Köyhät älkää avatko virpojille ovea
Kun lapseni tuli päivällä virpomasta, hän oli ihan pettynyt, koska oli saanut vain muutaman suklaamunan, karkkeja ja rahaa yhteensä 15 euroa. Eräskin oli antanut hänelle vain yhden suklaamunan ja tyttöni oli tietenkin joutunut antamaan hänelle vitsan, vaikka hän olisi paljon mielummin antanut sen jollekkin jolta saa kunnon palkan.
Köyhät olkaa avaamatta sitä ovea virpojille, saitte todella pahan mielen tytölleni! :(
Kommentit (102)
Köyhät kyykkyyn ja konttaamaan ja olemaan hiljaa asunnossa, ettei virpoja pahoita mieltään, kun kukaan ei tule avaamaan ja anna palkkiota
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 01:42"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 01:39"]
Mikähän olisi sopiva summa tai palkkio, mikä kelpaisi?
[/quote]
Monta suklaamunaa tai esim. karkkipussi. Rahaa voisi antaa vaikkapa 5 euroa.
[/quote]
oon ite lapsi ja musta toi on jo vähän liikaa
Tapoihin kuuluu virpojan kysyä, että saako virpoa. Oven avannut saa sanoa että ei.
Hyvä aloittaja, avasin virpojille oven eilisiltana kello 19.00. Minulla ei ollut heille mitään palkkioita, joten vastasin virpomiskyselyyn, että kiitos tarjouksesta, mutta ei sovi, kun on muuta puuhaa. Minä en jakele rahaa tuntemattomille.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 02:28"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 02:27"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 02:21"]Jouduin itse hakemaan lisää karkkia kaupasta kun tyttö oli niin pahalla mielin, hävetkää siis köyhät! [/quote] Taidat itse olla köyhä kun lapsesi keräämään muilta laitoit
[/quote]
Hän ei kerjännyt vaan antoi vastineeksi hienot vitsat, joita tein monta tuntia.
[/quote]
Miksei se kersa tehnyt niitä vitsoja?
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:32"]
Tapoihin kuuluu virpojan kysyä, että saako virpoa. Oven avannut saa sanoa että ei.
[/quote]
Kuka kehtaa. En minä ainakaan kehtaisi sanoa ei. Olen myös vahingossa avannut virpojalle oven, kun vierasta odotin. No, eipä siinä voinut muuta kuin lompakkoa alkaa kaivamaan
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 01:42"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 01:39"] Mikähän olisi sopiva summa tai palkkio, mikä kelpaisi? [/quote] Monta suklaamunaa tai esim. karkkipussi. Rahaa voisi antaa vaikkapa 5 euroa. [/quote] oon ite lapsi ja musta toi on jo vähän liikaa
[/quote]
Oletkin varmaan harvinaisen vähään tyytyväinen lapsi. Kuulostat hienolta
[/quote]
Hyväkäytöksiset lapset kysyvät, ei hyvätapaiset eivät kysy, tämä on minun henkilökohtainen kokemus
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 01:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 01:39"]
[/quote]
[/quote]
Mit vit? Meidän oven takana kävi yli 50 virpojaa. Eli sunnuntain saldo olisi ollut vähintään -250€. Tuollaiset kiittämättömät kakarat saisivat pysyä kotona ja vanhemmat laittaa jonnekin kursseille, kun ei ilmeisesti oli mitään kykyjä kasvattaa jälkikasvuaan.
Koko tapahan pohjautuu käsittääkseni ortodoksiseen uskontoon, jonka luterilaiset ovat kopsanneet heiltä. Olen Itä-Suomesta kotoisin ja meillä ei kiertänyt virpojia, emmekä itsekään virponeet lapsina, koska Itä-Suomessa on paljon ortodokseja. En tiedä, kai ne trullit lentävät pohjanmaalla. Tai ehkäpä karjalaiset ovat tottuneet vaatimattommuuteen ja köyhyyteen, evätkä halua kokemuksistaan johtuen ruinata keltään yhtään mitään. Jaetaan kyllä muiden kanssa vähäkin
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:57"]
Koko tapahan pohjautuu käsittääkseni ortodoksiseen uskontoon, jonka luterilaiset ovat kopsanneet heiltä. Olen Itä-Suomesta kotoisin ja meillä ei kiertänyt virpojia, emmekä itsekään virponeet lapsina, koska Itä-Suomessa on paljon ortodokseja. En tiedä, kai ne trullit lentävät pohjanmaalla. Tai ehkäpä karjalaiset ovat tottuneet vaatimattommuuteen ja köyhyyteen, evätkä halua kokemuksistaan johtuen ruinata keltään yhtään mitään. Jaetaan kyllä muiden kanssa vähäkin
[/quote]
Mikseivät ihmiset alkaisi myös viettämään pääsiäista ortodoksisin tavoin
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 02:21"]
Jouduin itse hakemaan lisää karkkia kaupasta kun tyttö oli niin pahalla mielin, hävetkää siis köyhät!
[/quote]
Jos ei osaa kasvattaa lapsiaan, niin kannattaisi antaa ne adoptioon tai ennemmin olla kokonaan lisääntymättä. Tätä se on kun pullamössösukupolvi alkaa lisääntymään ja välittää onnettoman arvomaailmansa eteenpäin.
Eipä sitä ilmeisesti rahakaan tee kyvykkääksi vanhemmaksi...
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 01:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 01:39"]
[/quote]
[/quote]
Mit vit? Meidän oven takana kävi yli 50 virpojaa. Eli sunnuntain saldo olisi ollut vähintään -250€. Tuollaiset kiittämättömät kakarat saisivat pysyä kotona ja vanhemmat laittaa jonnekin kursseille, kun ei ilmeisesti oli mitään kykyjä kasvattaa jälkikasvuaan.
[/quote]
Kertyy niistä pienimmistäkin summista aikamoinen summa. Siksi en enää avaa ovea. Jääköön rahankeräyksen kannataminen minun osaltani
Jep, meidän JessicaAnniccalle ainakin vain kultamunia!
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 01:34"]
Kun lapseni tuli päivällä virpomasta, hän oli ihan pettynyt, koska oli saanut vain muutaman suklaamunan, karkkeja ja rahaa yhteensä 15 euroa. Eräskin oli antanut hänelle vain yhden suklaamunan ja tyttöni oli tietenkin joutunut antamaan hänelle vitsan, vaikka hän olisi paljon mielummin antanut sen jollekkin jolta saa kunnon palkan.
Köyhät olkaa avaamatta sitä ovea virpojille, saitte todella pahan mielen tytölleni! :(
[/quote]
Taitaa mennä kerjäämisen puolelle näillä häpeilemättömillä odotuksilla. Eiköhän se ole antajan asia päättää, mitä antaa. Ennemmin tai myöhemmin lapsi näkee, että ei raha tule ilmaiseksi. Kyllä palkan eteen on aina nähtävä vaivaa. Asiaan myös kuuluu, että ensin kysytään lupa, saako virpoa. Lapsille voi sanoa, että valmistaa hieman erilaisia oksia. Jos palkka on pieni, niin virpoja voi antaa vaatimattoman oksan. Olen isänä osallistunut lasten kanssa pajunoksien hakuun luonnosta. Lasten tehtävä on sitten koristella oksat. Vanhemmat voivat myös auttaa varsinkin pienempiä lapsia myös pukeutumisessa. Kun "palvelu" on laadukasta eli pukeutuminen, esitys ja oksat kunnollisia, niin virvottu antaa palkan mielellään. Jokainen maksaa olosuhteittensa mukaan, sitä ei virpoja eikä varsinkaan hänen vanhempansa voi päättää. Lasten aitous on se, mikä vastaanottajaa puhuttelee. Pieneltä lapselta ei paljon muuta odoteta, mutta hyvä yritys palkitaan. Isommilta lapsilta voi odottaa hyvää suoritusta. Ellei sitä ole, tulkitaan ovilla käynti kerjäämiseksi. Varsinkin tiheään asutuilla alueilla moni jättää tämän takia ovensa avaamatta. Kuudes luokka on meillä päin viimeinen aika kiertää virpomassa.
Kun näitä keskusteluja vähänkin seuraa, köyhän on hyvin vaikea "suojautua" virpojilta. Äidit ovat keksineet keinoja; laita ovelle ilmoitus, ettet halua virpojia, ota siitä ovikellostasi patteri pois, mene vaikka kävelylle siksi aikaa kun virvotaan (koko päiväksikö?), voit teeskennellä, ettet ole kotona (ei kiva, jos virpojia paljon). Nämä ovat melko varmasti eri äitien ehdotuksia, mutta vaikeaksi menee. Ja nämä ehdotukset ovat olleet täyttä totta Kas, kun köyhää ei kehoiteta lähtemään matkoille, vaikka varaa ei ole.
Eikö olisi asian paikka edes vähän rajoittaa tätä rahankeräystoimintaa?
Toivottavasti teillä vanhemmilla on tästä lähtien edes jonkinlaista tilannetuntumaa ja selitätte lapsillenne, että miksi ei ole kohteliasta mennä esim sen vähävaraiselta tuntuvan mummon luokse virpomaan T vähävarainen mummo
Siis olen ihan järkyttynyt että miten joku edes kehtaa. Itse peiempänä kun kävin virpomassa olin niin onnellinen ihan pienestäkin palkkiosta enkä edes olettanut että kukaan rahaa antaisi. Mihin tämä nykymaailma on mennyt kun pennuille ei mikään riitä ja muita ihmisiä kohtaan saa käyttäytyä ihan miten sattuun ?
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:21"]
Tästä palkkioden ja lahjojen saamisesta lapsille näyttää tulleen käytäntö ja tapa nykyään, jota ei edes juuri kyseenalaisteta
[/quote]
Pikku kullan-nupulta pääsisi itku ja tätä ei kestetä.