Miksi suomalaisilla on niin sairas suhtautuminen alkoholinkäyttöön jouluna?
"Käytätkö alkoholia jouluna?"
"En koskaan. Tai no ruualla saatan juoda punkkua, mutta muuten en koskaan."
Onko missään muualla näin sairasta suhtautumista alkoholiin kuin Suomessa, että alkoholin oletetaan tarkoittavan heti änkyräkännejä? Lasten joulu on heti pilalla jos vanhemmat juovat tippaakaan alkoholia.
Miksi alkoholipitoinen ruokajuoma tai jälkiruokakonjakki aiheuttaa jouluna raivoa?
Kommentit (289)
Suomessa alkoholi pidetään keinotekoisesti niin kalliina että kun juo niin kannattaa juoda kerralla niin että tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Englannissa vietetään aattoilta pubissa ja lahjat avataan joulupäivän aamuna. Sitten Tapanina mennään taas pubiin.
Niin, meidän suomalaisten toki pitää ottaa mallia Englannin pubikulttuurista, koska onhan se niin vapauttavaa ja sivistymmekin siinä sivussa. terv. Kassi-Alma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt sitä että Jouluaattona oltaisiin humalassa.
En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että miksi iso osa ihan aikuisistakin kirjoittaa joulun isolla alkukirjaimella.
Koska minulle ei makseta siitä että kirjoitan tätä kuolevaa paskakieltä täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha sitä on kieltää että suomalaiset juo humalahakuisesti. Ja myös ne, jotka kertoo ottavansa vain lasin punkkua joulukinkun kaverina..
Miltei todennäköisimmin ne joilla on tarve selitellä/vähätellä omaa alkoholinkäyttöä on niitä jotka vetää itsensä konttauskuntoon. Kaikki toki ei muutu aggressiivisiksi mutta kyllä siitäkin hilpeys on kaukana kun "otan vain lasillisen"-tyyppi jankkaa ja kiekuu samaa joutavuutta kuudetta kertaa eikä siitä mongerruksesta ota kukaan selvää.
Älä yleistä. Jos sun tutut konttaa ja mongertaa, ei se tarkoita sitä että kaikki käyttäytyisi niin.
Moni kyllä tekee niin, teloo itseään, hukkaa tavaroitaan ym. mutta minusta ei kuulema edes huomaa että olen mitään ottanut.
Ikinä en ole hölmöillyt tai hukannut mitään, en telonut itseäni tai muita, en mongertanut, en oksennellut tms., puolisokin ihmettelee miten muut ei osaa käyttäytyä asiallisesti kun minäkin siihen pystyn :D
Seliseli. Sä et huomaa selittelyiltäsi edes sitä, että se on nimenomaan sun tuttavapiirisi joka mongertaa ja konttaa. Ja teloo itseään sekä hukkaa tavaroita.
Se että itse ördäät kavereitasi vähemmän ei tosiaan tee susta kohtuukäyttäjää tai vähemmän känniääliötä.
Kaltaisiasi on tullut nähtyä ihan tarpeeksi joten ei, te ette kuulu mun tuttavapiiriin.
Addiktio kehittyy, kun yritetään käsitellä tunneperäisiä ongelmia korvikkeella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha sitä on kieltää että suomalaiset juo humalahakuisesti. Ja myös ne, jotka kertoo ottavansa vain lasin punkkua joulukinkun kaverina..
Miltei todennäköisimmin ne joilla on tarve selitellä/vähätellä omaa alkoholinkäyttöä on niitä jotka vetää itsensä konttauskuntoon. Kaikki toki ei muutu aggressiivisiksi mutta kyllä siitäkin hilpeys on kaukana kun "otan vain lasillisen"-tyyppi jankkaa ja kiekuu samaa joutavuutta kuudetta kertaa eikä siitä mongerruksesta ota kukaan selvää.
Älä yleistä. Jos sun tutut konttaa ja mongertaa, ei se tarkoita sitä että kaikki käyttäytyisi niin.
Moni kyllä tekee niin, teloo itseään, hukkaa tavaroitaan ym. mutta minusta ei kuulema edes huomaa että olen mitään ottanut.
Ikinä en ole hölmöillyt tai hukannut mitään, en telonut itseäni tai muita, en mongertanut, en oksennellut tms., puolisokin ihmettelee miten muut ei osaa käyttäytyä asiallisesti kun minäkin siihen pystyn :DSeliseli. Sä et huomaa selittelyiltäsi edes sitä, että se on nimenomaan sun tuttavapiirisi joka mongertaa ja konttaa. Ja teloo itseään sekä hukkaa tavaroita.
Se että itse ördäät kavereitasi vähemmän ei tosiaan tee susta kohtuukäyttäjää tai vähemmän känniääliötä.
Kaltaisiasi on tullut nähtyä ihan tarpeeksi joten ei, te ette kuulu mun tuttavapiiriin.
Et näköjään ymmärtänyt lukemaasi.
Nimenomaan sanoin että monihan sekoilee ja konttaa. Ja kuinka puolisokin ihmettelee miten he eivät pysty käyttäytymään asiallisesti.
Siksipä ei heidän seurassa enää aikaa vietetä.
Väitinkö olevani kohtuukäyttäjä?
Vähemmän känniääliö kylläkin olen, juuri siksi kun en sekoile ja sössötä :)
Vierailija kirjoitti:
Addiktio kehittyy, kun yritetään käsitellä tunneperäisiä ongelmia korvikkeella.
Tämä, tunnustan.
Liikaa traumoja, terapia vasta alussa, pitkä tie edessä. Pelkään pahoin ”paranenko” ikinä.
Siinähän syyllistätte.
Vierailija kirjoitti:
Olut maistuu ihan ruunan kuselta
Miksi sinä ruunan kusta olet maistellut?
Ihmettelen kyllä hieman millaisissa piireissä ap liikkuu, jos ihmisten käytös on tuommoista. Minun tuttavapiirissä (lähes) kaikki osaa käyttää alkoholia ihan sivistyneesti, osa juo vain hieman tai ei yhtään ja osa enemmän, mutta ei kukaan vedä yhtäkkiä änkyräkännejä. Paitsi yksi pariskunta, mutta heidän kanssaan kukaan ei halua enää iltaa viettääkään, eikä heillä ole pieniä lapsia tai lapsenlapsia, joten juokoot keskenään. Toisaalta ymmärrän, että jos vanhemmat on olleet alkoholisteja niin voi olla vaikea suhtautua normaaliinkaan juomiseen neutraalisti, tulee ne omat traumat mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kukaan juo jouluna. Mieheni ei käytä alkoholia ollenkaan, minä itse hyvin harvoin, ja lapsemme ovat pieniä. Lapsuudenkodissanikaan ei juonut kukaan jouluna. Isäni lapsuudenkodissa sitä vastoin oli veteraani-isä, joka järjesti perheelle hankijouluja. Hän kuoli ennen syntymääni.
Eli omakohtaisia traumoja minulla ei ole, mutta ei myöskään kotoa opittua mallia, että alkoholi kuuluisi joulupöytään.
Perheillä on erilaisia perinteitä, ei meillä ole myöskään vappuna tippaleipää, vaan munkkirinkeliä. Emme myöskään välitä mämmistä pääsiäisenä. En usko, että repeäisimme mämmin ahmintaan vaikka joskus yhden ropeen ostaisimme.
Meitä on satojatuhansia, joiden jouluperinteeseen kuuluu pelko. Milloin pehmentää pää aloittaa viinan vetämisen, kuinka kauan se kestää, sammuuko, kuinka vihainen on, satuttaako, örveltääkö, pelkän äidin puolesta, joku pelkää omasta puolesta, joku sisaruksen puolesta, milloin tämä joulu loppuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suuret ikäluokat joutuivat katsomaan sotatraumaisten vanhempien itselääkitustä. Menee vielä tovi että monisukupolvinen puhumattomuus ja traumat eivät enää vaikuta.
Sotaa on ollut kaikkialla muuallakin, ja tälläkin hetkellä on menossa traumaattisempia sotia kuin talvisota, mutta vain Suomessa ollaan jostain syystä tunnevammaisia?
Sanopas missä on nyt tällä hetkellä meneillään traumaattisempi sota kuin Talvisota? Talvisodassa kuoli yhteensä n.150.000 miestä ja 220.000 haavottui. Tämä kaikki siis noin kolmessa kuukaudessa eli vajaa 1500 kaatunutta päivässä.
En juo koskan alkoholia. Sen sijaan nautin illallisen yhteydessä lasillisen tai kaksi erinomaista ja tyylikästä punaviiniä ja jälkiruoaksi saatan siemailla vaikkapa hyvää ahvenanmaalaista calvadosia pienen pikarillisen. Saunan jälkeen maistuu parhaimmalta pullollinen kotimaista pienpanimo-olutta. Miksi juoda alkoholia, joka on liuotinaine, kun on paljon parempiakin juomia olemassa?
Miksi pitäisi ylipäätään koskaan juoda?
Vierailija kirjoitti:
Asun Tanskassa ja juuri tätä olen yrittänyt selittää tanskalaisille monta kertaa. Tanskassa aina ajatellaan, että suomalaiset juovat paljon, mutta keskimääräinen tanskalainen juo huomattavasti enemmän kuin keskimääräinen suomalainen. Täällä KAIKKI juovat paljon.
Suomessa on pieni väestönosa, joka ei hallitse juomistaan ollenkaan, mutta yllättävän moni on absolutisti tai on muuten tiukka suhtautuminen alkoholiin.
Tanskalaisia perinteitä:
- Påskefrokost eli pääsiäislounas (yleensä ystävien kesken), joka aloitetaan jo puolilta päivin ja snapsit kuuluvat jo lounaalle. Syöminen ja juominen jatkuu koko päivän, yöllä ollaan tukevassa humalassa.
- 16-v saavat ostaa alkoholia ja juoda esim. koulun juhlissa, myös koulun tiloissa.
- Lasten synttäreillä aikuiset juovat bisseä, eivät tosin humalaan asti.
- Kun ystävät tapaavat porukassa jonkun luona, tarjolla on aina alkoholia vaikka olisi arki-ilta.
- Snapsit kuuluvat aina juhlapöytään. Kieltäytymistä ei katsota hyvällä, etenkään jos olet mies etkä ole autolla.
- Juodaan SEKÄ kohtuudella lasi viiniä ruoan kanssa ETTÄ humalaan asti juhlissa ja viikonloppuisin. Yhdistyy siis pohjoismainen ja keskieurooppalainen juomakulttuuri niin, että juodaan aina.
Minusta useimmilla suomalaisilla on terve suhde alkoholiin. Alkoholi on myrkky, joka aiheuttaa hyvää oloa. Itse kyllä juon, mutta harkitsen aina TARVITSENKO alkoholia juuri tähän hetkeen. Esim. arki-iltana en todellakaan tarvitse. Joulunakaan en tarvitse snapseja, etenkään, jos seurueessa on lapsia. En jaksa esittää, ettenkö tulisi niistä humalaan, joten mieluummin olen ilman.
Ei alkoholin automaattinen sisällyttäminen joka juhlaan ole ihailtavaa.
Me oltiin toissa joulu laskettelureissulla alpeilla ja samassa hotellissa ison tanskalaisseurueen kanssa, siinä oli useampi pariskunta lapsineen. Ne tanskalaiset oli aivan kännissä jokaikinen ilta koko viikon. Lapset meni keskenään ympäri hotellia kun aikuiset istui baarissa ja joi. Olivat vielä todella äänekkäitä. Ensimmäiset jotka ihmetteli tätä touhua oli meidän lapset. He eivät ole tottuneet tällaiseen « näytelmään». Säälivät niitä tanskalaislapsia.
Mitenkä ois, jos kaikki tänä jouluna jättäisi alkoholin kokonaan pois. Millainen joulu ois, jos sen näkisikin niin kirkkain silmin kuin vois. Niinkuin lapsi, aitona omana itsenään.
Vierailija kirjoitti:
En juo koskan alkoholia. Sen sijaan nautin illallisen yhteydessä lasillisen tai kaksi erinomaista ja tyylikästä punaviiniä ja jälkiruoaksi saatan siemailla vaikkapa hyvää ahvenanmaalaista calvadosia pienen pikarillisen. Saunan jälkeen maistuu parhaimmalta pullollinen kotimaista pienpanimo-olutta. Miksi juoda alkoholia, joka on liuotinaine, kun on paljon parempiakin juomia olemassa?
Nyt oli itsepetoksen huippuasiantuntija äänessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluna juodaan enemmän kuin muulloin. Jouluna täyttyvät sairaalat ja turvakodit ja alkoholikatkot. Joulun jälkeen on krapula ja rahat loppu ja hermo kireällä ja parisuhde katkolla.
Näin tilastojen valossa siis.
Suurkuluttajilla on monta päivää aikaa juoda paljon, parhaina vuosina jopa yli viikko putkeen. Kohtuukäyttäjät ihan oikeasti pystyvät juomaan ne muutaman annoksensa sortumatta kännäämiseen. Onko tämä sitten erityisen suomalainen ilmiö, että suurta enemmistöä syyllistetään pienen vähemmistön liikakäytöstä?
Monella on varmaan kokemuksia siitä, että ihmiset puhuvat kohtuukäytöstä ja ruokajuomasta, mutta kuitenkin tissuttelevat itsensä hiprakkaan (mulle tuo tulee jo noin 3-4 lasillisesta viiniä). Suuri osa kokee ettei se ole mitään, kun ei missään änkyräkännissä kuitenkaan olla.
Eikä siinä mitään pahaa olekaan jos ollaan aikuisten kesken, olen mäkin viettänyt kivoja jouluja niin että loppuillasta ollaan pienessä sievässä mutta ei kuitenkaan sekoilla tai örvelletä.
Lapsesta se hiprakkakin voi kuitenkin olla ahdistava kun vanhemman käytös muuttuu - tuo on asiantuntijoiden mukaan hyvin yleistä. Ei kuitenkaan oikein osata sanoittaa sitä mikä ahdistaa tai ehkä myöhemmin syyllistetään vain itseä, kun sivistynyt joulunvietto tuntuukin jotenkin ikävältä muistolta. Vanhempi ei tätä välttämättä hahmota, jos kokee olevansa vain vähän rentoutuneempi ja mukavampi eikä muistikaan pätki.
Eri asia tietenkin sitten, jos se alkoholi on oikeasti yksi lasillinen ruoan kanssa ja ehkä toinen myöhemmin illalla konvehtien ohessa, mutta puhuithan säkin tässä muutamasta annoksesta. Aika hankala olla ihan selvänä, jos pohjalla on pari tai kolme lasia ruokaviiniä, jälkiruokakonjakki, terästettyä glögiä ja ehkä vielä sekä alkumalja tullessa että grogia lahjoja avatessa. Tuohan on hyvin yleistä, eikä sitä kännäämisenä pidetä.
4 lasia viiniä on jo sikspäkki lonkeroa, ei ihme jos siitä tulee humalaan.
Suomalainen alkoholikulttuuri on muutenkin sairas. Ei se liity pelkästään jouluun. Joko olet aidosti absolutisti (= et juo yhtään alkoholia, edes satunnaisesti), tai vähättelet juomistasi.
Toinen, mistä käy ilmi suomalaisten sairas suhtautuminen alkoholiin, on se, kun joku tunnustaa olevansa alkoholisti,. Heti on kaverit, sukulaiset, tutut, puolitutut ja tuntemattomatkin kuorossa huutamassa: "No etkä ole. Etköhän sinä nyt vähintäänkin liioittele. Et sinä nyt niin paljon ole juonut."
Niin ja ihan samalla tavalla muuallakin on sotia ollut. Euroopassa itse asiassa monessa paikkaa paljon enemmän ja paljon rajumpia.