Joulun herkut alle sadalla eurolla? Kyllä, ja näistä nelihenkinen perhe syö kolme päivää
Kinkku, hinta 6 kg 45 e. Porkkanalaatikkoa ja perunalaatikkoa itse tehden, hinta 5 e. Salaattia, kinkun paistoliemestä tehtyä kastiketta, sinappia, näihin menee 6 e. Lasimestarin silliä itse tehden, graavilohta itse tehden, hintaa 7 e. Colaa lapsille, 24 pulloa kympillä. Jälkiruuaksi itse tehtyjä joulutorttuja ja suklaata, 8 e. Aikuisille juomaksi kotikaljaa.
Kinkun jämistä syntyy välipäivinä vielä rokkaa ja kinkkukastike perunoille. Eli tavallaan tuosta on ruokaa pidemmäksikin aikaa.
On se toki hiukan kalliimpaa kuin millä normisti laitan ruokaa, mutta ei onneksi törkyhintaista. Ja kaikille on tuossa mieluisia herkkuja.
Kommentit (133)
No onhan tuo aika ankea ruokalista mutta jos halvalla pitää saada niin noinhan siinä käy. Perinteiset suomalaiset jouluruoat on kyllä vaatimattomia.
Tosta kyllä puuttuu vaikka mitä. Toki budjettikin on pieni.
No kyllä meilläkin taisi se vähän reilu satanen vain mennä kun tehtiin tilaus valmiiksi ensi viikolle, vaikka ei kyllä säästelty yhtään. Ei niistä nyt kolmea päivää kyllä syö ja toki erillinen normaali kauppareissu vielä tehdään, eli tuo 100€ oli vain ne jouluaterian tarvikkeet. Neljä meitäkin.
Ja mitä siihen sisältyi?
Muu-joulu"kinkku"
Tuore lohifilee
Perunat
Lanttulaatikot
Porkkanalaatikot
Perunalaatikot
Rosollit
Kermaa
Rahkaa
Torttutaikinaa
Piparitaikinaa
Luumuhilloa
Pakasteherneitä
Sillit
Perunasalaattia
Punajuurisalaattia
Sinappia
Pari joululimppua
Muutama erilainen limppari
Mitähän vielä?
Perunalaatikko ja lohi ok, muita en ehkä omaan pyötääni haluaisi. Mutta saa niitä muitakin ruokia edullisesti, varsinkin jos jättää tuon kalliin jättikinkun pois.
Mä olen samaa ihmetellyt, että miten ne jouluruoat on nyt niin sairaan kalliita ja miksi niitä pitää syödä niin kauan.
Meillä on yleensä blinejä, jos mätiä ostaa niin se on kallista, mutta blinit alkuruokana, niin ei sitä tarvi kovin paljoa.
Pääruoaksi on kalaa, paahdettuja kasviksia, ruusukaalia ja paahdettuja perunoita. Mä en tee laatikoita, vaan tosiaan paahdon kasvikset. Siihen joku salaatti.
Jälkkäriksi teen puolukkajäädykkeen.
Sitten vähän juustoa ja suklaata.
Jos ostaa isoja pulloja limsaa, saa halvemmalla. Jos rahasta on tiukkaa, itse ostaisin halvemmalla kilohinnalla ulkomaalaisen kinkun. Mutta sinänsä jouluruoka toki on aika edullista. Lanttu, peruna ja sianliha ovat muinaista suomalaista ruokaa, eikä kallista luksusta.
Kuinka teet peruna- ja porkkanalaatikot noin edullisesti? Etkö laita kermaa, munia, voita, siirappia, korppujauhoa, mausteita?
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo aika ankea ruokalista mutta jos halvalla pitää saada niin noinhan siinä käy. Perinteiset suomalaiset jouluruoat on kyllä vaatimattomia.
Ankeinta yleensä on toiset suomijuntit :)
Jos käytettävissä on 100€ niin mikä järki on käyttää puolet kinkkuun ja 10€ limppareihin??
Vierailija kirjoitti:
Kuinka teet peruna- ja porkkanalaatikot noin edullisesti? Etkö laita kermaa, munia, voita, siirappia, korppujauhoa, mausteita?
Mietin itse samaa,mutta toisaalta,kyllähän nuo mausteeet säilyy vuosia ja munat maksaa n. 15 senttiä per/kpl ja kerma n 80 senttiä. Jos tekee ruokakermaa, maksaa se noin 50 senttiä
Vierailija kirjoitti:
Mikä kinkku maksaa noin paljon?
kiitos kysymykseen alapeukuista. Kiinnostaa mikä kinkku on noin kallista. Meillä 7 kg ja maksoi 28 e.
Vierailija kirjoitti:
Jos käytettävissä on 100€ niin mikä järki on käyttää puolet kinkkuun ja 10€ limppareihin??
toisaalta jos tuo perhe ei ikinä muulloin juo limsaa niin mitä me sitä arvostelemme ?
Hienoa että jaksat tehdä itse, mutta ehkä kinkkuun ja limppareihin ei tuollaisia summia kannattaisi käyttää jos on tiukkaa. Tuo kinkku täytyy olla ihan valtava...
En ole laskenut tarkkaan paljonko tulee menemään rahaa, mutta ehkä n.150€. 10kg:n kinkku maksoi vähän yli 40€, melkein 4kg:n hirvipaisti 30€. Lisäksi on peruna-, porkkana-, bataatti- ja maksalaatikkoa, keitettyjä perunoita+kastike, lohta ihan uunissa paistettuna, nyhtöhirveä, perunasalaattia, leipäjuustoa, maustekurkkuja, saaristolaisleipää, rosolli ja vihreä salaatti. Näistä syö 15 henkeä ja jää vielä seuraaville päiville meille itselle ja osa ottaa ainakin kinkkua ja leipää.
Millaisen salaatin saa kuudella eurolla??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kinkku maksaa noin paljon?
kiitos kysymykseen alapeukuista. Kiinnostaa mikä kinkku on noin kallista. Meillä 7 kg ja maksoi 28 e.
Ainakin Meillä tuoresuolattu taisi maksaa 8 euroa kilo, joten seitsemän kilon kinkku maksoi puolet enemmän
Vierailija kirjoitti:
Millaisen salaatin saa kuudella eurolla??
Esim Villisuolaheinä, tomaatti, auringonkukansiemenet, paprika, oliivi
Kinkku pieni 3 kg
Lohta- graavaan itse
Ja paistetaan
Juustoja
Perunaa
Laatikot 3 erilaista itse tehty
Muikkuja
Rosolli
Sieni salaattia
Karkkeja
Luumurahkajäädyke