Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko koulu kieltää eväät lapselta?

Vierailija
28.03.2015 |

Lapsemme käy koulua, jonka säännöissä on kielletty kaikki eväät. Lapsi on tottunut syömään puhtaista, laadukkaista raaka-aineista tehtyä kotiruokaa, joka meneekin alas hyvällä ruokahalulla. Keskuskeittiöstä tulevan einestyyppisen kouluruuan syöminen on kuitenkin tuottanut aina vaikeuksia. Aluksi syömättömyys ei ollut ongelma, kun koulupäivät oli niin lyhyitä. Nykyään lapsi kuitenkin valittaa, että päivän viimeisinä oppitunteina on vaikea keskittyä nälän takia.

Lapsi maistaa aina kouluruokaa, mutta tahtoo vain harvoin jatkaa syömistä. Valittaa ruokaa pahan makuiseksi ja sanoo, että monesta ruuasta tulee huono olo. Lasta ei voi pakottaa syömään kouluruokaa emmekä halua väkisin painostaa häntä siihen, kun normaalit kehotukset ei riitä. Antaisimme lapselle mieluusti mukaan kouluun esim. hedelmän ja muuta terveellistä ja huoneenlämmössä säilyvää syötävää. Voiko koulu todella kieltää tällaisen? Tiedän, että joissain kouluissa on kielletty esim. koulumatkojen pyöräily, vaikka tällainen kielto on lainvastainen. Sanooko laki mitään eväiden rajoittamisesta?

Kommentit (103)

Vierailija
101/103 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kuinka paljon tutkittu, miten paljon ruualla on vaikutusta lapsen levottomuuteen? Meidän perheessä noudatetaan vhh-ruokavaliota, itse olen lakto-ovovegetaristi ja mies taas sekasyöjä. Itse vastaan perheessä kasvisruuan tekemisestä ja mies taas kala- tai liharuuasta. Välillä pidetään jopa viikkokin kasvisruokapäiviä riippuen miehen menoista. Lapsi maistanut edes kasvisruokia lihan ja kalan lisäksi ja näin oppinut kasviksiakin syömään vrt. salaatti rypsipohjaisella salaatinkastikkeella, joka sai mut silloin inhoamaan kasviksia kunnes aloin oppia että suolaamalla keitetty parsakaali maistuu hyvältä ja oliiviöljy on salaatin kanssa parasta.

Pojan kohdalla ollaan toki tehty poikkeus, että syö hyväkarpisti eli täysjyväriisiä tai - pastaa ja ruisleipä ostetaan leipomolta, joka on tehty taatusti siten kuten sen kuuluukin. Koulun aloitettua annoin pojan syödä samaa kouluruokaa kuin muidenkin ja sain tämän jälkeen opettajalta palautetta levottomuudesta, jota ihmettelin. Ehdottivat adhd-lääkitystä kun taas itse mietin, että voisiko omat eväät auttaa. Välillä teen pojalle vhh-ruokaa kasvisversiona ja välillä liharuokaa. Aloitettuaan omien eväiden syömisen koulussa sain aivan toisenlaista palautetta, ei enää merkkiäkään levottomuudesta. Kun vertaa poikaa luokkatovereihin, jotka syö koulun ruokaa, kärsivät levottomuudesta ja jotkut tulee jopa aggressiivisiksi.

Tässä herää kysymys, että pitäisikö katsoa sitä kouluruokaa? Pitäisikö tutkia tarkemmin, että mitä eri lisä- ja väriaineet voi tehdä lapsen aivoille?

Natriumglutamaatti ja aspartamiini ainakin aiheuttavat käytöshäiriöitä. Myös monet väriaineet. Kouluruoka ja maitopropaganda suututtavar minua niin, että pidämme lapsen kotikoulussa. Toki muitakin syitä oli.

Olen perehtynyt aiheeseen. Aspartaami voi aiheuttaa vielä pahemman makeanhimon kuin sokeri. Vaikka kotona nyt eletään karpisti ja poikakin hyväkarpisti, niin joskus olen sallinut hänen juoda limua yhden tölkin ja sekin vain sokeroituna. Makeista sitten olen sallinut raakakakut, joissa on myös oikeasti hyviä vaihtoehtoja, tai luonnon omat makeiset, joita nykyään löytyy kaupoista. Monet lapset syö väriaineita sisältäviä makeisia ja syöpävaarallisia aineita sisältäviä sipsejä, ja ylipainoa ja sairauksia vain löytyy. Pikaruokakin tehdään itse. Onneksi toki joissain ravintoloissa on tuo ketoburgeri vaihtoehtona, saa sitten valita haluaako lihalla vai halloumilla sen syödä.

Vierailija
102/103 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama haaste, eväitä saa tuoda vain sovittuina päivinä, kun koulupäivä kestää kolmeen asti. Onneksi on tosi lyhyt kotimatka ja usein lapset syövät lämpimän ruuan, kun tulevat kotiin. 

Varsinkin esikoisen kanssa oli välillä huvittavaa kuunnella, kun lapsi analysoi koulun ruokaa ja mietti, miten siitä saisi syömäkelpoista. "Jos siihen kalan päälle puristaisi vähän sitruuna ja laittaisi lisää suolaa." tai "Kasvikset pitäisi pilkkoa pienemmäksi ja chiliä pitäisi olla enemmän." 

Esikoinen on hyvin joustava ja sosiaalisesti sopeutuva, joten uskon, että hän kyllä mielummin söisi kouluruokaa, kuin erottuisi joukosta Hänelle on todella herkkä hajuaisti. Jos ruoka on pahaa, sitä ei vaan saa kurkusta alas. "Paha" ruoka on yleensä mautonta tai maut eivät ole tasapainossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/103 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulun ensi viikon ruokalista näyttää tältä:

"Ma 30.3.JauhelihakeittoaJuustoista hernesosekeittoaTuorekurkkuviipaleita

Ti 31.3.Tonnikala-pastavuokaaPinaattista kasvis-pastavuokaaKaali-punajuuri-purjosalaattiaKe 1.4.BroilerikastikettaJuustoista sieni-kasviskastikettaPerunoita/ TäysjyväriisiäVihersalaattiaMustaherukkahilloa

To 2.4.PääsiäisateriaAppelsiinilohtaKesäkurpitsapaistostaPerunasosettaMämmiä ja kermamaitoaVihersalaattia

Ateriaan sisältyy salaatti, leipä, ravintorasva ja ruokajuoma. Ateriakokonaisuudet voivat olla tarjolla eri viikonpäivinä.Tarjoamamme perunat ja leipä ovat aina lähiruokaa!

Tarjoamamme puuro on valmistettu 1.1.2015 alkaen luomupuurohiutaleista ja -suurimoista."

En kyllä keksi, mikä missään noista aterioista voisi olla niin kamalaa, että kotoa tuotu mandariini ja voileipä olisi parempi lounas.

Anteeksi, mutta kaikki ruuat lukuunottamatta appelsiinilohta saa aikaan inhon väristyksiä. Joku kasvisruuista saattaisi yllättää iloisesti. 

Osaan itse laittaa nämä kaikki maukkaina versioina, mutta tehokeittiön versiossa keiton kasvikset ovat mössääntyneitä, pastavuoka hukkuu mauttomaan juustokastikkeeseen ja broilerikastikkeen lihapalat ovat ikäviä yllätyksiä täynnä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä