Tein itse pitzaa ekan kerran ja oli kalliimpaa kuin pizzeriasta haettu
Eihän tässä ole mitään tolkkua. Äiti sanoi aina että tee itse tulee halvemmaksi, mutta ei tule enää. Vai onko syy että kävin väärässä kaupassa ostamassa 00-jauhot, mozzarellat, parmesaanit ym... En kyllä enää ikinä vaan haen sen 7,5 euron pizzan pizzeriasta
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tehty on vähän eri asia kuin pizzerian köyhillä täytteillä. Ja itse voi tehdä edullisesti myös, ihan riippuu täytteistä. Jauhoja ei mene pohjaan paljoa.
Jos mä teen lapsille niin siihen tulee tyyliin pohjan päälle ketsuppia, jauhelihaa/kinkkua ja juustoa. Ja iso pelti riittää pariksi päiväksi.Eiköhän se Mutti tai vastaava ole kilohinnaltaan huomattavasti halvempaa kuin ketsuppi. Ja terveellisempääkin. Ei lapset hypi seinille niinkuin ketsuppisokeri-pizzan jälkeen.
Ei nyt sinänsä liity aiheeseen, mutta meillä ainakin käytetään makeuttamatonta ketsuppia. Ei ole lapset huomanneet eroa, eikä itsekään enää muista miltä sokeriketsuppi maistuu. Ei sillä että lapset siitä ketsupista muutenkaan saisi mitään sokeriövereitä, ei sitä litratolkulla läträtä ruokiin.
Meidän lähipitseriasta saa ison lätyn 5€. Joskus haetaan kaksi pitsaa ja syödään kolmen hengen kesken ne. Mutta ei se erityisen maukasta ole. Itseasiassa tykkään muutamasta pakastepitsastakin enemmän (niistäkin syön vain paria eri makua)
Ja pitsaa leivotaan itse usein, ainakin 2x kk. Tehdään kahta erilaista: ns parempi pitsa, 00-jauhoilla, vähintään vuorokauden nostatetulla taikinalla pitsakivellä. Näihin tulee määrällisesti vähän täytteitä, mutta laadukkaita. Tomaattikastike keitellään itse, ja siihen saatetaan lorauttaa esim tequilaa mausteeksi (kannattaa kokeilla, on hyvää!). Laadukasta juustoa (ja juusto täytteiden alle!)
Toinen on nopea mättöpitsa, paksu itse tehty pohja, ja paljon täytteitä, lopputulos on tosiaan toiseen pitsaan verrattuna piirakkamainen. Mutta on nämäkin parempia, kuin edellisillä sivuilla kuvaillut tonnikalaa+ketsuppia+juustoa pitsat.
Esim jauheliha-ananas-kirsikkatomaatti-marinoitu punasipuli-smetana-juusto.
Tai feta-ananas-kirsikkatomaatti-pesto-juusto.
Pellillinen mättöpitsaa on neljä annosta.
No, hinnat näissä menee helposti yli pitserian lätyn, mutta on paljon parempaakin.
Vierailija kirjoitti:
Tä?
3*400g 10% jauhelihaa 11,4€
Yrittisuolaa, 30g 0,5€
Jauhoja 0,4kg, 0,4€
2 pussia 150g Emmental raastetta. 2,60
Ananaspurkki 0,85€
Öljyä luraus 0,1€
Pussihiiva, 0,2€
Suolaa tl ja sokeria rl
oreganoa 0,05€
Kokonaisuus maksaa 16,10€
Tästä saa kaksi levyllistä pitsaa eli 8 hlöä syö mahansa täyteen.
2€/ annos.ja maistuu ja aina voi laittaa pakkaseen ja lämmittää tarvittaessa.
Noita määriä kun katselee niin oletko koskaan tehnyt pizzaa? Mm. 1,2 kiloa jauhelihaa kahteen pellilliseen:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin tulee monet ruuat kalliimmaksi itse jos tekee. Teen pizzan. Kolme vuotta myöhemmin löydän ne loput 96% jauhoista, hiivasta ja mausteista vanhentuneina. Ärsyttää myös lehtien reseptimainokset, joissa luvataan tästä tulevan uusi suosikkisi. Sitten siinä on 10 aineosaa, joita jokaista saa ½kg:n pakkauksissa ja tarvitaan ½teelusikallista. 7:ssä näistä aineosista säilyvyys on avattuna viikko-kaksi. Seuraavaksi onkin juttua, kuinka pitäisi vähentää ruokahävikkiä.
Puolivalmisteita käyttäen ei paljoa ole ruokahävikkiä tullut ja pizzat haemme vakiopaikasta, kakkupalat kahviloista. Näin tuemme myös sitä yrittäjyytä ja pidämme ihmisten työpaikkoja yllä.
Mausteita ja aineksia on sallittua käyttää myös muihin resepteihin kuin siihen yhteen mitä ne varta vasten osti. Google vain tulille tyyliin "harissa/red curry paste/cumin seed/halloumi/truffel oil recipes". Englanniksi löytää paljon enemmän ja parempia reseptejä kuin suomeksi, erityisesti juuri niistä oudoista tai eksoottisista aineista. Ruokahävikin vähentämiseksi ketjutat siis pilaantuvat ainekset tyyliin ekasta kookosmaidosta tuli curry, jämistä teet seuraavana päivänä vaikka kookosriisijälkiruoan. Tai reseptiin meni tänään puolikas kurpitsa, huomenna teet jämistä kurpitsakeiton.
Mausteetkin on ratkaistavissa. Ne on kalliita ja pitää usein olla ainakin jotenkin sinnepäin että saat oikeanmakuista ruokaa. Ja jos kokkaat paljon, niin keittiöön kertyy pikkuhiljaa kattava perusmaustevarasto jolloin noita kalliita hippuostoksia tulee vähemmän. Silloin reseptin vaatiessa voit sekoittaa omat garam masalat, ras el hanoutit, fivespicet sun muut maustesekoitukset kun kaikki niiden ainesosat löytyy jo kaapista. Ja etnokaupasta saa kaikki nuo halvemmalla.
Ainiin ja ketjun aineeseen - pizza on hyvää
"Kokkaan" joka päivä, paitsi tietysti silloin kun haemme ne pizzat viitisen kertaa vuodessa. Mutta mielenterveys menee keittiössä. Minulla ei ole mitään kiinnostusta etsiä tuntikausia reseptejä, joista yritän muokata sellaista jota kaikki voivat syödä, niistä kun tulee kuitenkin täysin syömäkelvottomia, jolloin ruokahävikkiin menee se ruokakin. Lisäksi näiden ruokien tekeminen kestää tunteja, usein on max. ½ tuntia aikaa tehdä se sapuska ennen kuin nälkäkuoleman partaalla oleva teini tulee kotiin. Perunakin on vähemmistössä mitä syödään meillä, ihan sen takia kun ei ole aikaa keitellä niitä ikuisuuksia, pasta on valmis kymmenessä minuutissa.
Ruoka on minulle välttämätön paha, mieluusti olisin miljoonien omistaja, joka voisi kokin palkata hoitamaan koko homma. Siihen asti tyydyn "kokkaamaan" niitä puolivalmisteita. Uusia ruokia olisi kiva maistaa joskus, mutta kun ei löydy sitä aikaa eikä kiinnostusta valmistella niitä. Alaikäisenä opiskelijana oli aikaa ja kiinnostusta, lisäksi ne hutiostokset pysyin lahjoittamaan naapurin opiskelijalle, joka oli parempi kokki. Lapsellanikin on ruokaan asenne "helposti ja nopeasti ruokaa suuhun". Omat vanhempani ja siskoni ovat sitten sellaisia keittiöihmeitä. Myös isäni siis.
Kukko ei käskien laula, enkä minä opi tykkäämään kokkailusta. Siksi tässä asiassa tein itse enkä todellakaan säästänyt pätee.
Vierailija kirjoitti:
En saa pizzeriasta läheskään yhtä hyvää pizzaa kuin itse tekemäni. Pitäisi mennä ihan italialaiseen ravintolaan ja silloin pizzalla onkin jo hintaa. Eli halvemmaksi tulee tehdä itse oikeasti hyvä pizza. Jos mulla menee 25€ pizzatarvikkeisiin rahaa niin saan tehtyä sillä hinnalla 4-6 oikeasti hyvää maittavaa pizzaa. Tulee halvemmaksi kuin pizzeriassa.
,,,,,,,sinkkutalous. Ei pakastinta.Teen 4-5 pizzaa - joista syön YHDEN -- ,,,,,ja vien ne loput viikon säilömisen jälkeen biojätteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Huomannut saman. Kun erikseen ostat kaikki tarvikkeet niin kalliiksi tulee. Eikä me normit päästä mihinkään tukkuihin…..
On harhaa että tukussa olisi jotenkin halpaa.
Ei ole.
Pakkaukset on vaan isompia.
Monet pienyrittäjät hakevatkin ihan perus prismasta tuotteita, koska tarjouksessa ne ovat huomattavasti halvempia kuin tukussa.
Esim Heinon tukussa 24pac pikkuvissyjä 25€, sittarissa 8€. Eli 17€ jää hakupalkkaa kun itse haet.
Etkö koskaan ole kaupassa ihmetellyt tummia, jolla korissa kymmeniä paketteja tarjouskokista?
2 pitsaa on minimi mitä meillä tehdään kotona. Siis 2 pellillistä. Pohja maksaa niin vähän ettei sitä voi oikein laskeakaan. Sama koskee tomaattikastiketta. Täytteeksi jos laittaa aurajuuston, ananaksen ja kinkun, sekä maltillisesti juustoa, niin ei tule lätylle hintaa kuin pari euroa/lätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tehty on vähän eri asia kuin pizzerian köyhillä täytteillä. Ja itse voi tehdä edullisesti myös, ihan riippuu täytteistä. Jauhoja ei mene pohjaan paljoa.
Jos mä teen lapsille niin siihen tulee tyyliin pohjan päälle ketsuppia, jauhelihaa/kinkkua ja juustoa. Ja iso pelti riittää pariksi päiväksi.Yöh, tuota nyt ei pitsaksi voi kutsua edes piloillaan. Eikö ihme, vaikka riittäisi koko viikoksi...
Kyllä se aina parempi on kuin sinun soijahippinakki ja merileväyrjö pitsasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin tulee monet ruuat kalliimmaksi itse jos tekee. Teen pizzan. Kolme vuotta myöhemmin löydän ne loput 96% jauhoista, hiivasta ja mausteista vanhentuneina. Ärsyttää myös lehtien reseptimainokset, joissa luvataan tästä tulevan uusi suosikkisi. Sitten siinä on 10 aineosaa, joita jokaista saa ½kg:n pakkauksissa ja tarvitaan ½teelusikallista. 7:ssä näistä aineosista säilyvyys on avattuna viikko-kaksi. Seuraavaksi onkin juttua, kuinka pitäisi vähentää ruokahävikkiä.
Puolivalmisteita käyttäen ei paljoa ole ruokahävikkiä tullut ja pizzat haemme vakiopaikasta, kakkupalat kahviloista. Näin tuemme myös sitä yrittäjyytä ja pidämme ihmisten työpaikkoja yllä.
Mausteita ja aineksia on sallittua käyttää myös muihin resepteihin kuin siihen yhteen mitä ne varta vasten osti. Google vain tulille tyyliin "harissa/red curry paste/cumin seed/halloumi/truffel oil recipes". Englanniksi löytää paljon enemmän ja parempia reseptejä kuin suomeksi, erityisesti juuri niistä oudoista tai eksoottisista aineista. Ruokahävikin vähentämiseksi ketjutat siis pilaantuvat ainekset tyyliin ekasta kookosmaidosta tuli curry, jämistä teet seuraavana päivänä vaikka kookosriisijälkiruoan. Tai reseptiin meni tänään puolikas kurpitsa, huomenna teet jämistä kurpitsakeiton.
Mausteetkin on ratkaistavissa. Ne on kalliita ja pitää usein olla ainakin jotenkin sinnepäin että saat oikeanmakuista ruokaa. Ja jos kokkaat paljon, niin keittiöön kertyy pikkuhiljaa kattava perusmaustevarasto jolloin noita kalliita hippuostoksia tulee vähemmän. Silloin reseptin vaatiessa voit sekoittaa omat garam masalat, ras el hanoutit, fivespicet sun muut maustesekoitukset kun kaikki niiden ainesosat löytyy jo kaapista. Ja etnokaupasta saa kaikki nuo halvemmalla.
"Kokkaan" joka päivä, paitsi tietysti silloin kun haemme ne pizzat viitisen kertaa vuodessa. Mutta mielenterveys menee keittiössä. Minulla ei ole mitään kiinnostusta etsiä tuntikausia reseptejä, joista yritän muokata sellaista jota kaikki voivat syödä, niistä kun tulee kuitenkin täysin syömäkelvottomia, jolloin ruokahävikkiin menee se ruokakin. Lisäksi näiden ruokien tekeminen kestää tunteja, usein on max. ½ tuntia aikaa tehdä se sapuska ennen kuin nälkäkuoleman partaalla oleva teini tulee kotiin. Perunakin on vähemmistössä mitä syödään meillä, ihan sen takia kun ei ole aikaa keitellä niitä ikuisuuksia, pasta on valmis kymmenessä minuutissa.
Ruoka on minulle välttämätön paha, mieluusti olisin miljoonien omistaja, joka voisi kokin palkata hoitamaan koko homma. Siihen asti tyydyn "kokkaamaan" niitä puolivalmisteita. Uusia ruokia olisi kiva maistaa joskus, mutta kun ei löydy sitä aikaa eikä kiinnostusta valmistella niitä. Alaikäisenä opiskelijana oli aikaa ja kiinnostusta, lisäksi ne hutiostokset pysyin lahjoittamaan naapurin opiskelijalle, joka oli parempi kokki. Lapsellanikin on ruokaan asenne "helposti ja nopeasti ruokaa suuhun". Omat vanhempani ja siskoni ovat sitten sellaisia keittiöihmeitä. Myös isäni siis.
Kukko ei käskien laula, enkä minä opi tykkäämään kokkailusta. Siksi tässä asiassa tein itse enkä todellakaan säästänyt pätee.
Jos teillä on niin kiire, ettei ehdi odottaa reilua kymmentä minuuttia perunoiden kiehumista, pieni vinkki:
Samalla kun syöt pasta-annostasi, anna perunoiden kiehua. Kyllä niitä voi syödä seuraavanakin päivänä. Tai keität niin paljon, että syötte vielä kolmantena päivänä ne paistettuna, ovat hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on noin kamala kiire ja et tykkää joka päivä kokata, tee ruokia isompia satseja. Jostain laatikkoruoasta tai keitosta syö useamman kerran ja ne harvoin voivat mennä pieleen tai maistua huonolta. Ohjeitakaan ei tarvitse noudattaa sentilleen, laittaa suurinpiirtein mukaan kaikkea tarvittavaa.
Pitserian kympillä tekee monta kotipitsaa. Liitin pakastepitsat on vaan vähän kalliimpia kuin itsetehdyt.
Pitserian pitsoissa on kalliimpia raaka-aineita vain kymmeniä grammoja! AP onon pöpi.
Vierailija kirjoitti:
Missään kaupssa ei myydä paria hippua oreganoa. On ihan pakko ostaa koko purkki. Sama suolan ja muun kanssa.
Voi olla radikaali ajatus, mutta mitä jos et heitä sitä loppu purkkia roskikseen, niin suolaa, oraganoa ja muuta riittää muihinkin ruokiin jatkossakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään kaupssa ei myydä paria hippua oreganoa. On ihan pakko ostaa koko purkki. Sama suolan ja muun kanssa.
Voi olla radikaali ajatus, mutta mitä jos et heitä sitä loppu purkkia roskikseen, niin suolaa, oraganoa ja muuta riittää muihinkin ruokiin jatkossakin?
Suolaa saa kilon jollain 60 sentillä, samoin oreganoa pussillisen. Siitä reilun euron sijoituksesta riittää pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa pizzeriasta läheskään yhtä hyvää pizzaa kuin itse tekemäni. Pitäisi mennä ihan italialaiseen ravintolaan ja silloin pizzalla onkin jo hintaa. Eli halvemmaksi tulee tehdä itse oikeasti hyvä pizza. Jos mulla menee 25€ pizzatarvikkeisiin rahaa niin saan tehtyä sillä hinnalla 4-6 oikeasti hyvää maittavaa pizzaa. Tulee halvemmaksi kuin pizzeriassa.
,,,,,,,sinkkutalous. Ei pakastinta.Teen 4-5 pizzaa - joista syön YHDEN -- ,,,,,ja vien ne loput viikon säilömisen jälkeen biojätteisiin?
Ei niitä 4-5 pizzaa ole pakko tehdä kerralla. Ainekset, mitkä myydään suuremmissa pakkauksissa säilyvät kuukausia, osa jopa vuosia.
Joo ja piti uusi pitsauunikin ostaa. Kyllä tuli kallis pitsa. Huoh.
Jospa ap laskisi paljonko hinnasta jäi yhdelle pitsalle. Tuskin esimerkisi koko jauhopussi meni kerralla.
Kotipizzoissa on yleensä moninkertainen määrä täytteitä, joten tottakai hintaa tulee. Ohut pohja ja tomaattikastike ei paljoa maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tä?
3*400g 10% jauhelihaa 11,4€
Yrittisuolaa, 30g 0,5€
Jauhoja 0,4kg, 0,4€
2 pussia 150g Emmental raastetta. 2,60
Ananaspurkki 0,85€
Öljyä luraus 0,1€
Pussihiiva, 0,2€
Suolaa tl ja sokeria rl
oreganoa 0,05€
Kokonaisuus maksaa 16,10€
Tästä saa kaksi levyllistä pitsaa eli 8 hlöä syö mahansa täyteen.
2€/ annos.ja maistuu ja aina voi laittaa pakkaseen ja lämmittää tarvittaessa.
Suoraa ja oreganoa et sitten käytä mihinkään muuhun? Entäs jos teet toisenkin kerran pitsaa. Miten lasket kustannukset silloin?
Vierailija kirjoitti:
Miltä pitza maistui?
Ot, mutta tekee pahaa tällainen kirjoitustyyli.
Kananmuna? En vähääkään epäile, että tuo ei olisi varmasti helppoa hyvää, mutta pizzaa se ei ole vaan jotain muuta.