Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loukkaannuinko syyttä: tapaus anoppi ja nimi

Vierailija
19.12.2021 |

Meille syntyi esikoinen jokin aika sitten. Olin aikoinaan raskaudesta kertomisen yhteydessä sanonut anopille, että suvussani on ollut tapana kutsua isovanhempia nimillä mummo ja ukki eli omia vanhempiani tultaisiin kutsumaan noilla nimillä. Miehen suvussa isovanhempia on kutsuttu nimillä mummi ja vaari. Anoppi sanoi, että hän jää pohtimaan, millä nimellä häntä kutsuttaisiin, mietti olisiko mummi, mumma, mamma, isoäiti jne. Appiukko sanoi suoraan, että häntä kutsutaan vaariksi, kuten suvussaan on tapana. Anoppi mietti asiaa raskausajan ja sanoi, että pohdinta on kovin vaikeaa. Lapsen synnyttyä hän ilmoitti, että haluaa kutsuttavan itseään mummoksi. Loukkaannuinko syyttä, kun minua harmittaa miksi anoppi valitsi saman "isovanhempinimen" kuin minun äidilläni oli jo valmiiksi? Tuntuu vaikealta, kun lapselle saa olla selittämässä, että tässä on nyt se yksi mummo ja tässä toinen. Miksi ei voinut ottaa vaikka sitä mummi-nimeä käyttöön, kun sitä miehen suvusta löytyy?

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarjassamme kauhiminiä taas.

Odottakaas vaan poikien äidit, kohta teilläkin omanne😃

Unohdit lässyttää sanat karma ja naapuri.

Vierailija
102/120 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. Tietysti ne isovanhemmat saa itse päättää miksi heitä täytyy kutsua etkä sinä sitä päätä. Jos se nyt sattuu olemaan sama niin voivoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sehän lähenee jo nimittelyä, että yksipuolisesti päätetään millä nimellä toista jatkossa kutsutaan.

Mummi-mummo-mufa-jne kertoo sukulaisuussuhteesta, ei se ole erisnimi.

Miten vaikeaa voi olla sanoa Mirja-mummu ja Irja-mummu?

Meidän lapsella on vain yksi mummu, mutta hän on ollut aina Pirkko-mummi, isoisät puolestaan ovat Veksi ja Toni. En usko että lapsen perusturvallisuus ja paikka maailmankaikkeudessa ovat tästä järkkyneet.

Vierailija
104/120 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ollut jo kuusi vuotta mamma, kun miniä olisi halunnut, että hänen lapsi kutsuu minua mummaksi. Kyllä mumma.

Etelö-Pohjanmaalla mummo on mumma ja pappa on paappa.

Vierailija
105/120 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et loukkaantunut turhasta. Vaihtoehtoja olisi, mutta kun täytyy just tehdä toisin kuin hänen kunniallista korkeuttaan on nöyrimmästi pyydetty. Näitä on. Mulla oli sellainen anoppi, että välit pistin täysin poikki. Lateli aivan uskomattomia valheita ja syytöksiä.  Lasta sai tavata sentään miehen mukana.

Etunimi plus siihen mummo, jos sekään nyt sille kermaperseelle kelpaa.

No se on just näin. Tietenkin anopilta olisi pitänyt ensin kysyä mikä hän haluaa olla. Ja nyt sitten kitkeryyttään protestoi.

Ei. Isovanhmmilta ei kysytä, että mitä he haluavat miniän tarjoamista vaihtoehdoista valita. Isovanhempi määrittelee ihan itse, itse asettamistaan vaihtoehdoista sen nimityksen. Isovanhempi saa valita olevansa vaikka ämmi, jos niin haluaa.

Isovanhemmalla ei ole mitään oikeutta ko lapseen.

Ei tietenkään ole. Eihän tässä ole siitä kysymyskään. Kyse on siitä, että millä nimellä isovanhempia kutsutaan. Isovanhemmalla on oikeus se määritellä itse.

Ei ole. Eikä kannata, koska sitten on se ämmi ihan ilman lasta. Sekö on nyt tavoite? Näyttää kaapin paikka ja sitten murjottaa yksin.

Ahaa. Olet siis sitä mieltä, että lapsen äidillä 100% oikeus valita nimitykset? Miten se voi olla niin, voitko yhtään avata tätä?

Eli minä voin valita miniänä nämä eikä appivanhemmilla ole tähän mitään sanomista? Entä jos appivanhemmilla on jo muita lapsenlapsia?

Ei ole, lapsihan on sinun.

Mitä ei ole? Muita lapsenlapsia? On sillä.

Se miten lapsi nimittää ketäkin ja miten hän on tekemisissä kenenkin kanssa jne on täysin sen perheen päätettävissä. Anopilla/apella tms ei ole mitään asiaa alkaa päättää tuollaisia asioita perheen puolesta.

Ja Ap:n anoppihan oikein vimpan päälle vittuili. Ei edes voinut vittuilla kerran, vaan oikein venyttämällä vittuili.

Muut lastenlapset ei liity asiaan yhtikäs mitenkään.

Kyllä ne muut lapset liittyy. Normaaleissa perheissä ja suvuissa näistä ollaan yhteisymmärryksessä. Eli yhden isovanhemman kaikki lapsenlapset kutsuvat tätä isovanhemaa samalla nimityksellä.

Mutta sinähän et elä tässä todellisuudessa. Siitä olemme pahoillamme toki.

Ei liity. Miksi ihmeessä muka pitää olla sama nimitys? Hölmö ajatus.

Ei mitään mielikuvaa millä nimellä omat veljenlapset tai miehen sisarusten lapset kutsuvat mummojaan 🤣

Vierailija
106/120 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella on kaksi samannimistä kaveria, niin onko kavereiden äideillä oikeus vaatia, että molempia kutsutaan nimellä 'Leevi', kun minusta Leevi voisi olla varattu sille lähempänä asuvalle kaverille, ja toinen voisi olla vaikka Leksa.

Niin että onko pikkumaista jos Leksan äiti loukkaantuu siitä, jos ilmoitamme että olisi kaikkien kannalta selkeämpää että jatkossa hänen lastaan sanotaan Leksaksi?

Vierailija
107/120 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun minä olin lapsi niin meillä oli kaupunkimummo ja papan mummo.

Vierailija
108/120 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä h*ton väliä? Miksei voi vaan antaa lapsen kutsua isovanhempiaan nimillä, jotka suuhun parhaiten sopivat, vaikka äätä ja täätä tai mitä vaan?

Minulla oli toisella puolella paappa (tämä siis aikuisten päättämä nimitys) eikä sana ikinä oikein sopinut suuhuni. Ei vieläkään sovi. Mieluummin puhun hänestä äidinisänä. Toisaalta mummo oli paljon luontevampi kuin mummu (toinen isoäiti oli siis o-päätteellä, toinen u). Jos olisin itse saanut valita, mulla olisi ollut molemmilla puolilla mummo ja pappa ja niihin vaan etunimet eteen, kun sekaannuksen mahdollisuus.

Vierailija
109/120 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tyyliin Anna-mummu ja Helmi-mummu sekä Aarne-pappa ja Kalevi-vaari. Ei ole koskaan tullut mieleenkään että sama mummunimi voisi olla joku ongelma.

Vierailija
110/120 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis just nämä on hirveitä! Papan mummo, onko tällä lapsella ja isoäidillä kuinka läheinen suhde? Minkä ikäinen mummo kyseessä?

Vierailija
111/120 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli kaksi mummoa, eikä se ollut sekavaa. Niille vaan tuli omat lempinimet asuinpaikan mukaan. :) 

Vierailija
112/120 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi, meilläpäin kaikilla oli mamma ja pappa.

Ei pidetty ihmeenä.

Itselläni oli vain yksi kumpaakin, mutta monilla kavereilla oli molemmat. Talon nimellä tai sukunimellä erotettiin, kun oli tarvis, Esim. Virtasen mamma (rouva Virtanen) tai Riihelän mamma, joka saattoikin olla rouva Lahtinen, mutta perheestä puhuttiin talon nimellä. Talon nimeä käytettiin, kun lähekkäin asui useampia Lahtisen perhekuntia.

Vierailija
113/120 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et loukkaantunut turhasta. Vaihtoehtoja olisi, mutta kun täytyy just tehdä toisin kuin hänen kunniallista korkeuttaan on nöyrimmästi pyydetty. Näitä on. Mulla oli sellainen anoppi, että välit pistin täysin poikki. Lateli aivan uskomattomia valheita ja syytöksiä.  Lasta sai tavata sentään miehen mukana.

Etunimi plus siihen mummo, jos sekään nyt sille kermaperseelle kelpaa.

No se on just näin. Tietenkin anopilta olisi pitänyt ensin kysyä mikä hän haluaa olla. Ja nyt sitten kitkeryyttään protestoi.

Ei. Isovanhmmilta ei kysytä, että mitä he haluavat miniän tarjoamista vaihtoehdoista valita. Isovanhempi määrittelee ihan itse, itse asettamistaan vaihtoehdoista sen nimityksen. Isovanhempi saa valita olevansa vaikka ämmi, jos niin haluaa.

Isovanhemmalla ei ole mitään oikeutta ko lapseen.

Ei tietenkään ole. Eihän tässä ole siitä kysymyskään. Kyse on siitä, että millä nimellä isovanhempia kutsutaan. Isovanhemmalla on oikeus se määritellä itse.

Ei ole. Eikä kannata, koska sitten on se ämmi ihan ilman lasta. Sekö on nyt tavoite? Näyttää kaapin paikka ja sitten murjottaa yksin.

Ahaa. Olet siis sitä mieltä, että lapsen äidillä 100% oikeus valita nimitykset? Miten se voi olla niin, voitko yhtään avata tätä?

Eli minä voin valita miniänä nämä eikä appivanhemmilla ole tähän mitään sanomista? Entä jos appivanhemmilla on jo muita lapsenlapsia?

Ei ole, lapsihan on sinun.

Mitä ei ole? Muita lapsenlapsia? On sillä.

Se miten lapsi nimittää ketäkin ja miten hän on tekemisissä kenenkin kanssa jne on täysin sen perheen päätettävissä. Anopilla/apella tms ei ole mitään asiaa alkaa päättää tuollaisia asioita perheen puolesta.

Ja Ap:n anoppihan oikein vimpan päälle vittuili. Ei edes voinut vittuilla kerran, vaan oikein venyttämällä vittuili.

Muut lastenlapset ei liity asiaan yhtikäs mitenkään.

Kyllä ne muut lapset liittyy. Normaaleissa perheissä ja suvuissa näistä ollaan yhteisymmärryksessä. Eli yhden isovanhemman kaikki lapsenlapset kutsuvat tätä isovanhemaa samalla nimityksellä.

Mutta sinähän et elä tässä todellisuudessa. Siitä olemme pahoillamme toki.

Ei liity. Miksi ihmeessä muka pitää olla sama nimitys? Hölmö ajatus.

Ei mitään mielikuvaa millä nimellä omat veljenlapset tai miehen sisarusten lapset kutsuvat mummojaan 🤣

Sama. En ole ikinä kuullut, että tällainenkin asia vaatisi viikkojen mietinnän ja sukuneuvoston päätöksen.

Vierailija
114/120 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi on ihan hirveitä noi paikkakunta-isovanhemmat! Itse näen omaa lapsenlastani viikoittain, jopa useammin, ja olis kauheaa kun kutsuis minua esim Mynämäen-mummuksi. Mynämäen-mummu, saanko maitoa? Mynämäen-mummu, voiko näitä ottaa? :D

Pöljä.

Silloin kun lapsi on sinun kanssasi, niin hän tietysti käyttää vain "mummu"-nimeä. 

-Mutta kotona kun lapset puhuvat mummusta vanhempiensa kanssa, niin täsmennetään, että kummasta puhutaan. 

(Esim. Mynämäen-mummu soitti.)

Vierailija
115/120 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"liisa-mummo" ja "maija-mummo", helppo erottaa. Meidän lapsenlapsella on kaksi mummua, erotellaan nimellä.

Vierailija
116/120 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykkösmummo ja kakkosmummo. Apen uusi vaimo voi olla sitten kolmosmummo.

Kakkosmummo voi nyt rauhoittua.

Vierailija
117/120 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis just nämä on hirveitä! Papan mummo, onko tällä lapsella ja isoäidillä kuinka läheinen suhde? Minkä ikäinen mummo kyseessä?

Nuo vain tuli itsestään meidän perheessä vakiintuneiksi tavoiksi erottaa puheissa mummot toisistaan, ei niitä kukaan "päättänyt". Toinen mummo asui yksin kaupungissa ja toinen mummo meidän papan kanssa kauempana. Mutta ei me tietenkään mihinkään kortteihin tms kirjoitettu muuta kuin vain pelkkä "mummo".

Noilla kysymyksilläsi ei ole mitään merkitystä tämän asian kanssa.

Vierailija
118/120 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ongelmaa vaikka molemmat on mummoja. Meilläkin oli jo ennestään äitini ja anoppini mummoja kun veljeni ja kälyni olivat saaneet lapsia ennen meidän esikoista.

Vierailija
119/120 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on sekaisin hormoneidensa kanssa. 

Eli vastaus kysymykseesi; kyllä loukkaannuit syyttä. 

Perusteluja tässä on jo tullutkin useamman sivun verran.

Vierailija
120/120 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos anoppi tuota on pohtinut kauan ja viime metrillä haluaa juuri sen nimityksen joka on ollut käytössä miniän suvussa, niin kyllä tuossa on mukana aimo annos kiusantekoa mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi