Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka suuri osa kotonasi olevista tavaroista on hankittu käytettynä?

Vierailija
18.12.2021 |

Olen ilmeisesti elänyt jossain kuplassa ja ajatellut, että kierrätys on nykyään todella yleistä, mutta Julia Thurenin raha-aiheisessa podcastissa Ylellä kerrottiin, että kierrätys on yhä sellaista pienen porukan hommaa.

Oman kotini tavaroista aivan valtaosa on kierrätettynä hankittuja: sohva, kaksi nojatuolia, työpöytä, ruokapöytä, vaatekaappi, tv-taso, pyykinpesukone, monet keittiövempaimet.... Ehkä olisi helpompi miettiä sitä mikä ei ole ollut käytettyä: jotkut vaatteet ja kengät, yöpöytä, kirjahyllyt, TV ja kahvinkeitin.

Miten on, suositko kierrätettyä, vai ostatko suoraan uutta? Ja oli vastaus kumpi tahansa, niin miksi?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvä kysymys. Meillä on kaikki aika vanhoja tavaroita, ei paljon ole viime vuosina ostettu mitään, mutta oikeasti kierrätettyä on kyllä aika vähän, pakko myöntää. Ehkä noin 10 %. Voisi kyllä petrata tätä asiaa, kun jotain seuraavan kerran menee rikki. Ensin kartoittaa voiko korjata, sitten etsiä onko mahdollista ostaa käytettyä ja sitten vasta ostaa uutta, jos ei muuta löydy. Ja voihan sitä miettiä sitäkin, että onko ylipäätään tarpeen hankkia enää kyseistä tuotetta lainkaan. 

Vierailija
2/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käytettynä hankittua on lähinnä vaatteet ja pari huonekalua. Enimmäkseen ostan uutta, koska en oikein tiedä mitä kanavia pitkin löytäisi esim toimivaa luotettavaa kodin elektroniikkaa ja muuta tarpeellista.

Tosin, olen synnynnäinen minimalisti ja mulla on ylipäänsä todella vähän tavaraa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutta on enemmän valitettavasti. Kirjoja ja harrastusjuttuja on käytettynä. Huonekalija tykkäisin ostaa käytettynä, että saisi vanhaa ja kaunista mutta kortittomana en saa kuljetettua ja myyjät myy sille joka nopeimmin hakee.

Vierailija
4/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan kaikki paitsi TV ja jotkut vaatteet on ostettu käytettynä. Syy on se, kun olen töissä kierrätyskeskuksessa ja sinne tulee usein todella hyvää tavaraa,saan valita parhaat päältä.

Vierailija
5/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kitaran olen ostanut käytettynä.

Kaikki muu on aikanaan uutena ostettua.

Kierrätyksestä kannattaa muistaa myös se, että jos ostaa uutta, laadukasta ja kestävää niin ei tarvitse sen taas olla vaihtamassa että entiset menee rikki.

Kannattaa pyrkiä myös ajattomuuteen kalusteissa, siis että ne kelpaa 30 vuotta katsella ja käyttää.

Muodin perässä hyppääminen on turhaa ja sisustuslehdet voisi nimetä vuoden turhakkeiksi.

Vierailija
6/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien erittäin hyvin toimiva sähkövatkain jostain 80- luvulta ja tamminen ruokapöytä ja tuolit, jotka itse fiksattu. Siinäpä se. Sinulla oli hyvä kysymys. Hämmennyin miten vähän minulla on mitään kierrätettyä.

Vierailija
7/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytettyä 90%, elektroniikka pääosin uutena, muut käytettynä.

Vierailija
8/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alunperin kaikki huonekalut on sukulaisten vanhoja. Nyttemmin kun joku on mennyt rikki olen ostanut myös uusia. 

Vierailija
9/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonekaluista valtaosa on kyllä uusina hankittu. Kaunista, kallista, klassista.

Sen sijaan käyttötavaroita, lasten leluja ja vaatteita, tekstiilejä yms. olen hankkinut paljonkin kierrätettyinä. Verhotkin on kaikki Torista, tuttavilta tai Kontista.

Vierailija
10/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimman osan huonekaluista ja matoista olen ostanut uutena, mutta sitten pienemmät tavarat kuten astiat, lasten lelut, vaatteet(ei alusvaatteet ja sukat) ovat lähes poikkeuksetta ostettu/saatu käytettynä.

Vierailija
11/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki huonekaluni. Uusia taitaa ollaa vaan tietokonepöytä(ei löytynyt tarpesiini sopivaa käytettynä), yksi kirjahyllyistäni ja peilikaappi.

Imuri on käytetty, samoin noin puolet vaatteistani.

Vierailija
12/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

0. M26

Vierailija
13/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vain ja se on keinutuoli, enkä siitä luovu koskaan

Vierailija
14/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule mieleen montaa käytettynä saatua eikä yhtään käytettynä ostettua tavaraa. Vanhempani ja isovanhempani ovat nuoria (itse alle 30) joten mitään perintöjä ja suvun tavaroita ei ole tullut mistään suunnasta. Itse joutunut hommaamaan ns kaiken. Ja en tykkää ostaa käytettyä kun niistä ei ikinä tiedä mitä ovat. Voivat olla romua, likaisia tai vaikka varastettuja. Jos joskus en enää tarvitse jotain omaa tavaraani, annan tutuille tai tutun tutuille eteenpäin.

Tavarani kulutan kyllä loppuun ja ostan vain tarpeeseen. Parempi ostaa vaikka pauta uutena ja käyttää loppuun kuin kymmenen vähän käytettyä joita käyttää hetken. En myöskään omista juuri mitään mitä en käyttäisi, eli ei ole kahviastiastoa tmv joita käytettäisiin kerran vuodessa tai harvemmin.

Vierailija
15/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjahylly, ruokapöytä+tuolit, tv-taso ja sohvapöytä hankin käytettynä. Sänky ja sohva ovat uudet. Edellisessä asunnossa oli käytetty sohva mutta se ei mahtunut uuteen asuntoon enkä löytänyt tarpeeksi pientä ja kivaa käytettynä.

Keittiövälineitä ja vaatteita on myös paljon kulkeutunut sukulaisilta. Ai niin ja tv myös on siskon vanha.

Ainakin omassa tuttavapiirissä harrastetaan paljon kierrätystä. Ihan kavereiden ja perheen kesken ja sitten tori.fi ja facebookin kirppariryhmät ovat ahkerassa käytössä. Kierrätyskeskuksesta on myös tullut tehtyä hyviä löytöjä aina välillä. Ja siis tätä tekevät niin pieni- kuin suurituloisetkin.

Vierailija
16/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ikinen huonekalu ja kodinkone, ainoat jotka tulee näin äkkiseltään mieleen että ostettu uutena on tietokoneen keskusyksikkö ja imuri sekä astioita ja keittiövälineitä. Vaatteet kans uutena.

M35

Vierailija
17/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesukone, astianpesukone, blenderi on ostettu uutena, melkein kaikki muu on käytettynä hankittua tai todella iänikuisen kauan sitten ostettu, esim. mikro on 25v. Vaatteistakin todella iso osa on saatu kavereilta tai ostettu kirpparilta, kengät, alusvaatteet ja sukat uutena.

Vierailija
18/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkari ja pesukone. 

Vierailija
19/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden kitaran olen ostanut käytettynä.

Kaikki muu on aikanaan uutena ostettua.

Kierrätyksestä kannattaa muistaa myös se, että jos ostaa uutta, laadukasta ja kestävää niin ei tarvitse sen taas olla vaihtamassa että entiset menee rikki.

Kannattaa pyrkiä myös ajattomuuteen kalusteissa, siis että ne kelpaa 30 vuotta katsella ja käyttää.

Muodin perässä hyppääminen on turhaa ja sisustuslehdet voisi nimetä vuoden turhakkeiksi.

Kierrätyksestä usein juuri löytää laadukasta ja kestävää mutta huomattavasti uutta edullisemmin :) kuinkakohan monet vuodet, muutot ja uudelleen kokoamiset minunkin lundiani on käynyt läpi.

Vierailija
20/45 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä puolet vanhana hankittua ja puolet uutena ostettua? Vaikea sanoa kun tavaraa on kuitenkin satamäärin ja en ole pitänyt kirjaa.

Uutena on ainakin astioita, aterimia, vaatekaapit, pyyhkeitä, kirjoja, tilanjakaja, imuri, keittiön laitteita, osa verhoista..

Vanhana hankittua melkein kaikki huonekalut, sänkykin, osa matoista, vaatteista ehkä puolet, lamput.. no joo, aika pitkälti vaan kaikki huonekalut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi