Tein itse pitzaa ekan kerran ja oli kalliimpaa kuin pizzeriasta haettu
Eihän tässä ole mitään tolkkua. Äiti sanoi aina että tee itse tulee halvemmaksi, mutta ei tule enää. Vai onko syy että kävin väärässä kaupassa ostamassa 00-jauhot, mozzarellat, parmesaanit ym... En kyllä enää ikinä vaan haen sen 7,5 euron pizzan pizzeriasta
Kommentit (82)
7,5 euron pizzassa ei ole käytetty 00jauhoja, parmesaania eikä mitään muutakaan laadukasta.
Pizzaan kuuluu tuoreet täytteet, mozzarella, rucola tai basilika, herkkkusieni esim. Itse laitan yleensä myös kalkkunaleikkelettä tai serranoa. 
Vierailija kirjoitti:
Tä?
3*400g 10% jauhelihaa 11,4€
Yrittisuolaa, 30g 0,5€
Jauhoja 0,4kg, 0,4€
2 pussia 150g Emmental raastetta. 2,60
Ananaspurkki 0,85€
Öljyä luraus 0,1€
Pussihiiva, 0,2€
Suolaa tl ja sokeria rl
oreganoa 0,05€
Kokonaisuus maksaa 16,10€
Tästä saa kaksi levyllistä pitsaa eli 8 hlöä syö mahansa täyteen.
2€/ annos.ja maistuu ja aina voi laittaa pakkaseen ja lämmittää tarvittaessa.
Ananasta? Yrttisuolaa? (Mitä se edes on?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tä?
Yrittisuolaa, 30g 0,5€
Jauhoja 0,4kg, 0,4€
Ananaspurkki 0,85€
Öljyä luraus 0,1€
Pussihiiva, 0,2€
Suolaa tl ja sokeria rl
oreganoa 0,05€
Ananasta? Yrttisuolaa? (Mitä se edes on?)
Ja tomaattikastike? Vai kuivalle pohjalle jauheliha?
Vierailija kirjoitti:
Jos pizzaa tekee kotona sen yhden ainoan kerran, niin tulee kalliimmaksi ostaa ainekset. Eikä kotiuuni pysty samaan kuin ravintoloiden pizzauunit, joten lopputuloskin on heikompi.
Jos taas useammin tekee kotona, niin sitten voi kannattaakin tehdä kotona. Jauhopussi kestää pitkään ja täytteiksi voi soveltaa vaikka edellispäivän rääppeet. Esim. grillibroilerin jämät, jääkaappiin unohtunut BBQ-kastike, punasipuli, juuston jämät. Uutena ostettuna nuokin tulisivat jo kalliiksi.
Pizzaa on kyllä kiva tehdä kotona mutta se on enemmän joku illanistujais- tai mättöpäiväaktiviteetti jolloin päälle voi laittaa noloimmat överitäytteet tai päivänvaloa kestämättömät makuyhdistelmät joita ei pizzeriasta kehtaa tilata.
Kotona kannattaa paistella pohjaa ensin ilman täytteitä. Silloin täytteiden alle jäävästä osasta tulee kypsempi, eikä niin märkä löllö.
Täälläkin tulee monet ruuat kalliimmaksi itse jos tekee. Teen pizzan. Kolme vuotta myöhemmin löydän ne loput 96% jauhoista, hiivasta ja mausteista vanhentuneina. Ärsyttää myös lehtien reseptimainokset, joissa luvataan tästä tulevan uusi suosikkisi. Sitten siinä on 10 aineosaa, joita jokaista saa ½kg:n pakkauksissa ja tarvitaan ½teelusikallista. 7:ssä näistä aineosista säilyvyys on avattuna viikko-kaksi. Seuraavaksi onkin juttua, kuinka pitäisi vähentää ruokahävikkiä.
Puolivalmisteita käyttäen ei paljoa ole ruokahävikkiä tullut ja pizzat haemme vakiopaikasta, kakkupalat kahviloista. Näin tuemme myös sitä yrittäjyytä ja pidämme ihmisten työpaikkoja yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tä?
Yrittisuolaa, 30g 0,5€
Jauhoja 0,4kg, 0,4€
Ananaspurkki 0,85€
Öljyä luraus 0,1€
Pussihiiva, 0,2€
Suolaa tl ja sokeria rl
oreganoa 0,05€
Missään kaupssa ei myydä paria hippua oreganoa. On ihan pakko ostaa koko purkki. Sama suolan ja muun kanssa.
No kuluuhan sitä oreganoa ja suolaa muutenkin, tuskin pizza on ainoa ruoka mihin niitä voi käyttää?
Nää jotka laskee että itse tehden tulee kalliimmaksi, ei ilmeisesti osaa laskea että niitä aineita käytetään monta kertaa. Suolan hinnaksi lasketaan 1 euro ja oreganolle 1 euro, vehnäjauhopaketille 80 senttiä, juustolle 5 euroa. Ei ihme että tulee kalliiksi. Oikeesti mausteille voi laskea 5 senttiä, jauholle 10-20senttiä, juustolle 1-2 euroa. Näin laskettuna itse tehden maksaa vain murto-osan siitä mitä maksaisi ravintolassa.
Itse tein eilen pizzan kahdelle teinille (söivät puoliksi) ja hintaa tuli:
Puolikas hiiva 10 senttiä (lopun voi pakastaa jos ei tule heti käytettyä)
Vehnäjauhot, suola, öljy, ehkä 15 senttiä
Tonnikala paloina vedessä 40 senttiä (poistoerä prismassa, yleensä toki kalliimpaa)
Ketsuppi 5 senttiä
Juustoa 70 senttiä (kilojuustosta raastin osan)
Oregano 5 senttiä (tuskin näinkään paljon)
Eli pizzan hinnaksi tuli n. 1,5 euroa. Ei tuohon hintaan saa mistään pizzeriasta. Toki mulla oli täytteenä vain edullista tonnikalaa, lopullinen hinta määräytyy täytteiden mukaan. Mutta kyllä lähes aina itse tehden säästää ihan todella paljon!
Ostit laatua, karvarannepizzoissa niitä ei ole.
Itse kun leivon pizzaa perheelle tulee tarvikkeista 6-7 isoa pizzaa jota ei millään saa samalla hintaa kuin pizzeriasta.Näille tulee hintaa n.10 euroa ja tarvikkeita jää yli vielä muihin kertoihin tai ruokiin.00 jauhot on aivan turha ostos et saa niillä yhtään parempaa.Ainoa vaatimus on oikeastaan hyvä uuni jossa lämmöt saa tarpeeksi korkealle
Karvakäsi vääntää letun varsin edullisesti. Valtio ei ehkä saa osaansa, mutta sehän ei ole sinun ongelmasi.
En oo ikinä ees kuullu mistään 00jauhoista. Ihan tavallisia vehnäjauhoja käytän pizzaan, aina käyttänyt.
Saat pizzasi edullisemmin, jos ostat tavallista halvinta vehnäjauhoa, halpistomaattimurskaa, kinkun kaltaista valmistetta ja juuston kaltaista raastetta. Niistä se 7,50 pizzakin tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tä?
Yrittisuolaa, 30g 0,5€
Jauhoja 0,4kg, 0,4€
Ananaspurkki 0,85€
Öljyä luraus 0,1€
Pussihiiva, 0,2€
Suolaa tl ja sokeria rl
oreganoa 0,05€
Meillä jo yksi 400 g paketti täyttää pellillisen pizzaa, niin että se muistuttaa enemmän jauhelihapiirakkaa kuin pizzaa. Pizzerian täytemäärällä siitä saisi tehtyä kaksi koko uunipellin täyttämää pizzaa.
- ohis
-ohis
Mietin ihan samaa kuin luin tuon tekstin. Siis 3 pakettia jauhelihaa kahteen pellilliseen? Sehän muistuttaa silloin lähinnä lihapiirakkaa, itselle ainakin olisi ihan turhan lihaisa versio. Itse käyttäisin vain yhden rasian kahteen pellilliseen. Ei ne pizzerian pizzatkaan pelkkää täytettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Saat pizzasi edullisemmin, jos ostat tavallista halvinta vehnäjauhoa, halpistomaattimurskaa, kinkun kaltaista valmistetta ja juuston kaltaista raastetta. Niistä se 7,50 pizzakin tehdään.
Ei tarvitse olla edes tomaattimurskaa, ketsuppi käy ihan hyvin! Teen usein pizzaa, en ole enää aikoihin ostanut tomaattimurskaa/pyrettä.
Kyllä minun pitsa on edullisempi. Teen kaksi pellillistä. Pohjan teko maksaa varman 0,50 € päälle tomaattikastike, juusto, salami, sienet, paprika, sipuli, joskus jauhelihaa maksaa n 12e. Tuosta syö kuitenkin neljä ihmistä vatsan täyteen.
Mä en tykkää noista pizzoista, joissa hirveän paksu pohja. Sama on täyttää maha leivällä. Saa varmasti halvalla, mutta mikä järki.
Dyykkaa ainekset roskista kuten halpa-pizzerioissa, niin ei tule kallista:
https://www.ts.fi/uutiset/120580
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin tulee monet ruuat kalliimmaksi itse jos tekee. Teen pizzan. Kolme vuotta myöhemmin löydän ne loput 96% jauhoista, hiivasta ja mausteista vanhentuneina. Ärsyttää myös lehtien reseptimainokset, joissa luvataan tästä tulevan uusi suosikkisi. Sitten siinä on 10 aineosaa, joita jokaista saa ½kg:n pakkauksissa ja tarvitaan ½teelusikallista. 7:ssä näistä aineosista säilyvyys on avattuna viikko-kaksi. Seuraavaksi onkin juttua, kuinka pitäisi vähentää ruokahävikkiä.
Puolivalmisteita käyttäen ei paljoa ole ruokahävikkiä tullut ja pizzat haemme vakiopaikasta, kakkupalat kahviloista. Näin tuemme myös sitä yrittäjyytä ja pidämme ihmisten työpaikkoja yllä.
Mausteita ja aineksia on sallittua käyttää myös muihin resepteihin kuin siihen yhteen mitä ne varta vasten osti. Google vain tulille tyyliin "harissa/red curry paste/cumin seed/halloumi/truffel oil recipes". Englanniksi löytää paljon enemmän ja parempia reseptejä kuin suomeksi, erityisesti juuri niistä oudoista tai eksoottisista aineista. Ruokahävikin vähentämiseksi ketjutat siis pilaantuvat ainekset tyyliin ekasta kookosmaidosta tuli curry, jämistä teet seuraavana päivänä vaikka kookosriisijälkiruoan. Tai reseptiin meni tänään puolikas kurpitsa, huomenna teet jämistä kurpitsakeiton.
Mausteetkin on ratkaistavissa. Ne on kalliita ja pitää usein olla ainakin jotenkin sinnepäin että saat oikeanmakuista ruokaa. Ja jos kokkaat paljon, niin keittiöön kertyy pikkuhiljaa kattava perusmaustevarasto jolloin noita kalliita hippuostoksia tulee vähemmän. Silloin reseptin vaatiessa voit sekoittaa omat garam masalat, ras el hanoutit, fivespicet sun muut maustesekoitukset kun kaikki niiden ainesosat löytyy jo kaapista. Ja etnokaupasta saa kaikki nuo halvemmalla.
Ainiin ja ketjun aineeseen - pizza on hyvää
Vierailija kirjoitti:
Olet oivaltanut oleellisen asian.
Kannattaa tehdä itse, saa parempaa paremmista ainesosista. Useimmiten saa myös halvemmalla, mutta riippuu valinnoista.
Mutta. Kauppiaiden työ on myydä meille tavaroita. Mieluiten juuri sellaisia, että iso osa jää käyttämättä ja asiakas ostaa sen vuoksi vielä enemmän.
Ruokaa voi tehdä edullisesti, ja tässä satokausiajattelu auttaa kovasti.
Tuottajat ja kauppaketjut jakavat meille reseptejä. Ilmaiseksi, mutta niihin joutuu ostamaan juuri sitä uutuushärpäkettä tai mieluiten kolmea. Valio tuuttaa sinällään hyviä reseptejä, joihin pitää ostaa sitä uutta erikoisrahkaa tai Mifua. K-ryhmä tuuttaa reseptejä, joihin tarvitsee ostaa Pirkka-tuotteiden uutuuksia. Jne.
Tässäkin pyri olemaan fiksu kuluttaja. Näe mainostamisen taakse. Hae reseptejä muualta. Toki joskus on kiva kokeilla uuttakin, mutta tee sitä harkitusti.
Lopuksi pro tip: juuri nyt kannattaa pizzaan laittaa reilusti suippopaprikaa. Se on juuri nyt hyvää ja myydään edullisesti.
Meillä jo yksi 400 g paketti täyttää pellillisen pizzaa, niin että se muistuttaa enemmän jauhelihapiirakkaa kuin pizzaa. Pizzerian täytemäärällä siitä saisi tehtyä kaksi koko uunipellin täyttämää pizzaa.
- ohis
-ohis