Pitääkö väsymys vaan hyväksyä?
Jos terveyskeskuksen lääkäri ei löydä siihen syytä tai ole halukas etsimään. Itse oon yrittänyt elää elämääni, olla masentumatta, mutta tuntuu, että sama olisi jäädä sängyn pohjalle sitten makaamaan...
Kommentit (90)
Kurja tilanne :( Mä kävin aikoinaan useissa tutkimuksissa ja mulla todettiin elimistössä krooninen tulehdustila. Mitään virusta tai bakteeria ei kuitenkaan löydetty mistään. Silti leukkarit on aina yli 20 ja crp vaihtelee 50-70. Hoitoa ei ole, kun ei lääkäreillä ole oikein mitään, mitä hoitaisivat. Olen työelämässä, mutta arkisin en jaksa tehdä mitään muuta. Nukun yli puolet vuorokaudesta. Viikonloppuisin jaksaa päivällä vähän tehdä jotain, mutta ei kovin montaa tuntia. Olen viimeisen viiden vuoden aikana kokeillut kaikenlaisia ruokavalioita aina elävästä ravinnosta karppaukseen, mutta mikään niistä ei ole vaikuttanut väsymykseen millään tavalla. Ulkoilen sen minkä jaksan ja pyrin kävelemään aamulla töihin (3 km), jos en ole jo valmiiksi ihan vetämätön. Nykyisin en enää suunnittele yhtään mitään, koska en voi tietää etukäteen, jaksanko toteuttaa suunnitelmani vai en. Tämän kanssa on vaan elettävä.
Verikokeiden tulokset tuli, kaikki ok. Varmaan pitäisi olla helpottunut, mutta en ole. Toivoin, että niistä löytyisi edes jotain, joka tämän olon selittäisi... Ap
Asun kyllä poikaystäväni kanssa, mutta hänen mukaansa en kuorsaa, enkä pyöri :/ leposyke mulla on noin 90, verenpaine ihan hyvä, sadan tienoilla, vähän päälle aina. Ap
Heräsin tänään kello 9. Nyt tuntuu siltä, että on pakko ruveta kohta päiväunille. Minusta tämä ei tunnu normaalilta.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 14:02"]Minä olin vielä viimevuonna väsynyt, nukuin 11-12 h yössä ja sekään ei meinannut riittää. Olisin voinut usein nukkua koko päivän ja välillä vapaapäivänä niin teinkin. Aivosumussa lähes koko päivä, iltaa kohden virkistyin. En ollut masentunut vaan olisin ollut motivoitunut vaikka mihin. Kilpirauhasarvot ok. Rupesin GLUTEENITTOMALLE, ja nykyään nukun 8 h yössä ja olen virkeä. Elämä on täysin erilaista. Kokeilkaa eri ruokavalioita, kuukausi kerrallaan. Apu voi löytyä yllättävistä paikoista.
[/quote]
Itse kokeilin tuota ibs:n takia muutaman kuukauden. Siinä ajassa en huomannut vaikutusta mihinkään; en vireystilaan enkä vatsavaivoihin. Ap
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 10:07"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 09:58"]
Miksi lääkärin pitäisi tehdä jotain sinun väsymykselle? Etkö vois ihan itse tehdä asialle jotain? Aloita vaikka tarkastelemalla ruokavaliotasi.
[/quote]
En ole ap, vastaan silti, näin lääketieteen alan tutkijana. Lääkärin velvollisuus on auttaa potilastaan ja etsiä syy oireisiin. Väsymys voi olla oire lukuisissa eri sairauksissa ja diagnoosi vaatii aikaa ja ainakin verikokeita, mahdollisesti muitakin kokeita. Perus tk lääkärit sivuuttavat aivan liian usein väsymyksen jonain harmittomana "normaalina" asiana tai pahimmillaan ilman mitään kunnon yleistutkimuksia, verikokeita jne leimaavat potilaan masentuneeksi.
Suomessa on ihan paska kunnallinen terveydenhoito, näin kansallisissa vertailuissakin. Ollan aika ylhläään jos tarkastellaan kustannustehokkuutta, mutta hoidon laatu ei ole hyvää ekä etenkään ennaltaehkäisy. Suosittelen ap että taistele kunnlalisella, varaat ajan vaikka eri lääkärille. Jos ei kunnallisella puolella onnistu, niin sitten menet hyvälläe yksityiselle yleisslääketieteen erikoislääkärille. Ja js käy niin että hän jotain sinulta löytää niin muista tehdä valitus terveyskeskukseen osaamattomasta hoidosta. Asiat ei muutu sillä että hiljaisesti hyväksyy huonon kohtelun.
[/quote]
Otat laajalti kantaa ilman minkäänlaisia esitietoja. Mitä tarkoittaa lääketieteen alan tutkija? Sosiologi tms?
Väsymys on hyvin tavallinen oire TK vastaanotolla. TK lääkärin hommaa on poissulkea yleiset ja helposti poissuljettavat taudit sen taustalta. Ja poimia muusta porukasta ne, jotka vaativat jatkoselvittelyitä. Niitä yleisiä spesifejä syitä on muun muassa tulehdustaudit (reuma ja infektiotaudit ennen kaikkea), diabetes, kilpirauhasen vajaatoiminta, uniapnea (hämmästyttävän yleinen), merkittävä lihavuus, ja mielenterveyshäiriöt (masennus).
Kovin laajoihin selvittelyihin ei kannata lähteä jos ei ole muita hälyttäviä oireita tai löydöksiä (painon lasku, anemia, hyvin korkea senkka..). Väsymystä valittavia potilaita on pilvin pimein. Jokaiselta ei todellakaan kannata metsästää laajalti syöpää tai harvinaisempia autoimmuunitauteja kroonisesta väsymysoireyhtymästä puhumattakaan. Aika monet meistä kokee uupumusta ajoittain ja useimmiten se syy on olosuhteissa ja ei lääkärin suoraan ratkaistavissa. Hyvän terveyskeskuslääkärin ammatitaitoon kuuluu tietty arvailu: pitää arvioida koska yleinen oire (kuten väsymys) vaatii laajempia selvittelyitä. Useimmiten aika paljastaa vaivan luonteen. Hyvänlaatuinen oire menee ohitse ja jatkoselvittelyjä tarvitsevat potilaat tulevat takaisin.
AP:n tilanteeseen en osaa sanoa juuta enkä jaata, sen verran niukasti antoi esitietoja. Useimmiten ihan perusverikokeet (verenkuva, kilpirauhasarvot, paastosokeri ja mahdollisesti tulehdusarvot) riittävät haastattelun ja tunnustelun ja kuuntelun lisäksi.
Terv tk työtäkin aikanaan tehnyt lekuri joka ei halua sairaalaan tutkittavakseen jokaista ihmistä jota väsyttää, harvemmin sieltä mitään spesifiä löytyy jos perusjutut kuten diabetes on poissuljettu.¨
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:16"]Kurja tilanne :( Mä kävin aikoinaan useissa tutkimuksissa ja mulla todettiin elimistössä krooninen tulehdustila. Mitään virusta tai bakteeria ei kuitenkaan löydetty mistään. Silti leukkarit on aina yli 20 ja crp vaihtelee 50-70. Hoitoa ei ole, kun ei lääkäreillä ole oikein mitään, mitä hoitaisivat. Olen työelämässä, mutta arkisin en jaksa tehdä mitään muuta. Nukun yli puolet vuorokaudesta. Viikonloppuisin jaksaa päivällä vähän tehdä jotain, mutta ei kovin montaa tuntia. Olen viimeisen viiden vuoden aikana kokeillut kaikenlaisia ruokavalioita aina elävästä ravinnosta karppaukseen, mutta mikään niistä ei ole vaikuttanut väsymykseen millään tavalla. Ulkoilen sen minkä jaksan ja pyrin kävelemään aamulla töihin (3 km), jos en ole jo valmiiksi ihan vetämätön. Nykyisin en enää suunnittele yhtään mitään, koska en voi tietää etukäteen, jaksanko toteuttaa suunnitelmani vai en. Tämän kanssa on vaan elettävä.
[/quote]
Kuulostaa kurjalta :( itse olen aina kateellinen kaikille energiaa pursuaville ihmisille, haluaisin itsekin olla sellainen. Ap
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 10:33"]En ymmärrä, miksi ihmiset aina odottavat muiden tekevän kaiken puolestaan. Pitää hyväksyä, jos et halua itse asialle mitään tehdä.
Lääkärin tehtävä on poissulkea sairaudet tai määrätä masennuslääkkeet, sinun tehtäväsi on sen sijaan paljon laajempi, olet vastuussa itsestäsi. Tarkista liikuntatottumukset, ravinto, tarpeeksi ulkoilua, onko parisuhteessa kaikki kunnossa, elämässä muuten asiat ok.
Tiedän monia väsymystään valittavia ihmisiä, joista tietää heti että syy on omissa elämäntavoissa. Syödään väärin, ei liikuta eikä ulkoilla, roikutaan paskoissa parisuhteissa (ilmeisesti odotetaan ihmettä tapahtuvaksi että puoliso muuttuu), ei sosiaalisia kontakteja. Vastuu siirretään lääkärin harteille ja sitten nillitetään, kun mitään ei löydy, vaikka ollaan pahimmassa tapauksessa vuosia juostu kaiken maailman testeissä, jossa koko kroppa ja kaikki maailman testit skannattu läpi.
Ryhdistäytykää, ottakaa vastuuta itsestänne!
[/quote]Ettet nyt puhuisi itsestäsi petteri?
Harvoin tänne kommentoin mutta nyt oli pakko. Onko miehesi tai kukaan perheestäsi koskaan kiinnittänyt huomiota, että kuorsaisit yöllä? Tai yskitkö öisin? Pyörit ja liikut sängyssä?
Minulle tule ainakin heti mieleen uniapnea. Miehelläni on uniapnea, ja kuulostat samanlaiselta kuin hän. Vaikka hän nukkuisi pitkään, hän on herätessään tosi väsynyt eikä haluaisi nousta ylös, päivällä hän on usein kömpelö ja tekee pieniä huolimattomuusvirheitä. Esim. kahvia keitettäessä unohtaa purut. Syke ja verenpaine usein vähän korkealla. Liikunnasta ja ihan sohvalla istumisestakin väsyy, ja saattaa nukahtaa nopeasti jos käy sohvalle maaten ihan hetkeksikin.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 10:33"]
En ymmärrä, miksi ihmiset aina odottavat muiden tekevän kaiken puolestaan. Pitää hyväksyä, jos et halua itse asialle mitään tehdä. Lääkärin tehtävä on poissulkea sairaudet tai määrätä masennuslääkkeet, sinun tehtäväsi on sen sijaan paljon laajempi, olet vastuussa itsestäsi. Tarkista liikuntatottumukset, ravinto, tarpeeksi ulkoilua, onko parisuhteessa kaikki kunnossa, elämässä muuten asiat ok. Tiedän monia väsymystään valittavia ihmisiä, joista tietää heti että syy on omissa elämäntavoissa. Syödään väärin, ei liikuta eikä ulkoilla, roikutaan paskoissa parisuhteissa (ilmeisesti odotetaan ihmettä tapahtuvaksi että puoliso muuttuu), ei sosiaalisia kontakteja. Vastuu siirretään lääkärin harteille ja sitten nillitetään, kun mitään ei löydy, vaikka ollaan pahimmassa tapauksessa vuosia juostu kaiken maailman testeissä, jossa koko kroppa ja kaikki maailman testit skannattu läpi. Ryhdistäytykää, ottakaa vastuuta itsestänne!
[/quote]
Kuule, haistappa oikein pitkä ja lämmin paska.
-Mies 35
Oletteko kokeilleet sitä D-vitamiinia? Minä olin myös aina väsynyt, jo nuoresta saakka. Kun aloin syömään D-vitamiinia, olo on selkeästi pirteämpi. Silloin, kun en ole sitä ottanut, olen ihmetellyt väsymystäni, kunnes hoksasin, että D-vitamiinit on ottamatta.
Sama homma. Voisin nukkua kellon ympäri päivästä toiseen... Ja aikoja sitten saatu masennusdiagnoosi ei auta ollenkaan asiaa. En siis ole masentunut enää.
Väsymys läsnä joka pv..
Esimerkiksi tänään (vapaapäivä) kävin aamulla labrassa, kaupassa ja kirjastossa. Uuvahdin täysin vaikka kaupunkireissuun ei mennyt kuin tunti. Hyvä kun jaksoin ostokset purkaa.. Menin päiväunille klo 11 (olin herännyt klo 8) ja nukuin. Koko päivä mennyt ihan sumussa ...
Töissä käyn mutta töiden jälkeen en jaksa Mitään.
Mene Uniklinikalle Helsingin Kannelmäkeen! Siellä on niillä valtava tietomäärä nukkumiseen liittyvistä tekijöistä. Itse kävin siellä ja sain avun!
Onkohan väsymys-ongelman vähätteleminen Suomessa ongelma luterilaisen työmoraalin ja kulttuuriperinteen takia. Vaikea oikeastaan muuta syytä, ainakaan näin äkkiseltään, on tähän keksiä. Muualla Euroopassa siihen näytetään suhtautuvan aivan eri tavalla kuin meillä. Ainakin moni kroonisesta väsymysoireyhtymästä kärsivä kertoo elämänsä helpottuneen ulkomaille muuttamisen jälkeen. Sairautensa on diagnosoitu ja oireet hyväksytään, eikä vaan haukuta laiskaksi tai epäillä masentuneeksi.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:36"]
Onkohan väsymys-ongelman vähätteleminen Suomessa ongelma luterilaisen työmoraalin ja kulttuuriperinteen takia. Vaikea oikeastaan muuta syytä, ainakaan näin äkkiseltään, on tähän keksiä. Muualla Euroopassa siihen näytetään suhtautuvan aivan eri tavalla kuin meillä. Ainakin moni kroonisesta väsymysoireyhtymästä kärsivä kertoo elämänsä helpottuneen ulkomaille muuttamisen jälkeen. Sairautensa on diagnosoitu ja oireet hyväksytään, eikä vaan haukuta laiskaksi tai epäillä masentuneeksi.
[/quote]
Vastaavaa olen kuullut minäkin... Kyllä minultakin on "vitsillä" kysytty, olenko vähän laiska. Tai vinkit on luokkaa "mene ulkoilemaan, siellä virkistyy". Paukkupakkasillakin tuntui siltä, et voisin laittaa pitkäkseni johonkin hankeen kesken kävelyn, kun niin uuvuttaa...
Hb on alakantissa, mutta en tiedä selittääkö oireita. Se huolestuttaa miksei olo parane, jos hb nousee vaikka siihen 130. Olen miettinyt hapotonta mahaakin tms, jos vitamiinit ei vaan imeydy? En tiedä. Toivottavasti pääsen uudelleen kilpirauhaskokeisiin. Ap
Mä oon käsittänyt, että alhainen hb johtuisi aina jostain ja syy on selvitettävä. Ilmeisesti ei.
Täytyy vielä sanoa, että tuntuu "tyhmältä" olla näin väsynyt tekemättä mitään. Mies tulee töistä kotiin rankan työpäivän jälkeen ja on ihan poikki,syystä. Sitten täällä kotona hengailen minä, joka on just ja just saanut kotihommat tehtyä ja toisinaan liikuntaa harrastettua, ihan kuoleman väsyneenä ja uupuneena... Ap