Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taksinkuljettajan työ

Vierailija
27.03.2015 |

Hei! Olen 25 vuotias nainen Espoosta ja lapseni täytti juuri vuoden, ja olen ajatellut mennään töihin. Työkkäri ehdotti minulle taksikurssille menoa, onko täällä jollain kokemusta taksinkuljettamisesta?
Millaiset vuorot?
Millainen palkka?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut nyt osa-aikaisena taksinkuljettajana 3,5 vuotta, ja olen kyllä tykännyt, mutta tässäkin työssä on ne hyvät sekä huonot puolet, jotka tässä voin nyt luetella:

+Vapaat työajat. Voit hyvin pitkälle päättää itse, kuinka monta vuoroa haluat ajaa kuukauden tai viikon aikana ja milloin haluat ajaa. Voit joskus jopa päivänkin varoitusajalla ilmoittaa isännälle, että tulen ensi yöksi töihin.

+Vaihtelevuus. Yksikään vuoro ei ole samanlainen, vaan jokaisessa vuorossa on erilaiset kyydit, asiakkaat, sekä kyytien määrä.

+Ihmisläheisyys. Vaikka taksinkuljettaja voi olla joskus isonkin osan työajastaan yksin autossaan, kun kyytejä ei ole, mutta kuitenkin tässä työssä tapaa erilaisia ihmisiä, ja saa jutella ihmisten kanssa, ja näkee koko ihmiskunnan kirjon.

+Helppous. Kun osaat ajaa autoa, ja tulet ihmisten kanssa toimeen, niin työssä ei pitäisi olla ongelmia. Myös mittarin käytön oppii hyvin äkkiä.

-Palkkausjärjestelmä. Toisin kuin muiden alojen tunti tai kuukausipalkoissa, niin taksikuskin palkka on täysin puhtaasti provisiopalkka, eli perustuu täysin kyytien määrään sekä niiden pituuteen, eikä mitään säännöllistä pohjapalkkaakaan ole. Eli palkan määrät voivat vaihdella kuukausittain ja jopa vuosittainkin hyvinkin paljon. Jos sattuu olemaan hiljaisempia vuoroja, tai muuten huonompi aika taksinkuljettajan kannalta, kuten tämä koronaviruspandemia nyt on ollut, niin kun saat sen oman prosentin kuukauden ajoista +verot siitä päältä, niin ei sinulla hirveästi käteen siitä aina jää.

-Hankalat asiakkaat, humalaiset. Vaikka suurin osa taksiasiakkaista on asiallisia ja mukavia, niin aina joku mätämunakin väistämättä mukaan mahtuu. On näitä besserwissereitä, jotka aina tietävät suoremman reitin perille, ja huomauttelevat milloin mistäkin, ja luulevat olevansa jotakin. Sitten on näitä uteliaita, jotka haluavat tietää kaiken taksinkuljettajan yksityiselämästä. Humalaiset sitten ovat täysin oma luokkansa, joidenka kanssa saa vääntää, kun mikään ei tunnu menevän perille, ja niitä saa toisinaan herätellä pitkäänkin, kun perillä ollaan, ja maksun aika koittaa.

-Parhaimpien vapaa-aikojen menetys. Taksinkuljettajan työ perustuu hyvin paljon sesonkeihin, eli viikonloppuihin ja juhlapäiviin, jolloin moni taksi-isäntä toivoo alaisensa olevan töissä. Eli yleensä se menee niin, että kun suurin osa ihmisistä viettää viikonloppuvapaitaan tai jotakin juhlapyhää, niin taksikuski on töissä, eli juurikin parhaaseen vapaa-aikaan, kun ihmiset tapaavat toisiaan, kyläilevät, käyvät keikoilla, baareissa. Taksinkuljettaja saa moneltakin viikonlopulta unohtaa tällaiset viikonloppuriennot työnsä vuoksi.

Vierailija
22/23 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan että pääseekö taksinkuljettajan työhön jos luottotiedot menny?

Siinä kun kuitenkin rahan kanssa ollaan tekemisissä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän