Miksi kaikki haaveilee jostain ulkomaanreissusta?
Viikko siellä jossain etelänlämmössä ja sitten se onkin jo ohi. Ainoastaan matkasta jäävät muistot ovat pysyviä.
Itse haaveilen jostain pysyvämmästä, konkreettisemmasta, kuten terveydestä tai uudesta omakotitalosta, joista voisi nauttia sitten koko loppuelämänsä, ei vain sen yhden viikon ajan.
No, kait meitä ihmisiä on vaan niin erilaisia ja pidetään eri asioita tärkeinä.
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 17:04"]Matkustaminen on mukavaa, mutta arvostan myös arjen nautintoja. Kun kuitenkin olen yli 300 päivää vuodesta kotona, pidän viihtyisästä kodista, kivasta puutarhasta ja hyvästä ruoasta. En ikinä vaihtaisi näitä parin viikon lomamatkaan jos valita pitäisi. Siis että söisin halpaa, huonoa ruokaa ja asuisin ankeasti. Omilla tuloillani tasapainoilen arkiviihtyvyyden ja lomailun välillä, mihin rahat milloinkin riittävät.
[/quote]
Ainakin omassa tuttavapiirissäni ihmiset sekä matkustavat että asuvat mukavasti. Aika harva kuitenkaan sen kummemmin matkojaan hehkuttaa, vaan saattaa kysyttäessä mainita olleensa jossain reissussa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 18:38"]
Siellä käydään jossain viikko paikallisten passattavana irti paikallisista realiteeteista, muuttamassa vaaleaa leipää ruskeaksi. Mepä ollaan tässä vähä matkailtu.
[/quote]
En itse pidä tällaisesta matkailusta. Haluan tutustua muihin kulttuureihin ja ihmisiin siinä kulttuurissa. Eniten pidän elämysatkoista. Mm 4 viikon vaellumatka Nepaliin, (2 vkoa vaellusta, loput muuta), omatoiminen kiertomatka Ecuadorissa, patikkamatka Thaimaassa, kaupunkilomia. Enkä ole todellakaan syönyt suomalaisita ruokaa, mielestäni se olisi melkein häpeä. Voin kertoa vielä sen verran , että matkani eivät ole tulleet kalliiksi, Ei edes vaellumatka Nepaliin, eikä ainakaan reppureissut. Ja näitä elämyksiä ja kokemuksia en vaihtaisi mihinkään. Arvostan myös Suomessa asumista ja aivan tavallista arkista elämää täällä . Arvostan sitä todella paljon, kun on nähnyt niin paljon maita ja mantereita, missä asiat eivät ole niin hyvin kuin Suomessa. En itseasiassa oikein meinannut ymmärtää Nepalista palattuani, jossa paikalliset elävät todella köyhissä olosuhteissa, kun avasin television ja siellä vauhkottiin sosiaali jm etuuksista. Matkailu avartaa maailmankatsomusta. Suosittelen
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 17:04"]Matkustaminen on mukavaa, mutta arvostan myös arjen nautintoja. Kun kuitenkin olen yli 300 päivää vuodesta kotona, pidän viihtyisästä kodista, kivasta puutarhasta ja hyvästä ruoasta. En ikinä vaihtaisi näitä parin viikon lomamatkaan jos valita pitäisi. Siis että söisin halpaa, huonoa ruokaa ja asuisin ankeasti. Omilla tuloillani tasapainoilen arkiviihtyvyyden ja lomailun välillä, mihin rahat milloinkin riittävät.
[/quote]
Ainakin omassa tuttavapiirissäni ihmiset sekä matkustavat että asuvat mukavasti. Aika harva kuitenkaan sen kummemmin matkojaan hehkuttaa, vaan saattaa kysyttäessä mainita olleensa jossain reissussa.
[/quote]
Tuota juuri tarkoitin, alapeukuista päätellen ilmaisin epäselvästi. Yksi tuttu tinkii kaikesta mahdollisesta päästäkseen pariksi viikoksi vuodessa reissuun. No, kukin tyylillään ja mitä sitten arvostaa. Onneksi oma tulotaso riittää kohtuullisesti molempiin, mutta jos jostain tingin niin matkoista.
Matkustaminen on monille nautinto ja elämys ja aina uusi seikkailu, sitä on vaikea verrata muihin elämyksiin, jotka ovat myös hienoja. Elämää on kiva elää mahdollisimman monipuolisesti, jos mahdollista, eikä laittaa kaikkia munia yhteen koriin. (esim. omakotitalo), jos se tarkoittaa , ettei muuhun kivaan ole varaa.
Meillä ei ole autoa. Sillä rahalla pääsee aika pitkälle, varsinkin halpislennoilla.
Missä paikoissa Ap olet matkustanut? Onko sulla oikeesti hajuakaan asiasta?
Ei saa yleistää... Itse en mistään hinnasta matkustaisi etelään, en edes Suomen Stadiin, sekin on aivan liian etelässä.
Minä en halua sen paremmin matkoja kuin omakotitaloakaan.
Sen olen kyllä huomannut, että on olemassa iso joukko ihmisiä, jotka eivät tiedä lainkaan, mitä 'vapaapäivä kotona' tarkoittaa. He ovat kaikki lomansa jossain muualla.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 14:56"]
Viikko siellä jossain etelänlämmössä ja sitten se onkin jo ohi. Ainoastaan matkasta jäävät muistot ovat pysyviä. Itse haaveilen jostain pysyvämmästä, konkreettisemmasta, kuten terveydestä tai uudesta omakotitalosta, joista voisi nauttia sitten koko loppuelämänsä, ei vain sen yhden viikon ajan. No, kait meitä ihmisiä on vaan niin erilaisia ja pidetään eri asioita tärkeinä.
[/quote]
matkailu antaa niin paljon matkan jälkeen, uusia elämyksiä, oppia ja ymmärrystä, laaja-alaista ajattelua jne. Mulla on kiva koti ja terveyttä en voi ennustaa
59: Tarkoitatko, että vasta ulkomaille matkattuasi et vastaa työpuheluihin, mutta jos jäisit kotiin loman ajaksi, niin sitten vastaisit?
On ihan oma vikasi, jos et osaa asettaa itsellesi rajoja.
"matkailu antaa niin paljon matkan jälkeen, uusia elämyksiä, oppia ja ymmärrystä, laaja-alaista ajattelua jne. Mulla on kiva koti ja terveyttä en voi ennustaa."
Laaja-alainen ajattelu ei suju ilman ulkomaanmatkaa? Matkailu on ihan OK mutta Suomessa siita on tullut joku kummallinan statussymbooli. Tallinna ja Tukholma eivat ole ulkomaita joissa saa niita 'elamyksia' vaan surkeita junttiloita joihin matkustavia pitaa saalia ja halveerata.
Kylla taalla 'ulkomaillakin' matkustellaan mutta usein on oman maan nahtavyyksia niin paljon etta nekin riittavat. On monenlaista maisemaa ja paikalliskulttuuria. Eika koko kotikadun pituudelta vahdita mihin kukin menee tai miten aikansa viettaa, on muutakin tekemista.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 20:23"]
Minun ei tarvitse haaveilla. Käytän google street viewtä seikkaillakseni ympäri maailmaa ja katsellakseni maailman arkkitehtuuria, ilman että joudun kestämään näiden maiden paahtavia kuumuuksia ja turvattomia oloja. Jos haluan eksoottisia makuelämyksiä, voin ihan itse laittaa niitä kotona, reseptit löytyvät netistä.
[/quote]
Ei kaikissa maissa/paikoissa ole paahtava helle tai turvatonta. Viisas turisti osaa pitää varansa myös turvattomissa olosuhteissa ja monikaan ei matkusta tällaisiin paikoihin yksin. Niin minäkin luulin, että elämys olisin sama, jos mielikuvamatkustaa jossakin,mutta ei se vastaa samaa asiaa ja kokemista on muutakin kuin ruokakulttuuri, kuten paikallinen kultturi ihmisineen. Paikallisia ihmisiä ei ainakaan pääse tapaamaan pelkällä mielikuvamatkustamisella ja minulle henkilkökohtaisesti se on suuri rikkaus
Me tingitään melkein kaikesta paitsi matkoista. Matkat on henkireikä! Perheen yhteistä aikaa, huikeita paikkoja ja joskus vaan makaamista all inclusive -hotellin altaalla lasten uidessa ja itse ahmiessa aamusta iltaan kirjoja. On ihanaa, kun joku siivoaa huoneen ja saa istua valmiiseen ruokapöytään. Lapset rakastaa erityisesti uimista, vaikka vanhempi lapsi on oppinut nauttimaan myös nähtävyyksistä.
Pääsiäiseksi lähden esikoisen (11v.) kanssa Pariisiin, kun ei ole koskaan käynyt siellä. (itse olen useita kertoja) Sai valita jonkun kaupungin, jossa ei ole käynyt, mutta haluaisi käydä. Kesäkuun alussa koulujen loputtua lähetään viikoksi ihan Rodokselle koko poppoo. Loppukesästä (jos rahat riittää) lennetään Saksaan ja vuokrataan auto. Käydään sitten ainakin Europa Parkissa eli isossa huvipuistossa ja ihaillaan maisemia. Talvella todennäköisesti mennään Kanarialle, kun ei lomat ja rahat mahdollista kaukomatkaa.
Tämän mahdollistaa ihan tavallisilla palkoilla varustettuina virkamiehinä se, että emme käytä itsemme käytännössä lainkaan rahaa kuin nuo matkat. Kaikesta tingitään. En värjää tukkaa kampaajalla, ostan vaatteita kirpparilta jne. Lapset saa normaalit vermeet ja harrastukset, mutta oma elämä on suorastaan askeettista. En kaipaakaan mitään materiaa. Minulle kelpaa vanhat verhot ja Sotkan vanha sohva. Haluan mielummin elämyksiä.
74 lisää: Asumme kyllä omakotitalossa isossa kaupungissa, mutta ei tää mikään moderni kivitalo sisustuslehdestä ole vaan tavallinen kasaritalo, jossa pintoja on jonkin verran uusittu.
Ulkomaan reissuista haavailee ihmiset jotka eivät ymmärrä, että paljon mukavimpiin reissuihin pääsee kotisohvalla ja vielä paljon halvemmalla kuin matkustamalla. LSD ja sienet vaan tilaukseen silkkitieltä, mikään ulkomaanreissu ei pääse mukavuudessa lähellekään noita reissuja.
Tulis vaan kylmä kesä niin kiva taas lähteä ulkomaille. Viime kesä oli heinäkuusta alkaen kuuma mutta lähdin vielä kuumempaan paikkaan. Meressä piti lillua välillä.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:17"]
Ulkomaan reissuista haavailee ihmiset jotka eivät ymmärrä, että paljon mukavimpiin reissuihin pääsee kotisohvalla ja vielä paljon halvemmalla kuin matkustamalla. LSD ja sienet vaan tilaukseen silkkitieltä, mikään ulkomaanreissu ei pääse mukavuudessa lähellekään noita reissuja.
[/quote]
Ei varmaan, olen siitä täysin samaa mieltä kanssasi, mutta en kadehdi elämyksiäsi, minkä saat huuumeista, matkustan mieluummin
En minä varsinaisesti unelmoi ulkomaanmatkasta. Olen matkustellut perheen kanssa melko paljon ja jatkossakin varmasti matkustelen tulevan miehen kanssa, mutta tällä hetkellä en koe tarvetta päästä "aurinkoon." Syyt: saan pahoinvointia helteestä, en nauti rannalla makoilusta ja kroppani esittelemisestä ja lemmikkini ei voi hyvin. En pysty nauttia elämästä 100 % Suomessakaan, koska rakkaallani ei ole kaikki hyvin. En siis lähtisi ulkomaillekaan ja kylmästi kääntäisi selkääni lemmikille, joka tarvitsee minua.
En halua kissoja ja koiria estämään mu nelämää. Lapsi on eriasia ja hän on jo aikuinen.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 14:58"]
Jotkut kaipaa enemmän vaihtelua ja elämyksiä. Meikäläiset pihit tylsimykset ei.
[/quote]Onko ulkomaanmatka joku ELÄMYS =D
[/quote]
Jos ei se ole elämys, niin miksi ihmeessä tehdä ulkomaanmatkoja?
[/quote]Koska muutkin tekee. Ei niitä ennen tehty ja hyvin pärjättiin
[/quote]
Vessapaperiakaan ei joskus ennen tehty ja hyvin pärjättiin.