Joulun herkut alle sadalla eurolla? Kyllä, ja näistä nelihenkinen perhe syö kolme päivää
Kinkku, hinta 6 kg 45 e. Porkkanalaatikkoa ja perunalaatikkoa itse tehden, hinta 5 e. Salaattia, kinkun paistoliemestä tehtyä kastiketta, sinappia, näihin menee 6 e. Lasimestarin silliä itse tehden, graavilohta itse tehden, hintaa 7 e. Colaa lapsille, 24 pulloa kympillä. Jälkiruuaksi itse tehtyjä joulutorttuja ja suklaata, 8 e. Aikuisille juomaksi kotikaljaa.
Kinkun jämistä syntyy välipäivinä vielä rokkaa ja kinkkukastike perunoille. Eli tavallaan tuosta on ruokaa pidemmäksikin aikaa.
On se toki hiukan kalliimpaa kuin millä normisti laitan ruokaa, mutta ei onneksi törkyhintaista. Ja kaikille on tuossa mieluisia herkkuja.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Mikä kinkku maksaa noin paljon?
Meinasin juuri kysyä mistä noin halvalla ?
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisen salaatin saa kuudella eurolla??
Itse teen sellaisen, jossa on punakaalta, appelsiinia, ja granaattiomenan siemeniä. Eipä maksa juuri mitään.
Ei taida olla viintä seuraksi?
No todellakin on! Baroloa Riedelin lasissa 🍷
🇺🇦🇮🇱
Miksi porkanalatikoita ja lantulatikoita täällä haukutaan! Itse ainakin tykkään ja plöräytän kaksi viikkoa pöntön tukkoon, kuten mieto mämmin kanssa!
Eihän joulu ilman ripulia ole mikään oikea joulu! 💩
🇺🇦🇮🇱
Min kä takia tämän jou luisen ketjun tule vat pilaa maan jotkut laatikko kielteiset! Itse en ole vajaa ja tykkään laa tikoista ja osaan myös Suomen Kieltä!
Eihän jouluruoka sinänsä mitään kallista ole. Osa vaan ostaa aivan älyttömät määrät ja siksi tuntuu kalliilta.
Meidän joulupöydän kallein tuote on karitsanviulu (n. 30e), kaikki muu mielestäni suhteellisen edullista. Lampaan lisäksi ei muuta lihaa ole joulupöydässä, joten lammas meidän ”joulukinkkuna”.
Lisäksi sitten itse tehyä perunalaatikkoa, keitettyjä perunoita, keitettyjä kananmunia, herneitä, porkkanalaatikkoa, minttuhyytelöä ja joulusalaatti (salaatti, viinirypäleet, kurkkua, viikunoita jne. ei vielä täysin suunniteltu) Olisi toki myös graavilohta, jos en olisi raskaana, muut eivät välitä siitä, joten jää pois tänä vuonna.
Jälkkäriksi teen taatelikakun ja marjarahkaa. Aamupalaksi perinteinen riisipuuro ja sekametelisoppa.
Juomana maito tai kaakao (kukaan ei välitä glögistä tai limuista eikä alkoholia meillä käytetä).
En ole hintoja laskenut, mutta alle sata euroa taitaa meilläkin hyvin riittää koko perheen ruokiin ja syödään useampi päivä näitä.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo aika ankea ruokalista mutta jos halvalla pitää saada niin noinhan siinä käy. Perinteiset suomalaiset jouluruoat on kyllä vaatimattomia.
Ankeeta ja vaatimatonta vain jos ei osaa itse hyvää laittaa. Kunnon kalat, mädit, porot ja hirvipaistit kinkun lisäksi, niin ei ole ankeaa eikä vaatimatonta. Kalat oikeastaan joulupöydän parasta antia. Jos taas tarjoaa kaupan porkkanalaatikkoa rullakinkulla, niin sitten on ankeaa ja vaatimatonta, mutta turha siitä on muuta syyttää kuin itseään.
Kyllä jouluruuan voi saada edullisestikin! Jos ei syö lihaa jouluna, niin esim.
Jouluaatto:
Keitetyt perunat
Juurespihvit (itse tehden)
Kastike
Savukala
Graavilohi
Keitetyt pavut ja herneet
Laatikot (lanttu ja porkkana)
Vihersalaatti
Sienisalaatti
Etikkapunajuuret
Maito, vesi, kotikalja, limppari
Tortut, piparit, pitkopulla, jäätelö
-
Joulupäivänä:
jämät sekä hernekeitto ja pannarit
-
Tapaninpäivänä:
jämät ja linssikeitto, itse tehdyt sämpylät / rieska
-
100 euroa riittää kaikkiin ruokiin 4:lle henkilölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kinkku maksaa noin paljon?
kiitos kysymykseen alapeukuista. Kiinnostaa mikä kinkku on noin kallista. Meillä 7 kg ja maksoi 28 e.
Meillä on luomukinkku 18e/kg.
Vierailija kirjoitti:
Jouluaatto:
Keitetyt perunat
Kastike
Savukala
Graavilohi
Vihersalaatti
Sienisalaatti
Etikkapunajuuret
-
Joulupäivänä:
-
Tapaninpäivänä:
-
Rahaa varmaankin riittäisi vielä: lisäys
riisipuuro (itse tehden)
luumukiisseli, kermavaahto
suklaalevy
*Ihanaa joulun odotusta!*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluaatto:
Keitetyt perunat
Kastike
Savukala
Graavilohi
Vihersalaatti
Sienisalaatti
Etikkapunajuuret
-
Joulupäivänä:
-
Tapaninpäivänä:
-
Rahaa varmaankin riittäisi vielä: lisäys
riisipuuro (itse tehden)
luumukiisseli, kermavaahto
suklaalevy
*Ihanaa joulun odotusta!*
Jos jää vielä rahaa, niin ehdottomasti suolakurkut ja glögi! Ne ei kovin kalliita ole, vaikkapa jäätelön tilalle.
On täällä kyllä herkkähipiäistä porukkaa, jos suututaan jonkin ruuan arvostelusta. Herätkää nyt, juntit!
Vierailija kirjoitti:
On täällä kyllä herkkähipiäistä porukkaa, jos suututaan jonkin ruuan arvostelusta. Herätkää nyt, juntit!
Juntit juuri arvostelee kun syövät keitettyä perunaa ja rullakinkkua - sitten haukutaan koko joulupöydän antimet.
Ihanaa kun pian on joulu, on ihan vesikielellä kun näitä ruokalistoja lukee.
Kuusessa koristeet, kynttilät palaa, tuoksuu joulu, kauniit koristeet, lahjapaperit. Oi ihanaa!!! <3
Laa tikot ovat aivan par asta! Halua isin, että minulla on perä pukamat koko vuoden ja siihen ei saa sanoa poi kittaista sanaa millään pals talla!
T: vajaa palsta mamma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juntit juuri arvostelee kun syövät keitettyä perunaa ja rullakinkkua - sitten haukutaan koko joulupöydän antimet.
Olet jo vähän kehittynyt sitten viime vastauksen!
Mitä hitsin riitaa täällä ny käydään?
Meillä joulupöydässä viisi aikuista. Ruokaan 500€ ja juomat noin 150€.
Vierailija kirjoitti:
Perunalaatikko ja lohi ok, muita en ehkä omaan pyötääni haluaisi. Mutta saa niitä muitakin ruokia edullisesti, varsinkin jos jättää tuon kalliin jättikinkun pois.
No ei ole kallis tuo, seitsemän euroa kilolta. Suomalaista ei halvemmalla saa mistään ja tanskalaista en osta, sen verran panostan tuohon. Jokainen totta kai voi ostaa mitä haluaa, tuo oli vain esimerkki, että ihan kohtuuhintaan saa jouluruuat kasaan.
Auts, nyt tuli paha! Ja jopa ilman kirjoitusvirheitä! Nuija, tämä on keskustelupalsta. Toki en roiku täällä kuten sinä.