pyöräilevät äidit
hei äidit kun pyöräilee lasten kanssa. käytättekö kypärät? itse olen aloittamassa pyöräily 1 vuotiaan kanssa ja mietin pitäisikö itsekin käyttää kypärä.
Kommentit (28)
Nyt en ole pitkään aikaan päässyt pyöräilemään, mutta aiemmin käytin kypärää vähän vaihdellen. Nyt esikoinen on niin iso, että olen ajatellut käyttää sitä kypärää AINA, että saa hyvän esimerkin.
Kas sa oled eestlane? :)
No mä en. Joojoo olisihan se fiksua mut...
Tietysti. Meillä lapsi pelkää enemmän mun puolestani kuin itsensä ja varmistaa joka kerta, että mullakin on kypärä päässä, kun lähdetään.
Käytän mä, vastahakoisesti. Mut enemmän yleisen mielipiteen takia kuin turvallisuudesta. Lapselle pakotan isompana kypärän samasta syystä, luotan itse enemmän judoon. Kun osaa tulla oikein alas, varjeltuu pää. Ja juujuu, tiedän kyllä, halpa henkivakuutus jne. Tilastollisesti suurin osa onnettomuuksista tapahtuu kotona, pitäisi siellä alkaa pitää kypää. Mutta en siis tuomitse muiden kypäröimistä, ja pidän itsekin lasten kanssa ajaessani. Onpahan villi ja vapaa kapinallisolo, kun pääsee yksinään jättäen kypärän kotiin!
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 10:23"]
No mä en. Joojoo olisihan se fiksua mut...
[/quote]
en minäkään
Sinun pääsi on tärkeä myös lapselle. Käytän, käytin jo ennen lapsen saamista.
Kypärähulluutta jo vuodesta 2001..... Vielä se jaksaa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 10:34"]
Käytän mä, vastahakoisesti. Mut enemmän yleisen mielipiteen takia kuin turvallisuudesta. Lapselle pakotan isompana kypärän samasta syystä, luotan itse enemmän judoon. Kun osaa tulla oikein alas, varjeltuu pää.
[/quote]
Ukemihan se pelastaakin sut, kun auton kanssa törmäät... selkeästi ei juuri mitään, mitä kannattaisi siellä pääkopassa varjella.
Mulla menee tukka ihan lättänäks kypärä päässä en käytä!
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:49"]Mulla menee tukka ihan lättänäks kypärä päässä en käytä!
[/quote]
Mulla voikin mennä pää lättänäks jos en käytä.
Olen todistanut kahdesti pyöräilyonnettomuutta, jossa pyöräilijällä ei ollut kypärää. Ensimmäinen jäi auton alle. Siinä ei auta yhtään mikään muu, kuin kypärä (jos sekään) kun lentää ensin konepellille ja siitä pää edellä maahan. Toisessa onnettomuudessa kaatui pyöräilevä äiti, jolla oli lapsi turvaistuimessä. Äiti löi päänsä, lapsella oli kypärä. Lapsi selvisi vammoitta, mutta mahtava tilanne, että lapsi on siinä köysissä täydellisessä paniikissa ja päänsä lyönyt äiti toimintakyvytön auttamaan itseään ja lastaan. Onneksi siinä oltiin sitten me ohikulkijat auttamassa.
Itse olen kaatunut ilman kypärää, ja sen jälkeen olen käyttänyt aina kypärää. Ei kenenkään aivot kestä montaa iskua päähän elämän aikana.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 14:19"]
Olen todistanut kahdesti pyöräilyonnettomuutta, jossa pyöräilijällä ei ollut kypärää. Ensimmäinen jäi auton alle. Siinä ei auta yhtään mikään muu, kuin kypärä (jos sekään) kun lentää ensin konepellille ja siitä pää edellä maahan. Toisessa onnettomuudessa kaatui pyöräilevä äiti, jolla oli lapsi turvaistuimessä. Äiti löi päänsä, lapsella oli kypärä. Lapsi selvisi vammoitta, mutta mahtava tilanne, että lapsi on siinä köysissä täydellisessä paniikissa ja päänsä lyönyt äiti toimintakyvytön auttamaan itseään ja lastaan. Onneksi siinä oltiin sitten me ohikulkijat auttamassa.
Itse olen kaatunut ilman kypärää, ja sen jälkeen olen käyttänyt aina kypärää. Ei kenenkään aivot kestä montaa iskua päähän elämän aikana.
[/quote]
onneksi ei sit käynnyt pahempi jos kaaduit ilman kypärä
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:49"]Mulla menee tukka ihan lättänäks kypärä päässä en käytä! [/quote] Mulla voikin mennä pää lättänäks jos en käytä.
[/quote]
niin, mitä on parempi
Itse käytän kypärää niin pyöräillessä kuin laskettelurinteessä. Samoin lapsella on myös aurinkolasit. Hassun näköistä, kun aurinkoisella ilmalla vanhemmilla on aurinkolasit silmillä, mutta lapsiparka siristelee koko ajan silmiään..
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:01"]Mä näen todella harvoin kenenkään äidin tai isän käyttävän kypärää kun pyöräilee lapsensa kanssa. Mutta mitenkäs tietysti yli puolet on vastauksia että "ilman muuta käytän" :D
[/quote]
Tässä lienee aika lailla alueellista eroa. Helsingissä kypärää käyttävät kaikki pyöräillessä paitsi juopot ja vanhukset.
käytän koska munkin pää on yhtä särkyvä kun lapsen
Ööö.. Esimerkistä ne lapset oppii. Eli pitää tietty!