Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka suuri osa kotonasi olevista tavaroista on hankittu käytettynä?

Vierailija
18.12.2021 |

Olen ilmeisesti elänyt jossain kuplassa ja ajatellut, että kierrätys on nykyään todella yleistä, mutta Julia Thurenin raha-aiheisessa podcastissa Ylellä kerrottiin, että kierrätys on yhä sellaista pienen porukan hommaa.

Oman kotini tavaroista aivan valtaosa on kierrätettynä hankittuja: sohva, kaksi nojatuolia, työpöytä, ruokapöytä, vaatekaappi, tv-taso, pyykinpesukone, monet keittiövempaimet.... Ehkä olisi helpompi miettiä sitä mikä ei ole ollut käytettyä: jotkut vaatteet ja kengät, yöpöytä, kirjahyllyt, TV ja kahvinkeitin.

Miten on, suositko kierrätettyä, vai ostatko suoraan uutta? Ja oli vastaus kumpi tahansa, niin miksi?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on puolet huonekaluista ostettu käytettynä. Sänkyä, sohvaa ja nojatuoleja en ole viitsinyt ostaa käytettynä, jos niiden mukana tulee jotain ei-toivottuja otuksia. Viime vuosina olen yrittänyt löytää käytettyjä ruokapöydän tuoleja vanhojen kiikkerien tuolien tilalle, mutta en ole löytänyt vielä sopivia.

Huonekalujen lisäksi olen ostanut käytettynä keramiikkaa, emalikattiloita, tarjottimia, puisia säilytysrasioita, koruja jne. Suurin osa tavaroista on kuitenkin uutena hankittuja.

Käytettyjen vaatteiden ostamisen koen hankalana vaatteiden istuvuuden kannalta. Harvoin myöskään osuu kohdalle sitä, mitä etsin tai tarvitsen. Ostan yleensäkin vaatteita todella harvoin ja etsin aina jotain tietynlaista vaatetta. Kirppikselle mennessä ei oikein voi etukäteen päättää, mitä haluaa löytää.

Vierailija
42/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonekaluista 95% hankittu käytettynä. Kodinkoneet ostetaan aina uusina. Vaatteista ehkä 30% käytettynä ostettu. Miehen vaatteet pelkästään uutena ostettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon teillä kierrättäjillä on tavaraa?

Itsellä on yhteensä 10 huonekalua (2 pöytää, 4 tuolia, sänky, sohva, tv-taso ja keittiöjakkara). Pikkuhiljaa tässä kymmenen vuoden omillani asumisen aikana nämä hankkinut. Aiemmin minulla oli pienempi sänky, joka meni pikkusiskon opiskelija-asuntoon kun itse muutin solusta ”aikuisten asuntoon”. Mitään muita huonekaluja ei ole mennyt pois käytöstä eikä ole menossakaan, ellei jotain hajoa tai elämä jätä jälkiä niin paljon että esim sohva ei enää palvele tarkoitustaan.

Kaikki siis uutena ostettua, mutta varmaan olisin parempi ihminen monen mielestä kun olisin nämä ostanut kierrätettynä ja laittaisin ne uudelleen kiertoon (seuraavalle/tuhottavaksi) lyhyemmän ajan jälkeen kuin nämä nykyiset. Sillä sohvalla on kuitenkin tietty käyttöikä, on se koko ajan minun asunnossani tai on se sitten ennen minua ollut kahdella tyypillä ja jälkeeni vielä neljännellä.

Vierailija
44/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku joka uutena ostaa niin käytettynä myy.

Vierailija
45/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikin kylläkin asiakin tietenkin hankittukin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän