Taksinkuljettajan työ
Hei! Olen 25 vuotias nainen Espoosta ja lapseni täytti juuri vuoden, ja olen ajatellut mennään töihin. Työkkäri ehdotti minulle taksikurssille menoa, onko täällä jollain kokemusta taksinkuljettamisesta?
Millaiset vuorot?
Millainen palkka?
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 12:49"]Onko asiakkaat usein vittumaisia? Haluisin alkaa taksikuskiks mutta toi palkka ei kovin houkuta alalle :(
[/quote]
löytyyhän niitä, niiden kanssa on vaan tultava toimeen. jollei tuu, ei sovi alalle
Taksikuskin työ on mun mielestä 80% asiakaspalvelua ja 20% ajamista. Jos koet asiakaspalvelun hankalaksi, mieti vielä. Työssä hankkii jos ajat pitkiä vuoroja, ja plussaa jos pääset ajamaan inva-taksia. Itse olen ajanut nyt kolme vuotta, mutta sanoin juuri itseni irti. Perheenäidille liian aikaa vievää hommaa. ( jos siis meinaa pelkillä ajoilla elää)
Siis mitä tämä juttu on, että "otat kassasta ja tilität isännälle"?! Kyllä se yleensä menee niin kuin missä tahansa työpaikassa, että palkka maksetaan palkkapäivänä, yleensä isännän tilitoimiston kautta. Ei siellä itse mitään "tilitellä"!
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:35"]
Siis mitä tämä juttu on, että "otat kassasta ja tilität isännälle"?! Kyllä se yleensä menee niin kuin missä tahansa työpaikassa, että palkka maksetaan palkkapäivänä, yleensä isännän tilitoimiston kautta. Ei siellä itse mitään "tilitellä"!
[/quote]
Tai toisekseen mitä pohjakassoja omista rahoista viedä, kyllä ne on isännän/auton rahat jotka siellä ovat!
Paljonko taksinkuljettaja tienaa jos vaikka ajaa tasaisesti 5/krt viikossa 3 päivää ja kaks yötä? Ihan vaan suunnilleen määrä riittää
Proviisio- palkka. Vuorot niinkuin työnantajan kanssa sovit. Suurin osa kuskeista tekee 24h vuoroa, töitähän siitä ei välttämättä ole kuin 2h tai sitten se 24h riippuen päivästä.
En aja taksia, mutta kulutan takapenkkiä ahkerasti. Kun olen jutelut, niin monet kuskit tuntuvat tyykkäävään työstään, kukaan ei ole haukkunut "paskaduuniksi"
Mutta sosiaalisia kykyjä kuulemma tarvitaan; jos sattuu olemaan vähän äkkiväärä luonne, niin sellaiselle taksihommat eivät välttämättä ole sopivin homma.
Vuorot 12h, käytännössä viikolla n9h viikonloppuisin isännästä riippuen voi olla ajoaika aamuun asti. Tosiaan provisiopalkka nettokassasta 32-40%, riippuu ajokokemuksesta ja isännästä.
Ainoastaan maalla on näitä vuorokauden päivystysvuoroja, erikoistilanteissa(muut kuskit sairaana,lomalla) on pk seudulla näitä oitkiä vuoroja, joista ei tietenkään koko aika autossa olla
Kurssimaksu n700, vaattet ja oma pohjakassa.
Työ on kyllä mukavaa mutta haastavaa pienen lapsen kanssa, olet poissa ison osan päivinä jotka olet töissä.
Itse teen 2-5 vuoroa viikossa ja lapset vuorohoidossa, mies tekee myös vuorotöitä
Mistä sen pohjakassan saa hommattua ja miten sen saa eroteltua vuoron päätteeksi?
Ja jos tekee noin 3-5 vuoroa viikossa, tulisiko sillä toimeen?
Pohjakassa on omaa rahaa, tarvii olla n 100e
Kuitista vuoron loputtua näkee kaikki summat, mitä isännälle tilitetään. Nämä asiat opetetaan kurssilla.
pärjääminen riippuu mitä vuoroja teet ja millä alueella. keskiansio aloittelevalla kuskilla taitaa olla aamuvuoro n80e ja iltavuor 100e.Riippuu tietysti missä ajelat ja milloin, paljon on myös tuurista kiinni
Itse ajelen Vantaalla
Työ on mielenkiintoista, mutta pelkona on että joudut toisten isäntien hampaisiin ja kalvettavaksi.
Työajat ovat melko usein öisin ja viikonloppuisin.
Pohjakassa on sinun omaa rahaasi. Tietenkin tiedät pohjakassan suuruuden enne ajoon lähtöä. Vuoron lopussa erottelet pohjakassan pois muista rahoista, otat taksamittarista raportin ja laitat toiseen kasaan raportin osoittaman rahamäärän. Vähennät kasasta oman prosenttoiosuutesi ja tilität isännälle loput.
Taitaa kuitenkin kuulostaa melko monimutkaiselta, joten taitaa olla parempi, että säästä sen 700 etkä mene sinne taksikurssille.
Tehollinen tuntipalkka jää todella pieneksi. Eli et pärjää 3-5 vuorolla lapsesi kanssa ja aikaakin jää niukasti olla lapsesi kanssa.
Enään ei oteta omaa osuutta(palkkaa) pois, vaan isäntä maksaa sen tilitysten perusteella tilille. Sovittu ennakko on eri asia.
Itse aloitin kahdella aamuvuorolla viikottain, tiliä tuli n800/kk, jos ei yh ole niin pärjää kyllä. Tietty jos paljon lainaa on niin eri asia. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Jos ei viittä päivää viikossa tee, niin aikaa lapsilekkin jää. Päivät on pitkiä mutta vapaa päiviäkin on, yleensä vuorot on hyvin sovittavissa, ainakin vantaalla
Isännät on olleet kaikki mukavia, ehkä ollut tuuria tässä aisassa
Eipä minullakaan oman isännän kanssa ollut vaikeuksia. Kateelliset toisen ne vaan kalvoivat. Silloin kun itse ajelin niin raha otettiin kassasta itelle loppu isännälle.
Vaatteet saa kyllä verovähennyksiin 200€/vuosi.... nykyään on sviddumainen alkolukko joka kiukuttelee talvisin, yritä siinä hönkäillä 30 asteen pakkasissa vaikka tiedät olevasi raitis, eli jos ei houkuttele niin yrität sopia lomas talvelle ja ajat kesällä!
Tienaa haarukalla 100€—3000€/kk, riippuu ihan miten sovit vuoros, perus vuorosta pitäs tienaa noin satku kerralla
Ainiin, kannattaa heti alkuun päättää että otatko vain päivävuoroja jossa vanhukset ja koululaiset oksentaa autoon vai vain yövuorot jossa känniääliöt oksentaa autoon, molempia sekasin ei kannata luvata, se voi alkuun tuntua jännältä mutta ajan myötä erittäin tuskaaaaaaa
Aikanaan nuorna poikana kiinnosti kaikki liikenne,mistä junat ja bussit tulee,ja minne ne menee.Sitten ajokortin saatuani se kiinnostus jatkui,niinpä aikanaan kun sen kasikympin lätkän sai pois,niin kiinnosti kovasti toi taksi.Nykyään puhutaan kai ajokortin toisen vaiheen suorittamisesta.No;ei muuta kuin härkää sarvista,otin yhteyttä erääseen taksiyrittäjään,suoritin lisenssin,ja tätä tuuraamista on nyt jatkunut kohta kolkyt vuotta.Tosin taksiyrittäjänä jo puolet siitä,eli siitä tuurauksesta tulikin elinkeino.
Pidän työstäni,en joka päivä,aivan niinkuin meistä kukaan ei joka päivä jaksa ihan innostua.
Hakeuduin vapaaehtoisesti alalle,josta tuli minulle yritys.
Jarkko Lehmus
Rovaniemi
Oletko lihava?en tiedä onko ammatin pääsyvaatimuksissa,mutta kaikki näkemäni taksikuskit on sitä.Lihavia.
Onko asiakkaat usein vittumaisia? Haluisin alkaa taksikuskiks mutta toi palkka ei kovin houkuta alalle :(