Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikkeuksellisen matala ÄO -Miten vaikuttanut elämääsi?

Vierailija
17.12.2021 |

Onko täällä ihmisiä, jotka ovat testanneet älykkyysosamääränsä ja saaneet matalat pisteet? Miten se näkyy sun elämässä, millaisissa tilanteissa tiedostat asian itse, kuinka olet oppinut elämään erityisyytesi kanssa?

Olen itse nelikymppinen nainen, perheellinen, elämänkoulutettu ja heikommassa asemassa. En ikinä ole ajatellut olevani poikkeuksellisen tyhmä. Elämässä oli kuitenkin joitakin erikoisia tilanteita ja juttuja, joissa jouduin miettimään, miksi käyttäydyn kuten käyttäydyn tai miksi tuntuu tältä.
Puhuin asiasta tutun talonmiehen kanssa joskus viinapäissäni ja hän kysyi, onko älykkyysosamäärääni ikinä testattu. Hetken pohtimisen jälkeen kävin virallisessa testissä ja sain tulokseksi 65 eli sen mukaan olen keskimääräistä tyhmempi. En ihan idiootti tai mikään vihannes, mutta tulos on huonompi kuin yli 90 prosentilla ihmisistä.

Nyt sitten mietin, että miten tätä kannattaisi hyödyntää ja millaisia eväitä tämä antaa niihin elämän pikkuerikoisuuksiin, joiden takia alunperin rupesin asiaa edes selvittämään. Jonkinlainen vertaistuki olisi tarpeen, mutta esim. Kehitysvammaliiton toiminta ei kiinnosta.

Kommentit (206)

Vierailija
121/206 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täällä taas niin "vitsikkäitä" ihmisiä, kun tullaan ehdottelemaan uraa poliitikkona ja kuinka poliitikot ovat kehitysvammaisia tai heikkolahjaisia. Oletteko olevinaan hauskoja? Matalaälyisistä ei tule poliitikkoja. Monilla heistä ei ole edes ymmärrystä siitä, mikä on puolue tai missä vaaleissa äänestävät, jos äänestävät ollenkaan. Laaja-alaiset oppimisvaikeudet ovat ihan todellinen ongelma, joihin ihminen ei saa apua. On paljon parempi, että äo keikahtaa 60:een, niin saa eläkkeen, avotyöpaikan, kuntoutukset ja terapeutit.

Vierailija
122/206 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti alat palstaan moderaattoriksi, jolloin pidät huolen että palstalla levitetään vain punavihreää agendaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/206 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit nyt tehnyt edes joitakin kirjoitusvirheitä tekstiisi ja jäsentänyt lauseita epäselvemmin ym. vastaavaa, niin olisit saanut tähän enemmän uskottavuutta.

No onhan tuo uskottava. Vaikka olisi matala Äo niin silti voi osata kirjoittaa oikein.

Vierailija
124/206 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit nyt tehnyt edes joitakin kirjoitusvirheitä tekstiisi ja jäsentänyt lauseita epäselvemmin ym. vastaavaa, niin olisit saanut tähän enemmän uskottavuutta.

No onhan tuo uskottava. Vaikka olisi matala Äo niin silti voi osata kirjoittaa oikein.

Nyt puhut potaskaa. Olen toiminut koulunkäynninohjaajana kehitysvammaisten luokalla ja nähnyt heidän kirjoitustaitonsa. Kirjoitetaan harakanvarpailla ja teksteissä kappalejaosta ja jopa pilkuistakin saa haaveilla. Eivät todellakaan kykene kirjoittamaan analysoivasti palstan "heikkolahjaisten" tapaan, joita täällä tuntuu pyörivän.

Vierailija
125/206 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten äo se vaan jatkaa laskemistaan. Johtunee siitä, kun mainostetaan mulatisointia ja veganismia. Veganismi surkastuttaa ihmisen aivoja, kun ei saa aivoille välttämättömiä rasvahappoja, valkuaisaineita ja B12-vitamiinia. Sen takia tulemme tulevaisuudessa maksamaan terveydenhuollon kuluja, kun lapsilla ilmenee enemmän tai vähemmän kehityshäiriöitä, aivosumua ja älyllistä jälkeenjääneisyyttä.

Juuri niiden ruskettuneiden suomalaislasten vuoksi on mietittävä tarkkaan lapsen tulevaa koulupaikkaa lieveilmiöiden takia.

Ja AP ei todellakaan vaikuta siltä, että ÄO olisi lievästi kehitysvammaisen tasoa kirjoitustaitojn perusteella. Monella palstalaisellakin on petrattavaa kirjoitustaidoissaan.

Olisitko ennemminkin oppimishäiriöinen (dyskalkulia tai lukivaikeus), adhd, lievästi autistinen tai hahmotushäiriöinen? Kunniaa psykologeille ja psykologialle, mutta on se ihme jos ensimmäisellä kerralla leimautuu loppuiäksi kehitysvammaiseksi tai heikkolahjaiseksi. Sehän vaikuttaa ihmisen itsetuntoonkin, jos diagnoosi ei oikeasti ole paikkansa pitävä.

Vierailija
126/206 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistoliitossa ja vihreissä pärjäisit varmasti keskivertoa paremmin

Eduskuntaan pitää asettaa vammaiskiintiöt.

Eduskunta on itseasiassa aika hyvä työpaikka. Missä muualla saa melkein kymppitonnin kuussa lapaseen tuolissa istumalla ja kolmea nappia painelemalla?

Jokaisella kansanedustajalla on erityisavustajat, joten hyvin pärjää heikkolahjainenkin poliitikkona. Ei tarvitse käyttää omia aivoja vaan voi papukaijana toistaa monikulttuurisuuden ihanuutta ja ajaa Suomea Natoon.

Vierailija
127/206 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet hyvännäköinen niin etsi rikas mies elättäjäksi. Toki sitten osattava huolehtia kodista ja mahdollisista lapsista. Miehet etsivät kauniita naisia, älykkyysosamäärä on sivuseikka.

Vierailija
128/206 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska parodialanka :D Olen kyllä joskus törmännyt ihmisiin, joiden ÄO olisi kiva tietää juuri siksi että ovat niin yksinkertaisen oloisia. Mutta ihmisiä on tosi vaikeaa saada tekemään esim. sitä Mensan nettitestiä jos eivät pidä älykkyyttä omana vahvuuslajinaan. Tähän mennessä hölmöin ihminen jonka olen saanut tekemään tuon sai tulokseksi 108, ja oli kyllä välillä AMK-porukassamme ihan ulalla. Muilla n. 10 hengen porukasta tulokset 120-138 (en saanut noita korkeimpia pisteitä itse).

Haluaisin oikeasti tietää, millaisten henkilöiden ÄO on vaikka 90 tuon saman testin mukaan.

En minäkään ole koskaan halunnut mittauttaa älykkyysosamäärääni. Ajatus tuntuu jollakin tavalla painostavalta. Näin siitä huolimatta, että olen todennäköisesti ihan normaaliälyinen, koska olen saanut yhden ihan hyvän vastaanoton saaneen väitöskirjankin aikaiseksi. En ole muutenkaan innostunut mittaamaan esimerkiksi elintoimintojani.

Vierailija
129/206 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä mun älykkyysosamäärä on mutta veikkaan, että melko alhainen.

Lukiossa tehtiin loogista päättelyä mittaava testi; sain siitä 2/22 :D Jopa mun (matalasti koulutetut) vanhemmat saivat reilusti yli 10 ja ihmettelivät miten en tajua. Tosin sitten kielellistä lahjakkuutta mittaavasta testistä sain täydet pisteet. (Mikä oli hämmentävää, koska äidinkieli mulla oli 6). 

Mutta niin. Mikäs tässä. Pari ammattikoulutusta olen lukion jälkeen hommannut ja ihan kivasti niissä pärjännyt. Yleistieto mulla on laaja, sillä sitten paikkaan mitä paikattavissa on.

En halua vaikuttaa tyhmältä vaan piilotan sen aika hyvin hillityn käytöksen ja yleissivistyksen taakse.

Vierailija
130/206 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mikä mun älykkyysosamäärä on mutta veikkaan, että melko alhainen.

Lukiossa tehtiin loogista päättelyä mittaava testi; sain siitä 2/22 :D Jopa mun (matalasti koulutetut) vanhemmat saivat reilusti yli 10 ja ihmettelivät miten en tajua. Tosin sitten kielellistä lahjakkuutta mittaavasta testistä sain täydet pisteet. (Mikä oli hämmentävää, koska äidinkieli mulla oli 6). 

Mutta niin. Mikäs tässä. Pari ammattikoulutusta olen lukion jälkeen hommannut ja ihan kivasti niissä pärjännyt. Yleistieto mulla on laaja, sillä sitten paikkaan mitä paikattavissa on.

En halua vaikuttaa tyhmältä vaan piilotan sen aika hyvin hillityn käytöksen ja yleissivistyksen taakse.[/quote

Minulla asia oli päinvastoin: looginen päättelykyky ikätasolla (kutsuin sitä Mensa-testiksi, koska tuli mieleen Mensan ilmaisversio, jonka tein vitsillä vaikka ihan tosissani sen otin suorittaen sen rauhallisessa paikassa) sekä yleistietous hyvä, mutten tosin ole mikään expertti biologiassa, kemiassa, maantiedossa ja fysiikassa, jopa joistain perusasioista olen hukassa. Hyvä, jos osaan nimetä pääkaupungit ja kartalle maat, valtameret sekä mantereet. Ok, en uskaltanut sanoa haiman olevan insuliinia tuottava elin koulupsykologin kysyessä sitä testissä. Hiljaa vain päässäni ajattelin vastauksen olevan haima, mutta päätin sanoa, etten tiedä.

Kielelliset taidot taas olivat ikätasoa, ja myönsin ihan ääneen, etten tiedä mita suurpiirteinen tarkoittaa. Sanakirjasta katsomalla opin sen tarkoittavan yksityiskohtiin takertumatonta ihmistä eli sehän on minun vastakohta. Kuitenkin pärjäsin äidinkielessä yleisopetuksessa arvosanalla 8. Sain jopa 8- kirjailijakansiosta, jonka tein Anni Polvasta.

Tunnustan, että en ole hirveämmin koskenut kirjoihin ja inhoan kirjoissa mustaa, pientä tekstiä valkoisella paperilla. Lukiessa tuntuu, että happi loppuisi. Koin, että pääni hajosi jankatessani opeteltavia asioita kokeita varten. Eikä minulla mikään jää päähän paitsi ehkä ne itseäni kiinnostavat asiat. Enemmän sisäistän kuvat kuin tekstisisällön.

Vierailija
131/206 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistoliitossa ja vihreissä pärjäisit varmasti keskivertoa paremmin

Eduskuntaan pitää asettaa vammaiskiintiöt.

Onhan siellä eduskunnassa jo rodullistettu keva, Husu. Saamalla tasa-arvoa pitäisi myös valkoisille kevoille avata kiintiöpaikat eduskuntaan. Myös lääkikseen pitäisi saada kiintiöke ha reita.

Vierailija
132/206 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin Venäjän trollitehtaalle töihin ja palkka on olosuhteisiin nähden hyvä. Pääsyvaatimuksena suomen ja venäjän kielitaito, sekä ÄO alle 80, joka testattiin pääsykokeessa. Piti osata kirjoittaa päätöntä propagandaa ja sitähän minulta tulee ulos ihan luonnostaan, on aina tullut.

Vierailija
133/206 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kommentoi.

Vierailija
134/206 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on melko alhainen ÄO, 85. Tämä tuli ilmi kun työelämässä lähes loppuun palettuani menin selvityttämään olisiko syy ongelmiini esim. ADHD, ja lääkitys auttaisi. Ei ollut sitten ADHD vaan heikko kognitiivinen kapasiteetti. 

Miten on vaikuttanut elämääni? Olen joutunut tekemään töitä koulun ja työn kanssa paljon enemmän kuin keskivertoälykkäät tai älykkäämmät. Olen aina ollut kunnianhimoinen, ahkera ja perfektionisti joten en todellakaan hyväksynyt koulussa etten osaa tai tulee kovin huono todistus. Luin ja harjoittelin siis yötä myöten joka päivä. Peruskoulun päättötodistuksen ka oli 8,6, mutta tosiaan se vaati monin verroin enemmän työtä kuin muilta. Menin lukioon koska ns. käytännön ammatit ei kiinnostuneet, ja selvisin samalla tapaa kuin peruskoulussa: hullulla määrällä työtä, unesta tinkimällä, myös matematiikan yksityisopetus jonka vanhemmat maksoi auttoi. Mutta matematiikka (lyhyt) ja kielet olivat hyvn vaikeita, selvisin rimaa hipoen. Lukion jälkeen tuntui ettei rahkeet riitä korkeakouluun, mutta amiskaan ei kiinnostanut joten menin varastotöihin. Teinkin niitä 4 vuotta ja tykkäsin.

Tapasin kuitenkin miehen jonka kanssa menin yhteen, ja hän vakuutti minut että pärjäisin yliopistossa varmasti, kunhan vain luottaisin itseeni. Hain samaan mitä hän oli opiskellut, tietojenkäsiittelytieteeseen. En uskonut pääseväni koska lyhyt matematiikka ja huonohko todistus, mutta pänttäsin hulluna pääsykoekirjaa ja pääsin suoraan pääsykokeella valittavien kiintiössä. Opinnoista selvisin tekemällä kaikki konnankoukut: lukemalla vain tärpit, tekemällä laskuharjoituksia "ryhmässä" eli kopioimalla ratkaisut muilta, valkkaamalla niin vähän kuin mahdollista matemaattisia kursseja. Pakolliista matematiikan peruskurssia yritin 6 kertaa kunnes meni läpi. Valmistuin ja menin töihin ja tätähän se koodarinakin on: teen töitä noin 16-18 tuntia / vrk selvitäkseni siitä, mistä pitäisi 8 tunnissa. Ei ole muuta elämää kuin työ, ei riitä aika eikä voimat. Mutta 20 vuotta jo näin menty, enköhän jaksa eläkkeelle asti...

Vierailija
135/206 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kehitysvammaliiton toiminta ei kiinnosta."

Olisikohan se niin, on että ap on kirjoitustaitojensa puolesta normaaliälyinen. Sulla voi ehkä ennemmin olla nepsy-oireyhtymä, hahmotushäiriö tai spesifi oppimisen häiriö, jotka ovat voineet mahdollisesta sotkea testituloksia. Jo peruskoulun todistuksesta voi jotain päätellä, vaikkei se varsinainen älykkyysmittari ole mutta jon suoritunut ilman suuria helpotuksia huonoimmillaan kutosta ja seiskaa saaden, niin kuulostaa enemmän keskittymishäiriöltä. Poikkeuksellisen matalalla äo:lla ei yletytä yli seiskan mutta alle kasin keskiarvoon ilman helpotuksia.

Vierailija
136/206 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet hyvännäköinen niin etsi rikas mies elättäjäksi. Toki sitten osattava huolehtia kodista ja mahdollisista lapsista. Miehet etsivät kauniita naisia, älykkyysosamäärä on sivuseikka.

Vain miehet, joita ei ole älyllä siunattu.

Vierailija
137/206 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain miehet, joita ei ole älyllä siunattu.

Minä olen välillä heittänyt seksististä läppää, että alan kotirouvaksi, sillä miehillehän merkitsee eniten naisissa hyvä ulkonäkö ja se, että huolehtii kodista ja miehestä.

Vitsi, vitsi. Minä en sen enempää väitä olevani älykkö, enkä ala esittämään bimboilijaa. Saatan olla naispuolinen versio Homer Simpsonista laiskuuden ja tyhmyyden takia, mutten ole samalla lailla töissä pelleilijä tai muuten lapsellinen esim. liikenteessä tai julkisilla paikoilla.

- kommentoija nro. 112, jolla on diagnoosina laaja-alaiset oppimisvaikeudet

Vierailija
138/206 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kehitysvammaliiton toiminta ei kiinnosta."

Olisikohan se niin, on että ap on kirjoitustaitojensa puolesta normaaliälyinen. Sulla voi ehkä ennemmin olla nepsy-oireyhtymä, hahmotushäiriö tai spesifi oppimisen häiriö, jotka ovat voineet mahdollisesta sotkea testituloksia. Jo peruskoulun todistuksesta voi jotain päätellä, vaikkei se varsinainen älykkyysmittari ole mutta jon suoritunut ilman suuria helpotuksia huonoimmillaan kutosta ja seiskaa saaden, niin kuulostaa enemmän keskittymishäiriöltä. Poikkeuksellisen matalalla äo:lla ei yletytä yli seiskan mutta alle kasin keskiarvoon ilman helpotuksia.

Ei minuakaan kiinnosta, vaikka Kehitysvammaisten tukiliitto on sanasen maininnut laaja-alaisista oppimisvaikeuksista, joita potevat lienee myös tervetulleita toimintaan, kun asettuvat lievästi kehitysvammaisen ja normaaliälyisen väliin.

Valitettavasti koen Kehitysvammaisten tukiliiton ja Kehitysvammaliiton toiminnat liian lapsellistavaksi. En ole edes Autismiliiton vertaistukiryhmistäkään kiinnostunut autismi-diagnoosista huolimatta. Se ei johdu siitä, että olisin epärealisti ja sopeutumaton diagnoosin suhteen, vaan päinvastoin: on helpotus tajuta, miksi olen ollut ujo (se nyt ei tosin vielä riitä diagnoosin asettamaksi) ja luovuttanut sosiaalisissa tilanteissa. En vain pysty samaistumaan kaikkiin autistisiinkaan. Olen sitten ylpeästi autistinen "foliohattu" ja "rasisti", joka kaunistelematta puhuu eri kultuureiden, muoti-ilmiöiden tai uskontojen varjopuolista kriittisestä näkökulmasta.

Vierailija
139/206 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nokikepeillä on keskimääräinen äo 85 ja niitä tulee kadulla vastaan harva se päivä. Ihan hyvin ne pärjää, eivät jää auton alle ja puhettakin ne osaa tuottaa, ainakin toistensa kanssa.

Juu, hyvin menee. Saavat kiitiöpaikat eduskuntaan. Valkoisten, joilla äo on alle 85, syrjintää.

485

Vierailija
140/206 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska parodialanka :D Olen kyllä joskus törmännyt ihmisiin, joiden ÄO olisi kiva tietää juuri siksi että ovat niin yksinkertaisen oloisia. Mutta ihmisiä on tosi vaikeaa saada tekemään esim. sitä Mensan nettitestiä jos eivät pidä älykkyyttä omana vahvuuslajinaan. Tähän mennessä hölmöin ihminen jonka olen saanut tekemään tuon sai tulokseksi 108, ja oli kyllä välillä AMK-porukassamme ihan ulalla. Muilla n. 10 hengen porukasta tulokset 120-138 (en saanut noita korkeimpia pisteitä itse).

Haluaisin oikeasti tietää, millaisten henkilöiden ÄO on vaikka 90 tuon saman testin mukaan.

Olette varmaan opetelleet ulkoa sitä testiä? Muuten on vaikea uskoa, että 120-138 äo:lla noin moni olisi AMK:ssa eikä yliopistossa.

Tosiasiassa 120 on jo niin korkea, että uskoisin aika ison osan yliopisto-opiskelijoista sijoittuvan sen alle. Ehkä tämä AMK-opiskelijoitten tuloksilla kehuja viittaa nettitesteihin, jotka antaa aivan eri lukemat kuin virallinen Mensan testi.

Otan ensin kantaa tuohon mensan nettitesti väittämääsi. Esim. täällä on keskusteltu oikean ja nettitestin eroista:

https://www.vauva.fi/keskustelu/2659764/mensan-nettitestit-vs-viralline…

Tuon perusteella nettitesti on suhteellisen luotettava.

Seuraavaksi mitä tulee yliopistossa opiskelevien älykkyysosamäärään, niin minä sain nettitestistä 130, ja varmistaakseni tuloksen oikeellisuuden, tein testin heti perään uudestaan ja vastasin vain kysymyksiin jotka tiesin oikeaksi. Edelleen sama tulos.

Vaikka minulla on suhteellisen korkea äo, niin silti koen aika ajoin yliopistossa opiskelun hankalaksi, ja nyt on kumminkin vasta ensimmäinen vuosi menossa. Omasta mielestäni kuulun opiskelijoiden suhteen noin keskikastiin (ehkä hieman yli keskiarvon), mitä tulee opiskelu menestykseen.

Mainittakoon vielä, että opiskelen alalla, johon on suhteellisen helppo päästä, kun vertaa muihin tieteenaloihin.