Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikkeuksellisen matala ÄO -Miten vaikuttanut elämääsi?

Vierailija
17.12.2021 |

Onko täällä ihmisiä, jotka ovat testanneet älykkyysosamääränsä ja saaneet matalat pisteet? Miten se näkyy sun elämässä, millaisissa tilanteissa tiedostat asian itse, kuinka olet oppinut elämään erityisyytesi kanssa?

Olen itse nelikymppinen nainen, perheellinen, elämänkoulutettu ja heikommassa asemassa. En ikinä ole ajatellut olevani poikkeuksellisen tyhmä. Elämässä oli kuitenkin joitakin erikoisia tilanteita ja juttuja, joissa jouduin miettimään, miksi käyttäydyn kuten käyttäydyn tai miksi tuntuu tältä.
Puhuin asiasta tutun talonmiehen kanssa joskus viinapäissäni ja hän kysyi, onko älykkyysosamäärääni ikinä testattu. Hetken pohtimisen jälkeen kävin virallisessa testissä ja sain tulokseksi 65 eli sen mukaan olen keskimääräistä tyhmempi. En ihan idiootti tai mikään vihannes, mutta tulos on huonompi kuin yli 90 prosentilla ihmisistä.

Nyt sitten mietin, että miten tätä kannattaisi hyödyntää ja millaisia eväitä tämä antaa niihin elämän pikkuerikoisuuksiin, joiden takia alunperin rupesin asiaa edes selvittämään. Jonkinlainen vertaistuki olisi tarpeen, mutta esim. Kehitysvammaliiton toiminta ei kiinnosta.

Kommentit (206)

Vierailija
181/206 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin menee kahdessa hallituksessa ministerinä jo!

* kikattaa *

Sanni GL

Vierailija
182/206 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äö on testin mukaan 54 tämän testin tein netissä. Testiä tein kuitenkin kaiken sen ajan mitä kesti se testi ja tein kaiken parhain miten minä tein testin. Testin mukaan se siinä luki että minulla on sen testin mukaan mahdollisuus selvitä koulusta. Olen päässyt koulusta yläasteelta sen jälkeen en ole ollut koulussa. Olen joskus ollut töissä joskus tehnyt muuten asun vanhempienieni talossa. Elämässäni pärjään minä hyvin ja olen iloinen ja osaan lukea ja kirjoittaa vaikka en lue muutakuin puhelinta uni luen ja nettiä luen usein ja kirjoitankin minä joskus netttiin ja minä kirjoitan ihan sujuvasti vaikka joskus kirjoitan kirjoitus virheitä mutta ne eivät haittaa koska minä kirjoitan ymmärrettävästi ja käytän pistettä. Minä olen ihan hyvin pärjäävä ja minulla on monia harrastuksia piirtäminen ja käyn ulkona joka päivä ja olen iloinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/206 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain töitä isosta valtion virastosta ja pärjään hyvin.

Vierailija
184/206 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin kivasti. Ei tarvitse ajatella monimutkaisia asioita ja voi jättää tyystin ne muiden kontolle. Ratkiriemukasta elämää vailla huolia ja murheita. Elämä hymyilee ja oikein rattoisaa menoa.

Vierailija
185/206 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ruvennut pohtimaan näitä älykkyysasioita, koska älykkäin tuntemani mies (siis todellinen nero) meni naimisiin sellaisen naisen kanssa, joka ainakin minusta vaikuttaa harvinaisen tyhmältä. On vaikea ymmärtää, mitä yhteistä heillä on. En voi olla miettimättä, onko tämä nainen kuitenkin todellisuudessa hyvin älykäs ja joko esittää tyhmää tai sitten olen itse liian tyhmä huomaamaan hänen poikkeuksellista älykkyyttään. Olisi hyvin kiinnostavaa saada vastaus tähän arvoitukseen.

Vierailija
186/206 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset liian sisäsiittoisia. Sen takia älykkyys laskee jopa 50:een.

Vierailija
187/206 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liity heimopukukansaan, tällöin saa kattavat sosiaalituet ja jos olet nainen, niin saat hamerahaa. Ei tarvitse vaivautua edes hakemaan töitä.

Vierailija
188/206 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalla alhainen älykkyysosamäärä on vain eduksi, suoranainen vaatimus jos aikoo menestyä.

Vierailija
189/206 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjanmaalla alhainen älykkyysosamäärä on vain eduksi, suoranainen vaatimus jos aikoo menestyä.

Siellä on paljon hihhuleita, joten ihmekös tuo että äo matala. Tiedä vaikka nussisivat serkkujen kanssa.

Vierailija
190/206 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein laajan testin joskus 2005-10 ja sain tulokseksi muistaakseni 86. Olen selkeästi 'tyhmä'. Pärjään kyllä töissä jos se on jotain hyvin yksinkertaista. En muista ohjeita, nimiä ja oppiminen on erittäin hankalaa. Päättötodistus oli jotain kutosen pintaan. Tyhmyyteni vaikuttaa joka päivä ja se vaikuttaa elämääni raskaasti, haluaisin jo kuolla 

Vierailija
191/206 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matala ÄO ja jollain ilveellä päässyt tohtoriopintoihin asti. Tajusin jossain vaiheessa, että yliopistomaailmassa täytyy osata vain olla kuin kala vedessä laitoksen vaatimassa systeemissä, ei kyse ole älykkyydestä yhtään. Meitä on täällä ihan älyttömän paljon nuijia tyyppejä jotka osaa vaan toimia vaaditun kaavan mukaan. 

Vierailija
192/206 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko testin tehnyt psykologi? Jos on niin jokin tässä nyt mättää. En saa sinusta vaikutelmaa, että äo:si olisi kehitysvammaisen. Edes lievästikään kehitysvammainen ei kykenisi kirjoittamaan noin jäsennellysti selkeällä suomen kielellä. Olisiko ennemmin mm. adhd tai hahmotushäiriö? Neuropsykiatriset tutkimukset voisi enemmän selkeyttää asiaa, tosin niihin pääseminen onkin vaikeaa. 

Vierailija
193/206 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa tulee olemaan tekoälytutkijoita ja ohjelmoijia automatisaation myötä. Ei ole helppoa niille, joilla äo on poikkeuksellisen matala.

Nykyään monet suorittavan tason työtkin ovat monimutkaistuneet ja sen takia mielestäni on typerää, kun ihmiset toteavat suorittavan tason töiden olevan "paskaa" ja kuinka niistä jokainen voi suoriutua jopa unissaan. Jo erilaisten asentajien pitää osata teoriaa, lukea käyttö- ja asennusohjeita (myös eri kielellä) sekä soveltaa sitä. Juurikin erilaiset kiinteistönhuollon tai koneenkuljetuksen työt voivat olla oikeasti hankalia, vaikka ei kyse ole mistään kvanttifysiikasta.

Ihan esimerkkinä monien parjaama kaupan kassa ei voi olla kuka tahansa typerys: tulee eteen yllättäviä tilanteita, työssä kohtaa epäloogisesti käyttäytyviä ihmisiä jne. ja mitä pienempiin kauppoihin mennään tulee työnkuvaan enemmän vastuuta: postin ja kuriiriifrmojen toimipisteiden hoitaminen (näihin liittyvät tietojärjestelmät, Veikkaus, erilaiset käytännöt ja ongelmatilanteet, kassan laskeminen ja samaan aikaan asiakkaiden palveleminen, humalaiset asiakkaat, joita paimennettava sekä samalla tuotteiden hyllytys, kuorman purku ja myymälän siistiminen. Ja näitä asioita tehdään pienessä kaupassa ihan yksin.

Heikolla älyllä varustettu sopii yksinkertaiseen työhön työnantajan hoitaessa ajattelun mutta mistäpä löydät niitä yksinkertaisia töitä, kun automatisaatio vienyt ne viimeisetkin yksinkertaiset, rutiininomaiset työt. 

Eräs tuttu, jolla oli epäilty alkuun lievää kehitysvammaa mutta onkin siinä ja siinä rajalla eli on heikkolahjainen suomeksi sanottuna, opiskeli jossain erityisoppilaitoksessa kiinteistönhuollon tutkinnon räätälöitynä. Työtä ei ole päivääkään tehnyt elämässä ja harjoitteluissakin oli oikeasti aika ohjattava. Ei opi reittejä, jopa omalla asuinpaikkakunnallaan eksyy vaikka asunut koko ikänsä siellä. Elelee sitten työttömän statuksella vaikka oikeasti ansaitsi työkyvyttömyyseläkkeen mutta ei ole tarpeeksi "vammainen" saadakseen sitä. 

Vierailija
194/206 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin matalalla äo:lla et osaisi kirjoittaa noin hyvin.

Vierailija
195/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intin p-kokeesta p-arvo 4 eli keskivertoa tyhmempi. Silti kirjoitin kuusi laudaturia (joista yksi pitkä matematiikka), suoritin korkeakoulututkinnon vaativaksi mielletyltä hakupainealalta ja löydyn nykyään verokoneesta

Vierailija
196/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intin p-kokeesta p-arvo 4 eli keskivertoa tyhmempi. Silti kirjoitin kuusi laudaturia (joista yksi pitkä matematiikka), suoritin korkeakoulututkinnon vaativaksi mielletyltä hakupainealalta ja löydyn nykyään verokoneesta

Noin montaa Laudaturia ei kyllä kirjoita kukaan alle 110 ÄO-ihminen millään ilveelläkään, etenkään pitkästä matematiikasta. Sulla on ollut jollain tapaa heikentynyt vireystila, motivaatio tai keskittyminen testiä tehtäessä.

Vierailija
197/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain töitä isosta valtion virastosta ja pärjään hyvin.

Sama. Sitä ennen suoritin maisterin tutkinnon. Älyllä en kuitenkaan pääse leveilemään.

Vierailija
198/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään 6 laudaturin ylioppilas ei ole keskivertoa tyhmempi. Ei tuota intin äo-testiä voi ottaa vakavasti kun se ei ole mikään puhdas älykkyystesti. Siinä mitataan esim. sanavarastoa ja päässälaskutaitoja jotka ei vaikkapa Mensan testiin kuulu. Tuo testi tehdään myös ihan palveluksen ensimmäisten päivien aikana jolloin uuden ympäristön aiheuttama stressi, huonosti nukutut yöt jne varmasti vaikuttavat tuloksiin

Vierailija
199/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään 6 laudaturin ylioppilas ei ole keskivertoa tyhmempi. Ei tuota intin äo-testiä voi ottaa vakavasti kun se ei ole mikään puhdas älykkyystesti. Siinä mitataan esim. sanavarastoa ja päässälaskutaitoja jotka ei vaikkapa Mensan testiin kuulu. Tuo testi tehdään myös ihan palveluksen ensimmäisten päivien aikana jolloin uuden ympäristön aiheuttama stressi, huonosti nukutut yöt jne varmasti vaikuttavat tuloksiin

Tämä. Lisäksi ainakin meidän aikoina ne testipaperit työnnettiin jonkun koneen tarkistettavaksi joka oli erittäin herkkä vastausten lukemisen suhteen. Jos oli esim. rastittanut oikean kohdan mutta vahingossa rasti ulottuu millimetrinkin vastausruudun yli niin vetää koko kohdan nollille. En ottaisi noita intin p-kokeita kovin vakavasti 

Vierailija
200/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kirjoitat tosi hyvin ollaksesi tyhmä👏

Nämä tekstit on siis mun avustajan allekirjoittamia. Minähän en osaa edes lukea