Juha Perälä ihmetteli Instagramissa, miksi yöllä maksetaan enemmän palkkaa vaikka töitä on vähemmän kuin päivällä.
Juha Perälä suututti hoitajat – ihmettelee yötyötä tekevien palkanlisää
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/f02e3a57-9866-41ea-b82e-e1284b…
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse 16 vuotta 3-vuoroa tehneenä voin kertoa, että metalliteollisuudessa teen juuri saman työmäärän yövuorossa kuin muissakin vuoroissa. Työstökoneista tallentuu dataa kuinka niitä on pidetty käynnissä. Työnjohto voi tutkailla hyvin tarkasti mitä yöllä on tapahtunut.
Totta, mutta koneet ovat nykyään sen verran automatisoituja että työntekijän tehtäväksi jää lähinnä valvoa että kaikki menee oikein. Mahdollisesti lisäksi tehdä jotain mittauksia, mutta kuitenkin työajasta suurin osa menee muuhun kuin itse työntekoon. Todennäköinen työnantajasi on joko SSAB tai Outokumpu.
Miten tämä liittyy tähän keskusteluun? Ei se yksittäinen työntekijä tee sen enempää töitä päivävuorossakaan. Yöhoitajan aika menee lähinnä valvomiseen, että kaikki menee hyvin, toisin kuin päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Ristus mikä tollo. On niin tyhmä ettei tajua olevansa tyhmä. Itse olen tehnyt vuorotyötä eri tehtaissa vuosikausia ja voin sanoa ettei mikään tapa ihmistä niin tehokkaasti kuin katkeava kolmivuoro. Viisi yövuoroa ja viikonlopun jälkeen alkaa uusi viikko joka on aamua tai iltaa, puhettakaan mistään pitkistä vapaista joista aina niin kohkataan. Tämä vuoromalli on hyvin yleinen tehdastyössä.
Palkkaa yövuoroilta sai pari euroa enemmän. Ei todellakaan korvannut sitä kärsimystä mitä yövuorot tuo tullessaan. Lopulta söin nukahtamislääkkeitä kun en nukkunut enää mihinkään vuorokauden aikaan. Verenpaine hyppäsi ihan uusiin lukemiin. Paino nousi 10 kiloa. Yövuoroviikkoina en jaksanut käydä edes ruokakaupassa. Yritä siinä elää normaalia elämääkin. Koko elämä pyöri töiden ja nukkumisen ympärillä. Ja töitä todella riitti, ihan urakkavauhtia niitä painettiin linjalla yövuorossakin, ei se tahti mitenkään päivästä eroa. Tuottaa pitää tasan sama määrä kuin päivälläkin.
Lätäsisin turpiin tuota tyyppiä jos tulis vastaan.
Sinähän se tässä tollo olet, kun otat henk.koht. jonkun sanomiset. Kolmivuorotyö on rasittavaa, mutta sitä nut vaan pitää tehdä. On sellaisia töitä, joissa yövuoro on päivävuoroa helpompaa, miksi sitä ei saisi sanoa ääneen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ristus mikä tollo. On niin tyhmä ettei tajua olevansa tyhmä. Itse olen tehnyt vuorotyötä eri tehtaissa vuosikausia ja voin sanoa ettei mikään tapa ihmistä niin tehokkaasti kuin katkeava kolmivuoro. Viisi yövuoroa ja viikonlopun jälkeen alkaa uusi viikko joka on aamua tai iltaa, puhettakaan mistään pitkistä vapaista joista aina niin kohkataan. Tämä vuoromalli on hyvin yleinen tehdastyössä.
Palkkaa yövuoroilta sai pari euroa enemmän. Ei todellakaan korvannut sitä kärsimystä mitä yövuorot tuo tullessaan. Lopulta söin nukahtamislääkkeitä kun en nukkunut enää mihinkään vuorokauden aikaan. Verenpaine hyppäsi ihan uusiin lukemiin. Paino nousi 10 kiloa. Yövuoroviikkoina en jaksanut käydä edes ruokakaupassa. Yritä siinä elää normaalia elämääkin. Koko elämä pyöri töiden ja nukkumisen ympärillä. Ja töitä todella riitti, ihan urakkavauhtia niitä painettiin linjalla yövuorossakin, ei se tahti mitenkään päivästä eroa. Tuottaa pitää tasan sama määrä kuin päivälläkin.
Sinähän se tässä tollo olet, kun otat henk.koht. jonkun sanomiset. Kolmivuorotyö on rasittavaa, mutta sitä nut vaan pitää tehdä. On sellaisia töitä, joissa yövuoro on päivävuoroa helpompaa, miksi sitä ei saisi sanoa ääneen?
Ja niissähän se määritetään että sitä kolmivuorotyötä nyt pitäisi vaan tehdä ilman että siitä maksetaan lisiä?
Vierailija kirjoitti:
Typerä idiootti. Nyt yrittää korjailla. Näitä on. Yksi kaverini kysyi minulta kerran, että miksi minä käyn viikonloppuisin töissä (olen sairaalassa hoitajana). En tiennyt mitä vastata, koska kysymys oli niin järjetön. Hän ei ihan oikeasti tajunnut.
Et sinäkään tiedä kaikkien alojen työaikakäytännöistä ja tesseistä kaikkea. Jotenkin tämä keskustelu tuo ikävällä tavalla esiin sitä että turhan moni kokee olevansa maailman napa.
Minä en esimerkiksi tiennyt että nk. periodityötä on olemassakaan ennen kuin itse tein sitä enkä ihmettele enkä moiti ketään joka ei asiaa tiedä. On erittäin yksinkertaista selittää mistä siinä on kysymys.
Tuo herra Perälä toki vaikuttaa melko simppeliltä ihmiseltä jonka on vaan pakko keksiä somepäiivotyksiä. Mutta yhtä simppeleitä vasta-argumentteja n tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse 16 vuotta 3-vuoroa tehneenä voin kertoa, että metalliteollisuudessa teen juuri saman työmäärän yövuorossa kuin muissakin vuoroissa. Työstökoneista tallentuu dataa kuinka niitä on pidetty käynnissä. Työnjohto voi tutkailla hyvin tarkasti mitä yöllä on tapahtunut.
Totta, mutta koneet ovat nykyään sen verran automatisoituja että työntekijän tehtäväksi jää lähinnä valvoa että kaikki menee oikein. Mahdollisesti lisäksi tehdä jotain mittauksia, mutta kuitenkin työajasta suurin osa menee muuhun kuin itse työntekoon. Todennäköinen työnantajasi on joko SSAB tai Outokumpu.
Miten tämä liittyy tähän keskusteluun? Ei se yksittäinen työntekijä tee sen enempää töitä päivävuorossakaan. Yöhoitajan aika menee lähinnä valvomiseen, että kaikki menee hyvin, toisin kuin päivällä.
Tämähän se taisi olla Perälän alkuperäinen pointti: Miksi varmuuden vuoksi tarkkailusta maksetaan enemmän kuin sille, joka tekee koko ajan aktiivisesti työtä?
Ihmekös tuo kun pirssissäkin moni ihmettelee
kuljettajalle että pitääkö tästä vielä jotain maksaa. Maailma muuttuu ja kehittyy.😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se taisi olla Perälän alkuperäinen pointti: Miksi varmuuden vuoksi tarkkailusta maksetaan enemmän kuin sille, joka tekee koko ajan aktiivisesti työtä?
Siksi että veronmaksajat ja kuntapäättäjät haluavat että joku myös tarkkailee niitä toisia veronmaksajia varmuuden vuoksi etteivät nämä pääsi häiritsemään yhteiskunnan imagoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisiä pidetään töissä jossa ei tarvitse mitään tehdä? Jos kukaan ei tarvitse hoitajaa sairaalassa yöllä tai jouluaattoiltana miksi siellä on potilaita, miksi he eivät mene kotiinsa?
Lakisääteisesti työntekijä paikalla 24/7.
-lastenkodin yökkö-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisiä pidetään töissä jossa ei tarvitse mitään tehdä? Jos kukaan ei tarvitse hoitajaa sairaalassa yöllä tai jouluaattoiltana miksi siellä on potilaita, miksi he eivät mene kotiinsa?
Lakisääteisesti työntekijä paikalla 24/7.
-lastenkodin yökkö-
Se että lastenkodissa on oltava aikuinen läsnä ympäri vuorokauden ei ole mikään kovin vaikeasti ymmärrettävä asia ilman lakiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
👏👏👏 eikun sinä menet varmuuden vuoksi ydinvoimalaan, sähkölaitokseen, sairaalaan,lastenkotiin.
Ääliö. Se varmuuden vuoksi tarkkailu vaatii samaa osaamista kuin se aktiivinen työkin. Kukaan ei tekidi kuin noita aktiivivuoroja, jos niistä maksettaisiin korkeampi palkka. Mutta eikun tehdään vain näin orovopelke, jätetään ydinvoimalat, palolaitokset, lastenkodit yöksi ilman valvontaa, niin säästetään vielä eneän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kansat itsepäisesti nukkuvat öisin ja valvovat päivisin? Eix se oo ihanaa et saa valvoo myöhään eikä aikuiset käske nukkumaan? Musta nukkumaanmenoajat vois unohtaa ja siirtyä 24/7 -yhteiskuntaan jossa mikään ei menisi ikinä kiinni. Sais Peräläkin pitää viihdyttävää showta yölläkin ilman ikäviä rajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaisi kutsua Perälä ns sorvin ääreen, eli johonkin vanhustenhoitoyksikköön. Yöhoitajan mukaan tekemään kaikkea mitä eteen tulee. Vähintään avustamaan. Yövuoron jälkeen hän sitten raportoisi radiossa kokemuksestaan. Kuka ottaa kopin ideasta?
Miksi? Mitä se hyödyttäisi?
Sen kuulisi sitten. Kun näkee mitä se yötyö on käytännössä mieli voi muuttua. Tai sitten ei.
Ei sitä voi sinne laittaa jos se joutuisi vaihtamaan kahdentoista vaipat ja sen lisäksi viemään pari suihkuun ja vaihtamaan kaikki petivaatteet niin sehän olisi jo yhden yön jälkeen työkyvytön.
En tiennyt, kuka Perälä on.
Näköjään joku juontaja. He usein luulevat olevansa hauskoja.
Muistakaa nimi Juha "melkein mensa" Perälä. Luojan kiitos en ole koskaan katsonut ohjelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaisi kutsua Perälä ns sorvin ääreen, eli johonkin vanhustenhoitoyksikköön. Yöhoitajan mukaan tekemään kaikkea mitä eteen tulee. Vähintään avustamaan. Yövuoron jälkeen hän sitten raportoisi radiossa kokemuksestaan. Kuka ottaa kopin ideasta?
Miksi? Mitä se hyödyttäisi?
Sen kuulisi sitten. Kun näkee mitä se yötyö on käytännössä mieli voi muuttua. Tai sitten ei.
Jos hän olisi puhunut hoitotyöstä, ymmärtäisin tarpeesi ”näyttää mitä se on”. Ja saattaisihan se vain vahvistaa hänen ajatustaan, osassa vanhusten hoitoyksiköissä yötyö on vähemmän kiireistä kuin päivätyö. Äitinikin kutonut monet sukat yövuorossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
👏👏👏 eikun sinä menet varmuuden vuoksi ydinvoimalaan, sähkölaitokseen, sairaalaan,lastenkotiin.
Ääliö. Se varmuuden vuoksi tarkkailu vaatii samaa osaamista kuin se aktiivinen työkin. Kukaan ei tekidi kuin noita aktiivivuoroja, jos niistä maksettaisiin korkeampi palkka. Mutta eikun tehdään vain näin orovopelke, jätetään ydinvoimalat, palolaitokset, lastenkodit yöksi ilman valvontaa, niin säästetään vielä eneän!
Aivan, samaa osaamista, ei lisäosaamista. Eikä kukaan ole puhunut korkeammasta palkasta päivällä, ihan vaan samasta palkasta. Sulla lähtee ihan lapasesta; kuka sanoi, että yötyö pitäisi lopettaa? Ja, jos väittää yötyötä vaativammaksi, valehtelee. Se on toki ärsyttävämpää ja perheelliselle inhottavaa, mutta ei se vaativampaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niissähän se määritetään että sitä kolmivuorotyötä nyt pitäisi vaan tehdä ilman että siitä maksetaan lisiä?
No kyllä, vallan hyvin voisi määritellä.
Ihan hyvä pointti tuossa oli, vaikka yllättäen taas suurimmalta osalta jäänyt pointti tajuamatta. Hoitotyötä ei esimerkiksi mainittu ollenkaan, silti suurin osa kommenteista on lähihoitajilta kuinka ”perältä vois tulla itte kattoon yöllä millaista se on!!!!” Meidän alalla sunnuntaivuorot on tosi kysyttyjä, ei mulla ole ainakaan väliä olenko töissä la vai su, silti sunnuntailta saa suuremman palkan. Toisekseen tekisin mieluummin yövuoroja kuin aikaisin aamusta, minun unirytmini sopisi siihen paremmin. Yötyön terveysvaikutukset johtuu siitä, että muu yhteiskunta on niin 8-16 keskeistä.
Arman A teki tämäntyyppistä toimittajan työtä, jossa oli viikon(?) jonkun työntekijän mukana ja "opissa".
Kermaperälä tuskin suostuu, ihmettelee vain passiivisena ja määräisi muidenkin asiat vailla pätevyyttä.
Suomalaista poliitikkoainesta. Sinne vaan nyt ehdokkaaksi "radiosta kaikkien tuttu" ja päättämään kansalaisten asioita.
Seuraava työministeri ?
Vähemmän tunnettu kuin jaajojaanaaja, joka auttamatta yhtä tyhmä, mutta inan paremmin ehkä vaiennut.