Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni reaktio perheväkivalta-uutiseen

Vierailija
28.03.2015 |

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1427443088001.html

Luin uutisen ja päivittelin sen jälkeen miehelleni tuota tuomion pituutta. Hän vaan mutisi jotain siitä, kuinka monet naiset provosoivat miestään väkivaltaan.

:( Ehdin jo toivoa, että mies olisi muuttunut. Aikaisemmin hän on ollut lievästi väkivaltainen mua kohtaan (ja minä häntä), ja tämän jälkeen on puolustautunut sillä, että kun minä provosoin häntä.

Olemme puhuneet väkivaltaisuudesta, ja olen ehdottanut terapiaa yms, mutta se vaan jäi, kun väkivaltakin loppui. Tai loppui ja loppui, mistä minä tiedän loppuiko se lopullisesti.

Paska fiilis.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 17:50"]

Toivottavasti asenteet ovat muuttuneet, vaikka eihän siitä ole kauan kun oli tämä surullisenkuuluisa hätäpuheluun vastanneen päivystäjän tokaisu "Otat sä naiselta pataan?" kun mies tarvitsi apua väkivaltaisen vaimonsa kanssa.

[/quote]

Miesten kokemasta perheväkivallasta on alettu avoimesti puhua vasta tällä vuosituhannella, joten asenteet varmaan laahaa vielä perässä. Hieno juttu kuitenkin, että muutos on ainakin näköpiirissä. Mies voi jäädä aika yksin tuollaisessa tilanteessa, kun yhteiskunnan turvaverkot on lähtökohtaisesti naisia varten suunniteltu.

Vierailija
62/64 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysinen väkivalta on sairasta.Ei ole ihme että Suomi on kärkilänsimaita naisiin kohdistuvassa kotiväkivallassa kun täälläkin vaan surkutellaan kun ukko lyö ja mitään ei asialle tehdä.Yleensähän Se murhaajakin on noissa puoliso.Kuinka alhainen itsetunto ja omanarvontunto sulla on kun siedät sitä että joku(oma mies) lyö sua?????Ja että miehesi vielä pitää oikeutettuna fyysistä väkivaltaa.Pitäisikö lapsiakin hakata jos ne provosoi riitelemällä tai huutamalla???Että voi olla tyhmiä ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 11:34"]

Yleensä se lyöjä on kohdettaan fyysisesti vahvempi. Heikommalla harvoin on edes kykyä käydä toiseen käsiksi niin, että pystyisi toista oikeasti satuttamaan, se vahvempi kun pystyy puolustautumaan juuri voimiensa avulla. 

[/quote]

Tuolla lauseellasi aliarvioit ja vähättelet radikaalisti miesten kokemaa perheväkivaltaa. Epäilen myös, että tuo on samalla se yleisin syy, jolla väkivaltaiset naiset oikeuttavat käytöksensä ja miksi miehille avun hakeminen on niin vaikeaa.

Ensimmäinen vaimoni muuttui liiton loppupuolella väkivaltaiseksi ja tunnistan kyllä tuon ajattelutavan hänenkin toiminnastaan. Toisaalta henkinen ja fyysinen väkivalta koventuivat kerta kerralta ja minusta tuntui,että hän myös hakemalla haki tilannetta jossa lopulta löisin takaisin, osottaisin olevani se perinteinen väkivaltainen sika, joka hänen isänsä ilmeisesti oli ollut. En koskaan lyönyt takaisin, mutta kerran pidin häntä käsistä väkisin aloillaan, ettei satuttaisi minua tai itseään enempää. Hän puri ensin minua kaikin voimin käsivarteen ja alkoi sitten huutaa poliisia ja apua. Päädyin putkaan. Voisin vaikka vannoa aistineeni hienoista voitonriemua hänessä, olinhan jo melkein vajonnut hänen tasolleen ja oikeuttanut hänen käyttämänsä väkivallan.

Meillä oli kokoeroa noin 30cm ja 30kg, mutta ei siitä minulle mitään apua ollut, pikemminkin päin vastoin. Luulen, että kokoero teki väkivallan exälleni vain jotenkin helpommaksi ja oikeutetummaksi. Pienihän saa olla vähän rajumpi, kun ei kuitenkaan pysty isompaa satuttamaan. Myös poliisit tuntuivat ajattelevan näin, eikä heiltä juuri sympatiaa herunut. Pitäisihän noin ison kaverin saada tuollainen pikkutyttö kuriin. Toki tästä on jo 20v aikaa, joten ehkä asenteet ovat nykyisin hieman muuttuneet.

Minulla on tuosta liitosta pysyvänä muistona muutaman sentin arpi päänahassa, kun luulin riidan loppuneen ja sainkin täysin yllättäin kukkaruukusta päähän sekä viimeisestä kerrasta  veitsen jättämät arvet käsivarressa ja kyljessä. Kyllä se pienikin pystyy halutessaan satuttamaan, kun tarttuu kättä pidempään.
[/quote]

Puhuinkin kirjoituksessani nyrkki nyrkkiä vastaan -tilanteesta. Kai nyt järkikin sanoo, ettei puukkoa tai asetta vastaan taistella millään voimilla? Olet oikeassa, että tuollaisessa tilanteessa myös se heikompi voi päästä niskan päälle! Mutta jos tilanne olisi ollut toisinpäin, naisellasi ei olisi ollut mitään mahdollisuutta pitää sinua aloillasi.
Omassa tekstissäni pyrin olemaan sukupuolittamatta rooleja, sillä tunnen itsekin väkivaltaisen naisen. Heillä vaan sattuu olemaan siitä harvinainen tilanne, että nainen todella on pienikokoista miestään vahvempi. Mitä fyysiseen voimankäyttöön tulee, olen edelleen sitä mieltä, että vahvemmalla on vastuu voimankäytöstään! Se ei tietenkään poista sitä heikomman osuutta, varsinkaan, jos toinen tarttuu kättä pidempään.

Vierailija
64/64 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

JSSAP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi