Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä liikkuu tällaisten päässä jotka ei pakkaa saati siivoa ennen muuttoa?

Erilainen muori
17.12.2021 |

Mulle on itselle käynyt näin kaksi kertaa, ja kerran kun olin sopinut meneväni yhden työkaverin avuksi muutossa.

MITÄÄN ei ollut pakattu eikä tietenkään siivottu asuntoa. Omat tavarat pihalla tulossa asuntoon, kun kerran oli sovittu päivämäärä.

Haluaisin tosissani kuulla, miten tuollaiset ihmiset ovat järjestäneet päässään tuonkin ihan tavallisen arkipäivän toimituksen? Kaikkeen menee monta tuntia enemmän kuin mitä normaalisti.

Eihän se heitäkään hyödytä mitenkään.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin yllättynyt, kun muuttopalvelu kehui hyvin pakattuja muuttotavaroita. Luulin, että se on itsestäänselvyys, että kaikki on valmiina autoon kannettavaksi. Ei ole, kertoivat muuttomiehet. Välillä menevät kohteisiin, joissa pakkaaminen alkutekijöissään. Seuraava muuttokeikka yleensä sovittuna muutaman tunnin päähän, jolloin koko päivän aikataulutus heittää helposti. Muuttopalveluhan yleensä laskuttaa ajan mukaan, joten kalliiksi tulee, jos pakkaamista ei tehdä valmiiksi.

Kaverimuutoissa ollaan sitten tosi löperöjä, kun luotetaan siihen, että kyllä kaverit ymmärtää, etten ole vaivautunut pakkaamaan kamoja.

Eikö näissä ole vähän eroja siinäkin, millaisen muuttopalvelun tilaa. Eikös jotkut muuttofirmat tuo ne laatikot tullessaan ja eikö joiltakin saa myös tilattua sitä pakkausapua. 

Juu juu. Rahalla saat vaikka sen, että ei jää muuta hommaa kuin avata uuden osoitteen jääkaapissa oleva skumppapullo. Halpaa se ei luonnollisestikaan ole, eikä kaveritkaan sitä tee. Kavereiden hätäapumuutto on sitä, että tavarat raahataan hiki hatussa jätesäkeissä ja pyykkikoreissa miten parhaiten taidetaan kasaksi keskelle olkkaria, ja siihen jää.

Mutta kuka lopulta kavereidenkaan kohdalla on määritellyt, että heidän auttamisensa on vain tuota hätäapumuuttoa. Toki kavereille pitää kertoa, millaisesta muutosta on kysymys, eikä voi olettaa, että he ovat varautuneet myös pakkaamaan. Mutta en minä nyt näe mitenkään tavattomana sitäkään, että kaverit ovat myös siellä pakkaustouhuissa mukana. Itse esimerkiksi asun yksin kahden lapsen kanssa ja jos tästä nyt muuttaisin, kyllä pyytäisin mieluusti apuja tutuilta. Todennäköisesti oma äitini tulisi jo päiviä ennen pakkailemaan kanssani, mutta en ymmärrä, miksei esimerkiksi kaverilta voisi pyytää samanlaista apua. Itsekin olen ollut muuttamassa ja siivoamassa kaverin asuntoa ja koko päivä siinä meni viideltä ihmiseltä, vaikka kyse oli opiskelijayksiöstä. Se oli ihan kivaa yhdessäoloaikaa ja illalla sitten poksautettiin se skumppa sieltä jääkaapista. 

Voihan sen noinkin ajatella, mutta JOS kutsuu kymmenen kaveria lauantaina muuttotalkoisiin, kaikki nämä 10 odottavat, että kyseessä on parin tunnin roudauskeikka. Laatikot ja huonekalut autoon ja pitsan jälkeen kotiin. KUKAAN ei oleta, että mitään ei ole pakattu ja tehdään all inclusive -muutto sen päivän aikana. Täällä oli pahimmat muuttokokemukset -ketju ja yksikin kertoi muuttavan kaverin ihmetelleen ettekö tuoneet laatikoita mukananne. Juu eivät tuoneet.

Saat pyytää pakkausapua, totta kai, mutta silloin erikseen sanot, että muutan kuun vaihteessa, pääsetkö 22. päivä auttamaan mua pakkaamisessa? Ylläripakkaamista kuun vikana päivänä kukaan ei halua eikä odota.

Tämä. Nyt ei ole kysymys siitä mihin apuun kavereita saa pyytää, vaan siitä että kaverit varautuu kantamaan laatikoita ja sitten käy ilmi että muuttoapu tarkoittikin sitä että kaveripiiri muuttuu muuttofirmaksi laatikoineen ja pakkauspalveluineen ilman ennakkovaroitusta.

Tietenkin kavereita saa pyytää avuksi pakkaamaan ja mä olen monta kertaa ollutkin kavereilla pakkausapunakin. Mutta aina ennalta sovittuna.

Vierailija
42/44 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilainen muori kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tulee opiskeluajat mieleen kun yksi kaveri pyysi apua muuttoon. Menin paikalle ja kuvittelin että minun pitää vain kantaa laatikoita ja ehkä vähän pyyhkiä pintoja. Kaveri ei ollut pakannut MITÄÄN… :D Hän oikeasti kuvitteli että pystymme pakkaamaan kaiken ja siivoamaan muutaman tunnin aikana.

Niin tää työkaverini oli siis kyllä pakannut ja siivonnut, mutta ei se vuokralainen, johon työkaverini oli muuttamassa.

Siellä me sitten jouduimme auttamaan noita täysin tuntemattomia tyhjentämään kämpän, että työkaverini pääsee laittamaan omia tavaroitaan tilalle.

KARMEA KOKEMUS!

Kerran kun muutin niin tyyppi ei edes ollut paikalla, jouduin soittamaan että hei missä olet, tarvitsen avaimen. Jouduin hakemaan sen ihan eri paikasta ja sitten kun pääsin tulevalle asunnolleni, niin hän oli jättänyt sinne vaikka mitä kamoja. Häkkivarastokin oli puoliksi täynnä jotain vaatteita ja pokkareita ym.

Ei tietenkään siivonnut.

Miten voi joku käyttäytyä noin tyhmästi?

Kokosin niitä hänen kamojaan sitten ja laitoin käytävälle ja ilmoitin hänen kaverilleen (jonka luota olin sen avaimen hankkinut) että ne seisoo nyt siellä tuletko hakemaan pois? Ei tullut. Kirpparille meni loppuviimein, mitä muutakaan siinä olis voinut tehdä, ei ne siellä käytävässäkään voineet seistä kuukausitolkulla.

Ei kai niitä avaimia yleensä edelliseltä vuokralaiselta haeta? Siis tarkoitan, että käsittääkseni protokolla on yleensä sellainen, että avaimet palautetaan vuokranantajalle tai välitystoimistolle, jotka tekevät lopputarkastuksen ennen kuin sinne kukaan uusi muuttaa. Tuntuu todella erikoiselta, että tämä vaihe jäisi väliin, siinähän on aika vaikeassa tilanteessa, jos asunnossa onkin puutteita joita ei ole todettu ennen kuin uusi asukas muuttaa. En ole koskaan muuttanut itse noin enkä todellakaan suostuisi muuttamaan ilman että asuntoa on tarkistettu, saati että alkaisin siivoamaan tai muuttamaan edellisen asukkaan jälkiä. Tällaisessa tilanteessa yhteys vuokranantajaan, joka sitten vaikka tilaa siivouspalvelun tai hoitaa asian muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pakkasin kyllä, mutta en siivonnut ennen muuttoa. Oli helpompi siivota kämppä sitten tyhjänä, varsinkin kun lattiat likaantuivat muutossa.

Näin minäkin ajattelen. Tosin kylpyhuoneen, keittiön kaapit ja jääkaapit sun muut kyllä pyrin siivoamaan jo hyvissä ajoin jos mahdollista, vähentää aika paljon stressiä muuttopäivänä. Lopullinen imurointi ja lattian kuuraus ym tietysti hoituu vasta kun tavarat on muutettu pois tieltä.

Vierailija
44/44 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole IKINÄ ollut auttamassa muutossa, jossa asiat olis organisoitu hyvin. Olen ollut auttamassa kavereita ehkä 6-7 kertaa ja kaikilla on aina tavarat vielä hyllyissä ja vaatteet kaapissa. Yleensä ovat pakanneet vaikka 6 laatikkoa ja sitten on jäänyt asiat kesken. Siinä pitää sitten alkaa purkamaan sänkyjä ja kaappeja kun kaverit perkaa jotain vanhoja valokuvakansioitaan ja miettii "pitäiskö tää kahvikuppi ottaa viel mukaan, vaikka siinä on halkeama, vai pitäiskö hei tehdä erillinen kirppiskasa tänne ja lahjoituskasa tonne ja...".

Viimeisin muuttohomma oli parhaan kaverini mummon asunnossa. Mummo muutti palveluasuntoon ja meitä oli monta sukulaista ja tuttua siellä auttamassa. Oltiin siinä varmaan kuusi tuntia ennen kuin lähdettiin pois. Meidän lähdettyä sinne jäi vielä kaikki siivous, kellarin ja vintin tyhjennys ja ainakin kaksi autoreissua uuteen asuntoon. Muita sukulaisia jäi auttamaan, me suunnattiin vikaan bussiin.

Ei se mitään, yleensä on kuitenkin ollut ihan mukavaa lopulta. Omat muutot on menneet omin voimin tai joskus kaverinkin avulla, mutta ilman kiirettä. Siis kaveri on ollut auttamassa kantamisessa vaikka pari tuntia ja sitten ollaan lopetettu ja olen itse jatkanut seuraavana päivänä (en ole koskaan tehnyt sellaista yhden päivän muuttorykäystä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi