Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaisilla on niin sairas suhtautuminen alkoholinkäyttöön jouluna?

Vierailija
19.12.2021 |

"Käytätkö alkoholia jouluna?"
"En koskaan. Tai no ruualla saatan juoda punkkua, mutta muuten en koskaan."

Onko missään muualla näin sairasta suhtautumista alkoholiin kuin Suomessa, että alkoholin oletetaan tarkoittavan heti änkyräkännejä? Lasten joulu on heti pilalla jos vanhemmat juovat tippaakaan alkoholia.

Miksi alkoholipitoinen ruokajuoma tai jälkiruokakonjakki aiheuttaa jouluna raivoa?

Kommentit (289)

Vierailija
241/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viini se hienompi tapa vetää perseet kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivistysmaissa kuten italia ja ranska viini on elintarvike, ruokajuoma. Suomalaiset on metsäläiskansaa edelleen.

Pasketta jauhat. 😁 Ranskassa juodaan viiniä aamusta iltaan. Kokoajan ollaan pienessä känässä. Oli ihan tavallista että työtkin tehdään känässä.

Jopa postikuski ajeli pienessä viinikänässä päivästä toiseen.

Ei ihme että siellä onki jokaikinen auto enemmän tai vähemmän klommolla.

Se on totta että rähinäkönnejä harvoin siellä näki.

Vierailija
242/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 35 vuotta juonut jouluruokien kanssa olutta ja viiniä. Lapsetkin saivat maistaa ja pienenä pitivät pahan makuisena. Nyt nauttivat juomista ja ruoasta kanssamme.

Perinteistä suurkuluttajan puhetta ja lapsen käyttämistä sen suojakilpenä.

On se kyllä kauheaa suurkulutusta jos aterialla juo 0.5 litraa olutta ja 24cl punaviiniä. Ja kolmena päivänä peräkkäin!!!

Kiristä pipoasi vielä vähän lisää.

Ja väität, että et tule tuosta humalaan? Itse olisin jo hyvässä kekkulissa tuon oluen jälkeen ja vielä kaksi lasillista viiniä siihen perään! En kyllä jouluna kehtaisi tuollaisessa humalassa olla vaikka olisin vain aikuisseurassa.

Jos itse pystyt juomaan tuollaisen määrän humaltumatta, olet kyllä joko todella iso ja riski mies, tai sitten käytät alkoholia kohtuupaljon ja säännöllisesti, että nuo joulun juomingit on normisettiä eikä tunnu missään. 

Satunnainen naukkailija tulee tuosta määrästä todella humalaan, jos on nainen. Jos edes pystyy juomaan tuollaista määrää illan aikana. Silloin kun olen viimeksi olutta juonut, niin kyllä minulla tuollaisen puolen litran ryystämiseen on kokonaista kaksi tuntia mennyt, kun olen omaan tahtiini juonut.

Jos sinä tulet tuosta humalaan niin ei tarkoita että muut tulisi, ei edes naiset.

Ihan uskomatonta miten alkoholista ei voi edes keskustella ilman että ihmiset keksii ihan omia oletuksiaan.

Eri

Kovat treenit pitää olla pohjalla, jos tuo ei tunnu missään.

- myös eri

Jos tuo määrä juodaan ruoan kanssa niin ei tarvitse mitään treenejä pohjille. Ihan turha taas nähdä mörköjä siellä missä niitä ei ole.

Ehkä sä et vain pikku kekkuliltasi huomaa niitä mörköjä, vaikka niitä onkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt sitä että Jouluaattona oltaisiin humalassa.

Minä en ymmärrä sitä ikinä, että yleensä koskaan juodaan itsensä humalaan. Silloin kun huomaa, että alkaa humalatila ilmoittautua VIIMEISTÄÄN pitäsi heti lopettaa ja juoda kuppi pari kaffetta tai mennä nukkumaan.  

Vierailija
244/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska suuret ikäluokat joutuivat katsomaan sotatraumaisten vanhempien itselääkitustä. Menee vielä tovi että monisukupolvinen puhumattomuus ja traumat eivät enää vaikuta.

Todella hyvin vastattu.

Vierailija
245/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viini se hienompi tapa vetää perseet kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivistysmaissa kuten italia ja ranska viini on elintarvike, ruokajuoma. Suomalaiset on metsäläiskansaa edelleen.

Pasketta jauhat. 😁 Ranskassa juodaan viiniä aamusta iltaan. Kokoajan ollaan pienessä känässä. Oli ihan tavallista että työtkin tehdään känässä.

Jopa postikuski ajeli pienessä viinikänässä päivästä toiseen.

Ei ihme että siellä onki jokaikinen auto enemmän tai vähemmän klommolla.

Se on totta että rähinäkönnejä harvoin siellä näki.

Täyttä paskopuhetta ja urbaanilegendaa.

Ranskassa on paljon ihmisiä, jotka eivät paljoa juo.

On se jännä, kun suomijuopot puolustelevat omaa käyttöään aina näillä kuvitelluilla etelä-euroopan juomatavoilla. :D

Vierailija
246/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 18 vuotta juomatta pisaraakaan alkoholia jouluna. Vastailin vain kysymyksiin otatko viiniä, että annan lapselle raittiin joulun. Koko 18 vuotta samalla menin. Koko sen ajan kun lapseni oli alaikäinen ja joulut kotona. Mun mielestä tuossa ei ollut mitään sairasta. Muut saivat puolestani kännätä niin paljon kuin huvitti, me lähdettiin aina ajoissa autolla kotiin, niin ei häirinnyt minua eikä lastani muiden känneilyt.

Aika sairas suhtautuminen on mielestäni se että raivostuu jos joku ei jouluna juo, vaikka raivostujan omaa juomista ei kukaan ole kieltänyt.

Vierailija
247/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hiljennytään iltaa kohti katsomaan jouluyön messua tv:stä joten on todella kaukana omasta ajatusmaailmasta mitkään liköörit tai kuoharit siihen hetkeen. Suorastaan utopistista. Eikä olla edes uskovaisia.

Vierailija
248/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas koen asian osittain päinvastoin. Itse en halua juoda alkoholia ollenkaan jos en vedä kännejä, koska en saa alkoholista mitään irti ilman humalaa, eikä se ole selvinpäin jutuna edes mitenkään hyvää. Juon satunnaisesti kunnon viihdekännit ja sitten olen pitkiäkin aikoja täysin ilman. Jouluna en ole koskaan juonut pisaraakaan, koska kännäämisfiilistä ei jouluna ole.

Juuri nämä illallispöydän viininlipittäjät sun muut aina arvostelee minunlaisten ihmisten alkoholin käyttöä, vaikka itse vuositasolla kuluttavat alkoholia paljon enemmän, mutta vain eri tavalla.

Vierailija
249/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse luin jotain facen akkainryhmän keskustelua aiheesta "kenen jouluun kuuluu alkoholi". Ja sitten alla oli 2000 kommenttia aiheesta meillä ei koskaan ikinä, mutta mies juo joskus lasillisen hyvää viiniä hyvän ruoan kanssa. Tämä on ilmeisesti tärkeää, että ruoan tulee olla myös hyvää! Kukaan ei tiedä, että mihin se loppuosa pullosta menee, koska kukaan ei sitä juo.

Olipa yllätys, että keskusteluun ei tullut kukaan kertomaan että heillä juodaan se koko pullo, ja konjakit päälle. Jouluksi ostetaan hirveä määrä viiniä ja lahjapulloja, mutta niiden avaaminen on todella syntistä puuhaa.

Suurkuluttajat ostavat hanaviinejä laatikoissa, niissä ei kätevästi näy edes pinnan vajoaminen, voi tissutella koko pyhät laatikkoläjän.

Sinäkö kyttäät, mitä ihmiset Alkosta ostavat? Voin kertoa, että meillä on ihan oma viinikellari, jossa on satoja pulloja hyviä ja arvokkaitakin viinejä, mutta silti kävin juuri ostamassa laatikkoviiniä, sillä se käy hyvin glögin tekoon, ei siihen käytetä laatuviinejä.

Vierailija
250/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulisin humalaan jo yhdestä lasista viiniä.

Vierailija
251/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt sitä että Jouluaattona oltaisiin humalassa.

Minä en ymmärrä sitä ikinä, että yleensä koskaan juodaan itsensä humalaan. Silloin kun huomaa, että alkaa humalatila ilmoittautua VIIMEISTÄÄN pitäsi heti lopettaa ja juoda kuppi pari kaffetta tai mennä nukkumaan.  

Miksi kukaan edes juo alkoholia, jos ei halua humalaan? SE on väistämätöntä, jos ei ota ykkösolutta.

Vierailija
252/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 35 vuotta juonut jouluruokien kanssa olutta ja viiniä. Lapsetkin saivat maistaa ja pienenä pitivät pahan makuisena. Nyt nauttivat juomista ja ruoasta kanssamme.

Perinteistä suurkuluttajan puhetta ja lapsen käyttämistä sen suojakilpenä.

Minusta taas tuo kommenttisi kuvastaa juuri sitä asennetta, mikä Suomessa on vallalla. Jos otat yhtään, olet takuuvarmasti kauhea rapajuoppo ja pilaat lastesi joulun, ja vaihtoehtona on olla absolutisti, välimalleja ei ole.

Mistä päättelet, että kirjoittaja on suurkuluttaja. Minäkin olen 35 vuotta juonut jouluruokien kanssa olutta ja viiniä. Meidänkin lapset ovat saaneet aina maistaa, mitä on tarjottavana. Jo teini-iässä ovat tienneet, miltä maistuu konjakki tai sherry, likööri tai punaviini. Humalassa en ole jouluna ollut koskaan, eikä kukaan muukaan jouluvieraistamme. Osa lapsistamme on jo aikuisia, ja tällä juomakulttuurilla ei kenelläkään ole alkoholin kanssa ongelmia. Osa ei juo koskaan mitään, osa juo alkolia jouluna juuri samoin kuin me aikuisetkin, kohtuudella juhlaruokien kanssa.

Mä en tiedä vielä 43-vuotiaanakaan miltä maistuu konjakki tai sherry :D :D

En minäkään! Olen 42v.

Vierailija
253/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouluna juodaan enemmän kuin muulloin. Jouluna täyttyvät sairaalat ja turvakodit ja alkoholikatkot. Joulun jälkeen on krapula ja rahat loppu ja hermo kireällä ja parisuhde katkolla.

Näin tilastojen valossa siis.

Suurkuluttajilla on monta päivää aikaa juoda paljon, parhaina vuosina jopa yli viikko putkeen. Kohtuukäyttäjät ihan oikeasti pystyvät juomaan ne muutaman annoksensa sortumatta kännäämiseen. Onko tämä sitten erityisen suomalainen ilmiö, että suurta enemmistöä syyllistetään pienen vähemmistön liikakäytöstä?

Monella on varmaan kokemuksia siitä, että ihmiset puhuvat kohtuukäytöstä ja ruokajuomasta, mutta kuitenkin tissuttelevat itsensä hiprakkaan (mulle tuo tulee jo noin 3-4 lasillisesta viiniä). Suuri osa kokee ettei se ole mitään, kun ei missään änkyräkännissä kuitenkaan olla.

Eikä siinä mitään pahaa olekaan jos ollaan aikuisten kesken, olen mäkin viettänyt kivoja jouluja niin että loppuillasta ollaan pienessä sievässä mutta ei kuitenkaan sekoilla tai örvelletä.

Lapsesta se hiprakkakin voi kuitenkin olla ahdistava kun vanhemman käytös muuttuu - tuo on asiantuntijoiden mukaan hyvin yleistä. Ei kuitenkaan oikein osata sanoittaa sitä mikä ahdistaa tai ehkä myöhemmin syyllistetään vain itseä, kun sivistynyt joulunvietto tuntuukin jotenkin ikävältä muistolta. Vanhempi ei tätä välttämättä hahmota, jos kokee olevansa vain vähän rentoutuneempi ja mukavampi eikä muistikaan pätki.

Eri asia tietenkin sitten, jos se alkoholi on oikeasti yksi lasillinen ruoan kanssa ja ehkä toinen myöhemmin illalla konvehtien ohessa, mutta puhuithan säkin tässä muutamasta annoksesta. Aika hankala olla ihan selvänä, jos pohjalla on pari tai kolme lasia ruokaviiniä, jälkiruokakonjakki, terästettyä glögiä ja ehkä vielä sekä alkumalja tullessa että grogia lahjoja avatessa. Tuohan on hyvin yleistä, eikä sitä kännäämisenä pidetä.

Vierailija
254/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olut maistuu ihan ruunan kuselta

Vierailija
255/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannissa vietetään aattoilta pubissa ja lahjat avataan joulupäivän aamuna. Sitten Tapanina mennään taas pubiin.

Ja on se yleistä myös Walesissa, Skotlannissa ja Pohjois-Irlannissakin pelkän Englannin lisäksi.

Vierailija
256/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannissa vietetään aattoilta pubissa ja lahjat avataan joulupäivän aamuna. Sitten Tapanina mennään taas pubiin.

Ja on se yleistä myös Walesissa, Skotlannissa ja Pohjois-Irlannissakin pelkän Englannin lisäksi.

Olisihan se paljon parempi kännätä rehellisesti pubissa kuin muka sivistyneesti lapsia hoitaen.

Vierailija
257/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella nykyajan aikuisella on tausta alkoholistiperheen lapsena. Ystäväni vanhemmat ryyppäsivät kaikki joulut. Lomat muutenkin silloin on lapsille pahimpia, kun ei pääse kouluun pakoon ja vanhemmilla on viikko aikaa ryypätä ja juhlan kunniaksi se on suorastaan suotavaa. Lahjaksi känniseltä pukilta saadaan lisää viinaa.

Vaikka muuten ei olisikaan ihan absolutisti, niin ei jouluna oteta edes sitä yhtä, koska muistot on niin traumaattisia ja omille lapsille halutaan tarjota raitis joulu.

Vierailija
258/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa oon kelannu. Tääl USAs kaikki dokaa jouluna holii ja mitään ongelmaa ei oo.

Vierailija
259/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska suuret ikäluokat joutuivat katsomaan sotatraumaisten vanhempien itselääkitustä. Menee vielä tovi että monisukupolvinen puhumattomuus ja traumat eivät enää vaikuta.

No mitä traumoja ne ennen kieltolain aikaan lääkitsi? Ei ollut vielä sotia ollut silloin (kieltolaki oli voimassa 1919-1932).

Myönnettäkööt nyt vain, että suomalaisille maistuu, maistuu. Oli traumoja tai ei. 

Vierailija
260/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan mukaan ole. Änkyräkännissä jouluisin, kun aamusaunassa juon yhden kirsikkaoluen (4%), ja sitten ruoan kanssa juon ehkä kaksi kirsikkaolutta, jälkkäriksi konjakkia lasillinen, myöhemmin illalla saatan tehdä lämpimän siiderin, johon tulee calvadosta ja vielä saatan juoda veljien kanssa lasilliset viskiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi