Miksi kaikki haaveilee jostain ulkomaanreissusta?
Viikko siellä jossain etelänlämmössä ja sitten se onkin jo ohi. Ainoastaan matkasta jäävät muistot ovat pysyviä.
Itse haaveilen jostain pysyvämmästä, konkreettisemmasta, kuten terveydestä tai uudesta omakotitalosta, joista voisi nauttia sitten koko loppuelämänsä, ei vain sen yhden viikon ajan.
No, kait meitä ihmisiä on vaan niin erilaisia ja pidetään eri asioita tärkeinä.
Kommentit (89)
Samaa mieltä. Jos ulkomaille pitää matkustaa jatkuvasti niin kannattaa muuttaa sinne eikä koko ajan ravata edes takaisin.
t. jo 7 vuotta ulkomailla asunut
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 14:58"]
Jotkut kaipaa enemmän vaihtelua ja elämyksiä. Meikäläiset pihit tylsimykset ei.
[/quote]Onko ulkomaanmatka joku ELÄMYS =D
[/quote]
Jos ei se ole elämys, niin miksi ihmeessä tehdä ulkomaanmatkoja?
[/quote]Koska muutkin tekee. Ei niitä ennen tehty ja hyvin pärjättiin
[/quote]
Mitä tarkoittaa "ennen"? Johtuisiko ihan siitä, että vielä sata vuotta sitten kulkemiseen käytettiin lähinnä hevoskyytiä.
Äitini 96-vuotias täti muisteli monesti hevoskyydillä tehtyjä matkoja lähikaupunkiin ja kuinka hyviä markkinoilta ostetut viipurinrinkilät olivatkaan. Rouva ehti elämässään käydä myös Ruotsissa lapsuudenystäviensä luona sekä rajan takana katsomassa entistä lapsuudenkotipaikkaansa. Amerikkaan muuttaneiden tuttavien lähettämät postikortit ja kirjeet olivat hänellä hyvin säästettynä.
70-luvun lopulla pikkutyttönä muistan ihailleeni erään luokkakaverini matkaa Kanadaan. Samaten oli hienoa, kun eräät jo parikymppiset sukulaiset lähtivät Interreilille. Omassa perheessä käytiin lapsuudessa vain automatkalla Ruotsissa ja Norjassa.
Eli kyllä matkailu ja muut kulttuurit ovat kiinnostaneet "ennenkin".
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:58"]
Osuit asian ytimeen- muistot jää. Perheen kanssa kiva suunnitella matkoja, varata hotelleja jne. Matkan jälkeen yhdessä muistellaan ja nauretaan. Ja missään ei perhe ole niin yhdessä kuin reissussa. Lapset iloisia ja vanhemmat rentoja.
[/quote]
Tässä olen eri mieltä ainakin all koulikäisten kanssa matkustamisesta. Olen kokenut ja innokas reissaaja mutta pikkulasten kanssa reissaaminen on ollut yhtä helvettiä ja ollaan kokeiltu sekä pakettimatkoja että haastavampia kaukomatkoja. Mies stressaantunut lasten turvallisuudesta, lapset hermostuneita muutoksesta. Se sama raskas lapsikeskeinen rutiiniarki pyörii siellä matkallakin mutta tuntemattomissa ja yleensä haastavammissa olosuhteissa. Ja kuopus aina sairastuu oksennustautiin tai korvakipuun ja sitten vietetäänkin yksi kokonainen lomapäivä päivystyksessä ja juoksemassa hiki otsalla ympäri kaupunkia apteekkia etsimässä. Odotan suosiolla että lapset kasvavat ennen kun mennään uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:13"]Mulla sama kun ap, en niin välitä matkustaa. Mulla on rikas sisäinen maailma ja stressaannun vähän liikaa kaikesta ulkoisesta hälinästä ja siitä, että pitää järjestellä käytännön asioita. En ole tylsimys, vaikka siltä voi näyttää :) esimerkiksi seksistä saa eksoottisia kokemuksia ja nautintoa ilman rasittavaa vaivannäköä.
[/quote]
Ajattelitko, että matkoilla pitää erityisesti olla selibaatissa?
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:16"]Samaa mieltä. Jos ulkomaille pitää matkustaa jatkuvasti niin kannattaa muuttaa sinne eikä koko ajan ravata edes takaisin.
[/quote]
Minäkin olen asunut poissa Suomesta, muttei se estä käymästä välillä muuallakin kuin nykyisessä kotimaassani.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:58"]
Osuit asian ytimeen- muistot jää. Perheen kanssa kiva suunnitella matkoja, varata hotelleja jne. Matkan jälkeen yhdessä muistellaan ja nauretaan. Ja missään ei perhe ole niin yhdessä kuin reissussa. Lapset iloisia ja vanhemmat rentoja.
[/quote]
Juuri näin! Reissussa saa elämyksiä. Me laskettelemme Alpeilla, golfaamme Mauritiuksella, sukellamme Malediiveilla, löhöämme rannalla Thaimaassa, shoppailemme New Yorkissa, risteilemme Caribialla jne. Kaikista näistä jää mahtavat lapsuusajan muistot koko perheelle. Rahaa palaa ja jostain muusta tingitään, mutta aina voi sanoa, että jokainen hetki tuli koettua niin hyvin kuin mahdollista. Mutta jos joku nauttii vaan rahojen makuuttamisesta tilillä, niin ihan vapaasti. Jokainen päättää itse omasta hyvästä elämästään. Yleensä vaan kuolinvuoteella ihmiset eivät sure sitä, että hankkivat kokemuksia ja elämyksiä, vaan sitä, että eivät niin tehneet. Kannattaa siis tarkkaan harkita, mitä oikeastaan haluaa. Olla tietoinen ja vastuullinen omista valinnoistaan.
38 vastaa 45:lle. Tarkoitan juurikin kouluikäisiä lapsia, joille ruoak-ajat ja nukkumisjutut eivät enää niin tarkkoja.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:16"]Samaa mieltä. Jos ulkomaille pitää matkustaa jatkuvasti niin kannattaa muuttaa sinne eikä koko ajan ravata edes takaisin. t. jo 7 vuotta ulkomailla asunut [/quote] Minäkin olen asunut poissa Suomesta, muttei se estä käymästä välillä muuallakin kuin nykyisessä kotimaassani.
[/quote]
Ei estä meitäkään, mutta meidän ei tarvitse varata 5-6 matkaa vuodessa, odottaa niitä kuin kuuta nousevaa ja hehkuttaa niitä facessa ja tutuille sekä sukulaisille.
Matkustaminen on mukavaa, mutta arvostan myös arjen nautintoja. Kun kuitenkin olen yli 300 päivää vuodesta kotona, pidän viihtyisästä kodista, kivasta puutarhasta ja hyvästä ruoasta. En ikinä vaihtaisi näitä parin viikon lomamatkaan jos valita pitäisi. Siis että söisin halpaa, huonoa ruokaa ja asuisin ankeasti. Omilla tuloillani tasapainoilen arkiviihtyvyyden ja lomailun välillä, mihin rahat milloinkin riittävät.
Kun asumisen tasoni on riittävä, haluan käyttää rahaa matkusteluun, joka on minulle tärkeää. Asumiseen saisi kyllä uppoamaan keskituloisten kaikki rahat, mutta se ei riittäisi tyydyttämään elämännälkääni, vaikka millainen kartano olisi. Kuolinvuoteellani muistelen elettyä elämääni, toivottavasti koen eläneeni
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 17:49"]
Kun asumisen tasoni on riittävä, haluan käyttää rahaa matkusteluun, joka on minulle tärkeää. Asumiseen saisi kyllä uppoamaan keskituloisten kaikki rahat, mutta se ei riittäisi tyydyttämään elämännälkääni, vaikka millainen kartano olisi. Kuolinvuoteellani muistelen elettyä elämääni, toivottavasti koen eläneeni
[/quote] Voit siis "elaa" vain ulkomaanmatkoilla? Onko Suomi noin tylsa paikka?
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 19:42"]
Minä en halua sen paremmin matkoja kuin omakotitaloakaan.
Sen olen kyllä huomannut, että on olemassa iso joukko ihmisiä, jotka eivät tiedä lainkaan, mitä 'vapaapäivä kotona' tarkoittaa. He ovat kaikki lomansa jossain muualla.
[/quote]
Olen miettinyt tätä asiaa paljon. Ellen ole lomalla reissussa, minulla on vieraita. En osaa olla paikallani lomia. Viikonloput ja arjen nautin kodistani ja kotona olosta. Mutta lomalla pitää päästä liikkeelle. Eikä se tarkoita minulla huikeita ulkomaanmatkoja tai mitään kaukoreissua aina. Voin lähteä naapurikaupunkiin, mökille, vanhempieni luo, ystävien luo toiselle puolen Suomea. Kunhan pääsen liikekannalle. Koti on ihana paikka, mutta siellä ollaan reilut 300 päivää vuodesta.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 02:11"]
Ei saa yleistää... Itse en mistään hinnasta matkustaisi etelään, en edes Suomen Stadiin, sekin on aivan liian etelässä.
[/quote]
Kiva että pysyt siellä susirajan takana.
Minä taasen lähden kohta Singaporeen.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:16"]
Samaa mieltä. Jos ulkomaille pitää matkustaa jatkuvasti niin kannattaa muuttaa sinne eikä koko ajan ravata edes takaisin.
[/quote]
Hahhaa! :) Ihan kuin olisi vain kaksi maata: Ulkomaa ja Suomi.
Mitäs sitten jos haluaa vaikka syksyllä matkustaa New Yorkiin, talvella Alpeille ja Intiaan, keväällä Japaniin ja kesäkuussa Kreikkaan? Mihin päin ulkomaata kannattaisi muuttaa?
Ap:n esittämät haaveilun kohteet eivät ole verrattavissa keskenään. Terveys ja lomamatka?!? Ei, ei kiitos terveyttä mulle vaan kahden viikon Thaimaan matka! Oletko koskaan kuullut tällaista sanottavan? Se jolla on terveys mennyt, ei saa terveyttään takaisin vain haaveilemalla siitä. Ja talokaan tuskin jää yhden matkan (500-1000€) takia saamatta. J
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:16"]Samaa mieltä. Jos ulkomaille pitää matkustaa jatkuvasti niin kannattaa muuttaa sinne eikä koko ajan ravata edes takaisin. t. jo 7 vuotta ulkomailla asunut [/quote] Minäkin olen asunut poissa Suomesta, muttei se estä käymästä välillä muuallakin kuin nykyisessä kotimaassani.
[/quote]
Ei estä meitäkään, mutta meidän ei tarvitse varata 5-6 matkaa vuodessa, odottaa niitä kuin kuuta nousevaa ja hehkuttaa niitä facessa ja tutuille sekä sukulaisille.
[/quote]
Miksi pidät Facebook-kavereina ihmisiä, jotka noin ärsyttävät?
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:27"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:10"]
Mulle reissaaminen on tärkeää. Voi oikeasti olla aivot narikassa. Etelänlomilla en juuurikaan käy, mutta joskus sellainenkin on kiva.
[/quote]
Miten matkoilla voi olla "aivot narikassa"? Jossain ryhmämatkalla AI-hotellissa Teneriffalla ehkä, mutta en muuten ymmärrä. Enemmän kai reissussa aivoja käytetään kuin arkisessa kotielämässä.
[/quote]
Joo, olet oikeassa. Muotoilin kommenttini huonosti. Tarkoitin työasioista aivot narikassa. Mulla on sellainen duuni, että 24/7 olen tavoitettavissa. Lomareissuilla en ole, siksi lähden aina kun pienikin mahdollisuus.
[/quote]
Kuinka monta kertaa olet vastannut puhelimeen aamuyöllä tai vaikka jouluaattona?
Niinpä, se siitä 24/7-tärkeilystä.
Siellä käydään jossain viikko paikallisten passattavana irti paikallisista realiteeteista, muuttamassa vaaleaa leipää ruskeaksi. Mepä ollaan tässä vähä matkailtu.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 18:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:27"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:10"]
Mulle reissaaminen on tärkeää. Voi oikeasti olla aivot narikassa. Etelänlomilla en juuurikaan käy, mutta joskus sellainenkin on kiva.
[/quote]
Miten matkoilla voi olla "aivot narikassa"? Jossain ryhmämatkalla AI-hotellissa Teneriffalla ehkä, mutta en muuten ymmärrä. Enemmän kai reissussa aivoja käytetään kuin arkisessa kotielämässä.
[/quote]
Joo, olet oikeassa. Muotoilin kommenttini huonosti. Tarkoitin työasioista aivot narikassa. Mulla on sellainen duuni, että 24/7 olen tavoitettavissa. Lomareissuilla en ole, siksi lähden aina kun pienikin mahdollisuus.
[/quote]
Kuinka monta kertaa olet vastannut puhelimeen aamuyöllä tai vaikka jouluaattona?
Niinpä, se siitä 24/7-tärkeilystä.
[/quote]
En ole edellinen mutta olen muutaman kerran istunut aamuyöllä 02 selvittämässä työasioita kun esimieheni on jäänyt lennolta tai on tapahtunut jotain muuta poikkeuksellista kun on ollut esim Australiassa .... Jouluaattona en onneksi.
Mulla sama kun ap, en niin välitä matkustaa. Mulla on rikas sisäinen maailma ja stressaannun vähän liikaa kaikesta ulkoisesta hälinästä ja siitä, että pitää järjestellä käytännön asioita. En ole tylsimys, vaikka siltä voi näyttää :) esimerkiksi seksistä saa eksoottisia kokemuksia ja nautintoa ilman rasittavaa vaivannäköä.