoina yksi kaveri kertoi että jauhelihakastikkeen tekeminen on paljon halvempaa pussista tehtynä kuin itse tehden. Olisi joutunut ostamaan siis kaikki mausteet itse ja oli vielä löytänyt jonkun ihan ihme reseptin johon tuli tosi outoja mausteita ja paljon.
Yritin siinä sitten kertoa, ettet välttämättä tarvitse kaikkia näitä erikoismausteita. Suola, valkopippuri, ehkä paprikamauste riittää ja niitä voi käyttää monta kertaa eikä pelkästään sitä yhtä kertaa. No ei hän oikein ymmärtänyt. Kyseisellä kaverilla oli aina rahat loppu.
Tämä vaan että jos joku väittää että pizza tulee halvemmaksi tilattuna. Ei taatusti tule! Niitä ainesosia voi käyttää monta kertaa.
kyllä ne ainesosat ainakin meillä KÄYTETÄÄN vain kerran. pskaa ei syödä. niistä aineksista taas riittää useampaan valmistuskertaan.
Täkäläiset halpispitseriat täyttävät pitsansa punalaputetuilla tuotteilla. Yhteen aikaan kun itse kävin useammin kaupassa, tuli melkein joka kerta vastaan jonkun pitserian yrittäjä kärry kukkuroillaan laputettuja tuotteita (leikkelekinkkua esimerkiksi).
Eli jos vertaat kotonatehdyn ja pitserian pitsan hintaa, niin käytetyt tuotteetkin pitäisi olla samoja. Poistomyynnistä tomaattisose, punalaputettua metukkaa ja halvinta bulkkijuustoa.
Vierailija kirjoitti:
Laske kuinka monta pizzaa saat tehtyä noista tarvikkeista ja suhteuta sitten valmiiseen hintaan.
Jäljelle jäi se noin euron pussi jauhoja. Selvää säästöä, kun ei tarvitse ensi kerralla ostaa kun ne juustot, hiivat, jne🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1prk tonnikala
1prk ananasJuustoraaste pohjan päälle
täytteet sitten
Kuuma uuni 15 min namTuo nyt ei ole pizzaa nähnytkään. joku muu piiras ehkä. Ja miten suola paistetaan muruksi?
Oman maun mukaan tietysti, mutta mun on vaikea ymmärtää että samassa tuotoksessa on sekä jauheliha että tonnikala. Surf&turf?
Termi uusavuttomuus on edelleen voimissaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse tehty on vähän eri asia kuin pizzerian köyhillä täytteillä. Ja itse voi tehdä edullisesti myös, ihan riippuu täytteistä. Jauhoja ei mene pohjaan paljoa.
Jos mä teen lapsille niin siihen tulee tyyliin pohjan päälle ketsuppia, jauhelihaa/kinkkua ja juustoa. Ja iso pelti riittää pariksi päiväksi.
Eiköhän se Mutti tai vastaava ole kilohinnaltaan huomattavasti halvempaa kuin ketsuppi. Ja terveellisempääkin. Ei lapset hypi seinille niinkuin ketsuppisokeri-pizzan jälkeen.
Täällä pitsat ovat 8,50-10,00e.
Itsetehtynä tulee pellillinen pitsaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tä?
3*400g 10% jauhelihaa 11,4€
Yrittisuolaa, 30g 0,5€
Jauhoja 0,4kg, 0,4€
2 pussia 150g Emmental raastetta. 2,60
Ananaspurkki 0,85€
Öljyä luraus 0,1€
Pussihiiva, 0,2€
Suolaa tl ja sokeria rl
oreganoa 0,05€
Kokonaisuus maksaa 16,10€
Tästä saa kaksi levyllistä pitsaa eli 8 hlöä syö mahansa täyteen.
2€/ annos.ja maistuu ja aina voi laittaa pakkaseen ja lämmittää tarvittaessa.
Missään kaupssa ei myydä paria hippua oreganoa. On ihan pakko ostaa koko purkki. Sama suolan ja muun kanssa.
Harvemmin kukaan ostaa suolaa, öljyä tai edes jauhoja vain YHTÄ pizzaa varten. Totta kyllä, että itse tehty voi tulla kalliimmaksi, mutta ei sitä savuporo-aurajuusto- ym. pizzaa tuoreella tomaatilla ja ekstrajuustolla saa mistään edes kympillä.
1prk tonnikala
1prk ananas
Juustoraaste pohjan päälle
täytteet sitten
Kuuma uuni 15 min nam