Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastani kiusataan painon takia,

Vierailija
15.09.2006 |

kamalaa miten kurjia lapset voivat olla, lastani 5v.on nyt useaan kertaan haukuttu leikeissä läskiksi, lihavaksi ja jotkut on kieltäytyneet hänen kanssaan leikkimästä....

Tyttö itkee ja on todella pahoilla mielin.

Lapseni on hiukan pullukka, ei mitenkään poikkeuksellisen tai huolestuttavan lihava, vaan semmoinen söpönpyöreä typykkä.

Minua todella surettaa....

Mitä te tekisitte?

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä jos äiti roikkuisi vähän vähemmän päivittäin koneella,

niin tulisi ne lapsetkin kasvatettua....

Täällä on kyllä varsin kummallinen ilmapiiri, joskus tuntuu että nämä ihmiset ovat jotenkin vieraantuneet kaikesta oikeasta elämästä.

Oikeista periaatteista ja moraalista.

Vierailija
62/124 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

punkero koulussa ja on tosi lihava aikuisena. Koko iän se paino on varjostanut hänen elämäänsä, ohjannut ammatinvalinnassa, aiheuttanut nyt jo myös kaikenlaisia sairauksia jne.

Olen häntä 10 vuotta vanhempi ja tosi vihainen siitä tavasta, jolla äitimme ummisti silmänsä todelliselta tilanteelta. Hän olisi voinut tehdä paljon jo tosi aikaisin, mutta aina vaan ongelmaa ei joko ollut tai sitten se oli muissa. Peiliin ei katsottu koskaan.

Ja todellakaan en anna oman tyttöni kiusata pätkääkään, en erottele kavereita painon mukaan ja meillä leikkiessä kaikille lapsille on tiukat säännöt, kaikkien kanssa pitää tulla juttuun ja puutun aina kiusaamistilanteeseen jos sellaista näen (viimeksi erottelin ihan vieraat pojat bussipysäkillä).

Mutta jos oma äiti ei kanna vastuuta, niin se se vasta julmaa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ymmärrän kyllä tuskasi asiasta, mutta kun tämä on niin vaikea juttu. Ei koko maailmaa voi muuttaa yhdessä yössä. Minäkin kyllä toivoisin ja teoillani pyrin siihen, että ketään ei kiusattaisi ulkoisten seikkojen kanssa, mutta toisaalta en voi vaatia lastani alistumaan oman missioni sanansaattajaksi. Jos lapsi kärsii ylipainostaan (kiusaamisen kautta tai muutoin), sitä täytyy pyrkiä kaikin keinoin vähentämään. Se on minusta äidin velvollisuus.

Olen sinun puolellasi kyllä mutta kun katson kauempaa niin näen tilanteen mahdottomuuden, ihan sama juttu useimmilla tähän ketjuun kirjoittaneilla äideillä nähdäkseni. Nähdään että et pysty muuttamaan kiusaamista, joten ehdotetaan että muuta sitä mitä voit eli lapsesi elämäntapoja, jotta se paino vähenee.

Toivottavasti nyt pystyt ottamaan vaarin näistä saamistasi vinkeistä kuitenkin.

t: itsekin ylipainoon taipuvainen

Vierailija
64/124 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kiellä ongelmaa vetoamalla siihen, että hän on " söpönpyöreä" . Kiusaaminen ei tietenkään ole oikein ja siihen pitää puuttua, mutta ymmärrätkö, että lapsesi terveys on vaarassa? Ylipainoisista lapsista kasvaa ylipainoisia aikuisia, jotka sairastuvat korkeaan verenpaineeseen, aikuisiän diabetekseen, korkeaan kolesteroliin, nivelvaivoihin, jne. Puhumattakaan siitä henkisestä kärsimyksestä, mitä ylipainoisuus aiheuttaa kasvavalle nuorelle. PUUTU TILANTEESEEN.

Vierailija
65/124 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te lue noita kirjoituksia!

Ap:hän kirjoitti, että ovat jo tehneet kaiken voitavan, luuletteko että lapsen painoa voi pudottaa 10 kiloa kuukaudessa? Haloo!!!!

Lapsen painoa ei saa pudottaa kuin korkeintaan kilon kuussa, joten se on ainakin vuoden projekti, ennenkuin alkaa normaalipaino olla mahdollinen.

Mitä te soimaatte täällä aina kaikkia! ? Muka aikuisia ihmisiä?

Vierailija
66/124 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten jossakin mättää. Joko lapsi napostelee paljon herkkuja tai sitten lösöttää tv:n tai tietokoneen äärellä. Herkut pois, karkkipäivä käyttöön ja lapsi pihalle peuhaamaan. Kilot karisee itsestään ilman mitään laihdutuskuuria.

Vierailija
67/124 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että ap sanoo tehneensä kaikkensa ei välttämättä ole totta. Se on vain hänen näkemyksensä ja jossakinhan juttu mättää ja pahasti, jos viisivuotiaalla on kymmenen kiloa ylipainoa. Ne kaverit eivät ole häntä syöttäneet, tyttö itse ei siitä voi olla vastuussa. Eli kukas sitten?

Vierailija
68/124 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itse sitten lipsuu antamaan milloin mitäkin?

Vierailija
69/124 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuuteen liittyvät psykososiaaliset tekijät

Lihavien lasten terveyteen liittyvä elämänlaatu näyttää olevan heikompi kuin normaalipainoisten B.

Lihavuuden hoito saattaa parantaa lasten terveyteen liittyvää elämänlaatua C.

Lihavilla lapsilla ja nuorilla näyttää olevan heikompi itsetunto kuin heidän normaalipainoisilla ikätovereillaan B.

Lapsilla ja nuorilla lihavuuteen saattaa lisäksi liittyä masennusta ja huono ruumiinkuva 32.

---

Useimmat tutkijat katsovat, että lihavuuden ja psyykkisten ongelmien keskeinen välittäjä on lihavuuteen liittyvä voimakas sosiaalinen stigma, lihavan leima. Lihavuuden kokeminen vastenmieliseksi on myös lasten ja nuorten maailmassa voimakasta ja voimistumassa 35, 36.

Tämä ilmenee suorimmin kiusaamisena: nimittelynä ja ulkopuoliseksi jättämisenä.

Ylipainoisten nuorten kokema kiusaaminen on tavallista

Vierailija
70/124 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sattuu?

Enkä sorru!!! Oikea ruokaa olen aikaisemmin antanut lisää, ja

Nykyisin lisäannokset annetaan salaatteina, kirjoitin sen ehkä vaikeaselkoisesti....

Meillä on tosiaankin syöty koko lapsen elämänajan kevyitä vaihtoehtoja, ainoastaan isänsä luona ollessaan hän syö tuhtimpaa evästä, mutta sitä tapahtuu kerran viikossa!

Olemme viimeisen puolenvuoden aikana lisänneet liikuntaa roimasti aikaisempaan verrattuna. Ja sanoinkin, jo, että paino on jo tasaantunut, moneenko kertaan täälä pitää nämä asiat kirjoittaa.

Eli tämä asia on hoidossa,

joten voimmeko keskustella nyt siitä mitä kysyin, eli kuinka puuttua akuutisti siihen kiusaamiseen?

Vierailija
71/124 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap, tuolla meuhkaamisella ja tuollaisilla lauseilla " pitääkö kaikkien olla missejä ja anorektikkoja" teet itsestäsi naurunalaisen eikä asiaasi oteta vakavasti. Sinä itsehän tässä nyt teet kiusaa niille jotka oikeasti yrittävät sinua auttaa näkemään asiaa monelta kantilta.

Älä itse mene nyt niiden 5-vuotiaiden tasolle vaan rauhoitu ja hae vaikka perheneuvolasta tuke tilanteeseen, mutta ensisijaisesti käänny päiväkodin puoleen.

Vierailija
72/124 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäkin kantamaan vastuuta ja asennemuutokseen!

Minä juttelisin ruoasta, painontarkkailusta ja muista elintavoista hyvin tarkoin neuvolassa ja ravitsemusterapeutilla (ilman lasta tietty!!) ja sitten ohjaajille siellä päiväkodissa - sielläkö lastasi nimenomaan kiusataan. Jos ei se sitten yhtään auttaisi, ottaisin päiväkotiin uudestaan yhteyttä ja pyytäisin sieltä vaikka apua lähestyä niiden kiusaajien vanhempia yhteistapaamisen merkeissä.

Ja yrittäisin löytää lapselle jonkin oikein vahvan oman jutun, jossa hän on hyvä ja kannustaisin siinä ja josta hän voisi saada muitakin kavereita.

Vierailija
73/124 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis - voit tietysti tähän kyseiseen tilanteeseen niin kuin olit suunnitellutkin, olemalla yhteydessä vanhempiin. Kannattaa varmaan heidän kanssa puhuessa ottaa rehellisen nöyrä asenne ja sanoa, että lapsella on ylipainoa ja yritätte sen eteen tehdä. Jos puhut heidän kanssaan tuolla asenteella, että " kaikkien ei pidä olla missejä" , niin en tiedä saatko paljon mitään aikaan.

MUTTA avainasemassa on mielestäni se, että jokaiseen kiusaamistilanteeseen et pysty puuttumaan noin vaan sinun täytyy keksiä kiertoteitä. Ja sen vuoksi teidän olisi mielestäni tosiaan panostettava painokontrolliin sekä lapsen itsetunnon tukemiseen. Hyvä, jos se painokontrolli on onnistunut jo, älkää vaan lepsuko (sanoithan että esim. kesän aikana jätskiä on syöty enemmän).

Olen oikeasti pahoillani että ympäristön asenteita ei voi niin vaan muuttaa, mutta niin se vaan on.

Vierailija
74/124 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 5 vuotiaan enää kuulu olla söpönpyöreä. Mun mielestä sellanen on ok vain alle 3-vuotiailla.

Vierailija
75/124 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

missään vaiheessa tätä keskustelua, joten älkää vääristelkö minun sanomiani!!!!

Minä kannan vastuutani, olen ottanut painontarkkailun jo hoitoon, joten en kaipaa siihen lisää kommentteja kiitos.

Vierailija
76/124 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

joten voimmeko keskustella nyt siitä mitä kysyin, eli kuinka puuttua akuutisti siihen kiusaamiseen?

Ota yhteyttä kiusaajiin ja/tai heidän vanhempiinsa.

Paranna lapsesi itsetuntoa.

Jatka terveellisemmän elämän linjalla.

Siinäpä nuo ovat. Jos kiusaaminen jatkuu, se ei ole palstalaisten syy, vaan kiusaajien.

Tuli muuten mieleeni tuosta, että lapsi täytyy hyväksyä sellaisena kuin hän on. Totta muiden puolelta, muttei lapsen itsensä. Ainoastaan, jos hän on päättänyt itse lihottaa itsensä täytyy hänen itse pystyä tilansa hyväksymään. Muuten hänellä on kyllä täysi oikeus syyttää vanhempiaan ja vaatia heitä tekemään muutos.

Vierailija
77/124 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti ap rauhoitu ja rupea käyttäytymään kuin aikuinen, nyt et paljon 5-vuotiaasta eroa.

Ja tarkistin tekstistäsi tuonkin, sinä ANNAT lapsellesi lisää ruokaa jos pyytää, tarhassa saavat antaa lisää vain salaattia..

Lapselle yksi annos niinkuin aikuisellekin, ei muuta.

Ja liikuntaa lisää esim. pidempiä pyörälenkkejä.

Vierailija
78/124 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännön neuvot tähän akuuttiin tilanteeseen tulevat tässä:

1. Yhteys päiväkodin lto:n jolle kerrot kiusaamisesta ja hän toimii niin että asia selvitetään siellä kiusaajien ja kiusatun kanssa. (Tässä vaiheeessa ei yhteydenottoa vanhempiin)

2. Anna aikaa muutokselle (kohta 1) seuraamalla asiaa toistuuko kiusaaminen.

3. Jos kiusaaminen jatkuu yhteydenotto lasten vanhempiin.

4. Koko ajan kiinnitettävä huomio lapsen ruokamääriin ja ruoan laatuun myös isän luona. (Tästä keskustelet isän kanssa kahden ja sovitte pelisäännöt)

5. Vuoden kuluttua tilanne on muuttunut lapsesi kohdalla selkeästi pituus ja paino ovat normaalissa suhteessa toisiinsa.

6. Luonnollisesti olet itse muuttanut omat ruokatapasi koska olet lihava itsekin.

Näillä pitäisi pärjätä. Tsemppiä !!!!!!!!!!

Vierailija
79/124 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suvaitsevaisuudesta. Siitä, että ihmisiä on erilaisia - eri värisiä, eri kokoisia, tummahiuksisia ja vaaleita eikä ketään saa kiusata sen takia. Se vaikuttaisi asenteisiin. Jatkakaa silti ruokavaliota ja liikuntaa.

Vierailija
80/124 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaiken aikaa neuvolan alakäyrillä kulkenut ja nyt koulussa tokalla ja edelleen luuta ja nahkaa... ja kiusataan kamalasti tämän hoikkuuden takia... haukuvat luurangoksi jne...olis mieluumin vähän pyöree, ei tääkään ole kivaa....!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi