Tuli paha mieli kaupassa kun jotkut laski rahojaan
Riittääkö pariin vanukkaaseen tai limupulloon.
Toiset mesos humalassa ja osti lisää humalaa.
Teki mieli ostaa jotain näille kunnollisille. Sekin yks arka nuorimies, teki mieli antaa halaus.
Voimia kaikille. 💖
Kommentit (68)
Ei rahojen laskenta tarkoita, että rahat on välttämättä loppu. Äitini on tyypillinen eläkeläinen. Kulkee ysärivaatteissa edelleen vuonna 2020 ja laskee Euro kerrallaan pahimmillaan lompakosta kassalla. Näyttää juuri klassiselta "köyhältä" mummelilta. Varmaan joku ajattelee, että on kamalaa, kun vanha ihminen viimeisiä Eurojaan siinä latoo pöytään. Apteekissa muistaa aina päivitellä, kun on nyt 10 senttiä noussut jonkun lääkkeen hinta. Hänen kaveripiirinsä on pääosin samanlaisia muutkin.Pahenee vaan vanhemmiten. Onko äitini köyhä? Ei ole. Asuu noin 300 000 Euron 2000-luvulla rakennetussa asunnossa. Saa työeläkettä yli 2000 Euroa kuussa, osakesalkku noin 700 000. Lisäksi omistaa sijoitusasuntoja ja onhan taloudessa isänikin, jolla on hyvä eläke. Äiti jopa hakee seurakunnalta Eurolla halpoja ruokia. Nuukuuteen sairastuneita riittää, erityisesti varakkaissa eläkeläisissä. Turha sääliä.
Mä käytän aina kun mahdollista pelkästään käteistä.
Mun yx suurin haave on ollut, että vois joskus käydä kaupassa laskematta mitä maksaa. Lasken koko ajan siis päässäni mitä maksaa ja sitten lopetan ostamisen kun summa minkä voin käyttää on käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Tai sitten on lompakko kotona/autossa ja käydään kaupasta hakemassa se limupullo tai vanukkaat niillä rahoilla mitä taskussa on.
Oikeasti köyhät nyt tuskin ostelee viimeisillä rahoillaan vanukkaita tai limupulloja.Minä olen esimerkiksi ostanut ison pussin perunoita ja porkkanoita ja siihen lisäksi jotain pientä herkkua tai vaikka tiskiainetta siinä toivossa, että näyttäisin siltä kuin olisin yhtäkkiä keksinyt ryhtyä tekemään perunalaatikkoa ja pääaines puuttuisi. Oikeasti tekisi mieli ostaa sillä tiskiainerahalla pari kiloa perunoita lisää, mutta oikeasti hävettää kulkea kaupassa pelkkä perunapussi tai riisipaketti kädessä, kun muut kokoavat kärryihinsä ihan mitä mieli tekee hinnasta välittämättä. Tälle voi toki naureskella, mutta kokeilkaapa olla köyhyysrajan tällä puolella.
Oikeasti ketään ei kiinosta sinun perunapussisi. Eikä siinä edes ole mitään ihmeellistä, että ostaa vain yhden tavaran.
Voi olla, ettei kiinnostakaan. Kokeilepa kuitenkin köyhänä olemista. Moni asia alkaa näyttää aivan erilaiselta kuin silloin, kun ei tarvitse pihistellä kaikesta.
Olin köyhänä työttömänä vuosia. Nyt töissä ollessa ei tarvitse paljon huolta kantaa, mutta eipä tuo ruokien ostelu ole juurikaan muuttunut. Käteisellä mennään ja jos tarvitsee vain maitopaketin niin ostan vain maitopaketin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Tai sitten on lompakko kotona/autossa ja käydään kaupasta hakemassa se limupullo tai vanukkaat niillä rahoilla mitä taskussa on.
Oikeasti köyhät nyt tuskin ostelee viimeisillä rahoillaan vanukkaita tai limupulloja.Minä olen esimerkiksi ostanut ison pussin perunoita ja porkkanoita ja siihen lisäksi jotain pientä herkkua tai vaikka tiskiainetta siinä toivossa, että näyttäisin siltä kuin olisin yhtäkkiä keksinyt ryhtyä tekemään perunalaatikkoa ja pääaines puuttuisi. Oikeasti tekisi mieli ostaa sillä tiskiainerahalla pari kiloa perunoita lisää, mutta oikeasti hävettää kulkea kaupassa pelkkä perunapussi tai riisipaketti kädessä, kun muut kokoavat kärryihinsä ihan mitä mieli tekee hinnasta välittämättä. Tälle voi toki naureskella, mutta kokeilkaapa olla köyhyysrajan tällä puolella.
Oikeasti ketään ei kiinosta sinun perunapussisi. Eikä siinä edes ole mitään ihmeellistä, että ostaa vain yhden tavaran.
Voi olla, ettei kiinnostakaan. Kokeilepa kuitenkin köyhänä olemista. Moni asia alkaa näyttää aivan erilaiselta kuin silloin, kun ei tarvitse pihistellä kaikesta.
Olin köyhänä työttömänä vuosia. Nyt töissä ollessa ei tarvitse paljon huolta kantaa, mutta eipä tuo ruokien ostelu ole juurikaan muuttunut. Käteisellä mennään ja jos tarvitsee vain maitopaketin niin ostan vain maitopaketin.
On siinä eronsa, ostaako maitopurkin viimeisillä rahoillaan vai joutumatta ajattelemaan sitä, riittääkö raha. Kun rahaa on hyvin vähän, sen vähyyden kanssa on silmästä silmään jatkuvasti. Köyhyyttä on vaikea, jopa mahdoton, unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän ei käyttänyt korttia. Taidat asua maaseudulla.
Ap:n asuinpaikasta en tiedä, mutta minä asun Helsingissä. Käytän vain käteistä, koska silloin tiedän täsmälleen, paljonko rahaa minulla on. Kun ostaa viimeisillä pennosillaan, ei halua mitään palvelumaksun automaattiveloitusta, siitä seuraavaa "olisiko teillä jokin toinen kortti" -kysymystä ja sitä häpeää, kun jokin ostos pitää valita pois ja jättää kassalle.
Soisin jokaiselle aikuiselle tilaisuuden elää todella köyhänä vaikka puoli vuotta. Kunnon kokemuksen tietysti saa vasta sitten, kun minun laillani tietää, että köyhyyttä on koko loppuelämä.
Sitävarten mulla on siinä debitin kaverina credit, jos jostain syystä loppukuussa ei riittänytkään saldo. Selvittelee sitten rauhassa kotona mistä johtuu.
Joskus mietin miten kotiintilauksissa käy. Debitille tulee ostaessa alle kympin varaus ja keräilyn jälkeen vasta menee isompi maksu. Jättääkö ne toimittamatta tai soittaako perään jos kate ei riitä?
Vierailija kirjoitti:
Jospa heillä oli budjetti, mikä onkin järkevää. Tietty summa säästöön, tietty herkkuihin jne.
Todennäköisin syy on että oli budjetti koska rahaa ei vaan ollut enempää.
Itsekin kuljin kerran puhelimen laskimen kanssa, kun oli 100€ lahjakortti, joka täytyi käyttää kerralla, että tuli varmasti se 100€ täyteen.. Normaalisti kauppareissulla menee n. 30-40€ niin oli vähän vaikeaa löytää 100€ edestä ostettavaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän ei käyttänyt korttia. Taidat asua maaseudulla.
Ap:n asuinpaikasta en tiedä, mutta minä asun Helsingissä. Käytän vain käteistä, koska silloin tiedän täsmälleen, paljonko rahaa minulla on. Kun ostaa viimeisillä pennosillaan, ei halua mitään palvelumaksun automaattiveloitusta, siitä seuraavaa "olisiko teillä jokin toinen kortti" -kysymystä ja sitä häpeää, kun jokin ostos pitää valita pois ja jättää kassalle.
Soisin jokaiselle aikuiselle tilaisuuden elää todella köyhänä vaikka puoli vuotta. Kunnon kokemuksen tietysti saa vasta sitten, kun minun laillani tietää, että köyhyyttä on koko loppuelämä.
Sitävarten mulla on siinä debitin kaverina credit, jos jostain syystä loppukuussa ei riittänytkään saldo. Selvittelee sitten rauhassa kotona mistä johtuu.
Joskus mietin miten kotiintilauksissa käy. Debitille tulee ostaessa alle kympin varaus ja keräilyn jälkeen vasta menee isompi maksu. Jättääkö ne toimittamatta tai soittaako perään jos kate ei riitä?
Minä kysyin tuota S-kauppojen neuvonnasta. Jos tilillä oleva raha ei riitä, kaupasta soitetaan asiakkaalle ja katsotaan, miten tilanne voidaan hoitaa. Vaihtoehtoja on useampia, mutta koska en muista tarkasti, en selitä niitä tässä.
Minulla ei ole ollut luottokorttia sen jälkeen, kun (velaton) firmani meni nurin. Elämä on h-tin vaikeaa, ja ikääkin on jo sen verran, että ei edes kannata yrittää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla Aina käteistä mukana, voin helposti maksaa jonkun mummon/ papan puuttuvan pari euroa, ettei tarvi poistaa jtn tuotetta ..ja olen monta kertaa auttanut, nuoriakin. En juoppoja/ narkkeja.
Suomessa mummot/papat saa sellaista eläkettä että on varaa sijoitella ja on paljon paremmat kuin palkat - niille jotka sattuu töitä saamaan.
Ooen pari kertaa tarjoutunut edellisen asiakkaan tuskaillessa rahojen riittämistä maitoon tai tomaatteihin maksamaan heidän muutaman euron ostoksensa.
Maksoin ne ja häivyin vähin äänin.
En jäänyt säälimään, mutta jono kulki. Ja tuli itsellekin hyvä mieli.
Just kävin ostamassa viinipullon ja matkalla kotiin hoksasin, että mulla on pyykkitupa varattuna eikä pesuainetta. No piti poiketa kauppaan, mutta olin pahus ottanut mukaan vaan ns. pikkukukkaron, jossa vain käteistä. Siinä sitten pesuainehyllyllä katselin epätoivoisena kukkaroani ja laskeskelin kolikkojani, mihin aineeseen riittää...
Takuuvarmasti näytti ulkopuolisen silmin, että raukkaparka viimeisillä rahoillaan yrittää saada pulveria ostettua. Tai no joo, pitihän se tuossa tilanteessa paikkaansa; viimeisiä rahoja vietiin.
En olisi kyllä kehdannut ottaa jonkun ystävällisen apua vastaan, jos joku olisi tarjoutunut mulle pulverini ostamaan, sillä oikeasti ei ole puutetta rahasta.
ps. Rahat riitti 4,95 maksavaan pesuaineeseen, jäi rahaakin yli 10 senttiä. Pikkukolikkoina makselin...
Toisin kuin ketjun superrikkaat, itse lasken pennosia varsinkin loppukuusta, koska olen köyhä. Elintasoni vain laski työllistymisen myötä, koska joudun kulkemaan autolla ja pelkkään bensaan menee 200 euroa kuussa. Ja ei, ei kulje "dösä" tai metro sinne minne pitäisi päästä. Eikä ole varaa edes siihen koko kansan 80k€ halpis-Teslaan :/
Muuten jättäytyisin työttömäksi ja myisin yksityisauton, mutta eläkettä ei kerry ja pitkä aukko CV:ssä haittaa tätäkin vähää työllistymistä. Toisaalta matalapalkkainen paskaduunikaan ei kovin suuri meriitti ole. Mutta parempi kuin ei mitään. Kituutellaan nyt sitten konkreettisesti köyhyysrajan alapuolella. Onneksi ei sentään ole huollettavia.
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin ketjun superrikkaat, itse lasken pennosia varsinkin loppukuusta, koska olen köyhä. Elintasoni vain laski työllistymisen myötä, koska joudun kulkemaan autolla ja pelkkään bensaan menee 200 euroa kuussa. Ja ei, ei kulje "dösä" tai metro sinne minne pitäisi päästä. Eikä ole varaa edes siihen koko kansan 80k€ halpis-Teslaan :/
Muuten jättäytyisin työttömäksi ja myisin yksityisauton, mutta eläkettä ei kerry ja pitkä aukko CV:ssä haittaa tätäkin vähää työllistymistä. Toisaalta matalapalkkainen paskaduunikaan ei kovin suuri meriitti ole. Mutta parempi kuin ei mitään. Kituutellaan nyt sitten konkreettisesti köyhyysrajan alapuolella. Onneksi ei sentään ole huollettavia.
Jos sulla on matalapalkkainen paskaduuni, ei sitä eläkettä kerry siitäkään verrattuna takuueläkkeeseen. Laske ja ylläty. Toki töissä voi käydä, jos sen saa kannattamaan muuten, muttei sitä eläkkeenkiilto silmissä kannata tehdä.
-79
Kaikki raha ei kierrä verottajan kautta. Siksi käteinen (ja siksi siitä halutaan luopua).
Vierailija kirjoitti:
Miksei kaljaa ostavat ole "kunnollisia"? Nekin jotka ostaa sitä vanukasta viimeisillä rahoillaan saattaa olla käyttäneet aiemmat rahansa kaljaan.
Kaljanostajat ostavat joka kerralla kaljaa. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Meitsi on varakas vittusaatana ja laskeskelen joskus pitkään tohdinko ostaa jotain perushommelia, siksi mulla massia onkin kun en tuhlaile.
Laihialta kotoisin?
Naurettavaa tehdä päätelmiä ihmisen varallisuudesta ostosten ja maksutavan perusteella. Ei se kerro yhtään mitään jos näkee kassalla jonkun maksavan kolikoilla. Itsekin joskus kun haen jonkun yksittäisen tuotteen, maksan sen lompakkoon kertyneillä pennosilla, ihan vain siksi että lompakko kevenisi. Jos joku tulisi siihen omia rahojaan tukkimaan väliin, nauraisin railakkaasti 😅. Lompakossani on aina myös isoja seteleitä. Kassalla usein tarvitaan kolikoita, tuttu myyjä saattaa jopa pyytää tiettyjä kolikoita että saa puuttuvaa vaihtorahaa. Kannattaa se oma hyväntekeväisyyspuuska toteuttaa netissä eikä kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei rahojen laskenta tarkoita, että rahat on välttämättä loppu. Äitini on tyypillinen eläkeläinen. Kulkee ysärivaatteissa edelleen vuonna 2020 ja laskee Euro kerrallaan pahimmillaan lompakosta kassalla. Näyttää juuri klassiselta "köyhältä" mummelilta. Varmaan joku ajattelee, että on kamalaa, kun vanha ihminen viimeisiä Eurojaan siinä latoo pöytään. Apteekissa muistaa aina päivitellä, kun on nyt 10 senttiä noussut jonkun lääkkeen hinta. Hänen kaveripiirinsä on pääosin samanlaisia muutkin.Pahenee vaan vanhemmiten. Onko äitini köyhä? Ei ole. Asuu noin 300 000 Euron 2000-luvulla rakennetussa asunnossa. Saa työeläkettä yli 2000 Euroa kuussa, osakesalkku noin 700 000. Lisäksi omistaa sijoitusasuntoja ja onhan taloudessa isänikin, jolla on hyvä eläke. Äiti jopa hakee seurakunnalta Eurolla halpoja ruokia. Nuukuuteen sairastuneita riittää, erityisesti varakkaissa eläkeläisissä. Turha sääliä.
Kuin meillä. Äiti omistaa useita sijoitusasuntoja, kulkee ryysyissä eikä tarvitse uusia silmälaseja 20 vuotta vanhojen tilalle eikä hammaslääkäriä 14 hampaansa kanssa (vääntö voitettu 3 vuoden jälkeen). Dyykkaamisen ja pullojenkeräilyn on sentään lopettanut nyt ollessaan omaishoitaja, mutta saa säkillisen käsipaperiarkkeja riittämään laskujensa mukaan 5 vuotta, sillä liuskan voi käytön jälkeen kuivattaa hanan päällä ja käyttää uudelleen.
Näin edunvalvojan ominaisuudessa, mielenkiintoiset ajat edessä. ....ja kiihtyy.
No voi v!ttu. Mäkin lasken joskus kolikoita mitä on kertynyt kukkaroon että riittäisikö ne tällä kertaa ostoksiin ja saisi käytettyä pussin pohjalta pois.