Näin kuinka eräs hienolla autolla ajanut painoi CREDIT, kun osti bensiiniä
Kerroin tästä miehelle, joka tankkasi omaa automme. Hän antoi tankkauspistoolin minulle ja lähti katsomaan. Pieneen punaiseen vihkoon tuli 7 merkkiä. Mies palaa autolle ja ottaa kännykän esiin. Pian hän nauraa räkättää makeasti. 😂
Kommentit (137)
Arpoiko korttipinoa kunnes jollain kortilla credit meni läpi
Minäkin maksan lähes kaiken luottokortilla (olen maksanut ”aina”). Paljon helpompaa arjen kiireissä maksaa kaikki kerran kuussa pois (korottomasti) kuin vahtia, että korttitilillä on tarpeeksi rahaa. En pidä korttitileillä kuin max joitakin satasia.
Olen varmaan aika peruskuluttaja: keskituloinen, on asunto- ja autolainaa, mutta ei muita luottoja. Sen sijaan on rahastosijoituksia ja isompi summa säästötilillä ja osakesijoittamiseen pitäisi ryhtyä, kun vaan saan aikaiseksi perehtyä. Harkitsen ostoksiani ja vaikkei tulot ole mitkään valtavat, joka kk menee kuitenkin useampi satanen säästöön.
Pankkikortilla yleensä aika turha maksaa. Tyypillisesti mitään bonuksia ei ole, eikä muutakaan hyötyjä. Rahat jos viedään, ei pankkia kiinnosta.
Luottokorteilla bonukset yleensä parempia. Vuosimaksuttomilla korteillakin voi saada 1-2% bonusta ostoksista. Monista korteista löytyy matkavakuutukset, ostoturvavakuutukset, jne. Rahat saa helpommin takaisin, jos tulee riitaa kauppiaan kanssa, tai jos kortti anastetaan. Tilinhoitomaksuja ei tarvitse maksaa, mikäli laskun maksaa pois kokonaisuudessaan 30 päivän sisällä (joillain korteilla enemmän maksuaikaa, mutta 30 on tyypillinen).
En käytä pankkikorttia enää kuin käteisen nostamiseen, ja sitäkin tulee tehtyä vain harvoin.
Ajatte molemmat polttomoottoriautolla, LOL, köyhät 🙈
Kun on rahaa, ei tarvitse niin tarkkaan tähdätä, osuuko sormi credit- vai debit-kohtaan ; )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh, mitä merkkejä?
Miksi creditillä ei voi maksaa? Siinä on yleensä 30pv koroton maksuaika ja saa tuoteturvat ym kaupanpäälle, jos tulisikin jotain ongelmaa.
Tiedän, että monet varakkaat maksavat kerran kuussa luottokorttilaskun, jolla tehty kaikki ostokset. Juurikin tuon edun vuoksi.
Ei sitä tarvitse edes maksaa erikseen vaan mulla ainakin menee tililtä automaattisesti kerran kuussa.
Suomalaisilla on kummia käsityksiä luottokorteista. Kuvitellaan, että niitä käyttävillä ei ole rahaa ja että siksi ostetaan luotolla, vaikka asia on yleensä juuri toisinpäin. Toki osa elää yli varojensa ja joutuu sitten paikkaamaan talouttaan luotolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se luottokorttilaksu menee firman piikkiin.
Selitystä riittää. 🤣
AP
Mikähän sulla mättää? Vois olla helpompaa, jos kertoisit sen oikean ongelman. Pettääkö puolisosi?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on kummia käsityksiä luottokorteista. Kuvitellaan, että niitä käyttävillä ei ole rahaa ja että siksi ostetaan luotolla, vaikka asia on yleensä juuri toisinpäin. Toki osa elää yli varojensa ja joutuu sitten paikkaamaan talouttaan luotolla.
Olet väärässä. Suomalaiset kyllä hyvin tietää mitä on velka ja käyttää sitä kaiken maksamiseen. Todisteena tuloihinsa nähden euroopan velkaisin kansa ja valtiokin on jo ohittanut velkaantuneisuudessaan jopa kriisimaa kreikan per popula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloudellisesti kannattavinta on maksaa kaikki creditillä ja maksaa lasku heti pois sen tullessa. Mitä kauemmas tulevaisuuteen saa laskujen maksamista lykättyä, sen isompi etu itselle. Nyt korkojen ollessa alhaalla etunimen marginaalinen, mutta kun korot nousevat, tulee enemmän etua.
Saako etuja niin että jäät voitolle? Korot kuitenkin noissa luottokorteissa.
Mitkä korot? Ei mulla ainakaan ole kuin vuosimaksu ja se menee käytin tai en luottokorttia.
Meilla ei korteista mene mitaan vuosimaksua.
Vierailija kirjoitti:
Turhakkeet kirjoitti:
Myin muutama vuosi sitten portaita, parvekelasituksia yms ja törmäsin monesti siihen että ulkokuori ja rahatilanteen todellisuus eivät ihan vastaa toisiaan vaan kaikki on otettu velaksi. Useampaan kertaan jouduin neuvottelemaan maksuista vaikka pihassa uudet autot, uusi monta sataa neliötä oleva talo ja muutenkin sen näköistä ettei tarvitsisi neuvotella parhaillaan muutaman satasen takia kun ei vaan ole rahaa maksaa.
Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.
Kohta kun korot nousee radikaalisti, niin näillä korttitalo romahtaa.
Ei ne nouse. Stagflaatio on jo nostanut ruman päänsä ja reaalitalous vaan yksinkertaisesti romahtaa. Alkaa massiiviset irtisanomiset.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvitsee jopa 30 päivää maksuaikaa joka päiväisiin ostoihin ja ruuan ostoon lapsille niin kyllä se on köyhyyttä.
Kuinka huono on tilanteesi, jos et saa edes noita ilmaisia luottokortteja, missä on
1) korko 0% jos maksat laskun kerralla
2) palautus 0.5% ylöspäin luotolla maksettaessa
3) matkavakuutus ilmaiseksi, ei välttämättä kattava
4) tuoteturva
Jne
Maksat noista samoista palveluista siis ja jätät ilmaisen rahan ottamatta, koska et saa luotollista ominaisuutta. Sääli sinua, köyhänä pysyt.
Käytän luottoa vain niiden etujen takia, Miisi en hyödyntäisi etuja ja reissaisi bonuksilla Espanjaan kerran vuodessa perheen kanssa ilmaiseksi? Varsinkin kun tiedän, että palstan mammat maksaa reissuni.
Oletko ap jämähtänyt 90-luvulle?
Aloittaja vihaa ihmisiä joilla on rahaa.
Köyhä yrittää nyt olla näppärämpi kuin luulee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne tilinhoitomaksut pääsääntöisesti juoksee kaikilla. Jos vinguttaa kovasti niin tilinhoitomaksuista ei paljon parta paukahda. Ehkä joku hieman maalaisempi voi pitää luottokorttia jopa statussymbolina hih 😆
Miehellani ja minulla on omat vuosimaksuttomat luottokortit joissa raja on $25,000.
Sain viela valtiolta korona visakortin jossa rahaa $600., en ole sille viela mitaan kayttoa keksinyt.
Koitas itse paasta samaan, hih.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se todellisuus on,hieno auto ja saldo nolla. Luottokortilla polttoainetta että kulissit pysyy pystyssä.
Näinhän se on. Varmasti nämä itse ajattelevat, että luottokortilla ostaminen on "sijoitus". 🤣😂🤣
AP
Me maksetaan ihan kaikki ostokset luottokortilla. S-Visalla S-ryhmässä tehdyt ostokset, niistä saa 0,5% maksuedun ja jos sinulla olisi edes yläasteen matikka hallussa, osaisit laskea että vuotuiseksi koroksi muunnettuna sillä saa todella hyvän verottoman tuoton riskittömälle sijoitukselle.
Finskin kortista en osaa sanoa maksaako se itsensä. Kortti + rinnakkaiskortti maksaa oliko 84€ vuodessa. Nyt kun ei ole matkusteltu, niin ei ole ollut käyttöä sille ilmaiselle matkavakuutukselle eikä oikein ole käytetty korona-aikana pisteitä ravintolaan tai leffalippuihin. Mutta ei ole silti vielä luovuttu tuosta, harkinnassa on kyllä ollut.
Ehkä tärkein syy maksaa kaikki luotolla on kuitenkin se, että sitä kautta saa suurin piirtein seurattua paljonko rahaa on mennyt. Olen joskus kauan sitten pitänyt kunnollista kirjanpitoa, mutta en enää vuosiin. Luottokorttilaskuista on helppo nähdä, onko mennyt 3000€ vai 4000€ kuukaudessa ruokaan, bensaan ja muuhun. En todellakaan haluaisi että kaikki päivittäiset ostokset on siellä tilitapahtumien seassa. Kunnolliset laskut näkyy tiliotteella ja muut sitten luottokorttilaskulla, minusta se on kivempi niin.
Ette edes usko kuinka moni suomessa luulee, että kaikki pitää hankkia käteisellä ja sijoittaminen on hölmöjen puuhaa.
Esim. kalliin auton osto käteisellä on ehkä hölmöintä mitä voi ihminen tehdä rahoillaan. Samalla rahalla voisi tehdä enemmän voittoa sijoittamalla, mitä lainan kulut ovat.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että tämä ei ole trolli, sillä ap:n kaltaisia ihmisiä on ihan omassakin suvussa. Siis ihmisiä, joille credit-kortin käyttäminen tarkoittaa sitä, että depitillä ei ole varoja. Ja menestys on tarkoittaa sitä, että ei ole kulutusluottoja. Tai velattomuus ylipäätään on se iso juttu, johon pyritään ja jossa yritetään pysytellä, sen suurempia taloudellisia tavoitteita ei pystytä kuvittelemaankaan. Maailma, jossa luodaan passiivisia rahavirtoja tai lasketaan kumpi on kannatavampi; rahat sijoituksiin+ hyvin kilpailutettu autolaina vai rahat tiskiin autoliikkeessa... tällaisia asioita ei ole edes olemassa. Oikeasti; autolainaa saa alle prosentin kokonaiskorolla ja keskimääräinen sijoitustuotto on 7%! Mutta jokainen tyylillään.
Mä oon traumatisoitunu ikuisiksi ajoiksi kun vaihdettiin viisi vuotta sitten autoa ja mies maksoi sen vaatimattoman 17500€ maksaneen käytetyn auton rahoilla, jotka oli saanut myytyään työnantajaltaan saamiaan osakkeita. Nyt se auto on jo 11 vuotta vanha, mutta niiden myytyjen osakkeiden arvo olisi jo 200000€. En kyllä enää vinoile niille, jotka ostaa auton rahoituksella! Kunhan eivät osta omiin tuloihinsa nähden liian kallista.
Jos tarvitsee jopa 30 päivää maksuaikaa joka päiväisiin ostoihin ja ruuan ostoon lapsille niin kyllä se on köyhyyttä.