Loukkaannuinko syyttä: tapaus anoppi ja nimi
Meille syntyi esikoinen jokin aika sitten. Olin aikoinaan raskaudesta kertomisen yhteydessä sanonut anopille, että suvussani on ollut tapana kutsua isovanhempia nimillä mummo ja ukki eli omia vanhempiani tultaisiin kutsumaan noilla nimillä. Miehen suvussa isovanhempia on kutsuttu nimillä mummi ja vaari. Anoppi sanoi, että hän jää pohtimaan, millä nimellä häntä kutsuttaisiin, mietti olisiko mummi, mumma, mamma, isoäiti jne. Appiukko sanoi suoraan, että häntä kutsutaan vaariksi, kuten suvussaan on tapana. Anoppi mietti asiaa raskausajan ja sanoi, että pohdinta on kovin vaikeaa. Lapsen synnyttyä hän ilmoitti, että haluaa kutsuttavan itseään mummoksi. Loukkaannuinko syyttä, kun minua harmittaa miksi anoppi valitsi saman "isovanhempinimen" kuin minun äidilläni oli jo valmiiksi? Tuntuu vaikealta, kun lapselle saa olla selittämässä, että tässä on nyt se yksi mummo ja tässä toinen. Miksi ei voinut ottaa vaikka sitä mummi-nimeä käyttöön, kun sitä miehen suvusta löytyy?
Kommentit (120)
Ihan syystä loukkaannuit. Hän on tahallaan ilkeä ja pikkumainen, oikein pitkällä kaavalla.
Toisaalta jos teidän lapsesta tulee vaikka Lenni, niin anopillahan on täysi valta kutsua lasta Matiksi, koska heidän suvussa on tapana, että kaikkia Lenni-nimisiä kutsutaan Mateiksi.
Meidän lapsilla on neljä mummia ja kaikki on edelleen elossa.🤣
Vierailija kirjoitti:
No et loukkaantunut turhasta. Vaihtoehtoja olisi, mutta kun täytyy just tehdä toisin kuin hänen kunniallista korkeuttaan on nöyrimmästi pyydetty. Näitä on. Mulla oli sellainen anoppi, että välit pistin täysin poikki. Lateli aivan uskomattomia valheita ja syytöksiä. Lasta sai tavata sentään miehen mukana.
Etunimi plus siihen mummo, jos sekään nyt sille kermaperseelle kelpaa.
Viestistä näkyy hyvin mistä välien poikkilsittaminen johtui.
Se ei johtunut anopista.
Lapset ovat yleensä melko viisaita erotellessaan mummot toisistaan eri kutsumanimin. Niin kuin jo suurin osa sinulle vastasi mummoille vain etuliitteet ja asiat hoituvat kyllä.
Pahastumisesi on osoitus hallinnan tarpeesta ja johon ehkä kanavoit epävarmuuttasi äidin roolia opetellessa. Sinulla on ihan tarpeeksi töitä lasta kasvattaessa ja joissa mummot toivon mukaan tukevat sekä auttavat teitä. Älä takerru nyt pikkuasioihin, koska edessä on vielä paljon suurempia haasteita.
En ole koskaan kuullut, että isovanhemmilla pitäisi olla erilaiset "mummottelunimet". Minun ja miehen suvussa on aina käytetty mummoa ja pappaa, eikä ole tullut mitään sekaannusta. Voihan lapsella olla monta setää tai tätiä ja ihan varmasti erottaa heidät toisistaan. Meidän suvussa lapset tarvittaessa osaa sanoa esim. Keravan mummo tai Heinolan mummo. Silloin kun on vain yksi mummo tai pappa paikalla, kyllä kaikki tietää kenestä kun kysymys, jos lapsi vaikka sanoo" mummo, katso". Voiko enää vähemmästä loukkaantua kuin ap.
Itse en halunnut olla Tiina-mummi, vaikka mummi olisinkin halunnut olla (omassa suvussa vain mummeja). Mutta kun miniän äiti sen mummin varasi ensin, niin valitsin sitten mummon. Tosin en ole tottunut siihen vieläkään, vaikka lapsen lapsia on jo kaksi.
Miksi ihmeessä kyselette isovanhemmiltaan yhtään mitään? Voit kutsua häntä mummiksi, jos haluat tai sitten etunimi tuohon eteen.
Vierailija kirjoitti:
Siis lapset on kaikki elossa vaikka kutsuvat kaikkia isovanhempia samalla nimellä myös niitä meidän vanhempien uusia puolisoita.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten tehdä tilanteessa, jossa kolme miniää on samaan aikaan raskaana ja he ilmoittavat, että heidän suvuissaan käytössä ovat nimitykset ukki, vaari ja pappa sekä mummi, mummo ja mamma. Että valittavaksi jää siten aika lailla kätevät isoisä ja isoäiti tai epäsuomalaiset mami ja papi tms.
Tai entä jos perheessä on jo yksi lapsenlapsi, jolle isovanhemmat ovat ukki ja mummi, saako tuoreemman lapsen ulosputkauttaja päättää, että ei käy, ne on hänen suvussa käytössä, joten olkoot ekalle ukki ja mummi, tälle seuraavalle ovat vaari ja mummu.
Juuri näin. Ilmeisesti on niin, että esim. neljän lapsenlapsen mummon pitää vaan vaihtaa nimitystänsä kun uusimman lapsenlapsen äiti niin päättää.
Isovanhempi päättää itse miksi häntä kutsutaan. Ja käytännössä se saattaa muokkaantua ajan saatossa. Minä olen valinnut nimityksen isoäiti, mutta lapsenlapseni sanoo minua äititätiksi. Sanokoot, se on aika hauska väännös.
Ihanaa että teillä kuitenkin on isovanhemmat. Meillä ei ole lasten syntyessä ollut kuin kaksi mummia joista toinen kuoli. Ei olla edes mitään vanhoja itse mutta kuolema voi kohdata aikaisemminkin.
Vierailija kirjoitti:
No sitten sinun äiti on mummo ja anoppi Pirkko-mummo. Hänellehän oli kerrottu että sinun äiti on mummo. Poikasi voi hänelle sanoa että mummo on jo käytössä, ota joku muu.
Siis poikansa.
Ja siis ihan siksi että isovanhemmilla on eri "kutsumanimet". Tässähän oli erikseen etukäteen sanottu että mummo on äidinäiti. Ihan typerä tuo anoppi kun tämän tiesi ja silti mummo pitää olla. Niinkuin tässä jo arveltu, anoppi ei halua jäädä kakkoseksi äidinäidille vaan haluaa olla sama.
Vierailija kirjoitti:
Ihan syystä loukkaannuit. Hän on tahallaan ilkeä ja pikkumainen, oikein pitkällä kaavalla.
Näin. Ei ole iso myönnytys vaihtaa yksi kirjain, mummosta mummiksi. Pieni kaunis ele, joka lähentää ja lämmittää, kertoo vain kunnioituksesta. Mutta kun kärhäpää haluaa olla just se mummo, ja sellainen jo on, niin pakko saada myös olla. Kun mä olen tällainen prkeleen despootti. Ei ole iso pyyntö.
Samaa kysyttiin minulta, ja automaattisesti kysyin mitä ois tarjolla. Tyttäreni kertoi, että olet eka jolta kysyn, joten sain valita. Miehensä äiti oli fiksu ja otti sujuvasti toisen vaihtoehdon, ja halusi olla mamma. All happy.
Voi ristus sentään… mulla oli kaksi mummoa ja kaksi vaaria. Ero tehtiin asuinpaikan mukaan. Ja ihan hengissä selvisin aikuisuuteen.
Minulla oli kaksi mummia ja ukkia. Ei ollut kellekään koskaan mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Meillä se oli lapsi joka päätti sanoa molempia mummiksi ja papaksi.
T. Heli mummi
Näin se meni meilläkin. Miniä yritti, että täällä on mummi ei mamma, mutta mamma minusta sitten tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis lapset on kaikki elossa vaikka kutsuvat kaikkia isovanhempia samalla nimellä myös niitä meidän vanhempien uusia puolisoita.
Hyvä tarkennus 🤣
Vierailija kirjoitti:
No et loukkaantunut turhasta. Vaihtoehtoja olisi, mutta kun täytyy just tehdä toisin kuin hänen kunniallista korkeuttaan on nöyrimmästi pyydetty. Näitä on. Mulla oli sellainen anoppi, että välit pistin täysin poikki. Lateli aivan uskomattomia valheita ja syytöksiä. Lasta sai tavata sentään miehen mukana.
Etunimi plus siihen mummo, jos sekään nyt sille kermaperseelle kelpaa.
No se on just näin. Tietenkin anopilta olisi pitänyt ensin kysyä mikä hän haluaa olla. Ja nyt sitten kitkeryyttään protestoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin. Ei ole iso myönnytys vaihtaa yksi kirjain, mummosta mummiksi. Pieni kaunis ele, joka lähentää ja lämmittää, kertoo vain kunnioituksesta. Mutta kun kärhäpää haluaa olla just se mummo, ja sellainen jo on, niin pakko saada myös olla. Kun mä olen tällainen prkeleen despootti. Ei ole iso pyyntö.
Samaa kysyttiin minulta, ja automaattisesti kysyin mitä ois tarjolla. Tyttäreni kertoi, että olet eka jolta kysyn, joten sain valita. Miehensä äiti oli fiksu ja otti sujuvasti toisen vaihtoehdon, ja halusi olla mamma. All happy.
Entä jos sillä miehen äidillä olisi ollut jo nimitys käytössä? Olisiko se pitänyt vaihtaa, jos olisi ollut sama kuin sinä valitsit?
Mutta miten tehdä tilanteessa, jossa kolme miniää on samaan aikaan raskaana ja he ilmoittavat, että heidän suvuissaan käytössä ovat nimitykset ukki, vaari ja pappa sekä mummi, mummo ja mamma. Että valittavaksi jää siten aika lailla kätevät isoisä ja isoäiti tai epäsuomalaiset mami ja papi tms.
Tai entä jos perheessä on jo yksi lapsenlapsi, jolle isovanhemmat ovat ukki ja mummi, saako tuoreemman lapsen ulosputkauttaja päättää, että ei käy, ne on hänen suvussa käytössä, joten olkoot ekalle ukki ja mummi, tälle seuraavalle ovat vaari ja mummu.