Kuinka suuri osa kotonasi olevista tavaroista on hankittu käytettynä?
Olen ilmeisesti elänyt jossain kuplassa ja ajatellut, että kierrätys on nykyään todella yleistä, mutta Julia Thurenin raha-aiheisessa podcastissa Ylellä kerrottiin, että kierrätys on yhä sellaista pienen porukan hommaa.
Oman kotini tavaroista aivan valtaosa on kierrätettynä hankittuja: sohva, kaksi nojatuolia, työpöytä, ruokapöytä, vaatekaappi, tv-taso, pyykinpesukone, monet keittiövempaimet.... Ehkä olisi helpompi miettiä sitä mikä ei ole ollut käytettyä: jotkut vaatteet ja kengät, yöpöytä, kirjahyllyt, TV ja kahvinkeitin.
Miten on, suositko kierrätettyä, vai ostatko suoraan uutta? Ja oli vastaus kumpi tahansa, niin miksi?
Kommentit (45)
Huonekaluista osa, koska ovat antiikkia, samoin tauluista iso osa.
Sängyt ja kolme keittiöntuolia on uutena ostettuja. Kaikki muut huonekalut ja kaikki valaisimet on käytettynä ostettuja. Kun nykymuoti ei nappaa ja 60-luvun skandi-design hiveli silmää, ne täytyi ostaa käytettynä. Ja onnekkaasti tälle tielle lähdettiin 4-5 vuotta ennen boomia, eli kaikki oli kirppishintaista. Jos niitä haluaisi nykyisillä hinnoilla, meillä ei olisi koskaan ollut varaa ostaa niitä. Joskus käy tsägä.
Telkkari ja poppikoneet on uutena hankittu aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhden kitaran olen ostanut käytettynä.
Kaikki muu on aikanaan uutena ostettua.
Kierrätyksestä kannattaa muistaa myös se, että jos ostaa uutta, laadukasta ja kestävää niin ei tarvitse sen taas olla vaihtamassa että entiset menee rikki.
Kannattaa pyrkiä myös ajattomuuteen kalusteissa, siis että ne kelpaa 30 vuotta katsella ja käyttää.Muodin perässä hyppääminen on turhaa ja sisustuslehdet voisi nimetä vuoden turhakkeiksi.
No en minä ainakaan halua katsella jotain kalusteita 30 vuotta. En juokse muodin perässä, mutta vaihtelu virkistää silloin tällöin ja mieli muuttuu.
Kaikki on ostettu uutena. Inhoan käytettyä tavaraa.
Piti hetken miettiä ja vastaus on, että kaikki on uutta. Tai uutena aikanaan ostettu. Olen todella huono ostamaan yhtään mitään käytettynä. Autoni oli pari vuotta vanha sen ostaessani ja muuta käytettyä en ole tainnut hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on ostettu uutena. Inhoan käytettyä tavaraa.
Sama täällä. N47
Huonekaluista ja valaisimista kaikki sohvaa ja sänkyä lukuunottamatta. Vaatteista 50/50. Lasten leluista 90% käytettynä. Sisustustekstiilit ym. lähes kaikki kirppiksiltä, samoin koristetavavarat. Myös tapetit oon ostanut kirppiksiltä.
Kirppistelyä olen harrastanut nyt 10 vuotta. Tänä aikana koti on saanut oikein omaleimaisen ja meidän näköisen ilmeen. Nyt alkaa olemaan valmista ja harvoin ostan mitään käytettynäkään. Joitakin joulukoristeita olen ostanut, vanhat lasiset kuusenkoristeet, vanhoja ikkunakalvoja ja joulutauluja, muutaman vanhan joulutähden.
Mulla motiivina on raha ja estetiikka. Pidän vanhoista tavaroista ja niiden tarinoista.
Ostan käytettynä lähes kaiken ja olen tehnyt näin jo 90-luvulta eli teinistä saakka. Uusien tavaroiden ja etenkin vaatteiden laatu on vanhoihin verrattuna huono. Vaatteet tehdään nykyään nyppyyntyvistä sekoitekuiduista, huonekalut liimalevystä. Tietenkin on laadukkaampiakin uusia vaihtoehtoja ja niitä metsästän käytettyinä. Olen mielummin ilman kuin ostan jotain halpaa ja heikkolaatuista korviketta.
Saan jatkuvasti kehuja asuistani ja kotini sisustuksesta. Tyylini on omanlaiseni, koska ostan omaa silmää miellyttäviä juttuja kaikilta aikakausilta.
Uutena olen ostanut blenderin, neonvaloja, sängyn, peitot, lakanat, joitain astioita ja osan kirjoistani. Alusvaatteet ostan uutena ja myös noin 10% muista vaatteista. Kengät hankin mieluiten uutena mutta olen ostanut useammatkin noin 300 euron kengät parilla kympillä, osa käyttämättömänä laatikoissaan.
Tietenkin hintakin vaikuttaa asiaan. En näe mitään järkeä ostaa laadukastakaan vaatetta satasella, jos voin kirpparilta löytää vastaavan alle kympillä. Aivan sama mikä tavara on kyseessä: kirjat, levyt, sisustustavara jne, kaikkien hinta on käytettynä murto-osa siitä mitä uutena. Käytän mielummin rahani vapaa-aikaan ja hyvään ruokaan.
Aika vähän on ostettu käytettynä. Sen sijaan asun talossa, jossa on 4 edellisen sukupolven tavaroita, ei ole tarvinnut hankkia kuin elektroniikkaa, kalusteet ja astiat on "talon puolesta".
Mulla on sekä että. Jos löytää tarvitsemani käytettynä ja on mieluinen, ostan käytetyn. Mun vaatteet on liki kaikki käytettyjä.
Huonekalut on sekä että. Paljon on vanhaa, perittyä ja ostettua, mutta paljon on uuttakin. Paljon olen myös saanut
Mulla on vain yksi lipasto kierrätyksestä, ja paria kirjaa lukuunottamatta kaikki on ostettu uutena. Olen hajuherkkä, enkä halua mitään mikä edes saattaa haiskahtaa vanhalta tai likaiselta. Olen minimalisti, laitan helpommin tavaraa pois kuin ostan lisää. Harkitsen, tarvitsenko vai haluanko. Usein huomaan, että vain haluaisin, vaan en tarvitse. Hyvä esimerkki on pussilakanat. Hypistelen ja mietin ostavani, vaikka niitä on ihan riittävästi. Harkinnan jälkeen muistan pärjääväni jo olevilla, enkä tosiaankaan osta niitä vain kaapin hyllylle seisomaan. Harkiten hankittuna voin ostaa uutta, ja saan tarkalleen sen mitä haluan, eikä jotain sinnepäin.
Sänkyä ja sohvia tai muuta sellaista missä muut ovat omat hikensä ja kusensa valuttanut en osta käytetttynä, enkä huoli kotiini toisten luteita.
Prosenteissa on vaikea arvioida kuinka suuri määrä tavaroistani on ostettu/saatu/peritty käytettynä. En tiedä. Viimeksi ostin uuden vedenkeittimen kun 20 vuotta vanha hajosi. En viitsinyt kierrelää kirpputoreja tai muuta vastaavaa uutta etsiessä. Lähimmästä Tokmanni-myymälästä löysin uuden mieleisen.
Huonekalut ostan pääsääntöisesti käytettynä. En niinkään ideologisista syistä, vaan siksi että tykkään vanhoista kalusteista ja kaiken lisäksi uudet huonekalut ovat hirveän hintaisia! Meidän keittiön pöytä ja tuolit on fb-kirpparilta, kuten myös lipasto, vitriini, olohuoneen pöydän (entisen asukkaan vanha) tuolit, pari rahia ja 4 nojatuolia, lapsen pöytä ja sänky nyt ainakin ovat käytettyjä. Sohva on ostettu uutena viime vuonna.
Iso siivu vaatteista, lautaset, valtaosa keittiötarvikkeista, osa petivaatteista, ruokapöytä, tietokone, sodastream, leivänpaahdin, kaksi lipastoa, käytävän matto ja telkkari on saatu käytettyinä joko kavereilta tai sukulaisilta. Sänky on isän ylijäämäpuusta valmistama.
Kirjoista löytyy tosi paljon käytettyjä. Jonkun peilin olen ostanut käytettynä ja iso ruokailuryhmä on kokonaan käytettynä ostettu. Sitten meillä on tietysti perittyjä tavaroita, esimerkiksi yksi iso piironki ja tauluja ja seinävaatteita.
Muut taitaa suurin piirtein olla uutena ostettu, joskin meidän kaikki tavarat ovat aika vanhoja kun aika vanhoja eli kuusikymppisiä ollaan jo itsekin...
Me ollaan se kierrätyksen ensimmäinen vaihe.
Ostetaan hyvälaatuista tavaraa, jota voi sitten kierrättää kun ei enää itse tarvita.
Käytettyjä ovat tietenkin molempien perintömööpelit ja -astiat.
Se on varmaan siitä kiinni, miten laskee. Ja mikä on yksittäinen tavara? Esim. paketillinen uusia kaupasta ostettuja kumilenkkejä, onko siinä yksi tavara vai satayksi? Lasketaanko perintönä saadut tavarat käytetyiksi (niitä en niinkään "hankkinut" kuin että niitä tuputettiin minulle)?
Mutta sanotaan että puolet. Huonekalut on käytettyjä melkein kaikki (ok, vieressäni oleva kukkapöytä tuli aikoinaan kirjakerhon liittymislahjana). Astioista moni käytettyjä myös, kirjoissa paljon niitä perittyjä. Vaatteet saattavat nykyään jo olla enimmäkseen uutena ostettuja.
Valtaosa kalusteista on uutena hankittu, mutta ostetaan kerralla kunnollista ja käytetään loppuun. Niinpä meillä on nahkasohvat ja kokopuukalusteet, ikää jo yli 20 vuotta kaikilla, ja ihan täydestä menevät edelleen. Klassinen malli, niin eivät edes mene muodista kovin pahasti.
Vaikka second hand -kalusteet kiinnostaisivat kovastikin, en uskaltaisi käytettynä ostaa ainakaan kangaskalusteita, koska syöpäläisongelma on tämän kierrätysbuumin myötä ryöpsähdellyt siellä täällä.