Poikkeuksellisen matala ÄO -Miten vaikuttanut elämääsi?
Onko täällä ihmisiä, jotka ovat testanneet älykkyysosamääränsä ja saaneet matalat pisteet? Miten se näkyy sun elämässä, millaisissa tilanteissa tiedostat asian itse, kuinka olet oppinut elämään erityisyytesi kanssa?
Olen itse nelikymppinen nainen, perheellinen, elämänkoulutettu ja heikommassa asemassa. En ikinä ole ajatellut olevani poikkeuksellisen tyhmä. Elämässä oli kuitenkin joitakin erikoisia tilanteita ja juttuja, joissa jouduin miettimään, miksi käyttäydyn kuten käyttäydyn tai miksi tuntuu tältä.
Puhuin asiasta tutun talonmiehen kanssa joskus viinapäissäni ja hän kysyi, onko älykkyysosamäärääni ikinä testattu. Hetken pohtimisen jälkeen kävin virallisessa testissä ja sain tulokseksi 65 eli sen mukaan olen keskimääräistä tyhmempi. En ihan idiootti tai mikään vihannes, mutta tulos on huonompi kuin yli 90 prosentilla ihmisistä.
Nyt sitten mietin, että miten tätä kannattaisi hyödyntää ja millaisia eväitä tämä antaa niihin elämän pikkuerikoisuuksiin, joiden takia alunperin rupesin asiaa edes selvittämään. Jonkinlainen vertaistuki olisi tarpeen, mutta esim. Kehitysvammaliiton toiminta ei kiinnosta.
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intin p-kokeesta p-arvo 4 eli keskivertoa tyhmempi. Silti kirjoitin kuusi laudaturia (joista yksi pitkä matematiikka), suoritin korkeakoulututkinnon vaativaksi mielletyltä hakupainealalta ja löydyn nykyään verokoneesta
Yksikään 6 laudaturin ylioppilas ei ole keskivertoa tyhmempi. Ei tuota intin äo-testiä voi ottaa vakavasti kun se ei ole mikään puhdas älykkyystesti. Siinä mitataan esim. sanavarastoa ja päässälaskutaitoja jotka ei vaikkapa Mensan testiin kuulu. Tuo testi tehdään myös ihan palveluksen ensimmäisten päivien aikana jolloin uuden ympäristön aiheuttama stressi, huonosti nukutut yöt jne varmasti vaikuttavat tuloksiin
6 laudaturin ylioppilaat nimenomaan ovat niitä tyhmiä. Opettelevat vaan ulkoa asioita ja suoltavat paperille. Käytännön elämässä noista ei ole mihinkään, nähty on
Höpö höpö. Tyhmä ei varmuudella kykene saamaan kuutta laudaturia.
Mä en oo peruskoulua kummempaa käynyt, mutta töitä ja naisia on aina elämässä riittänyt. Musta älykkäät on monesti tosi ahdistuneita kaikesta ja ne miettii liikaa sillonkin kun pitäs toimii.
Minä olen samalla kertaa sekä tyhmä että älykäs, riippuen mielialasta, seurasta tai vuorokauden ajasta. Joskus tajuan jonkin vaikeatajuisen asian ihan kuin välähdyksenomaisesti ja sitten taas jotain yksinkertaista asiaa saa jankata mulle jatkuvasti enkä tajua. ÄO en ole mittauttanut, koulussa pärjäsin hyvin.
Välillä meinaa henki lähteä kun syön purkkaa ja samaan aikaan yritän solmia kengännauhoja.
Tunnen juuri tällaisen henkilön: on korkea äo ja aspergeriksi diagnosoitu, lahjakkuutta löytyy tietotekniikan ja luovuuden parissa ja näin ollen tekee 3d-mallinnuksia, mutta sarkasmia ei ymmärrä. Sellainen eksentrinen menestyjä.