Tanska tutkii HPV rokotteen haittavaikutuksia
Papilloomavirusta vastaan teini-ikäisille tytöille annettavan hpv-rokotteen epäillään Tanskassa aiheuttaneen vakavia sivuvaikutuksia.
Sadat rokotteen saaneet tytöt ovat kärsineet väsymyksestä, huimauksesta, pääsärystä ja lihasheikkoudesta. TV2-kanavan torstaina lähettämän dokumentin mukaan osa tytöistä on joutunut lopettamaan koulunkäynnin ja istuu pyörätuolissa.
Terveysviranomaiset ovat jo aloittaneet rokotteen ja oireiden yhteyden selvittämisen. Tanska aloitti hpv-rokotukset vuonna 2009. Suomi aloitti 12–13-vuotiaiden tyttöjen rokottamisen marraskuussa 2013.
Tanskassa oireiden aiheuttajaksi epäillään Gardasil-nimistä valmistetta. Suomessa käytössä on Cervarix-merkkinen rokote.
Kommentit (162)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 14:33"]Tanskassa on raportoitu kaikkiaan 269 vakavaa haittavaikutusta HPV rokotteen jälkeen,[/quote]
Entä montako haittavaikutusta oli kontrolliryhmässä samaan aikaan? Jos et tiedä, niin voit työntää lukusi jonnekin, missä aurinko ei paista.
Mulla on jotain todella v-mäistä ihottumaa parhaillaan. En ole ottanut rokotteita pitkään aikaan, joten en voi niitä syyttää. Ehkä syytänkin naapurin uutta bemaria? Sehän olisi yhtä järkevää kuin sun vinkua rokotteiden jälkeen ilmenneistä haitoista, kun kerta placeboryhmää ei ole.
[/quote]
Ohhoh - onko pelko persiissä vai mistä aggressio? Em. luvut eivät ole tutkimuksesta vaan rokotteensaajien haittavaikutuksia, joita aluksi on ollut yhtä vaikea saada rekisteröityä lääkärien dissaamisen vuoksi kuin sikapiikin haitat Suomessa. Onneksi tapauksia tuli julkisuuteen median kiinnostuttua asiasta - nythän otsikkona oli "Tanska selvittää...." eli tutkimuksia vasta tulossa (jos on) - kartoituksia nyt ainakin. Kaksi tanskalaista lääkäriä ovat vaatineet rokotusten keskeyttämistä selvityksen ajaksi.
On se joillekin vaikea niellä epäilyksen varjoakaan koskien rokotuksia - täysin kritiikitön ja sinisilmäinen suhtautuminen lääkkeisiin/rokotteisiin/lääkäreihin muka edustaa jotain "tieteellistä" realismia! Hah!
Joo, ei tule ainakaan meidän tytöille tuota rokotetta. Luin jostain jo pari vuotta sitten että rokotteen virus voi jotenkin tarttua esim. aivojen verisuoniin ja aiheuttaa tukoksen tms.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 01:32"]Joo, ei tule ainakaan meidän tytöille tuota rokotetta. Luin jostain jo pari vuotta sitten että rokotteen virus voi jotenkin tarttua esim. aivojen verisuoniin ja aiheuttaa tukoksen tms.
[/quote]
Jos tyhmyyttä vastaan olisi rokote niin kieltäytyisitte siitäkin...
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 01:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 01:32"]Joo, ei tule ainakaan meidän tytöille tuota rokotetta. Luin jostain jo pari vuotta sitten että rokotteen virus voi jotenkin tarttua esim. aivojen verisuoniin ja aiheuttaa tukoksen tms. [/quote] Jos tyhmyyttä vastaan olisi rokote niin kieltäytyisitte siitäkin...
[/quote]
se ei ole tarttuvaa niin ei tarvii.
sinua se rokote ei enää edes auttaisi
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 01:42"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 01:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 01:32"]Joo, ei tule ainakaan meidän tytöille tuota rokotetta. Luin jostain jo pari vuotta sitten että rokotteen virus voi jotenkin tarttua esim. aivojen verisuoniin ja aiheuttaa tukoksen tms. [/quote] Jos tyhmyyttä vastaan olisi rokote niin kieltäytyisitte siitäkin...
[/quote]
se ei ole tarttuvaa niin ei tarvii.
sinua se rokote ei enää edes auttaisi
[/quote]
Luette netistä jotain magneettimedian tasoisia tutkimuksia ja teette sihteerin koulutustasolla omat johtopäätöksenne rokotteiden turvallisuudesta. Kuten aiemmin totesin, VMP.
10: jos minulle puhuit niin viimeksi tarkistaessani kyllä olin maisteri, voihan tietty olla että olet saanut sen taikavoimillasi poispyyhittyä. Mutta jos vaikka keskittyisit muualla sen rokotteesi mainostamiseen, minulla saattaa olla taustalla yllä mainitsemani lisäksi muitakin syitä joiden vuoksi lapseni eivät ikinä tuota rokotetta tule saamaan, ei kuulu sinulle.
Terveisin: 7
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 02:09"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 02:06"]
10: jos minulle puhuit niin viimeksi tarkistaessani kyllä olin maisteri, voihan tietty olla että olet saanut sen taikavoimillasi poispyyhittyä. Mutta jos vaikka keskittyisit muualla sen rokotteesi mainostamiseen, minulla saattaa olla taustalla yllä mainitsemani lisäksi muitakin syitä joiden vuoksi lapseni eivät ikinä tuota rokotetta tule saamaan, ei kuulu sinulle.
[/quote]
Rauni-Leena Luukanen-Kildekin oli tohtori. Ei se sekopäisyys oppiarvoa katsoa.
Muista toki laittaa foliohattu yöksi päähän ettei NSA lue ajatuksiasi ja paljasta niitä GlaxoSmithKlinelle!
[/quote]
Sinä et ilmeisesti kyseenalaista koskaa yhtään mitään. Olet siis oikein hyvä kansalainen, sellainen helposti mihin tahansa johdateltavissa. Toki teikäläisiä tarvitaan, ja on aina koko ihmiskunnanhistorian aikana tarvittu. Laumoja on helppo liikutella...
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 02:06"]
[/quote]
Rauni-Leena Luukanen-Kildekin oli tohtori. Ei se sekopäisyys oppiarvoa katsoa.
Muista toki laittaa foliohattu yöksi päähän ettei NSA lue ajatuksiasi ja paljasta niitä GlaxoSmithKlinelle!
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 02:13"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 02:06"]10: jos minulle puhuit niin viimeksi tarkistaessani kyllä olin maisteri, voihan tietty olla että olet saanut sen taikavoimillasi poispyyhittyä. Mutta jos vaikka keskittyisit muualla sen rokotteesi mainostamiseen, minulla saattaa olla taustalla yllä mainitsemani lisäksi muitakin syitä joiden vuoksi lapseni eivät ikinä tuota rokotetta tule saamaan, ei kuulu sinulle. Terveisin: 7 [/quote] Jos olet maisteri, niin aidosti toivon ettet usko taikavoimiin, uskomuslääketieteeseen tai vanhojen paimentolaiskansojen kertomuksiin, koska silloin ei tiedeyliopisto ole onnistunut tehtävässään.
[/quote]
Opetuksen tarkoitus on, että oppilas oppii ajattelemaan omilla aivoillaan käyttäen hyväkseen oppimiansa asioita.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 02:06"]10: jos minulle puhuit niin viimeksi tarkistaessani kyllä olin maisteri, voihan tietty olla että olet saanut sen taikavoimillasi poispyyhittyä. Mutta jos vaikka keskittyisit muualla sen rokotteesi mainostamiseen, minulla saattaa olla taustalla yllä mainitsemani lisäksi muitakin syitä joiden vuoksi lapseni eivät ikinä tuota rokotetta tule saamaan, ei kuulu sinulle.
[/quote]
Jos olet maisteri, niin aidosti toivon ettet usko taikavoimiin, uskomuslääketieteeseen tai vanhojen paimentolaiskansojen kertomuksiin, koska silloin ei tiedeyliopisto ole onnistunut tehtävässään.
13: sulla näyttäis olevan käyttöä useammankin lääketehtaan valmisteille, olet vain unohtanut ne ottaa. Kipitähän nyt kiltisti sinne dosettisi luo
Voisin kuvitella mitä nämä hullut rokotevastustajat tuumaisivat kun USA:ssa lapset ei pääsisi yliopistoon sisään kun ei ole rokotettu. Itse opiskelin siellä ja hepatiittirokote munkin oli pakko ottaa mutta muuten Suomen rokotusohjelma riitti niille. Toi HPV varmasti tulee lähivuosina myös pakolliseksi.
Olkaa äidit ihania ja älkää pakottako ottamaan hpv-rokotetta! Itse jouduin oman äidin painostamana kyseisen rokotteen ottaa ja todellakin kaduttaa!!
Siitä rokotteesta ei ole tietoon tullut, kuin ainoastaan negatiivista ja rokotteen kehittäjäkin on myöntänyt sen olevan täysin tutkimaton.
Kyseinen rokote lopetettiin myös japanissa vaiko kiinassa, koska sen huomattiin aiheuttavan lapsettomuutta. On naiselle "steriilipiikki".
Kyseinen rokote on kehitetty kohdunkaulan syöpää vastaan, mutta ottaen huomioon, että nainen on voinnut tietämättään myös sairastaa kyseistä tautia, jolloin oma keho on asian hoitanut. Papilooma ei välttämättä tarvitse hoitoa ja voi parantua itsestään, mutta joka minuutti keho tappaa muutenkin kymmeniä syöpäsoluja...
Olen asiaa kovasti tutkinut ja tekisin mitä vain, että takaisin voisin ajassa mennä. Sillä vaikka olen vielä nuori (21v.), niin pahin pelko todellakin on, että en voi omaa lasta saada. Ja koettuani tuulimunaraskauden (vaikka tietysti luonnollinen ja yleinen juttu) on pelko perseessä koko ajan. Vaikka tuulimunaraskaudessa sikiö ei lähde ollenkaan kehittymään, mutta kyllä olen ajatellut asian myös niin, että voiko tapahtuma johtua rokotteesta ja onko mahollisuutta omaan (esikoinen haaveilla). Ei tämmöstä pitäis ajatella... Mutta mielikuvitus on pahin.
Ensin en meinannut uskaltaa avata tätä keskustelua, koska kyseistä rokotteesta en halua mitään enää lukea/ tutkia, koska omatunnon tuskat on kovat... Kukaan ei halua siihen tilastoon kuulua, että rokotteen otin ja nyt kävi näin. Ikinä en tulis itteleni anteeksi antamaan, jos minuun rokote steriilisti vaikuttaa. Tai jollain muulla tavalla. Mutta mä olen rokotetta vastaan, vaikka painostuksen vuoksi olen sen itse ottanut.
Yläkouluikäinen on kumminkin vielä nuori päättämään kyseisestä asiasta, että haluaako tosiaan olla "koekani" lääkefirmoille, jotka nyt kusettavat muutenkin rokotteiden perusteilla. Mutta tämä on oma näkemykseni asiaa kohtaan. Itse en ottaisi, jos voisin uudestaan päättää. Tieto lisää tuskaa.
Meillä on tuo rokote vastassa vuoden päästä ja tytär saa itse päättää asian. Olemme jo keskustelleet ja mun kanta on on mieluummin ei, ellei uutta järkevämpää rokotetta ole tullut markkinoille. Ns. sanottua päivitettyä versiota.
Syksyllä meillä ajankohtainen ja niin luetaan suurennuslasilla kaikki mahdolliset pamfletit ja netti sydeemit läpi.
Jotenkin tuntuu yhtä turhalta kuin vesirokkorokotus, vaikka ovatkin niin erityyppisiä.
16: jos viittasit myös minuun tuolla "hullulla rokotevastustajalla", niin mistäköhän tiedät mitään meidän rokotehistoriasta? Muita rokotteita en ole vastustanut kuin tuota otsikossa mainittua. Ja minulla edelleen on syyni päätökseeni, epäiltyjen haittavaikutusten lisäksi. Hyvää yötä, mene sinäkin #13:n kanssa sinne lääkekaapille ennen nukkumaanmenoa
Terkuin seiska
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 01:37"]
[/quote]
Joko kaduttaa ja puntti tutisee? "Apuaa, mitä mä olen antanut piikittää omaan lapseeni. Se voi joutua pyörätuoliin ihan vaan siksi, kun olin tyhmä uskoin rokotevalmistajan propagandaa."
Miten kukaan voi verrata HPV-rokotusta vesirokkorokotukseen ?! Tiedätkö yhtään mitään papilloomasta?
Minä olen saanut tartunnan aikoinaan nuorena poikaystävältä (kunnollinen kiltti poika, joka on nykyään aviomieheni). Olimme seurustelleet vuoden ja otin käyttöön e-pillerit. Hänellä oli ollut minua ennen vain yksi tyttöystävä, mutta oli tältä saanut viruksen tietämättään (pojalla ei ollut mitään oireita).
Papilloomasta hoidetaan näkyvät näpyt pois, muuta ei pysty tekemään. Se voi jäädä elimistöön piileskelemään. Papillooma-virus moninkertaistaa kohdunkaulan syövän riskin. Nykyään se on tupakan ja alkoholin suurkulutuksen ohella suurin suu- ja kurkkusyövän aiheuttaja (suuseksi on yleisempää kuin ennen).
Oman virukseni tilanteesta en voi tietää. Voin vain toivoa, että se on poistunut kokonaan tai ettei uusisi huomaamattani.
Suomalaisista suuri osa saa viruksen, juuri se huomaamattomuus mahdollistaa tämän. Onneksi on keksitty tämä rokotus. Ja tyttäreni todellakin tulevat sen saamaan ja ajoissa, ennen ensimmäisiä mahdollisia seksikokeiluja ja ennen kuin itse osaavat tehdä päätöksen rokotteen tarpeellisuudesta.
http://www.cancer.fi/syovanehkaisy/viruksetjabakteerit/papilloomavirus/
Eli kahdeksan kymmenestä ihmisestä saa papilloomaviruksen elämänsä aikana.
Tarttuu iho- ja limakalvokontaktissa, useimmiten seksin välityksellä. Kondomi suojaa jonkin verran, mutta ei täysin.
Ärhäkkäimmät ja syöpää eniten aiheuttavat virustyypit ovat yleensä oireettomia.
Kohdunkaulan syövän taustalla on AINA papilloomavirus.
Tilastot naisten yleisimmistä syövistä ja niistä selviämisennusteesta eivät ole kauniit kohdunkaulan syövän suhteen. Suusyövät vievät tehokkaasti hautaan nuoriakin.
Eli av-mamma joka vannoo olevansa (tai lapsensa, tytön tai pojan, olevan) turvassa kaikelta tältä, on harvinaisen yksinkertainen tai sinisilmäinen, koska todennäköisesti on itsekin papilloomansa saanut, ehkä tietämättään.
Älä nyt vielä innostu. Kohta saadaan nähdä lööppejä, että ei tämä koske suomalaisia, koska meillä on ihan eri geenit kuin tanskalaisilla ja ihan eri lääkekin on kyseessä. THL sai rahoitusta GlaxoSmithKlineltä ja ne on kyllä osanneet tehdä just suomalaiseen geeniperimään sopivan sekoituksen. Että pumpatkaa vaan rauhassa lapsiinne lisää rokotteita. Ei mitään hätää terv. THL