Kokemuksia Ketipinorista unilääkkeenä?
Kommentit (54)
ketipinor pienellä annostuksella sitoutuu lähinnä histamiinireseptoriin mistä väsymys ja toisilla ruokahalua lisääntyy. ei antipsykoottisia vaikutuksia kuin vasta suuuremmilla annoksilla. ota noin 1h ennen nukkumista. hyvä lääke.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:18"] [quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:01"] [quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 20:32"] [quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 20:30"] Ketipinor on täyttä paskaa. Ja joudut syömään noita loppuikäs jos alotat sillä ilman et pysty enää nukkumaan. Tuota lääkettä ei pitäisi kun skitsoille jos niillekkään. [/quote] Mä olen itse asiassa hyvin lääkevastainen enkä ikinä olisi kuvitellut olevani tässä tilanteessa. Mutta homman nimi on se, että mun on pakko saada unta ennen kuin pää sekoaa aivan täysin. Olen viimeksi nukkunut hyvin 3 vuotta sitten ja tuntuu, etten koskaan saa levätä. Mulla oli todella korkea kynnys hakea mitään apua tai edes myöntää ongelmia itselleni, joten nyt kun sain sen tehtyä, otan myös lääkkeellisen hoidon avosylin vastaan. Ajattelen tässä lastani - kunhan saan edes tämän uniasian korjattua, voin toivottavasti olla piirun verran läsnäolevampi ja jaksavampi äiti. Ap [/quote] Ihan vain puhtaasta kiinnostuksesta, miksi lääkäri määräsi juuri tämän lääkkeen? [/quote] Öö, perusteli niin että ei halua määrätä bentsoja, koska ne koukuttavat ja vievät työmuistin eivätkä siten sovellu pienen lapsen äidille. Ap [/quote] Joo, näin ajattelinkin. [/quote] Onko tässä sitten jotain erikoista?
[/quote]
Ei ole, halusin vaan tietää että oliko joku muu vasta-aihe bentsodiatsepiineille.
Minulle ei ketiapiini sopinut. Unta edistävä vaikutus heikkeni jo muutamassa vuorokaudessa. Jotain vaikutusta uneen lääkkeellä oli sen jälkeenkin, mutta sivuvaikutuksena tuli erilaisia särkyjä, joiden takia Ketipinorin lisäksi täytyi ottaa 800 mg Buranaa ennen nukkumaan menoa. Ja silti täytyi välillä lähteä kävelemään keskellä yötä kivun takia.
Lääkkeen käytön lopettaminen oli sentään helppoa. Päiväaikaisia haittavaikutuksia en myöskään suuremmin huomannut, tosin joistakin yksinkertaisistakin tehtävistä suoriutuminen oli vaikeaa lääkkeen käytön aikana. Käytin lääkettä 25 mg annoksella paitsi useamman huonosti nukutun yön jälkeen, jolloin otin 1,5 tablettia yhden sijaan. 4 tabletin annoskin olisi ollut sallittu, mutta jo pienellä annoksella tulleiden haittojen takia en ruvennut moista kokeilemaan.
bentsoista menee muisti ja toleranssi tulee toisille jo kahdessa viikossa. ketiapiini on paljon turvallisempi pienellä annoksella ja teho kestää, aivan turha demonisoida lääkettä. jos et nuku ap niin siinä vasta riskit kasvaa ja sydänsairaus/muistisairaus riski kasvaa. tämä on tutkittua tietoa, toisin kuin vauvapalstan mutu-jutut
miksi ei bentsoja lue tuolta
Katsotaanpa sitten, mitä Käypä hoito -suositukset sanovat antipsykooteista, joihin ketiapiini kuuluu:
" Psykoosilääkkeiden vaikutusta pitkäaikaiseen unettomuuteen ei tiedetä eikä näitä lääkkeitä voida suositella pitkäaikaisen unettomuuden hoitoon mahdollisten haittavaikutusten takia. Niitä tulee määrätä lähinnä psykoottistasoisesta perussairaudesta johtuvaan (sekundaariseen) unettomuuteen."
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50067#s14
Aihepiiristä julkaistut tutkimusartikkelit ovat olleet paljolti samalla kannalla suosituksen kanssa: tutkimusnäyttö antipsykoottisten lääkeaineiden tehokkuudesta unettomuuden hoidossa on riittämätöntä eikä käyttöä siksi voida suositella mahdollisten haittavaikutusten takia.
Itselläni toimi 25 mg nukahtamisvaikeuksiin, ja myös puolet tuosta. Pienen lapsen vieressä en uskaltaisi nukkua lääkkeen otettua, ellei esim tyyny välissä, ettei käänny lapsen päälle. Lyhytaikainen ketipinorin käyttö univaikeuksiin varmasti parempi, kuin äiti joka ei saa nukuttua, tiedän kokemuksesta! Seuraavana päivänä itselläni ei todellakaan ollut sekavaa oloa - sekavampi olo on silloin kun univelkaisena valvoo monta vrk putkeen, eikä,osaa enää nukahtaa vaikka olisi tilaisuus nukkua. Mutta jos jouduin heräämään esim aamuyöllä, ns kesken unien, niin olo oli tokkurainen (niinkuin kesken unien herätettynä yleensä) ja erona se, etten esim auton rattiin olisi uskaltanut mennä. Loppujen lopuksi löysin muut keinot nukahtamisvaikeuksiin, rentoutusmenetelmät, \ ei tv:tä ennen nukkumaanmenoa jne, mutta nuo eivät tosiaan auta ennenkuin on uni ja olo päässyt edes hieman ns korjaantumaan.
Mulla on mielialalääkitys samaan aikaan Ketipinorin kanssa, etten ole ihan varma, mikä vaikuttaa mihinkin. Ketipinor kuitenkin määrättiin unilääkkeenä, otan 100mg iltaan. Auttaa sen verran että saan unta, ennen oli siis todella pahat univaikeudet, vaikka 10h makaa sängyssä niin 2h unta. Ketipinor nukuttaa koko yön.
Ja jatkan vielä että "lopetus" sujui suht hyvin, 2 v käytön jälkeen. Nykyisin olen parempi nukahtamaan kuin koskaan aiemmin, mutta tiedän missä mustassa aukossa ollaan, kun on univelkainen, haluaisi nukkua, muttei pysty.
Kuulemma mitä pienempi annos, sitä paremmin auttaa nukkumiseen, eli 25mg auttaa paremmin kuin 100
47 jatkaa: enkä lihonnut vaan enemminkin toisin päin.
Sain 75 mg Ketipinoria aikanaan unettomuuteen ja epäiltiin myös bipoa....pari vuotta olen nyt ottanut 25 mg/vrk, ja saan unta ihan yhtä hyvin kuin isommallakin annoksella. Noin tunti lääkkeen ottamisen jälkeen alkavat silmät lumpsaa ja uni tulee tosi nopeasti, näen ihania unia! Minulla toiminut loistavasti jo vuosia, en ole zombi päivällä tai muuta. Tosin sen huomaan, että ilman lääkettä unta saa odotella tuntitolkulla, eli kai olen aika koukussa. Lihonut olen tosi paljon, mutta se voi johtua myös Cipalexista, jota syön tässä rinnalla.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:41"]
Katsotaanpa sitten, mitä Käypä hoito -suositukset sanovat antipsykooteista, joihin ketiapiini kuuluu:
" Psykoosilääkkeiden vaikutusta pitkäaikaiseen unettomuuteen ei tiedetä eikä näitä lääkkeitä voida suositella pitkäaikaisen unettomuuden hoitoon mahdollisten haittavaikutusten takia. Niitä tulee määrätä lähinnä psykoottistasoisesta perussairaudesta johtuvaan (sekundaariseen) unettomuuteen."
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50067#s14
Aihepiiristä julkaistut tutkimusartikkelit ovat olleet paljolti samalla kannalla suosituksen kanssa: tutkimusnäyttö antipsykoottisten lääkeaineiden tehokkuudesta unettomuuden hoidossa on riittämätöntä eikä käyttöä siksi voida suositella mahdollisten haittavaikutusten takia.
[/quote]
Erittäin hyvä tietää, kiitos!
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 20:30"]
Ketipinor on täyttä paskaa. Ja joudut syömään noita loppuikäs jos alotat sillä ilman et pysty enää nukkumaan. Tuota lääkettä ei pitäisi kun skitsoille jos niillekkään.
[/quote]
Mä olen itse asiassa hyvin lääkevastainen enkä ikinä olisi kuvitellut olevani tässä tilanteessa. Mutta homman nimi on se, että mun on pakko saada unta ennen kuin pää sekoaa aivan täysin. Olen viimeksi nukkunut hyvin 3 vuotta sitten ja tuntuu, etten koskaan saa levätä. Mulla oli todella korkea kynnys hakea mitään apua tai edes myöntää ongelmia itselleni, joten nyt kun sain sen tehtyä, otan myös lääkkeellisen hoidon avosylin vastaan. Ajattelen tässä lastani - kunhan saan edes tämän uniasian korjattua, voin toivottavasti olla piirun verran läsnäolevampi ja jaksavampi äiti. Ap
[/quote]
Ihan vain puhtaasta kiinnostuksesta, miksi lääkäri määräsi juuri tämän lääkkeen?
[/quote]
Öö, perusteli niin että ei halua määrätä bentsoja, koska ne koukuttavat ja vievät työmuistin eivätkä siten sovellu pienen lapsen äidille. Ap
[/quote]
Joo, näin ajattelinkin.
[/quote]
Onko tässä sitten jotain erikoista?