Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuli paha mieli kaupassa kun jotkut laski rahojaan

Vierailija
17.12.2021 |

Riittääkö pariin vanukkaaseen tai limupulloon.

Toiset mesos humalassa ja osti lisää humalaa.

Teki mieli ostaa jotain näille kunnollisille. Sekin yks arka nuorimies, teki mieli antaa halaus.

Voimia kaikille. 💖

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse joskus alan kassalla just pikkuostosten kohdalla laskea niitö pikkuhiluja, että saisin ne pois lompakosta tilaa viemästä. Eli ostan tarkoituksella jollain 10-senttisillä, vaikka lompakossa olisi viiden kympin setelikin ja luottokortti. Mutta tätä en ikinä ymmärrä, miten kauheasti muut miettivät ja kyttäävät toisten asioita jossain kaupassa! 

Vierailija
42/68 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin ketjun superrikkaat, itse lasken pennosia varsinkin loppukuusta, koska olen köyhä. Elintasoni vain laski työllistymisen myötä, koska joudun kulkemaan autolla ja pelkkään bensaan menee 200 euroa kuussa. Ja ei, ei kulje "dösä" tai metro sinne minne pitäisi päästä. Eikä ole varaa edes siihen koko kansan 80k€ halpis-Teslaan :/

Muuten jättäytyisin työttömäksi ja myisin yksityisauton, mutta eläkettä ei kerry ja pitkä aukko CV:ssä haittaa tätäkin vähää työllistymistä. Toisaalta matalapalkkainen paskaduunikaan ei kovin suuri meriitti ole. Mutta parempi kuin ei mitään. Kituutellaan nyt sitten konkreettisesti köyhyysrajan alapuolella. Onneksi ei sentään ole huollettavia.

Jos sulla on matalapalkkainen paskaduuni, ei sitä eläkettä kerry siitäkään verrattuna takuueläkkeeseen. Laske ja ylläty. Toki töissä voi käydä, jos sen saa kannattamaan muuten, muttei sitä eläkkeenkiilto silmissä kannata tehdä.

-79

Pakko myöntää että enpä ole tarkemmin tutkinut asiaa.... No, sentään saa ainakin ajankulua kunnes löydän paremmin palkattuja hommia. Jos löydän.

Harmittaa kun ennen tulin ihan hyvin toimeen, mutta sitten jouduin lopettamaan terveysongelmien takia. Silloin ei paljoa pennosia laskettu, alennuksia jahdattu ja bensakin olisi saanut maksaa vaikka mitä ja tankki olisi laitettu silti piripintaan, vaan näin se elämä voi muuttua. Olkaa siis tyytyväisiä jos aihetta on, koska pian voi mennä huonommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oikeasti hävettää kulkea kaupassa pelkkä perunapussi tai riisipaketti kädessä, kun muut kokoavat kärryihinsä ihan mitä mieli tekee hinnasta välittämättä. Tälle voi toki naureskella, mutta kokeilkaapa olla köyhyysrajan tällä puolella.

Voi hyvänen aika tuollaista turhaa häpeämistä. Mistä kukaan tietää, vaikka olisit eilen ostanut ison kärryllisen ruokaa, mutta unohdit perunat tai riisit, joita lähdit erikseen hakemaan. 

Toisaalla muut kehtaa ostaa sipsiä ja kaljaa, mutta sinä et perunoita. Ihan turhaan häpeilet. 

Vierailija
44/68 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin ketjun superrikkaat, itse lasken pennosia varsinkin loppukuusta, koska olen köyhä. Elintasoni vain laski työllistymisen myötä, koska joudun kulkemaan autolla ja pelkkään bensaan menee 200 euroa kuussa. Ja ei, ei kulje "dösä" tai metro sinne minne pitäisi päästä. Eikä ole varaa edes siihen koko kansan 80k€ halpis-Teslaan :/

Muuten jättäytyisin työttömäksi ja myisin yksityisauton, mutta eläkettä ei kerry ja pitkä aukko CV:ssä haittaa tätäkin vähää työllistymistä. Toisaalta matalapalkkainen paskaduunikaan ei kovin suuri meriitti ole. Mutta parempi kuin ei mitään. Kituutellaan nyt sitten konkreettisesti köyhyysrajan alapuolella. Onneksi ei sentään ole huollettavia.

Jos sulla on matalapalkkainen paskaduuni, ei sitä eläkettä kerry siitäkään verrattuna takuueläkkeeseen. Laske ja ylläty. Toki töissä voi käydä, jos sen saa kannattamaan muuten, muttei sitä eläkkeenkiilto silmissä kannata tehdä.

-79

Pakko myöntää että enpä ole tarkemmin tutkinut asiaa.... No, sentään saa ainakin ajankulua kunnes löydän paremmin palkattuja hommia. Jos löydän.

Harmittaa kun ennen tulin ihan hyvin toimeen, mutta sitten jouduin lopettamaan terveysongelmien takia. Silloin ei paljoa pennosia laskettu, alennuksia jahdattu ja bensakin olisi saanut maksaa vaikka mitä ja tankki olisi laitettu silti piripintaan, vaan näin se elämä voi muuttua. Olkaa siis tyytyväisiä jos aihetta on, koska pian voi mennä huonommin.

On monta vuotta siitä, kun minäkin kurvasin bensa-asemalle ja otin tankin täyteen, eikä tarvinnut suoda ajatustakaan sille, onko tilillä katetta vai ei. En tuhlaillut, mutta elin elämää, jossa ei tarvinnut ostaa halvinta tai peräti jättää ostamatta.

Näin täällä taannoin aloituksen, jossa ihmeteltiin bensa-aseman mittarin näyttöä, joka osoitti jonkun ostaneen bensaa kymmenellä eurolla. Naurunrähäkkähän siitä syntyi, eivätkä kaikki uskoneet, että joku voi olla niin köyhä. Mitä on mahtanut ajatella se, joka tuli tankkaamaan minun jälkeeni niillä kerroilla, joilla ostin bensaa viidellä eurolla. Nyt ei tarvitse miettiä bensan hintoja, koska kun ei autoa ole, ei ole töitäkään eikä rahaa.

Vierailija
45/68 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oikeasti hävettää kulkea kaupassa pelkkä perunapussi tai riisipaketti kädessä, kun muut kokoavat kärryihinsä ihan mitä mieli tekee hinnasta välittämättä. Tälle voi toki naureskella, mutta kokeilkaapa olla köyhyysrajan tällä puolella.

Voi hyvänen aika tuollaista turhaa häpeämistä. Mistä kukaan tietää, vaikka olisit eilen ostanut ison kärryllisen ruokaa, mutta unohdit perunat tai riisit, joita lähdit erikseen hakemaan. 

Toisaalla muut kehtaa ostaa sipsiä ja kaljaa, mutta sinä et perunoita. Ihan turhaan häpeilet. 

En minä muiden silmissä häpeäkään, vaan omissani.

Vierailija
46/68 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa viestissäni väitin muuta?

Vierailija
47/68 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on hyväsydäminen ihminen.  Sellainen joutuu helposti yleisen irvailun kohteeksi.  Ikäviä ihmisiä on kaikkialla, erityisesti somessa.

Vierailija
48/68 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa viestissäni väitin muuta?

Tuossa.

Vierailija
49/68 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla Aina käteistä mukana, voin helposti maksaa jonkun mummon/ papan puuttuvan pari euroa, ettei tarvi poistaa jtn tuotetta ..ja olen monta kertaa auttanut, nuoriakin. En juoppoja/ narkkeja.

Minä olen auttanut juoppoja/narkkeja. Ihmisiä siinä kuin muutkin. Ei mitään itsekurin puutetta vaan sairaus.

Vierailija
50/68 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nNiin? Tai sitten on lompakko kotona/autossa ja käydään kaupasta hakemassa se limupullo tai vanukkaat niillä rahoilla mitä taskussa on.

Oikeasti köyhät nyt tuskin ostelee viimeisillä rahoillaan vanukkaita tai limupulloja.

Minä olen esimerkiksi ostanut ison pussin perunoita ja porkkanoita ja siihen lisäksi jotain pientä herkkua tai vaikka tiskiainetta siinä toivossa, että näyttäisin siltä kuin olisin yhtäkkiä keksinyt ryhtyä tekemään perunalaatikkoa ja pääaines puuttuisi. Oikeasti tekisi mieli ostaa sillä tiskiainerahalla pari kiloa perunoita lisää, mutta oikeasti hävettää kulkea kaupassa pelkkä perunapussi tai riisipaketti kädessä, kun muut kokoavat kärryihinsä ihan mitä mieli tekee hinnasta välittämättä. Tälle voi toki naureskella, mutta kokeilkaapa olla köyhyysrajan tällä puolella.

Minä olen vuosikausia elänyt köyhyysrajan alapuolella, enkä koskaan ole kaupassa hävennyt. Ei ole edes tullut mieleen, että voisi hävetä!

Vierailija
51/68 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Tai sitten on lompakko kotona/autossa ja käydään kaupasta hakemassa se limupullo tai vanukkaat niillä rahoilla mitä taskussa on.

Oikeasti köyhät nyt tuskin ostelee viimeisillä rahoillaan vanukkaita tai limupulloja.

Minä olen esimerkiksi ostanut ison pussin perunoita ja porkkanoita ja siihen lisäksi jotain pientä herkkua tai vaikka tiskiainetta siinä toivossa, että näyttäisin siltä kuin olisin yhtäkkiä keksinyt ryhtyä tekemään perunalaatikkoa ja pääaines puuttuisi. Oikeasti tekisi mieli ostaa sillä tiskiainerahalla pari kiloa perunoita lisää, mutta oikeasti hävettää kulkea kaupassa pelkkä perunapussi tai riisipaketti kädessä, kun muut kokoavat kärryihinsä ihan mitä mieli tekee hinnasta välittämättä. Tälle voi toki naureskella, mutta kokeilkaapa olla köyhyysrajan tällä puolella.

Oikeasti ketään ei kiinosta sinun perunapussisi. Eikä siinä edes ole mitään ihmeellistä, että ostaa vain yhden tavaran.

Näin on. Eilen viimeksi ostin kolme pussia juureksia: porkkanoita, punajuuria ja lanttuja sittarin tarjouksesta 1,69€/2kg. Mitään muuta en ostanut. Viimeksi kun Tokmannilla oli makaroonit 6pussia/1€ ostin sen makaroonisatsin eurolla enkä mitään muuta, ja maksoin eron kolikolla. Kerran oli koko laatikollinen koiranherkkuja alennettu, ostin ne kaikki. Kassa totesi, että nää ei yleensä ole alennuksella, ja siihen vaan totesin, että ei niin, siksi piti nyt hamstrata. Eikä ollutkaan muuta ostoksia sillä kertaa.

Lidlistä olen käynyt ostamassa pari kertaa niitä hävikkivihanneslaatikoita 2€, enkä osta mitään muuta.

Vierailija
52/68 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on miehen kanssa budjetoitu rahamäärä ruokaan. Koska tykkään ruuasta vähän liikaa niin useasti loppukuusta joudutaan pihisteleen ja kaupassa saatetaan ääneen miettiä, että riittääkö meidän rahat nyt tähän ja ostetaan nämä sitten vasta seuraavana päivänä.

Me ollaan varmaan jollain mittapuulla jopa rikkaita, mutta kun mä olen sen ja sen verran siihen ruokaan kuukaudessa budjetoinut niin minä pidän siitä kiinni. Eli kaikki rahojaan laskevat eivät ole köyhiä.

Vierailija
53/68 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kerran erään nuorenparin jotka laski kolikoitaan mitä ruokaa saavat, tyttö itkun partaalla. Kysyin voinko auttaa ja ostin heille kassillisen ruokaa. Olivat kunnon ihmisiä. Tästä aikaa 10 v. Näin samaa paria viime vuonna ja muistivat minut ja kertoivat etteivät silloin olleet kunnolla syöneet 2 viikkoon, olivat opiskelijoita. Nyt ovat töissä ja lahjoittavat joka vuosi kotimaiseen keräykseen itse.

Vierailija
54/68 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin kuljin kerran puhelimen laskimen kanssa, kun oli 100€ lahjakortti, joka täytyi käyttää kerralla, että tuli varmasti se 100€ täyteen.. Normaalisti kauppareissulla menee n. 30-40€ niin oli vähän vaikeaa löytää 100€ edestä ostettavaa...

Meillä oli kokouksen yhteydessä työnantaja luvannut, että voimme ostaa kokoustarjoilut (ei alkoholia eikä tupakkaa) tiettyyn rahasummaan asti firman kortilla. Siellä oli sitten kaupoissa ollut porukkaa, joka punnitsi ja vertaili kurkkuja keskenään, että miten saa loppusumman tasasummaan, ettei mene senttiäkään yli muttei jää vajaaksikaan. Mutta se oli siis vapaaehtoista ja hauskaa, mutta saattoi ulkopuoliselle näyttää ihan toisenlaiselta "Ei, me ei voida ostaa tota isoa sipulia, jos halutaan myös ruokakerma". (ja siis kokoustarjoilut ei ollut kakkuja ja pullia, vaan salaattia, sämpylää, hedelmiä, ja suolaisen piirakan tarvikkeet, koska se toimi siis lounaana)

Itselläni oli monta vuotta tässä välissä, ettei olisi ollut pakko laskea euroja ja senttejä kaupassa. Nyt on koronan takia tulot pudonneet merkittävästi, niin kyllä sitä pitää tiukasti mielessä sen tavoitesumman, jolla viikon ruokatarvikkeet pitää saada. Silloin lasketaan jo tavaroita kärryihin laitettaessa, että paljonko mikäkin maksaa.

Vierailija
55/68 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahahan on vanha keksintö, sitä pitäisi olla jokaisella. Ne juopot ja narkkaritkin ovat ihmisiä samanlaisia luotuja olentoja kuin te ns. paremmat ihmiset. Ketään ei pidä halveksia köyhyyden vuoksi.

Vierailija
56/68 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei ap, kyllä heru irtopisteitä tuosta aloituksesta. Alentuva säälinilmaisu ja piiloylemmyydentunto ovat nyt niin läpinäkyviä, että hyl./5.

Vierailija
57/68 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin kuljin kerran puhelimen laskimen kanssa, kun oli 100€ lahjakortti, joka täytyi käyttää kerralla, että tuli varmasti se 100€ täyteen.. Normaalisti kauppareissulla menee n. 30-40€ niin oli vähän vaikeaa löytää 100€ edestä ostettavaa...

Ei mitään lahjakorttia ole pakko käyttää kerralla, varsinkaan ruokakaupassa. Ostokset vaan vähennetään siitä alkuperäisestä summasta ja loput voi käyttää myöhemmin. Olisihan se aivan älytöntä, jos koko summa pitäisi käyttää heti.

Vierailija
58/68 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saatan tarjota kympin seteliä ja kysyä: "Tarttekko jeesiä?"

Vastaukset on joko "joo kiitti." tai "e." Sit se seteli kelpaa tai ei kelpaa.

Vierailija
59/68 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa heillä oli budjetti, mikä onkin järkevää. Tietty summa säästöön, tietty herkkuihin jne.

Kyllä minäkin lasken rahoja, sillä maksan ensisijaisesti käteisellä. Pyrin siihen että minulla on lompakossa 20 ja 50 euron seteleiden ohella ainakin 10 euron seteleitä ja 1 ja 2 euron kolikoita, jotta voin maksaa mahdollisimman lähelle sitä oikeaa summaa. Jos olen ostanut ruokaa esimerkiksi summalla 31,50 euroa, saatan maksaa sen antamalla kassalle 50 euron setelin ja 2 euron kolikon, jolloin saan vaihtorahana takaisin 20,50 euroa.

Käteisenä rahan käyttö on arkipäivän budjetointia, vaikka oma talouteni on kaikin puolin hyvässä kunnossa. Eniten harmittaa tuo inflaation kiihtyminen ja nollakorot, sillä olen velaton.

Vierailija
60/68 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Tai sitten on lompakko kotona/autossa ja käydään kaupasta hakemassa se limupullo tai vanukkaat niillä rahoilla mitä taskussa on.

Oikeasti ketään ei kiinosta sinun perunapussisi. Eikä siinä edes ole mitään ihmeellistä, että ostaa vain yhden tavaran.

Voi olla, ettei kiinnostakaan. Kokeilepa kuitenkin köyhänä olemista. Moni asia alkaa näyttää aivan erilaiselta kuin silloin, kun ei tarvitse pihistellä kaikesta.

Jopas on omahyväistä puhetta. Suomessa on 150 000 vähävaraista. Minunkaan ei tarvitse sitä erikseen lähteä kokeilemaan kehotuksestasi huolimatta. Ollessani yksinhuoltajana opiskelija ja työtön rahaa oli vähän. En minä silti martyyriksi heittäytynyt. Saati että olisin kuvitellut olevani niin poikkeuksellisen kiinostava, että muita kiinnostaisi juuri minun ostokseni. Joskus eivät rahat riittäneet kassallakaan, mutta ihan iloisesti pyysin poistamaan tuotteita.

Ihan normaalisti toimeentulevatkin sitäpaitsi harkitsevat tarkkaan mitä kaupasta ostavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi