Mitä liikkuu tällaisten päässä jotka ei pakkaa saati siivoa ennen muuttoa?
Mulle on itselle käynyt näin kaksi kertaa, ja kerran kun olin sopinut meneväni yhden työkaverin avuksi muutossa.
MITÄÄN ei ollut pakattu eikä tietenkään siivottu asuntoa. Omat tavarat pihalla tulossa asuntoon, kun kerran oli sovittu päivämäärä.
Haluaisin tosissani kuulla, miten tuollaiset ihmiset ovat järjestäneet päässään tuonkin ihan tavallisen arkipäivän toimituksen? Kaikkeen menee monta tuntia enemmän kuin mitä normaalisti.
Eihän se heitäkään hyödytä mitenkään.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yllättävän yleistä. Jostain syystä ei osata ajatella yhtään mitään vaan jonkun pitäisi heille kertoa että tavarat voi pakata etukäteen ja muuttoapua tulee sitten kantamiseen.
Niin on. Ja mielestäni hirveän itsekästä ja noloa. Usein muutot ajoittuu viikonloppuun, niin itse ainakin yritän käyttää muuttoapua ensisijaisesti huonekalujen kantamiseen. Laatikot ja pussit kulkevat omin voiminkin tarvittaessa.
En halua ystävieni tuhlaavan aikaansa muuttooni enempää kuin on pakko. Toki on aina hauskaa, jos joku haluaa jäädä avuksi laatikoiden kanssa ja purkamaan tavaroita.
Erilainen muori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetelä ja saamaton ex-mieheni. Erottiin ja hän teki muuttoa pois minun asunnostani. Hommasi itselleen uuden kämpän ja sopi muuttopäivän noin viikon päähän kavereidensa kanssa. Sanoin, että voin auttaa kyllä pakkaamisessa, kunhan katsoo mitä kaikkea ottaa mukaansa ja hommaa muuttolaatikoita. Kun muuttopäivä tuli oli kaapissa edelleen vaatteet ja kaikki mukaansa otettavat tavarat paikoillaan. Muuttolaatikoitakaan ei ollut, vaan raivolla sitten kaivamaan varastosta jotain koreja ja matkalaukun. Hänellä taisi olla mukavaa huutoraivota minulle, kun mitään ei löydy.
Ehkä jonkinlainen kosto sinulle, jos sinä olit se joka pani eroprosessin käyntiin?
Jaa a. Hän petti minua ja halusikin erota. Ei minua haitannut, kunhan sai kamat vaikka muovipussissa sitten pois asunnostani. Kaverinsa ei ainakaan olleet kovin mielissään, kun mitään ei oltu tehty. Huokaisin helpotuksesta, kun viimein lähti siitä huutamasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin yllättynyt, kun muuttopalvelu kehui hyvin pakattuja muuttotavaroita. Luulin, että se on itsestäänselvyys, että kaikki on valmiina autoon kannettavaksi. Ei ole, kertoivat muuttomiehet. Välillä menevät kohteisiin, joissa pakkaaminen alkutekijöissään. Seuraava muuttokeikka yleensä sovittuna muutaman tunnin päähän, jolloin koko päivän aikataulutus heittää helposti. Muuttopalveluhan yleensä laskuttaa ajan mukaan, joten kalliiksi tulee, jos pakkaamista ei tehdä valmiiksi.
Kaverimuutoissa ollaan sitten tosi löperöjä, kun luotetaan siihen, että kyllä kaverit ymmärtää, etten ole vaivautunut pakkaamaan kamoja.
Mun mies oli muuttomiehenä pari kuukautta armeijan jälkeen ja kertoi näistä melkein joka päivä. Toisinaan kävi niinkin että laatikoita oli, mutta tavaraa oli jätetty lipastoihin ym kun järki ei sanonut että ne pitäisi tyhjentää.
Vierailija kirjoitti:
Vetelä ja saamaton ex-mieheni. Erottiin ja hän teki muuttoa pois minun asunnostani. Hommasi itselleen uuden kämpän ja sopi muuttopäivän noin viikon päähän kavereidensa kanssa. Sanoin, että voin auttaa kyllä pakkaamisessa, kunhan katsoo mitä kaikkea ottaa mukaansa ja hommaa muuttolaatikoita. Kun muuttopäivä tuli oli kaapissa edelleen vaatteet ja kaikki mukaansa otettavat tavarat paikoillaan. Muuttolaatikoitakaan ei ollut, vaan raivolla sitten kaivamaan varastosta jotain koreja ja matkalaukun. Hänellä taisi olla mukavaa huutoraivota minulle, kun mitään ei löydy.
Ehkä jonkinlainen kosto sinulle, jos sinä olit se joka pani eroprosessin käyntiin?
Tai odotti, että nainen (äiti) tekee senKIN hänen puolestaan.
Niin, tässä täytyy varmaan yksinkertaisesti tehdä se päätelmä, että tuollaiset ihmiset ovat joko laiskoja tai vähä-älyisiä, tai sitten molempia.
Vierailija kirjoitti:
Itse pakkasin kyllä, mutta en siivonnut ennen muuttoa. Oli helpompi siivota kämppä sitten tyhjänä, varsinkin kun lattiat likaantuivat muutossa.
No voihan sitä esimerkiksi tyhjätyt kaapit, uunin, liesituulettimen, ikkunat, saunan ja kylppärin siivota jo ennen muuttopäivääkin.
Vierailija kirjoitti:
Osaa ahdistaa se työmäärä. Muutto on valtava homma, se kaikki tavaroiden plärääminen ja siivoaminen. Varmasti itsekin joskus lykkäät jotain epämieluisaa hommaa?
Osa tietää, että se homma hoituu jotenkin ilman mitään esivalmisteluja. Kaverit hoitaa kokonaan.
Osalla on elämänhallintaongelmia muillakin osa-alueilla.
Pysy erossa vaan, ei sinun tarvitse tehdä sosiaalityötä noiden hyväksi. Rahalla saa muuttofirmalta aivan kaiken.
Oletuksena on, ja täytyy saada olla, että kukin hoitaa oman muuttonsa ns. normaalisti, joko firman tai kavereiden avulla.
Ei siinä muuttotilanteessa mitään sosiaalityöntekijää tai extempore-muuttofirmaa voi paikalle saada, kun omat tavarat jo odottavat pihalla sisällekantoa. Minne ne pitäisi äkkipäätä panna, kun toinen ei ole edes aloittanut pakkaamista? Takaisinkaan ei voi lähteä, siellä omassa entisessä asunnossa on jo uusi vuokralainen laittamassa omia tavaroitaan.
Pakko ruveta jeesaamaan sitä, joka ei lainkaan ole älynnyt pakata omiaan. Muuten homma ei koskaan selviäisi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin yllättynyt, kun muuttopalvelu kehui hyvin pakattuja muuttotavaroita. Luulin, että se on itsestäänselvyys, että kaikki on valmiina autoon kannettavaksi. Ei ole, kertoivat muuttomiehet. Välillä menevät kohteisiin, joissa pakkaaminen alkutekijöissään. Seuraava muuttokeikka yleensä sovittuna muutaman tunnin päähän, jolloin koko päivän aikataulutus heittää helposti. Muuttopalveluhan yleensä laskuttaa ajan mukaan, joten kalliiksi tulee, jos pakkaamista ei tehdä valmiiksi.
Kaverimuutoissa ollaan sitten tosi löperöjä, kun luotetaan siihen, että kyllä kaverit ymmärtää, etten ole vaivautunut pakkaamaan kamoja.
Eikö näissä ole vähän eroja siinäkin, millaisen muuttopalvelun tilaa. Eikös jotkut muuttofirmat tuo ne laatikot tullessaan ja eikö joiltakin saa myös tilattua sitä pakkausapua.
Viimeksi, kun muutin muuttofirma soitti edellisenä päivänä ja kyseli onko jo pakattu ja kuinka paljon on laatikoita ja huonekaluja. Ilmeisesti aika yleistä toi, ettei valmistauduta muuttoon. Olen kerran menny kaverin muutto apuun. Ei ollu pakannu ja apurit sitten pakkasi ja roudasi. En auta enää ikinä ketään muutossa...
Edelliseen asuntoin kun muutin, vanha asukas muutti pois samana päivänä. Oli se kyllä pakannut, muttei tehnyt tilaa mun tavaroille. Siinä sitten mun tilaaman muuttofirman kanssa kannettiin ensin sen tyypin tavarat yhteen huoneeseen ja mun kamat toiseen. Vanha asukas oli muuttamassa saman vuokrafirman (opiskelija-asuntola) toiseen taloon. Syytti vuokranantajaa siitä, kun he ei ollu soittaneet hänelle ja ilmottaneet, että avaimet saa hakea. Käytäntö kyseisessä asuntolassa oli: kuukauden 1. päivä uusi asukas hakee avaimet toimistolta itse omatoimisesti. Sieltä ei soitella kenellekään tai kerrota asunnoista ja avaimista puhelimitse.
Tuolloin ärsytti kaikin puolin kovasti nämä saamattomat ihmiset, jotka tekee asioista ihan liian hankalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverimuutoissa ollaan sitten tosi löperöjä, kun luotetaan siihen, että kyllä kaverit ymmärtää, etten ole vaivautunut pakkaamaan kamoja.Eikö näissä ole vähän eroja siinäkin, millaisen muuttopalvelun tilaa. Eikös jotkut muuttofirmat tuo ne laatikot tullessaan ja eikö joiltakin saa myös tilattua sitä pakkausapua.
Juu juu. Rahalla saat vaikka sen, että ei jää muuta hommaa kuin avata uuden osoitteen jääkaapissa oleva skumppapullo. Halpaa se ei luonnollisestikaan ole, eikä kaveritkaan sitä tee. Kavereiden hätäapumuutto on sitä, että tavarat raahataan hiki hatussa jätesäkeissä ja pyykkikoreissa miten parhaiten taidetaan kasaksi keskelle olkkaria, ja siihen jää.
Me vaihdettiin asukkaan kanssa asuntoa, me muutettiin heidän isompaan kotiinsa ja he muuttivat meidän kotiin. Tarkasti sovittiin, että klo 11 lähtee muuttoautot molemmilta.
Varttia myöhemmin oli molempien muuttoautot saman kodin pihalla ja koti, se meidän uusi, vielä täynnä niiden toisten tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverimuutoissa ollaan sitten tosi löperöjä, kun luotetaan siihen, että kyllä kaverit ymmärtää, etten ole vaivautunut pakkaamaan kamoja.Eikö näissä ole vähän eroja siinäkin, millaisen muuttopalvelun tilaa. Eikös jotkut muuttofirmat tuo ne laatikot tullessaan ja eikö joiltakin saa myös tilattua sitä pakkausapua.
Juu juu. Rahalla saat vaikka sen, että ei jää muuta hommaa kuin avata uuden osoitteen jääkaapissa oleva skumppapullo. Halpaa se ei luonnollisestikaan ole, eikä kaveritkaan sitä tee. Kavereiden hätäapumuutto on sitä, että tavarat raahataan hiki hatussa jätesäkeissä ja pyykkikoreissa miten parhaiten taidetaan kasaksi keskelle olkkaria, ja siihen jää.
Jep. Ja koska kaverit ovat hyvää hyvyyttään ilmaiseksi tai maksimissaan "kaljapalkalla" ei heiltä pidä enempää vaatia. Ihan käsittämätöntä että joku on oikeasti istunut itse persiillään samalla kun kaverit hoitaa koko muuton alusta loppuun.
Olin kerran joskus hätämuuttoapuna ystävälleni, joka pakeni väkivaltaista miestään. Olisin ymmärtänyt, jos hänellä olisi ollut kamat vielä riipinraapin, mutta ei ollut, vaan kaikki olivat loogisessa järjestyksessä pakattuna! Jotkut vaan ovat laiskoja eivätkä osaa käyttää järkeään mistä kannattaisi aloittaa.
Paras oli kun katsoin siellä työkaverin tulevan asunnon parvekkeella että mikäs tuossa roikkuu narussa - se oli jäätynyt jänis!
En kyllä siihen koskenut, saivat arvon henkilöt itse sen poistaa siitä.
Jäätynyt jänis narussa 😄
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi, kun muutin muuttofirma soitti edellisenä päivänä ja kyseli onko jo pakattu ja kuinka paljon on laatikoita ja huonekaluja. Ilmeisesti aika yleistä toi, ettei valmistauduta muuttoon. Olen kerran menny kaverin muutto apuun. Ei ollu pakannu ja apurit sitten pakkasi ja roudasi. En auta enää ikinä ketään muutossa...
Edelliseen asuntoin kun muutin, vanha asukas muutti pois samana päivänä. Oli se kyllä pakannut, muttei tehnyt tilaa mun tavaroille. Siinä sitten mun tilaaman muuttofirman kanssa kannettiin ensin sen tyypin tavarat yhteen huoneeseen ja mun kamat toiseen. Vanha asukas oli muuttamassa saman vuokrafirman (opiskelija-asuntola) toiseen taloon. Syytti vuokranantajaa siitä, kun he ei ollu soittaneet hänelle ja ilmottaneet, että avaimet saa hakea. Käytäntö kyseisessä asuntolassa oli: kuukauden 1. päivä uusi asukas hakee avaimet toimistolta itse omatoimisesti. Sieltä ei soitella kenellekään tai kerrota asunnoista ja avaimista puhelimitse.
Tuolloin ärsytti kaikin puolin kovasti nämä saamattomat ihmiset, jotka tekee asioista ihan liian hankalia.
Kerran muuttaessani 2 hengen soluun ei huoneeni edellinen asukas ollut edes aloittanut pakkaamista, kun olin jo itse apulaisten kanssa roudaamassa omia tavaroita sisään. Ei auttanut muuta kuin käydä toimistolla kysymässä voinko muuttaa siihen toiseen, tyhjillään olevaan huoneeseen. Se oli itse asiassa varattu tulevalle kämppikselleni, mutta hänelle onneksi kävi mainiosti huoneiden vaihto.
Toisella kertaa yksi ex-kämppäkaveri raivosi kun postiluukusta kolahti tiedote, jonka mukaan talo pitää olla tyhjä päivämäärään xx.xx. mennessä (rakennuksessa alkoi peruskorjaus). Kuulemma säätiö ei ollut informoinut häntä asiasta ollenkaan, kun hän oli vaihtanut edellisvuonna kohteen sisällä kämppää eli talosta A taloon D. Talot näet rempattiin kaksi kerrallaan eli A ja B ensin, sitten C ja D jne.
Hmm, kuvitteliko hän että monivuotiseksi suunniteltu peruskorjaus koskee ainoastaan aata ja beetä eikä lainkaan muita rakennuksia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuka lopulta kavereidenkaan kohdalla on määritellyt, että heidän auttamisensa on vain tuota hätäapumuuttoa. Toki kavereille pitää kertoa, millaisesta muutosta on kysymys, eikä voi olettaa, että he ovat varautuneet myös pakkaamaan. Mutta en minä nyt näe mitenkään tavattomana sitäkään, että kaverit ovat myös siellä pakkaustouhuissa mukana. Itse esimerkiksi asun yksin kahden lapsen kanssa ja jos tästä nyt muuttaisin, kyllä pyytäisin mieluusti apuja tutuilta. Todennäköisesti oma äitini tulisi jo päiviä ennen pakkailemaan kanssani, mutta en ymmärrä, miksei esimerkiksi kaverilta voisi pyytää samanlaista apua. Itsekin olen ollut muuttamassa ja siivoamassa kaverin asuntoa ja koko päivä siinä meni viideltä ihmiseltä, vaikka kyse oli opiskelijayksiöstä. Se oli ihan kivaa yhdessäoloaikaa ja illalla sitten poksautettiin se skumppa sieltä jääkaapista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran muuttaessani 2 hengen soluun ei huoneeni edellinen asukas ollut edes aloittanut pakkaamista, kun olin jo itse apulaisten kanssa roudaamassa omia tavaroita sisään. Ei auttanut muuta kuin käydä toimistolla kysymässä voinko muuttaa siihen toiseen, tyhjillään olevaan huoneeseen. Se oli itse asiassa varattu tulevalle kämppikselleni, mutta hänelle onneksi kävi mainiosti huoneiden vaihto.
Toisella kertaa yksi ex-kämppäkaveri raivosi kun postiluukusta kolahti tiedote, jonka mukaan talo pitää olla tyhjä päivämäärään xx.xx. mennessä (rakennuksessa alkoi peruskorjaus). Kuulemma säätiö ei ollut informoinut häntä asiasta ollenkaan, kun hän oli vaihtanut edellisvuonna kohteen sisällä kämppää eli talosta A taloon D. Talot näet rempattiin kaksi kerrallaan eli A ja B ensin, sitten C ja D jne.
Hmm, kuvitteliko hän että monivuotiseksi suunniteltu peruskorjaus koskee ainoastaan aata ja beetä eikä lainkaan muita rakennuksia :D
No en minäkään kyllä osaisi olettaa, että minut ajetaan kohteeseen, joka laitetaan myös pienen ajan sisällä remonttiin. Mistäs asukas voi tietää, milloin mikäkin rakennus korjataan ellei siitä etukäteen kerrota.
"mutta ei se vuokralainen, johon työkaverini oli muuttamassa."
XDDDDDDDDDDDDD ÖÖÖÖÖ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuka lopulta kavereidenkaan kohdalla on määritellyt, että heidän auttamisensa on vain tuota hätäapumuuttoa. Toki kavereille pitää kertoa, millaisesta muutosta on kysymys, eikä voi olettaa, että he ovat varautuneet myös pakkaamaan. Mutta en minä nyt näe mitenkään tavattomana sitäkään, että kaverit ovat myös siellä pakkaustouhuissa mukana. Itse esimerkiksi asun yksin kahden lapsen kanssa ja jos tästä nyt muuttaisin, kyllä pyytäisin mieluusti apuja tutuilta. Todennäköisesti oma äitini tulisi jo päiviä ennen pakkailemaan kanssani, mutta en ymmärrä, miksei esimerkiksi kaverilta voisi pyytää samanlaista apua. Itsekin olen ollut muuttamassa ja siivoamassa kaverin asuntoa ja koko päivä siinä meni viideltä ihmiseltä, vaikka kyse oli opiskelijayksiöstä. Se oli ihan kivaa yhdessäoloaikaa ja illalla sitten poksautettiin se skumppa sieltä jääkaapista.
Voihan sen noinkin ajatella, mutta JOS kutsuu kymmenen kaveria lauantaina muuttotalkoisiin, kaikki nämä 10 odottavat, että kyseessä on parin tunnin roudauskeikka. Laatikot ja huonekalut autoon ja pitsan jälkeen kotiin. KUKAAN ei oleta, että mitään ei ole pakattu ja tehdään all inclusive -muutto sen päivän aikana. Täällä oli pahimmat muuttokokemukset -ketju ja yksikin kertoi muuttavan kaverin ihmetelleen ettekö tuoneet laatikoita mukananne. Juu eivät tuoneet.
Saat pyytää pakkausapua, totta kai, mutta silloin erikseen sanot, että muutan kuun vaihteessa, pääsetkö 22. päivä auttamaan mua pakkaamisessa? Ylläripakkaamista kuun vikana päivänä kukaan ei halua eikä odota.