Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian(ko) poikamainen 2v tyttö?

Vierailija
29.03.2015 |

Minulla on 2v 3kk ikäinen tyttö joka on ollut aina poikamainen ja kiinnostunut vain poikien jutuista ja kokoajan poikamaiset mieltymykset vain vahvistuu. Tyttö on aivan innoissaan autoista, leluiksi kelpaavat vain autot ja piirretyistä katsomme vain autoja. Jalkapallon ja urheilun katsominen on aina ihan "wuhuu" en tiedä mistä lie perinyt. Liikenteessä on aina ihan innoissaan kun näkee autoja ja mopoja. Mitkään nuket ei kiinnosta ja kaupasta lähtee aina mukaan autoja. Olen yrittänyt ehdotella pinkkejä ja söpöjä "tyttömäisiä" autoja mutta aina lähtee mukaan se sininen auto. Sininen taitaa olla tytön lempiväri muutenkin. Mekkoja ei suostu pitämään ja alkaa venkoilemaan eikä suostu nousemaan lattialta ylös kun koitettiin jotain farkkuhamehaalaria kokeilla. Hyväksyn tietenkin tytön sellaisena kuin on, vaikka en prinsessa leikkejä ja "kivoja" vaatteita hänelle voikaan ostella. Olen vain todella hämmentynyt että tässäkö vaiheessa jo kaikki nämä asiat tulevat, näin aikasiin? Tuntuu että kokoajan saa olla selittämässä sukulaisille kun valittavat  että ala ostelemaan tytölle nukkeja ja tyttöjen juttuja että eiköhän olisi jo niiden aika, ei enää poikien leluja.. kyllä meillä on nukkeja sun muuta mutta nurkassa lojuvat.

Onko muilla kokemusta samasta asiasta?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 12:31"] [quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:38"] [quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 10:23"] [quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 10:09"] Ap sun kirjoituksesta tulee sellainen kuva, että sanot hyväksyväsi tyttösi mieltymykset, mutta että silti sisimmässäsi ajattelet hänessä olevan jotain vikaa. Et sinä muuten täällä kyselisi apuja, jos aidosti hyväksyisit lapsesi poikamaisuyden. Muuta ajattelumalliasi, sillä lapsi kyllä vaistoaa tuollaisen teennäisyyden. Mitä muihin sukulaisiin tulee, puhu heille. Sano että tyttö on sellainen kuin on ja että hän saakin olla. Puhu siitä kuinka tärkeää lapsi on hyväksyä omana itsenään. Totta sun lapsesi mielipide on tärkeämpi kuin sukulaisten? [/quote] Siksi täällä kyselen koska tytön sukulaiset ja isä eivät ole suomalaisia, eivätkä tätä asiaa ymmärrä vaikka kuinka selittäisin. Ovat kotoisin sellaisesta maasta jossa esim. homous on lailla kielletty. Tarkoitan siis sitä että heidän ajatusmaailmansa ei veny senttiäkään sen yli että tytöillä on hame ja piste. Yritän lastani suojella antaa hänen olla sellainen kun on, asia ei muuten minua häiritsisi. [/quote]   Ja kuitenkin kirjoitit avauksessa pitkällisesti siitä miten tyttäresi suhtautuu autoihin, liikenteeseen, minkävärisistä autoista hän pitää ja millaisia videoita hänellä katselutat.  Ongelma ei ole tytön "poikamaisuus" vaan kahden kulttuurin yhteensovittaminen perheessä. Tästä et vain viitsinyt/ jaksanut mitään mainita. Asutteko miehesi vai sinun kotimaassa? Kuten joku jo sanoi: miten sinun lähipiirisi suhtautuu asiaan? Vai oletko niin pinkki, "tyttömäinen" ja tottelevainen, että olet alistunut miehen suvun ja kulttuurin arvoille?   28  [/quote] Yritin vain parhaani mukaan selittää miltä minusta tuntuu koska kuulen mieheltä ja hänen vanhemmiltaan kokoajan tuosta asiasta. "aina vaan auto, auto, auto, osta sille jotain muuta" Mitä sinä luulet minkalainen tästä ketjusta olisi tullut jos olisin maininnut aloituksessa jotain lapsen isän sukujuurista? Niinpä.. Minut olisi varmaan haukuttu ja kivitetty hengiltä että itseppä miehesi valitsit kärsi seuraukset ym. Ihan suomessa asutaan ja miehen perhe on asunut täällä 16 vuotta. Minulla ei ole muuta "lähipiiriä" kuin omat vanhemmat jotka eivät pidä kovinkaan paljon yhteyttä. Joten minusta on aina tuntunut siltä että minulla ei omaa sukua ja sitä tukiverkostoa ole. Olen siis täysin riippuvainen anopin avusta jos joskus tarvitsen lapselle hoitajaa. [/quote] Etkä ole riippuvainen. Hoitajia saa rahalla. [/quote] Kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka perseessä. Mistähän minä maksan lapsen hoitajalle jos mies on työharjoittelussa, saa 700e käteen, minä opiskelija 234e. lapsilisä 95e asumistuki 435e. Yhteensä siis: 1464e/kk - vuokra ja laskut.   [/quote] Säästät ostamalla vähemmän niitä leluja.

[/quote]

Haluatko tulla katsastamaan meidän asunnon lelutilanteet ja muutenkin kartoittamaan mistä meillä säästetään, mm?
[/quote]
Käytöstavoista tunnut ainakin sinä säästävän.

Vierailija
2/60 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tue tyttösi ominaisuuksia. Siitä voi tulla vaikka insinööri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin aikanaan pojalle nuken mutta eihän poikaa nuket kiinnostaneet. Autoja, legoja ja sen sellasia piti olla.

Vierailija
4/60 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäätään pidät joitain värejä "poikien väreinä" ja juttuja "poikien juttuina?" Kuulostaa siltä, että sinun pitäisi muuttaa asenteitasi. Anns lapsen olla omanlaisensa, äläkö pakota häntä mihinkään valmiiseen muottiin.

Vierailija
5/60 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikin lapsena aina autoilla ym..eikä kotileikit ikinä kiinnostaneet vaikka toiset tytöt niitä leikki. Sukulaiset osteli nukkeja mutta omat vanhemmat onneksi sitä mitä toivoin, usein leikkiautoa. Meillä kävi vieraita jotka ihmetteli ettei ole koskaan nähnyt autoilla leikkivää tyttöä- tämä oli joskus 70-luvulla
. Olen kiitollinen vanhemmille että antoi mun olla sitä mitä olen. Ei huolta ap, yrität vain pitää puolesi niitä sukulaisia vastaan :-)

Vierailija
6/60 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta,  lapseni on jo 20 v. Luulisin hänen olevan paljon paremmin omiensa joukossa hirviporukassa, jääkiekossa ja muissa "miesten hommissa". Hänellä tuntuu olevan kyllä jotain vaikeuksia edelleen, vaikka hänet on aina hyväksytty sellaisena kuin on.

Minusta oli väärin jo pienenä, kun häntä eräät yrittivät pakottaa olemaan "oikea" tyttö. Kotona tyttömäisyys jäi siihen ,että sai perinnöksi siskojen mekot, mutta kukaan ei ole ollut meillä mikään hienohelma eikä barbeilla tai muilla sellaisilla leluilla leikitty koskaan. Sen sijaan leikeissä oli eläimiä ja koneita, joista ei ollut puutetta.

Onneksi melkein koko ikäluokka koulussakin oli poikia, joiden joukossa hän sai temmeltää mielin määrin. Muiden ihmisten suhtautuminen ei ole ollut koskaan ongelma.  En tiedä, oliko yhdellä pojalla vaikeampaa, kun oli ainoana poikana tyttöjen joukossa.

Vierailija
7/60 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 09:42"]Nyt olet vaarallisilla vesillä! Mikäli et hyväksy lastasi sellaisena kuin hän on, tuhoat lapsi - äiti suhteen lopullisesti ja voit olla ajamassa lastasi itsemurhaan. Lapsesi voi olla intersukupuolinen tai raskauden aikana hänen aivonsa ovat saaneet tujumman annoksen testosteronia. Sitä et voi enää mitenkään muuttaa eikä poikamaisuus ole lapsesi syytä. HYVÄKSY SE.
[/quote]

Voihan hän haluta olla tyttö, mutta kiinnostunut asioista jotka ahdasmieliset mieltää "poikien jutuiksi". Turha alkaa heti vetämään mitään johtopäätöksiä raskauden testosteronitasoista...

Vierailija
8/60 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olet vaarallisilla vesillä! Mikäli et hyväksy lastasi sellaisena kuin hän on, tuhoat lapsi - äiti suhteen lopullisesti ja voit olla ajamassa lastasi itsemurhaan. Lapsesi voi olla intersukupuolinen tai raskauden aikana hänen aivonsa ovat saaneet tujumman annoksen testosteronia. Sitä et voi enää mitenkään muuttaa eikä poikamaisuus ole lapsesi syytä. HYVÄKSY SE.

Vierailija
9/60 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Mä inhosin yläasteelle saakka kaikkea tyttömäistä. Kauhee huuto aina, kun äiti yritti saada mulle mekkoa päälle.

Vierailija
10/60 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Anna lapsesi olla sellainen kun hän haluaa. Helvetti tuollaisia ihmisiä jotka yrittävät pakottaa toisia johonkin tiettyyn muottiin: "Ku tytöillä nyt vaan kuuluu olla pinkkiä."

Häpeä itseäsi, AP!

Vierailija
11/60 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 09:42"]

Nyt olet vaarallisilla vesillä! Mikäli et hyväksy lastasi sellaisena kuin hän on, tuhoat lapsi - äiti suhteen lopullisesti ja voit olla ajamassa lastasi itsemurhaan. Lapsesi voi olla intersukupuolinen tai raskauden aikana hänen aivonsa ovat saaneet tujumman annoksen testosteronia. Sitä et voi enää mitenkään muuttaa eikä poikamaisuus ole lapsesi syytä. HYVÄKSY SE.

[/quote]

Mitähän kohtaa et ymmärtänyt tuossa lauseessa "Hyväksyn tietenkin tytön sellaisena kuin on, vaikka en prinsessa leikkejä ja "kivoja" vaatteita hänelle voikaan ostella" Onko sinulla suomen kielen ymmärtämisessä vikaa kenties? :) Lähinnä kaipasin kohtalon tovereita missä vaiheessa muilla tämä alkanut ja miten sukulaisten kanssa on menetelty. Se että itse hyväksyy ei tarkoita että muut sitä niin helposti ymmärtäisivät. En ole ikinä kieltänyt lapselta autoja tai sanonut että leikippäs nyt tyttöjen leluilla. Olen vain hiljaa vierestä seuraillut ja antanut tytön valita itse millä haluaa leikkiä.

Pitikin tulla tälläiselta palstalta neuvoja kyselemään, huoh..

Vierailija
12/60 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pimeä ap! Anna lapsen olla lapsi ja oma itsensä!

Vierailija
13/60 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plääh, lakkaa tuputtamasta niin joskus se oma-aloitteisesti vielä sen nuken valitsee.. ,eillä tytöllä oli 2-3v prinsessavaihe, ainoastaan mekot kelpasivat ja vain tyttömäiset leikit. Kummasti ne leikit siitä muuttu kun ikää tuli lisää. Nyt ei halua mekkoja käyttää, (5v)
Kaverisuhteilla on iso merkitys mieltymyksiin, tuonikäisellä ei tietty useinkaan kauheasti niitä kaverisuhteita ole. Se on tietysti ihan sattumankauppaa onko parhaat kaverit jatkossa poikia vai tyttöjä ja sen mukaan varmaan ne mieltymyksetkin muovautuu.

Vierailija
14/60 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 09:46"]

Mitä sitten? Anna lapsesi olla sellainen kun hän haluaa. Helvetti tuollaisia ihmisiä jotka yrittävät pakottaa toisia johonkin tiettyyn muottiin: "Ku tytöillä nyt vaan kuuluu olla pinkkiä." Häpeä itseäsi, AP!

[/quote]

Mitä minun käytännössä täytyy nyt hävetä? Lue vaikka vastaus tuosta ylempää.

Vierailija
15/60 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tyttöni on tuollainen. Tarhassakin saa aina kutsun ainoana tyttönä poikien synttäreille. Tosin on pian jo 5 v ja osaa leikkiä tyttöjenkin kanssa ja tykkää pukeutua hörhelöihin yms. Mutta nukeilla ei ole ikinä leikkinyt, autot on ihan suosikkeja. Mutta enpä ole huolissani :D

Vierailija
16/60 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika haluaa leikkiä nukeilla ja muilla ns tyttöjutuilla. Mitä sitten? Minusta joutaisi heittää romukoppaan ajattelumalli tyttöjen ja poikien lelut jne.
Itse 80-luvulla ala-asteella en saanut luistella hokkareilla "poikien" tyyliin. :(

Vierailija
17/60 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 09:48"]

Olet pimeä ap! Anna lapsen olla lapsi ja oma itsensä!

[/quote]

Miksi mä en ymmärrä teitä yhtään? Mitä väärää olen tehnyt, sekö tässä on vääryys että olen asiaa ajatellut ja ajatukseni täällä julki tuonut? Lapsi on saanut olla koko ikänsä ihan rauhassa sellainen kun on, meillä katsotaan autoja ja leikitään autoilla! Ikinä en ole mitään kieltänyt tai pakottanut tyttöä jollain nukeilla leikkimään. Ne nuket mitä täällä nurkassa lojuu on sukulaisita saatu joululahjaksi.Te taidatte olla pimeitä...

Vierailija
18/60 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ysi jatkaa: jotkut vanhemmat sukulaiset tuo lahjaksi just jotain nukkeja yms eivätkä ota kuuleviin korviinsa lahjatoiveita kysyessä että autot yms on se juttu

Vierailija
19/60 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 09:48"]

Plääh, lakkaa tuputtamasta niin joskus se oma-aloitteisesti vielä sen nuken valitsee.. ,eillä tytöllä oli 2-3v prinsessavaihe, ainoastaan mekot kelpasivat ja vain tyttömäiset leikit. Kummasti ne leikit siitä muuttu kun ikää tuli lisää. Nyt ei halua mekkoja käyttää, (5v) Kaverisuhteilla on iso merkitys mieltymyksiin, tuonikäisellä ei tietty useinkaan kauheasti niitä kaverisuhteita ole. Se on tietysti ihan sattumankauppaa onko parhaat kaverit jatkossa poikia vai tyttöjä ja sen mukaan varmaan ne mieltymyksetkin muovautuu.

[/quote]

Montakohan kertaa pitää vastata samaan kysymykseen, miksi ette lue vastauksia läpi ennenkuin kommentoitte. En tuputa, enkä ole ikinä tuputtanut. Etkö aloituksesta jo ymmärtänyt että meillä leikitään autoilla ja katsotaan piirrettynä autoja.

Vierailija
20/60 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin juuri tuollainen. Tykkään autoista, rakentamisesta, vauhdista ym. Äitini pakotti minut kouluiässä mekkoihin sun muuta. Musta tuli hiljainen ja pelokas, kun en kelvannut hänelle. Päästyäni omilleni vasta tajusin, että olenkin aika naisellinen ja herkkä, eikä se haitannut moottoriharrastuksia yhtään. Hetero olen ja hameessa kuljen. Anna lapsesi olla, mitä hän on. Muuten voit tehdä hänestä vaikka syömishäiriöisen rääpäleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme