Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhyy, täytän 40, elämä ohi :(

Vierailija
29.03.2015 |

Ihan kauheaa, että tää on nyt tässä. Kaikki valinnat on tehty, nyt vaan elettävä niiden kanssa. Kaipaan niin opiskeluaikoja, jolloin kaikki oli vielä edessä. Opiskelujen jälkeen kaikki on tapahtunut niin äkkiä, urautuminen tiettyyn duuniin, perhe, hidas rappio.

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos saisit huomenna tietää, että sinulla on vaikka kolme kuukautta elinaikaa, niin olisitko iloinen vai surullinen vai ihan sama?

Vierailija
22/104 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:15"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:08"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:55"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:43"]

Niinpä. Laskennallisesti puolet elämästä on jo eletty. Edessä pelkkää rappiota. Ahdistaa, ahdistaa todella. Jäiskö katsomaan toiset 40 vuotta vai heittäytyiskö junan eteen... No, tuo oli kielikuva, mutta kyllä ottaa koville tämä ikä. Mä en ole edes saavuttanut mitään: ei oo työpaikkaa, koti on remonttia vaativa murju, mutta kun ei ole sitä työpaikkaa niin ei ole varaa remontoida. Parisuhde on paska ja lapset häpeää noloa äitiä. Mun koko elämä meni ihan perseelleen, mutta nyt on liian myöhästä korjata enää mitään. Mulla ei oo mitään virkaa: odotan vaan kuolemaa.

[/quote]

Eikö se suomalaisten keski-ikä ollut jotain 63 tai 66v (riippuu sukupuolesta), eli laskennallisesti olet jo kauan sitten elänyt puolet elämästäsi. Ongelma on se ettet elä "laskennallisesti". Lapsena vuosi oli todella pitkä aika. Mitä vanhemmaksi tulet, sitä nopeammin aika kuluu. Olet elänyt 10 vuotiaana yli puolet elämästäsi jos mietitään miten koet ajan. Yli 40 vuitiaana aika kuluu todella nopeasti. Vuosi on ohi todella äkkiä. Jos olet huolissasi elämäsi rapistumisesta, ei hätää, et sure kauaa. Loppu tulee yllättävän äkkiä.

[/quote]

Siis mitä? Elinajanodote ei ole Suomessa ollut noin matala (vähän yli 60 vuotta) enää pitkiin, pitkiin aikoihin. Se ei ole noin matala edes Venäjällä (paitsi ehkä venäläisillä miehillä), jossa on koko Euroopan matalin elinajanodote. Laita 20 vuotta noihin lukuihin lisää, niin ollaan lähempänä totuutta suomalaisten elinajanodotteen suhteen.

Miten jollakin voi olla noin vääristynyttä käsitystä suomalaisten keskimääräisestä eliniästä.

[/quote]

60 tai 80, ei oleellista. 40-60 on kuitenkin ohi yhdessä hujauksessa ja 60-x kuluu kuolemaa odotellessa ja tv ohjelmien tasosta valittaessa. Jos ei joku tauti ole vienyt ennen sitä.

[/quote]

Enpä tunne kuvailemiasi yli kuusikymppisiä ihmisiä. Sen sijaan tunnen yli kuusikymppisiä ihmisiä, jotka ovat oikein pirteitä ja virkeitä, liikunnallisia, harrastavat, matkustavat, viettävät lähiestensä kanssa aikaa. Jotkut ovat vielä työelämässäkin mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 23:03"] [quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:59"] Juurikin asennekysymys: 1. Yhyy, en ole enää 20, nyt odotan arkussa, että joku tulisi ja iskisi naulat paikalleen. 2. Olen 40, minulla on erilaiset vahvuudet kuin 20-vuotiaana, nyt otan kaiken irti niistä ja haen ilon ja onnen niistä asioista.   Meinaatko tosiaan voivotella loppuelämäsi sitä mitä ET voi tehdä (ja moni asia listallasi on "En voi tehdä" listalla vain päässäsi). [/quote] Luitko tuon jostain itsehoito-oppaasta, jonka myymisestä joku ALLE NELIKYMPPINEN tienaan omaisuuden. [/quote] En, vaan olen itse yli nelikymppinen mies, jolla ei ole aikomustakaan murehtia iän kertymistä, vaan nauttia elämästä sen jokaisessa vaihessa. 100-vuotiaana minä järjestän rollaattori-kisoja ja etsin reseptejä maukkaimpiin ruokasoseisiin :-) [/quote] Ihana :)

[/quote]

Niin olenkin ;-), mistä tiesit?

Vierailija
24/104 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä miten te jaksatte yrittää tsemppaa läpeensä myrkyllistä, negatiivista, ahdistunutta ja ahdistavaa ap:ta. Mua ei kiinnosta onko apn:n elämä ohi. Luuseri mikä luuseri.

Tulee mieleen ne parikymppiset ikärasistit, jotka jaksoi dissata mua ja talloa mun itsetuntoa, kun mulla oli yli kolmekybäsenä rohkeutta mennä opiskelemaan heidän joukkoonsa. Samat ikärasistit varmasti nelikybäsenä itkee kuinka elämä ohi... Mä en jaksa niistä välittää, pääasia etten itse ole samanlainen! :)

Vierailija
25/104 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin todella tanssimisesta, mutta siihe ei kuulunut häpeän tunne. Voitko väittää, että 40-v nainen menee nuorisodiskossa ihan siinä muiden mukana? Joo ei mene. Varttuneille on omat paikat joissa soitetaan jotain halavatun Bonnie M:ää. ap

Vierailija
26/104 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:22"]No jos saisit huomenna tietää, että sinulla on vaikka kolme kuukautta elinaikaa, niin olisitko iloinen vai surullinen vai ihan sama?
[/quote]

Varmaan ahdistunut, miten perhe pärjää, surullinen lasten takia. En kauheasti mitään hyvää näe edessäpäin, paitsi lasten kasvamisen seuraaminen. Mutta kai se siinä tilanteessa harmittaisi. ap

Vierailija
27/104 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:26"]

Tykkäsin todella tanssimisesta, mutta siihe ei kuulunut häpeän tunne. Voitko väittää, että 40-v nainen menee nuorisodiskossa ihan siinä muiden mukana? Joo ei mene. Varttuneille on omat paikat joissa soitetaan jotain halavatun Bonnie M:ää. ap

[/quote]

Ja olet vahvasti sitä mieltä, että vain nuoriso kuuntelee diskoa? Ei tod. vaan ne jotka olivat nuoria silloin kun disko oli uutta. Sinä käyt väärissä paikoissa. Mutta ei sillä ole väliä, sinä löydät aina jonkun syyn olla olematta onnellinen. Jos saisit kaiken mitä haluaisit, itkisit kun ukko puristaa hammastahnatuubia väärästä paikasta, tai juorulehtesi oli rypistynyt postissa tms.

Vierailija
28/104 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:31"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:26"]

[/quote]

Ja olet vahvasti sitä mieltä, että vain nuoriso kuuntelee diskoa? Ei tod. vaan ne jotka olivat nuoria silloin kun disko oli uutta. Sinä käyt väärissä paikoissa. Mutta ei sillä ole väliä, sinä löydät aina jonkun syyn olla olematta onnellinen. Jos saisit kaiken mitä haluaisit, itkisit kun ukko puristaa hammastahnatuubia väärästä paikasta, tai juorulehtesi oli rypistynyt postissa tms.
[/quote]

Whatever. Ehkä jossain Helsingissä on valinnanvaraa. Ja toisaalta, jos kerran vuodessa käy baarissa niin ei sillä muutenkaan ole väliä. Kumma vimma on kieltää se, että 40-vuotiaana ei enää mene parikympoisestä vaikka mitä tekisi. Ei ole enää paluuta moniin niihin asioihin, joista silloin pidin. ap

Vierailija
29/104 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:37"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:31"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:26"] Tykkäsin todella tanssimisesta, mutta siihe ei kuulunut häpeän tunne. Voitko väittää, että 40-v nainen menee nuorisodiskossa ihan siinä muiden mukana? Joo ei mene. Varttuneille on omat paikat joissa soitetaan jotain halavatun Bonnie M:ää. ap [/quote] Ja olet vahvasti sitä mieltä, että vain nuoriso kuuntelee diskoa? Ei tod. vaan ne jotka olivat nuoria silloin kun disko oli uutta. Sinä käyt väärissä paikoissa. Mutta ei sillä ole väliä, sinä löydät aina jonkun syyn olla olematta onnellinen. Jos saisit kaiken mitä haluaisit, itkisit kun ukko puristaa hammastahnatuubia väärästä paikasta, tai juorulehtesi oli rypistynyt postissa tms. [/quote] Whatever. Ehkä jossain Helsingissä on valinnanvaraa. Ja toisaalta, jos kerran vuodessa käy baarissa niin ei sillä muutenkaan ole väliä. Kumma vimma on kieltää se, että 40-vuotiaana ei enää mene parikympoisestä vaikka mitä tekisi. Ei ole enää paluuta moniin niihin asioihin, joista silloin pidin. ap

[/quote]

Whatever itsellesi, olen yli 40, ja olen tällä iällä seurustellut yli 40v 2 lapsen yh:n kanssa, jonka kanssa kävimme yhdessä metallimusiikki-keikoilla. Usein muita samanikäisiä menossa mukana ja jos ei ollut, niin mitä väliä, meillä oli tosi mukavaa ja nuoret eivät katsoneet nenänvarttaan pitkin, päinvastoin. Mutta ymmärän, että sillä ei ole mitään väliä, koska sinä piehtaroit mielummin negatiivisuudessa.

Vierailija
30/104 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:37"]

Whatever. Ehkä jossain Helsingissä on valinnanvaraa. Ja toisaalta, jos kerran vuodessa käy baarissa niin ei sillä muutenkaan ole väliä. Kumma vimma on kieltää se, että 40-vuotiaana ei enää mene parikympoisestä vaikka mitä tekisi. Ei ole enää paluuta moniin niihin asioihin, joista silloin pidin. ap

[/quote]

Niin no, kaipa ihmiset vain yleensä kiinnostuu toisenlaisista asioista nelikymppisenä, eivätkä edes haluaisi mennä sinne diskoilemaan ja etsimään epätoivoisesti miestä- sen takia ehkä siis monet eivät samaistu ahdinkoosi koska he eivät edes halua parikymppisen elämää.

Vierailija
31/104 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:43"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:37"]

[/quote]

Niin no, kaipa ihmiset vain yleensä kiinnostuu toisenlaisista asioista nelikymppisenä, eivätkä edes haluaisi mennä sinne diskoilemaan ja etsimään epätoivoisesti miestä- sen takia ehkä siis monet eivät samaistu ahdinkoosi koska he eivät edes halua parikymppisen elämää.
[/quote]

Näinpä se varmaan on. Yllättävän moni on kokenut nuoruutensa epämiellyttävänä. Minulla toisin päin, opiskeluaika oli elämäni parasta aikaa ja minulla on ikävä niitä aikoja. Harmi ettei nuoruuden positiivisuus sitten enää kantanut tänne asti. Nyt tiedän mitä valitsisin toisin, silloin luulin tekeväni oikeita valintoja mm. uran suhteen. ap

Vierailija
32/104 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:41"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:37"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:31"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:26"] Tykkäsin todella tanssimisesta, mutta siihe ei kuulunut häpeän tunne. Voitko väittää, että 40-v nainen menee nuorisodiskossa ihan siinä muiden mukana? Joo ei mene. Varttuneille on omat paikat joissa soitetaan jotain halavatun Bonnie M:ää. ap [/quote] Ja olet vahvasti sitä mieltä, että vain nuoriso kuuntelee diskoa? Ei tod. vaan ne jotka olivat nuoria silloin kun disko oli uutta. Sinä käyt väärissä paikoissa. Mutta ei sillä ole väliä, sinä löydät aina jonkun syyn olla olematta onnellinen. Jos saisit kaiken mitä haluaisit, itkisit kun ukko puristaa hammastahnatuubia väärästä paikasta, tai juorulehtesi oli rypistynyt postissa tms. [/quote] Whatever. Ehkä jossain Helsingissä on valinnanvaraa. Ja toisaalta, jos kerran vuodessa käy baarissa niin ei sillä muutenkaan ole väliä. Kumma vimma on kieltää se, että 40-vuotiaana ei enää mene parikympoisestä vaikka mitä tekisi. Ei ole enää paluuta moniin niihin asioihin, joista silloin pidin. ap

[/quote]

Whatever itsellesi, olen yli 40, ja olen tällä iällä seurustellut yli 40v 2 lapsen yh:n kanssa, jonka kanssa kävimme yhdessä metallimusiikki-keikoilla. Usein muita samanikäisiä menossa mukana ja jos ei ollut, niin mitä väliä, meillä oli tosi mukavaa ja nuoret eivät katsoneet nenänvarttaan pitkin, päinvastoin. Mutta ymmärän, että sillä ei ole mitään väliä, koska sinä piehtaroit mielummin negatiivisuudessa.
[/quote]

Metallimusiikkia nyt kuuntelee papatkin.

Vierailija
33/104 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:53"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:41"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:37"] [quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:31"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:26"] Tykkäsin todella tanssimisesta, mutta siihe ei kuulunut häpeän tunne. Voitko väittää, että 40-v nainen menee nuorisodiskossa ihan siinä muiden mukana? Joo ei mene. Varttuneille on omat paikat joissa soitetaan jotain halavatun Bonnie M:ää. ap [/quote] Ja olet vahvasti sitä mieltä, että vain nuoriso kuuntelee diskoa? Ei tod. vaan ne jotka olivat nuoria silloin kun disko oli uutta. Sinä käyt väärissä paikoissa. Mutta ei sillä ole väliä, sinä löydät aina jonkun syyn olla olematta onnellinen. Jos saisit kaiken mitä haluaisit, itkisit kun ukko puristaa hammastahnatuubia väärästä paikasta, tai juorulehtesi oli rypistynyt postissa tms. [/quote] Whatever. Ehkä jossain Helsingissä on valinnanvaraa. Ja toisaalta, jos kerran vuodessa käy baarissa niin ei sillä muutenkaan ole väliä. Kumma vimma on kieltää se, että 40-vuotiaana ei enää mene parikympoisestä vaikka mitä tekisi. Ei ole enää paluuta moniin niihin asioihin, joista silloin pidin. ap [/quote] Whatever itsellesi, olen yli 40, ja olen tällä iällä seurustellut yli 40v 2 lapsen yh:n kanssa, jonka kanssa kävimme yhdessä metallimusiikki-keikoilla. Usein muita samanikäisiä menossa mukana ja jos ei ollut, niin mitä väliä, meillä oli tosi mukavaa ja nuoret eivät katsoneet nenänvarttaan pitkin, päinvastoin. Mutta ymmärän, että sillä ei ole mitään väliä, koska sinä piehtaroit mielummin negatiivisuudessa. [/quote] Metallimusiikkia nyt kuuntelee papatkin.

[/quote]

Juuri niin, ja kukaan ei dissaa muita keikoilla :-) Metalliväki on kai sitten suvaisevampaa kuin disko-hileet?

Vierailija
34/104 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:50"]

Näinpä se varmaan on. Yllättävän moni on kokenut nuoruutensa epämiellyttävänä. Minulla toisin päin, opiskeluaika oli elämäni parasta aikaa ja minulla on ikävä niitä aikoja. Harmi ettei nuoruuden positiivisuus sitten enää kantanut tänne asti. Nyt tiedän mitä valitsisin toisin, silloin luulin tekeväni oikeita valintoja mm. uran suhteen. ap

[/quote]

Olitko sellainen "suosittu" henkilö? Jotenkin tuntuu, että semmoisille vanheneminen on hankalampaa kuin muille, koska jos on kaunis, suosittu, itsevarma nuori ihminen jonka elämässä tapahtuu vaikka mitä jännittävää, niin onhan samanmoisia elämyksiä kai jollain lailla vaikeampi saavuttaa myöhemmin. Nimenomaan samanlaisia, varmasti toisenlaisiakin on olemassa..nimittäin itseäni ahdistaa ikääntymisessä ainoastaan ulkonäön rapistuminen ja toki mahdolliset lisääntyvät terveyshuolet, mutta melkeinpä mitään semmoista ei voi enää tapahtua, mikä olisi huonompaa kuin ikävuodet 0- 30 v. Jos ei lasketa ydinsotaa ja muuta vastaavaa katastrofia.

Vierailija
35/104 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suattaa se niinnii olla ! Mutta vielä on kesää jäljellä kun ei ole edes alkanut :)

Vierailija
36/104 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:37"]Kumma vimma on kieltää se, että 40-vuotiaana ei enää mene parikympoisestä vaikka mitä tekisi. Ei ole enää paluuta moniin niihin asioihin, joista silloin pidin. ap

[/quote]

Alussa sun ongelmassa oli kyse siitä, että tuntuu, kuin elämä olisi ohi nelikymppisenä. Nyt sitten siitä, että ei enää mene parikymppisestä. Koita edes päättää.

Sulla on paska olo, ja kuvittelet, että se helpottaa sillä, että saat todistettua, että kaikkien muidenkin elämä on paskaa. Mutta sori, kun ei ole.

Vierailija
37/104 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:42"]

No nyt on yhteishaku käynnissä, hae yliopistoon. Muuta yksiöön ja syö makaronia. Ihanaa opiskelijaelämää...

[/quote]

Joo ja sitä se nelikymppinen ei olekaan ehtinyt tehdä elämänsä aikana.

Vierailija
38/104 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:05"]

Toi on just paras ikä, on jo elämänkokemusta ja itsetuntemusta jotta tietää mitä tarvitsee ollakseen onnellinen.

terveisin 19-vuotias.

[/quote]

Heh heh. Jos mielestäsi pitää olla 40-vuotias tietääkseen tuon, niin ethän sinä sitä 19-vuotiaana voi vielä älytä sanoa.

Sitäpaitsi on pelkkä klisee väittää mokomaa.

Vierailija
39/104 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 23:28"]

Eihän ongelma ole tässä vanheneminen itsessään vaan ap:n tekemät valinnat, joiden vuoksi hän pitää elämäänsä epätyydyttävänä. Olen aina ihmetellyt niitä, jotka haikailevat parikymppisen elämää. Mitä sen ikäisellä oikeasti on, mitä varttuneemmalla ei? Hehkeä ulkomuoto, jonka avulla saa huomiota vastakkaiselta sukupuolelta? Sen varaanko oma itsetunto rakentuu? Nelikymppisellä sen sijaan on (jos on tehnyt hyviä valintoja) mielenkiintoinen työ ja taloudellista turvaa, voi syödä hyvin, matkustella, harrastaa, shoppailla ja vaikka sisustaa hinnasta välittämättä. Minä ainakin nyt 32-vuotiaana saan jo selvästi vähemmän huomiota miehiltä kuin vaikka viisi vuotta sitten mutta en kyllä sitä kaipaakaan! Ihan tarpeeksi ehdin paistatella miesten ihailemana, nyt minua kiinnostavat huomattavasti enemmän omaan uraan liittyvät haasteet ja ammatilliset onnistumiset.

[/quote]

Kerropa mulle, että mistä mun olisi pitänyt arvata parikymppisenä eli noin vuonna 1995, että kun luen itseni filosofian tohtoriksi, niin se ei auta mitään koska vuonna 2015 niitäkin on työttömänä pilvin pimein? Koko nuoruuteni meni nenä kiinni kirjassa, kun muut hankkivat kokemuksia. Pidin itseäni rumana, joten en saanut juuri seksikokemuksiakaan, huomiota sain kylläkin vääränlaisilta eli kontrolloivilta narsistimiehiltä. Vähän kolmenkympin jälkee terveys meni paskaksi ja sitten tuli työttömyys, vaikka olen mielestäni ollut ihan hyvä tutkija. Osa väestä vain potkittiin pois. Ulkonäkö on mennyt ja vaikka parisuhde on perseestä, ei voi erota ellei halua jäädä yksin. Ystävät kaikkosivat kun tein pitkää tutkijan työpäivää loppuvaiheessa koko ajan, enkä jaksanut mitään muuta. Mitään uusia harrastuksia ei oikeastaan kannata aloittaa, koska niissä ei voi enää kehittyä yhtä hyväksi kuin nuorempana. Vaikkapa ratsastusta tai vuorikiipeilyä ei kannata tehdä, sillä jos jotain sattuu siitä ei enää toivu kuten nuorempana.

Olen samaa mieltä kuin ap., ei tässä kyllä enää mitään positiivista ole tulossa, ellei sellaiseksi lasketa sitä, että on vielä sentään hengissä.

Vierailija
40/104 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 00:13"]

52/58 nostaa kädet pystyyn. Tukehdu surkeuteesi, sori. Itse olen lähempänä neljääkymmentä aloittanut ilmailuharrastuksen, en sauvakävelyä, ja mies jonka kanssa seksiä harrastan ei ole jossain aiemmassa viestissä kuvailemasi läskimaha. Oiskohan siihen jouku suuri universaalinen syy, että tällaisia asioita on juuri mulla eikä sulla, en tiedä.

[/quote]

Eikös lentolupakirjan saamisessa ole 40-v. raja? Ja jos et ole sitä vielä täyttänyt, niin turha tulla tänne elvistelemään. Parissa vuodessa ehtii kroppa rapistua tosi paljon. Ei se mene kaikilla tasaisesti, vaan jos tulee joku kova stressitilanne, niin yhtenä aamuna vaan käytännössä heräät siihen, että naama on alkanuy roikkua. Näin itselleni kävi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi